Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-02-10, 15:10   #1
Rc1166
Niträknare & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Segeltorp, , Sweden.
Inlägg: 1 428
Standard Tunnelbanehjälp (SL)

Jag hade en fil där jag samlat KUID för detaljer som passar till tunnelbanebygge. På grund av klantighet lyckades jag göra mig av med den tillsammans med en fil med bildlänkar med samma ämne.
Då det är ett bygge på gång så hoppas jag på er hjälp att samla information.
Om ni skriver KUID, vilken server objektet finns på samt en kort beskrivning av objektet (på svenska eller engelska) så blir vi mycket tacksamma.
Länkar till bilder är ochså av intresse men här är vi på jakt efter bilder av bana och omgivningar. Vi vet redan om http://commons.wikimedia.org/wiki/Stockholm_Tunnelbana
och
http://sv.wikipedia.org/wiki/Stockholms_tunnelbana

Just nu sitter en byggare och letar efter stationsnamsskylt och liknande objekt. Sedan undrar vi om någon har en Fruängenbild som visar vändbryggan brevid trafikspåren.

edit. Bilder av bron över motorvägen, Västertorp, Hägerstensåsen etc är välkommna. Som ni förstår är det den delen vi börjar med
__________________
Kenny

Senast redigerad av Rc1166 den 2007-02-10 klockan 15:16.
Rc1166 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2007-02-17, 18:45   #2
Jonmpa
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Vårberg
Inlägg: 1 011
Skicka ett meddelande via MSN till Jonmpa
Smile

www.kynerd.nu är en sida med mycket foton från Stockholms tunnelbana.
Mvh Johnny Nilsson
__________________

Jonmpa besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-03-07, 20:03   #3
Arre
Tidigare Arvid Nilsson
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Jönköping, Sweden
Inlägg: 1 349
Skicka ett meddelande via MSN till Arre
Standard

En sida med bilder och massor med fakta:

http://hem.passagen.se/larsvall/tunnelbana/

Bilder från varenda station i hela stockholms tunnelbana!!

http://slottet.mine.nu/~bollman/tunnelbana/tunnel.html
__________________
Arvid Nilsson
Arre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-03-08, 17:12   #4
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Hej Kenny.

Hade lite tid över idag och hade tänkt att försöka hjälpa till med lite bilder, men det rann ut i sanden.

Visste inte vart jag skulle åka någonstans.

Kan ni göra någon lista på vad som är gjort och vad som är ogjort.

Typ stationer, broar m.m, så vi kan bocka av allt eftersom.

Skulle underlätta lite grann, så man inte bara irrar runt och funderar på om detta objekt eller det andra objektet kan vara intressant.
Finns det redan bilder på denna pryl eller m.m.

Hus och byggnader jämns med banan.
Hur långt bort jämns med spåren finns det intresse utav.
Direkt inpå, 50, 100 eller 200 meter t.ex.

Bygger ni tunnelbanan i första hand för hyttkörning eller är det även tänkt för oss som mer gillar att titta på körningen utifrån.

Är tanken mer för hyttkörning, då kan man ju enkelt rikta in sig på större bilder av omgivningen för att göra bakgrundsbilder och om det även är tänkt att kunna köras utifrån, så får man väll rikta in sig på lite husbilder som eventuellt kan användas för bygge.

Antar annars att bilder på stationsuppgångar, bänkar, vindskydd, staket m.m. är av intresse och även omgivningen in mot spåren är intressant och inte bara utifrån.

Så en liten lista på vad som finns och vad som behövs efterlyser jag.
Så kanske man kan göra någon nytta.

EDIT: Rättning felstavning.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-03-13, 10:41   #5
Rc1166
Niträknare & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Segeltorp, , Sweden.
Inlägg: 1 428
Standard

Tack för erbjudandet Bengan.
Jag har skickat ett privat meddelande till dig på detta forum och även ett mail till din @ bredband net adress.
Hör av dig är du snäll.
__________________
Kenny
Rc1166 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-05-09, 14:41   #6
Jonmpa
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Vårberg
Inlägg: 1 011
Skicka ett meddelande via MSN till Jonmpa
Smile

Jag måste bara få fråga, var har ni hittat dessa fantastsiska plattformar som den på Fruängen, Västertorp, Hägerstensåsen och Telefonplan.
Synd att man själv inte hittar så fina plattformar till min egen tunnelbanebana, verkligen synd utan måste låtsas att Platform 150m är en svensk t-baneplattform på alla utomhusstationerna inklusive Blackeberg, och så har jag ju laddat ner Adenauerplatz för Östermalmstorg-Gärdets station och resten är Premetro Island Station.

För alla övriga stationer utom Rinkeby, Västra Skogen och Johannelund(har satt Johannelund med Premetro station på grund av två vänster plattformar)
För Ropsten ska jag använda mig av Compudocs station
Subway station 2, det kanske är den ni använder till Ropsten, den liknar Ropsten någorlunda i texturen på grund av den vita ormen på den röda väggen.

jag förstår ju att det troligen är omöjlgt att få låna era plattformar innan dom är släppta, men jag tänkte iallafall att jag kunde fråga,

För inomhusstationerna duger Premetro Island station alldeles utmärkt för den liknar faktiskt Bagarmossen enligt min mening och Premetro station liknar en vänsterplattformsstation i t-banan, men ingen riktig station i stockholms tunnelbanenät liknar den vad jag vet. Mvh Johnny Nilsson
__________________

Jonmpa besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-05-10, 13:39   #7
UP6936
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 277
Standard

En liten varning till er som fotograferar i T-banan.

Det råder faktiskt fotoförbud inom T-banans område. Många av de bilder som nu används för bygget av banan har Kenny tagit. Han har skaffat ett fototillstånd från Veolia för att kunna ta alla bilder och han har varit tvungen att visa upp det vid flera tillfällen. Saknar ni tillstånd kan ni bli avvisade.

För att David skulle kunna göra detaljfotograferingen av C20 2064 förra året i Nybodadepån hade jag ordnat foto- och besökstilstånd hos Tågia (vilket inte var något problem eftersom jag känner Tågias informationsanvarige och den dåvarande depåchefen). Att ge sig in på depåområden utan tillstånd vill jag absolut avråda från, det klassas som olaga intrång och är straffbart.

En demo av C20 och banan hos Tågia är nu bokad till den 24/5. En demo hos Veolia ska också göras.

//Lars S

Senast redigerad av UP6936 den 2007-05-10 klockan 14:11.
UP6936 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-05-10, 19:46   #8
Sparkfot
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 686
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av UP6936
En liten varning till er som fotograferar i T-banan.

Det råder faktiskt fotoförbud inom T-banans område. Många av de bilder som nu används för bygget av banan har Kenny tagit. Han har skaffat ett fototillstånd från Veolia för att kunna ta alla bilder och han har varit tvungen att visa upp det vid flera tillfällen. Saknar ni tillstånd kan ni bli avvisade.

För att David skulle kunna göra detaljfotograferingen av C20 2064 förra året i Nybodadepån hade jag ordnat foto- och besökstilstånd hos Tågia (vilket inte var något problem eftersom jag känner Tågias informationsanvarige och den dåvarande depåchefen). Att ge sig in på depåområden utan tillstånd vill jag absolut avråda från, det klassas som olaga intrång och är straffbart.

En demo av C20 och banan hos Tågia är nu bokad till den 24/5. En demo hos Veolia ska också göras.

//Lars S
Enligt en säker källa så gäller inte detta fotoförbud såvidare det inte är inom depå eller tunnelområde. Det går alltså som vanlig civilist att fotografera i tuben sålänge man håller sig inom den tillåtna sektorn.
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-05-11, 04:24   #9
Rc1166
Niträknare & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Segeltorp, , Sweden.
Inlägg: 1 428
Standard

Jomenvisst Sparkfot, om man uppför sig som en turist så är det väl OK men det är inte så lätt.
Att ta bilder i biljetthallar, rulltrappor och framfor allt detaljer runt rulltrappor är just det som kan få dig intressant för en vakt
__________________
Kenny
Rc1166 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-05-11, 16:43   #10
Sparkfot
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 686
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rc1166
Jomenvisst Sparkfot, om man uppför sig som en turist så är det väl OK men det är inte så lätt.
Att ta bilder i biljetthallar, rulltrappor och framfor allt detaljer runt rulltrappor är just det som kan få dig intressant för en vakt
Då får man väl berätta vad ändamålets syfte är, svårare kan det inte vara? Har inte de ett jobb att sköta istället för att fatta misstankar om vad någon annan gör?!
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-05-12, 00:59   #11
UP6936
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 277
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Sparkfot
Då får man väl berätta vad ändamålets syfte är, svårare kan det inte vara? Har inte de ett jobb att sköta istället för att fatta misstankar om vad någon annan gör?!
Efter smällarna i Londons tunnelbana har man blivit betydligt mer uppmärksam.

//Lars S
UP6936 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-05-12, 11:30   #12
Sparkfot
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 686
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av UP6936
Efter smällarna i Londons tunnelbana har man blivit betydligt mer uppmärksam.

//Lars S
Men det funkar ju fortfarande att prata sig ur situationen!
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-05-12, 15:46   #13
UP6936
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 277
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Sparkfot
Men det funkar ju fortfarande att prata sig ur situationen!
Det ska du inte ge dig f-n på! Börjar du käfta ökar risken att du blir avvisad.

//Lars S
UP6936 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-05-12, 18:56   #14
Sparkfot
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 686
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av UP6936
Det ska du inte ge dig f-n på! Börjar du käfta ökar risken att du blir avvisad.

//Lars S
Varför käfta emot? Borde väl kunna gå att föra en argumenterande diskution utan problem?!
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-05-12, 19:24   #15
Arre
Tidigare Arvid Nilsson
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Jönköping, Sweden
Inlägg: 1 349
Skicka ett meddelande via MSN till Arre
Post

Nu börjar väl ämnet spåra ur ite här va?!

Kanske vore bättre att göra en separat tråd: "Får man fotografera i tunnelbanan eller ej?"

...
__________________
Arvid Nilsson
Arre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:25.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009