Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-10-07, 23:46   #1
Rc1166
Niträknare & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Segeltorp, , Sweden.
Inlägg: 1 428
Standard Auran nytt

Kolla in den här tråden. Man kan tolka det som om Auran givit upp med Download Station. Läs speciellt de inlägg som "Rob" från Auran skrivit. Det är ett långt inlägg på sidan 4 i tråden
http://forums.auran.com/trainz/forum...hreadid=126860
__________________
Kenny

Senast redigerad av Rc1166 den 2006-10-07 klockan 23:49.
Rc1166 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2006-10-08, 01:23   #2
CGD
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
Standard

Man får ju onekligen en känsla av att Trainz saga nu är slut.
Tråkigt. Vi får hoppas att Rail Simulator kan axla dess roll.
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-10-08, 02:35   #3
Rc1166
Niträknare & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Segeltorp, , Sweden.
Inlägg: 1 428
Standard

Slut? Trainz Classics verkar ju som ett fönuftigt sätt att komma vidare eller är det jag som inte kan läsa?
__________________
Kenny
Rc1166 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-10-08, 03:37   #4
Kiefer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 223
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rc1166
Kolla in den här tråden. Man kan tolka det som om Auran givit upp med Download Station. Läs speciellt de inlägg som "Rob" från Auran skrivit. Det är ett långt inlägg på sidan 4 i tråden
http://forums.auran.com/trainz/forum...hreadid=126860

Hur du får till den "tolkningen" det begriper jag inte.

Bara för att man vill kunna erbjuda några specialeditioner där allt material funkar ihop och dessutom håller sig till ett speciellt tema så kan inte jag få det till att man gett upp om Download station.
__________________

/Harry
Kiefer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-10-08, 07:55   #5
CGD
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rc1166
Slut? Trainz Classics verkar ju som ett fönuftigt sätt att komma vidare eller är det jag som inte kan läsa?
Vet ej. Jag hoppas att det är jag som inte kan läsa! Men jag får ett intryck utav att Auran i och med Trainz Classic kommer att satsa på färdigbygga saker. Vi kommer inta att ha samma möjligheter till att hämta hem bra tillägg för att kunna bygga egna banor.
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-10-08, 08:26   #6
Håmacon
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av CGD
Vet ej. Jag hoppas att det är jag som inte kan läsa! Men jag får ett intryck utav att Auran i och med Trainz Classic kommer att satsa på färdigbygga saker. Vi kommer inta att ha samma möjligheter till att hämta hem bra tillägg för att kunna bygga egna banor.
Jag har läst hela tråden och försökt förstå vad Rob egentligen säger och jag förstår inte alls hur du kan tolka det så att Auran skulle vara på väg att självdö. Det är precis tvärtom skulle jag vilja påstå och det verkar också vara den tolkning som den stora majoriteten av Aurans forumsmedlemmar gjort.
Läs gärna själv!

Min tolkning, som naturligtvis inte behöver vara korrekt, är att det dels kommer att rulla på precis som tidigare PLUS att de som tycker att det är besvärligt att hantera allt material i DLS kan köpa ett färdigt paket där allt redan är helt klart och genomgånget. DLS har ju blivit ganska ohanterlig genom den stora mängden av material.

Dessutom står det klart och tydligt att båda varianterna, gammalt och nytt, kommer att kunna samköras och att valmöjligheterna därmed ÖKAR kan jag omöjligt få till att någon självdöd föreligger.

Ibland får jag en mycket stark känsla av att människor som av en eller annan anledning inte fått till det med Trainz, eller från början satsat på en annan SIM sitter och längtar och söker anledningar till att Auran skall gå i putten. Det kan vara att deras dator kanske inte riktigt orkar med att driva spelet riktigt, eller att de kanske misslyckats med SP 1 uppgraderingen som ju inte var alldeles enkel.

Har du förresten försökt att göra om din egen uppgradering som jag förstår sket sig. Jag hade ju samma problem som du redovisat på annat ställe, fick inget felmeddelande utan istället det nya buildtnumret så att jag ett tag trodde att sp 1 inte hade hjälpt när den istället inte hade genomomförts korrekt...

Jag kan nämligen inte tro att det finns flera versioner av uppgraderingsskivan (annat än för de som hade en annan utgångsversion förstås).
Har majoriteten lyckats och några inte gjort det, så måste det väl rimligen vara de som inte lyckats som på något sätt haft otur eller klantat sig. Eller?

Med vänliga hälsningar,
Håkan
__________________
Lev idag! I morgon kan det vara för sent!
Håmacon besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-10-09, 01:46   #7
melin1971(avregistrerad)
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Jönköping / Norrahammar
Inlägg: 307
Skicka ett meddelande via MSN till melin1971(avregistrerad)
Standard

jag tolkar de så är. de kommer INTE släppa mer sp till trainz 2006 utan bara släppa nya moduler. och för varje modul uppgradera de koden. vilken innebär att de är slut med support för trainz2006. sp1 verkar bli den enda som släpps. Sen massa moduler. börjar likna som half life 2. de släpps inga nya spel utan massa moduler bara. som man får köpa. för koden i trainz2006 blir inte uppdaterad med modulerna. eftersom de är vid sidan av trainz2006. de har inte ens med spelet trainz 2006 att göra alls. små spel som kommer uppgraderas av andra små spel. och de ska visst börja i usa. man kanske får vänta 18 moduler innan de når rätt område man är intresserad av. och ni som inte har problem med trainz 2006, får bara gratulera. för ni är då inte många, sen vore kanske de bra om de som har ett spel som fungerar smärtfritt kan acceptera att de flesta inte får de att funka som de är tänkt. sen var du fick ifrån att gammal och nytt kommer funka ihop vet inte jag. de frågade om och om igen vad händer när tex modul 18 släpps. kommer loken som gjordes för modul 1 funka. de fick inget svar på de. eller om tex köpel lok som man har nu kommer funka tex i modul 5. eftersom de kommer uppgradera koden hela tiden. visst. för nya användare är de jätte bra ide de här. för min del kan de ta sina moduler och köra upp dem. för jag vill ha ett fungerade 2006 version istället. som har jag köpt både lok och banor till. men så här har i och för sig alltid speltillverkae gjort. gäller ju tjäna pengar. är pengar som gäller inget annat. är de väl nån som säger..ja men de släppte 4 sp till 2004...ja visst..jag har 2006...de får väl släppa 100 sp till 2004..är fortfarande inte de spelet jag har. och kefier. läs hela postet. står klart och tydliget att de visst har gett upp hoppet om dsl. de skriver att de skulle ta åratal att reda ut den röran. men den kommer vara kvar. i samma röra som den alltid har varit.
melin1971(avregistrerad) besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-10-09, 06:05   #8
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

- Min första reaktion är att nyhetsbrevet inte letat sig till min låda av nån anledning.... Kan man läsa det nånstans?

- Min andra reaktion är att jag gjorde rätt i att avinstallera TRS2006 igen förra veckan eftersom utrymmet behövdes till nåt roligare... Nu är det ju ganska uppenbart att det inte är lönt att lägga nån tid på spelet mer i dess nuvarande form.

- Min tredje reaktion är att det här med krav på att köpa moduler för att få senaste grundkoden är ju ett smart sätt för att få betalt för patcher av sånt som borde funka från början... Man borde inte behöva betala för en massa lokmodeller man inte är intresserad av för detta. En fördel verkar det ju dock vara att man tar mera allvarligt på kvalliten på modellerna. Jag undrar om man nu tänkt sig att själva göra 3D modeller igen, senaste två spelen har de väl helt förlitat sig på vad communityn gjort?

- Min fjärde reaktion... Finns det något nämnt om vad Trainz classics kommer att innebära när det gäller grafik, ljud och fysikmotor? Ärligt talat, Trainz grafikmotor var för gammal redan när TRS2004 kom ut och inget blev ju ändrat i 2006. Skall de få folk att köpa nästa Trainz så vill det till en rejäl ändring!

- Min femte reaktion... Om Railsimulator kommer ut och blir lika fantastiskt som vi hoppas med ny grafik, modern fysikmotor, gubbar som går runt på perrongerna, stöd för senaste hårdvaran, osv så lär Trainz få det svårt... Det krävs en mycket stor förändring av deras motor för att möta dagens standard i andra spel.

Jag är väl medveten om att man låter som en bitter gubbe och vem vet, om ett år är det kanske fortfarande endast Trainz vi har som alternativ

Nej, nu skall jag kriga lite i Battlefield 2142 demot och låtsas att jag pangar Aurans VD med min Walker.
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-10-09, 09:25   #9
Håmacon
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Deskgrunt
- Min första reaktion är att nyhetsbrevet inte letat sig till min låda av nån anledning.... Kan man läsa det nånstans?

Hej Deskgrunt!

Jag har nog slarvat bort nyhetsbrevet men det var så intetsägande så det gör inte så mycket. Däremot har jag följt en tråd på Aurans forum där Rob utvecklar tankarna för framtiden (Classic nånting...) som ger lite mer kött på benen.

Hur det slutligen blir återstår väl att se, tidigast i mars 2007 kommer väl det första tecknet. Jag inser att grafikmotorn nog är lite ålderdomlig vid det här laget, men kan leva med det eftersom allt fungerar så ypperligt efter lite nya grejer i burken. Jag har fantastiskt ljud, inga buggar eller frysningar och FPS på 30-60 så jag känner inte att jag behöver någon särskild förbättring av någonting egentligen.

Sen är det väl alltid nyttigt med lite konkurrens och andra nyheter som jag givetvis skall kolla in noga, men det skall nog mycket till för att jag skall känna behov av att börja om helt från början, min rutt har nog blivit lite för stor för det. Även om Trainz mot all förmodan skulle avsomna enligt vissa medlemmars spådomar, så skulle det inte störa mig ändå eftersom jag har så mycket fina saker inlagda numera att det känns möjligt att åstadkomma nästan vad som helst redan som det är i vilket fall som helst...

Mvh,
Håkan
__________________
Lev idag! I morgon kan det vara för sent!
Håmacon besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-10-09, 09:45   #10
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Deskgrunt
- Min första reaktion är att nyhetsbrevet inte letat sig till min låda av nån anledning.... Kan man läsa det nånstans?
Hallå Patrik!
Jag har skickat nyhetebrevet till dig.
mvh .... Mats
__________________

Motörhead - Overkill
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-10-09, 11:15   #11
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

MatsH: Tackar så mycket

Efter att ha läst detta och lite mer på forumet så kanske det finns hopp för Trainz nån gång i framtiden även om jag väl inte är så road just nu. Kanske det dels beror på att man tyckte TRS2004 SP4 var så bra och sedan tyckte att 2006 mest var mycket pengar och lite verkstad. De lyckades liksom förstöra mer än de tillförde enligt mig och fortfarande efter SP1 så är det mycket i skriptväg som inte funkar, delvis kanske pga dålig dokumentation om vad som egentligen är ändrat.

Håmacon: vad jag menar med ny motor är väl inte direkt ökad fps utan mera det sätt som ljus och olika effekter behandlas. Även fysiken skulle behöva en översyn som hantering av objekt som kolliderar, alltså att vagnar inte kan köra igenom varandra osv. Sen finns det i dagens hårdvara effektiva sätt att filtrera bort alla polygoner som döljs av framförvarande polys mm, allt sånt saknar TRS motor och gör den onödigt ineffektiv.

Kanske man blir lite miljöskadad av att spela moderna FPS spel men deras motorer klarar ju att pumpa igenom en avsevärd mängd data med fantastiska ljuseffekter, 3D gräs och träd som vajar i vinden osv.

En rad som ger hopp om bättre motor är ju denna: "Trainz Classics "Metropolis Edition" takes advantage of some new graphical features that will set this theme distinctly apart from its TRS2006 cousin. "

Fast jag har ändå en naggande känsla av att sen Auran fick ny ledning och några av nyckelpersonerna lämnade trainz team så är utvecklingen av nämnda spel inte så prioriterat. Den som lever får se
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-10-09, 14:28   #12
Håmacon
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
Standard

Hej igen Patrik!

Ja, det du skriver om vagnar som passerar rakt igenom varandra och det med ljuset förstår jag också. Jag har väl accepterat det mycket för att jag aldrig numera kör andra program än Trainz och därför inte riktigt känner till det allra senaste.

Jag är ju heller inte scriptkunnig så eventuella brister där har inte heller drabbat mig som egentligen bara håller på med banbyggande, i alla fall för närvarande.

Nu har jag skrapat på botten av kassakistan för att kunna ha dator och program för mina nuvarande behov så även om det kommer nya grejor framigenom så lär jag nog få hålla mig där jag är nu och sen är det ju detta med att tvingas lära om igen...

Mvh,
Håkan
__________________
Lev idag! I morgon kan det vara för sent!
Håmacon besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:58.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009