Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övriga simulatorer > Övriga simulatorer > Allmänt om Run8

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-11-20, 14:33   #1
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 524
Standard Run8 V2

Har Testat Run8 tåg simulator version 2 under några veckor.
Den liknar naturligtvis Version 1 i mycket men under ytan har det förändras.

Men i stort gillar jag den, Ai tågen gör mycket för känslan och vädret är väl okey. Jag har ofta 100-200 fps så den är snabb. Verkar inte kräva så mycket av datorn.
Det som är riktigt bra med den (gäller förra versionen också) är ju att den verkligen har känslan att köra tåg. Det är ju den simulator som speglar verkligheten bäst.
Men det gäller ju bara amerikanska tåg och kommer nog att vara så. Ett 10000 ton tåg rullar oerhört lätt och man får bromsa hela tiden etc
Grafiken (träd och hus, tågen är ganska bra) är dålig jämfört med de simulatorna som finns ute men de har bytt spelmotor i den så jag tror att kommande rutter kan vara bättre grafik.
Man kan fortfarande inte göra egna rutter och lok.

Avataren som man är i spelet har utvecklas. Man ser ut som en person för de andra personerna som är uppkopplade.

Ai tåg Dessa tåg blandar man med de vanliga multiplayer tåg (dvs personer uppkopplade) som gör att är man 3 personer så kan man få det värsta scenarion med högintensiva järnvägs sträckor. Man märker ingen skillnad på Ai tåg och multiplayer tåg (jo man man inte prata med dem)

Så är man ett gäng som vill köra tåg mot varandra med amerikanska tåg kring Barstow området så kommer man nog ha en kul dag.
1: Man utser en dispatcher (fjärrtågklarerare)
2: Man utser lokförare som kör tågen
3: Man kan utse bisittare till lokföraren som ordnar kommunikationen och han kan sedan då hänga av vagnar koppla vagnar etc. Han sitter normalt till vänster om lokföraren
4: Man gör en massa Ai tåg om interagerar med dispatchern och de övriga lokförare.

---------------------------------------------------------------------------
1a: AI tåg. Dessa beter sig som det vore riktiga tåg. Dvs de kan rulla med motorerna avstängda i nerför så använder de dynamiska bromsen och uppför med full motor effekt (stor skillnad mot Train simulator 2017)
När de stannar så släcks helljuset och när de ska iväg så tutar tåget 2 gr innan helljuset tänds och de långsamt åker iväg.
Man kan inte se att det är ett Ai tåg kort och gott.

1b: Utplaceringen av dessa tåg görs på 2 sätt.
Spawn point finns på ett antal ställen och där placeras tågen ut beroende på inställningarna i programmet. (typ av tåg, lok typ hur tätt tågen ska komma) Jag saknar att det inte finns flera Spawn points.
De är oftast placerade i änden på rutten så det tar ett tag innan man möter dessa tåg.

Eller att man manuellt ställer dit tåget och kallar det Ai tåg. Då kommer det dit en förare som startar upp loken och efter 1 minut så är de beredd att fara.

Man kan ställa dit tåg i förväg på stationerna och spara ned scenariot då kommer alla tåg att sparas (spara som World) på det sättet kan man sedan köra ett scenario utan att man behöver lägga så mycket tid på det.

1c: Dessa Ai tåg styr man med att ställa om signalerna för dem manuellt i Dispatcher panelen. Tågen följer signaler och hastighets förändringar som finns efter banan. Det krävs ingen för programmerad rutt som för många andra simulatorer. Så byta plats där man ska ha möte på enkelspår är väldigt enkelt.

1d Jag gjorde ett test igår att placera ut tåg efter varje station till ungefär halvägs sedan lät jag tåg spruta ut ur spawn points var 4-8 minut
Sträckan var Bakersfield-Barstow. Till slut var det 40 tåg på banan och man fick möte hela tiden. Blev i praktiken för mycket tåg men det känns som det är en mycket "busy" bana i högtrafik. Stor skillnad mot 1

2: Man har i Dispatcher panelen nu lagt in mer information.
Man ser om tågen står stilla eller rör sig med färger
Man ser hastigheten med tåget (kör man för fort blir det lila)
Man kan markera en signal då blir den gul (men grönt i spåret) men då går den till stopp efter tåget. Markerar men den en gång till så blir den grön och då kommer signalen att gå till grön igen när den kan efter tågpassagen.
Den har man nytta när det är mycket Ai tåg som ska passera den i följd.

3: Vädret men det är väldigt enkelt. Men dis och moln har man fått dit.

4: Man kan nu i tågen få upp hjälp ctrl Z då får man upp aktuell gällande hastighet och nya hastighets förändringar i banan typ 3-4 km framåt.
samt den signal man passerade vad den hette (typ Approach)

5: Bygga ihop tåg (consist) är enklare tycker jag och placera ut dem på banan

6 För att flytta sig som Avatar så har man musen över en växel och trycker space då hamnar man där. Går man vilse kan man gå till en växel då kommer den blinka blå (tror jag) i dispatcher panelen

Det är vad jag kan komma på nu, det har hänt mycket i det fördolda.
Kolla på Run8 studions hemsida
Även denna länk är okey (men han hade problem att avataren for ned i backen när han flög, men han hade gjort fel med licensen så detta är inget problem).
Allmänna videos om Run8 V2

ps kan nog inte svara på frågor då jag nu ska bort en vecka DS
jorgen3 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:45.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009