Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-02-19, 16:22   #1
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard Fy skäms 2012!

Jag har tidigare uttryckt min misstro mot 2012 - men nu blev måttet rågat.

Först en liten bakgrund: Jag bygger i 2010 och konsekvent i sessionsläget (mergar till routen varje dag).

Som tidigare utlovat skall DVVJ snart läggas ut i Forum. För att se - och åtgärda - hur banan blir i 2012 tog jag fram versionen ur kylskåpet. Det blev snudd på katastrof. Varje gång jag försökte göra något mörklades bilden och en obegriplig skylt dök upp. Den översatte jag med Google translate - och begrep om möjligt ännu mindre.

This change will require a route re-save/clone. Do you want to unlock the route for editing or continue to edit only the session?

Denna förändring kommer att kräva en toute nytt spara/klon. Vill du låsa upp rutten för redigering eller fortsätta att redigera den sessionen.


Detta är ju inget annat än kvalificerat larv.

Tilläggas kan att i 2010 fattas inte en enda cdp-fil, i 2012 ett stort antal.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Session 2012.jpg (95.0 KB, 92 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2014-02-19, 18:53   #2
AlleDahlle
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
Standard

Är det inte bara att klona rutten då? Det är ju det den frågar om du vill göra. Eller trycka på unlock. Tror inte du kommer förlora någonting på något av alternativen.
__________________
//AlleDahlle

Øresundståg (X31K)

Försöker just nu få in öresundståg(X31K/X32K) i Railworks/Train simulator
AlleDahlle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-02-19, 19:13   #3
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 825
Standard

Att saker saknas kan bero på att tidigare inbyggda saker i Trainz 2010 saknas i tolvan, det har jag själv fått uppleva... tyvärr lyckas jag inte installera Built-in objekt på annat sätt än att spara dem som .cdp-fil från Trainz 2010's content manager, och sedan installera .cdp-filen på nytt i Trainz 12's content manager.

Borde som Alle säger, bara vara att klicka på någon av knapparna, men gör kanske helst en liten ändring, och inga större (så inget går förlorat). Blir det fel, så installera bara om rutten på nytt, för du har den ju sparad.
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-02-19, 19:42   #4
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Frågan är om jag kan med gott samvete kan/vågar lägga ut 2012-banan i Forum. Har fyllt en mapp med saknade cdp-filer och har inga saknade i View Dependencies.

Dock har jag, efter mitt första inlägg, upptäckt att;

A/ samtliga semaforer måste konfigureras om,

B/ samtliga vägskydd skall namnges.

Mitt förtroende för tolvan är lika med noll. Jag vill inte ta ansvar för något som mer liknar en rishög med dolda fel. Däremot kan jag med mycket gott samvete lägga ut min DVVJ-bana som är gjord i 2010.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-02-20, 13:19   #5
baloo406
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Skåne, Linderöd
Inlägg: 510
Standard

Nils

Eftersom du bygger i sessions lagret och sedan merge till route lagret, får du upp den frågan som du visar på bilden.

2012 gör så.
Anledningen är att när du gör något i sessions lager, så låser den route lagret.

Vill du sedan lägga ihop lagren måste Route lagret låsas upp.

Ovanstående förutsätter att du börjar arbeta från "Edit Session"
__________________
Bygger numera i Tane /Björn
baloo406 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:59.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009