Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-04-01, 07:43   #1
torpal
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Stortorp, Trångsund, Sweden.
Inlägg: 328
Standard Liten vändskiva

För mitt bygge av rutten Kolbäck-Ramnäs (SWB, del 1) behöver jag bland annat en 18 meters vändskiva. Är det något som finns "därute" eller måste jag bygga den själv?
__________________
/Med vänlig hälsning
"Tågny"
torpal besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2014-04-01, 10:29   #2
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Xtracks innehåller två olika vändskivor, dock osäker på längden.
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-04-01, 11:58   #3
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Hej!
Det kommer snart från Micke321 20 och 27 meter lösa vändskivor.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-04-01, 12:29   #4
torpal
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Stortorp, Trångsund, Sweden.
Inlägg: 328
Standard

Utmärkt!
1: Jag ska kolla i Xtracks-mappen en extra gång!
2: Jag får väl vänta på Mickes 20-meters-variant även om den är litet för stor. ;-)
__________________
/Med vänlig hälsning
"Tågny"
torpal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-04-01, 14:01   #5
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av torpal Visa inlägg
Utmärkt!
1: Jag ska kolla i Xtracks-mappen en extra gång!
2: Jag får väl vänta på Mickes 20-meters-variant även om den är litet för stor. ;-)
Om inte jag minns fel, så har KMJ en enkel vändskiva med trätrall som jag gjort. Med betoning på enkel, men i vart fall avsikt att vara svensk.

Jag minns inte riktigt hur stor den är, men den ska inte vara så stor. Då kanske du kan använda den som "place-holder" tills du fått fatt på en snyggare.

Edit:

Även i JBJ2 finns en vändskiva som tufftuff gjort;

http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...iva#post117381

Längst ner på den sidan skymtar vändskivan.

__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2014-04-01 klockan 14:12.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-04-01, 15:27   #6
torpal
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Stortorp, Trångsund, Sweden.
Inlägg: 328
Standard

Jag har nu letat i en massa mer eller mindre avlagda back-upper på gamla rutter.
Jag hittade varken KMJ eller JBJ. Men, som tur är finns de att ladda ned från Banbyggarna.
KMJ i version 4. I den finns den trätrall du beskriver. Kan användas i hop med en amerikanska 60-fotsskiva. (Som du skrev: i nödfall!).

Den version av JBJ som ligger te är nummer 1 och i den finns vare sig den vändskiva som visas på bilderna eller det snygga rundstallet. Var kan man hitta en senare version av rutten?

I övrigt förekommer åtskilliga sk-tsnygga modeller på bilderna som jag inte sett och inte kan finna nu heller ute på nätet. Vart tar alla "snyggisar" vägen?

För övrigt tyckte jag mig skymta din tjusiga Alvesta station på en av bilderna. Såvitt jag vet hade du väl slöjdat den till Railsim? Vem har konverterat? Är det samma förhållande med O-vagnarna också? Att de är konverterade och i så fall av vem?
__________________
/Med vänlig hälsning
"Tågny"
torpal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-04-01, 15:36   #7
micke321
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Lyrestad, , Sweden
Inlägg: 1 691
Skicka ett meddelande via MSN till micke321
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av torpal Visa inlägg
Jag har nu letat i en massa mer eller mindre avlagda back-upper på gamla rutter.
Jag hittade varken KMJ eller JBJ. Men, som tur är finns de att ladda ned från Banbyggarna.
KMJ i version 4. I den finns den trätrall du beskriver. Kan användas i hop med en amerikanska 60-fotsskiva. (Som du skrev: i nödfall!).

Den version av JBJ som ligger te är nummer 1 och i den finns vare sig den vändskiva som visas på bilderna eller det snygga rundstallet. Var kan man hitta en senare version av rutten?

I övrigt förekommer åtskilliga sk-tsnygga modeller på bilderna som jag inte sett och inte kan finna nu heller ute på nätet. Vart tar alla "snyggisar" vägen?

För övrigt tyckte jag mig skymta din tjusiga Alvesta station på en av bilderna. Såvitt jag vet hade du väl slöjdat den till Railsim? Vem har konverterat? Är det samma förhållande med O-vagnarna också? Att de är konverterade och i så fall av vem?
Hur vill du att 18m vändskiva ska se ut? Har precis gjort iordning en skiva för Herrljunga stallet i Trollhättan2 rutten. Den ligger på 20m och kan enkelt ta ner den till exakt 18m.
__________________
MVH, Mikael
Webbmaster på Banbyggarna.se
Vill Ni se fler järnvägsbilder, besök gärna min sida - där Ni även kan läsa om min MJ-samling och se tågfilmer.
En del av Teamet som bygger Stockholmsrutten.



http://www.micke-andersson.se http://www.banbyggarna.se http://mikaelsgallery.fotopic.net/
micke321 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-04-01, 15:46   #8
torpal
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Stortorp, Trångsund, Sweden.
Inlägg: 328
Standard

Nu har jag läst igenom allt i den här tråden. Har också försökt ladda ned JBJ2, men alla de länkar som anges är brutna så jag sitter fortfarande utan den nya versionen. Kan någon tipsa om var JBJ2 finns idag?
__________________
/Med vänlig hälsning
"Tågny"
torpal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-04-01, 15:48   #9
torpal
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Stortorp, Trångsund, Sweden.
Inlägg: 328
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av torpal Visa inlägg
Nu har jag läst igenom allt i den här tråden. Har också försökt ladda ned JBJ2, men alla de länkar som anges är brutna så jag sitter fortfarande utan den nya versionen. Kan någon tipsa om var JBJ2 finns idag?
Eftersom jag bygger linjen Kolbäck-Ramnäs från cirka 1960-1965 skulle det vara kul om skivan liknade den som fanns i Kolbäck. Tyvärr är den borta idag och jag har inga bilder av den. Minnet säger mig dock att den var en mycket enkel sak, trätrall över hela skivan och - som jag minns - "hävstång" för manövreringen.

Är ditt lokstall från Herrljunga redan släppt?
__________________
/Med vänlig hälsning
"Tågny"
torpal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-04-01, 15:58   #10
torpal
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Stortorp, Trångsund, Sweden.
Inlägg: 328
Standard

Hej Micke!

Här får du åtminstone en skiss över den del av bangården i Kolbäck där skiva, kolbox, vattentorn och ett litet lokstall fanns. Det vore som sagt kul om du kunde få till en 18-meters-skiva...

http://www.e-buzz.se/forum/attachmen...1&d=1396359849
Bifogade bilder
 
__________________
/Med vänlig hälsning
"Tågny"
torpal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-04-01, 16:04   #11
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av torpal Visa inlägg
Jag har nu letat i en massa mer eller mindre avlagda back-upper på gamla rutter.
Jag hittade varken KMJ eller JBJ. Men, som tur är finns de att ladda ned från Banbyggarna.
KMJ i version 4. I den finns den trätrall du beskriver. Kan användas i hop med en amerikanska 60-fotsskiva. (Som du skrev: i nödfall!).

Den version av JBJ som ligger te är nummer 1 och i den finns vare sig den vändskiva som visas på bilderna eller det snygga rundstallet. Var kan man hitta en senare version av rutten?

I övrigt förekommer åtskilliga sk-tsnygga modeller på bilderna som jag inte sett och inte kan finna nu heller ute på nätet. Vart tar alla "snyggisar" vägen?

För övrigt tyckte jag mig skymta din tjusiga Alvesta station på en av bilderna. Såvitt jag vet hade du väl slöjdat den till Railsim? Vem har konverterat? Är det samma förhållande med O-vagnarna också? Att de är konverterade och i så fall av vem?
Jo, vändskivan i KMJ som jag gjort vinner nog inte några designpriser direkt... Men kanske kan fungera som tillfällig tills du fått fatt på bättre. KMJ 4 är jag lite obekant med, den KMJ 4 jag har är nånting helt annat med helt annan spårläggning...

Såg att det var bekymmer att hitta JBJ2. Kollade i min dammiga hårddisk och den finns faktiskt där. Så, det går alltid att lösa om inte rätt JBJ2-ställe kommer på plats.

Alvesta byggde jag faktiskt till MSTS först, under tiden som jag spårlade JBJ2. Så originalet kanske man kan säga finns i MSTS. Finns väl några broar som Json gjorde som finns i JBJ2 som oxå kanske kan komma till användning.

O-vagnarna har jag dock inte slöjdat till annat än RW.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-04-01, 17:10   #12
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Förlåt en liten trådkapning, men finns Alvesta stationshus till MSTS att lägga ruttbyggarvantarna på någonstanns?
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-04-01, 17:54   #13
micke321
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Lyrestad, , Sweden
Inlägg: 1 691
Skicka ett meddelande via MSN till micke321
Standard Vändskivor 18-27m

Här kommer ett paket med 18-27m vändskivor. Testa med den och säg vad du tycker.
Bifogade bilder
 
Bifogade filer
Filtyp: zip Vändskivor 18-27m.zip (1.53 MB, 84 visningar)
__________________
MVH, Mikael
Webbmaster på Banbyggarna.se
Vill Ni se fler järnvägsbilder, besök gärna min sida - där Ni även kan läsa om min MJ-samling och se tågfilmer.
En del av Teamet som bygger Stockholmsrutten.



http://www.micke-andersson.se http://www.banbyggarna.se http://mikaelsgallery.fotopic.net/

Senast redigerad av micke321 den 2014-04-01 klockan 22:29. Anledning: Bytt bild
micke321 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-04-01, 18:20   #14
torpal
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Stortorp, Trångsund, Sweden.
Inlägg: 328
Standard

Men stopp och belägg!

Vad är det för läckert B-lok du visar upp? Är det ditt eget hembygge? När kommer det att bli tillgängligt för oss msts:are / OR:are (ja, vi är ju numera mer OR:are än MSTS:are).

Ska kolla vändskivorna när jag fått i mig maten... ;-)

Det var våldsamt vad snabb du är!
__________________
/Med vänlig hälsning
"Tågny"
torpal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-04-01, 18:24   #15
torpal
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Stortorp, Trångsund, Sweden.
Inlägg: 328
Standard

Kunde inte hålla mig. Kollade direkt.
Men zipfilen är TOM innehåller bara biblioteken... :-(
__________________
/Med vänlig hälsning
"Tågny"
torpal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:56.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009