Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-07-06, 19:23   #106
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Det finns inte ord för att beskriva hur OTROLIGT realistikt det ser ut! Hade det inte vart för bakgrunden så hade jag inte kunnat vara säker på om det var på riktigt eller i datorn.

Fortsätt att kämpa på!

(Jag tappade nästan hakan när jag såg den senaste bilden! )
__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-06, 23:36   #107
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Ojoj, har varit borta i någon vecka igen! (lär inte dyka upp på någon vecka till igen ändå så), så får säga det nu, ack, vilket snyggt lok du får till!
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-07, 01:03   #108
andreas_92
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Laxå, Örebro län
Inlägg: 235
Skicka ett meddelande via MSN till andreas_92 Skicka ett meddelande via Yahoo till andreas_92 Skicka ett meddelande via Skype™ till andreas_92
Standard

Sjukt snyggt!!
__________________
Mvh Andreas
Kör just nu TS 2009.

www.fleischmann.de
andreas_92 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-07, 11:06   #109
henrik645
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Nacka
Inlägg: 375
Standard

Väldigt fint lok!
__________________
Henrik.V
henrik645 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-07, 12:25   #110
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Du får starta dig en frågetråd så skall du få svar på allt du frågar om! Men fototexturering är något du kan, är helt mållös över resultatet! Får man passa på att fråga vad det är för bilder du utgått ifrån? Tagna utomhus en mulen dag, eller?

Sedan skall du nog ta och spara scriptgrejerna tills STL får tid med det här med ånglok, så att du som Lan och Vovven slipper att göra om allt. Vi får väl sätta igång med det snart, det börjar klia i fingrarna måste jag säga! Men innan dess så har jag och Svenolov lite saker att släppa...
Hej allesamns

Jag får börja med att tacka för berömmet, jag rodnar.
Som LAn har sagt så behövs det för att ladda batterierna

Jo Korvtiger texturna är tagna men en enkel digitalkamera i måttligt bra ljusförhållanden, dvs. lite för soligt men inte så mycket.

Sedan är ju varje vesäntlig yta (tex. en hyttsida) uppbyggd av olika bilder som sammanfogats över en mall som visar hur sidan ser ut i 3:d modellen.

Därefter är detaljer som nitar ditsatta och slutligen när den och många andra texturer är på plats så är det en hel del injustering av färgbalans,
mättad och ljusstyrka för att de olika delarnas texturer (vars bilder är tagna i lite olika ljusförhållanden) skall passa ihop.


När det gäller scriptning hade jag tänkt släppa första versionen med dagens STL nivå i kombination med den metod för valbara extra
meshar (plogar tex) som Vovven klurat ut på tex. hans R lok.

Men här har jag två frågor som jag kommer att återkomma till.
__________________
MVH / BjörnL

Senast redigerad av bjornl den 2012-07-07 klockan 23:44.
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-07, 19:39   #111
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Vilket jobb! Funderade på att använda fototexturer till min Y3a som ligger och sover, men sidorna på tankarna är så blanka att det blir en väldig massa blanka partier som blir väldigt olika beroende på vad som är bakom fotografen(ljus himmel, skog etc). Skulle behöva åka upp dit själv och fota den som jag vill ha den.

Plogbytarscriptet tror jag att Vovven fått från Lans lok som har script som jag har skrivit. Om du behöver något sådant specialgjort så kan jag fixa, bara att säga till! Vet ej om det kommer att byggas in i STL-lokscriptet sedan, men om det blir så, så kommer du antagligen inte att behöva göra så stora ändringar.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-07, 22:42   #112
Egonrow
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 138
Standard

Vet inte vad ja ska skriva...

Wow säger jag bara!!

Vilket otroligt fint arbete du lagt ner på detta!!
Kämpa på
Egonrow besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-08, 16:50   #113
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hej igen

Nu är loket inporterat till Trainz...... och ja ni i kan gissa. Naturligtvis funkade det inte som jag ville. varför är jag inte förvånad.

Bild ett visar loket med tender på spåret och att boggieran inte är som de skall kan ju var och en se. Det bekymrar mig inte så mycket just nu.

Någonting anant är mycket värre och måste lösas innan jag ens ger mig i kast med boggierna.

Bild två visar loket och här har jag stött på något jag aldrig förut råkat ut för.

Två hvudsakliga saker händer:

1. Vissa delar av modelen syns inte alls (se de blåa markeringarna)
2. Det blir en massa mystiska fantomploygoner som inte alls finns i modellen (de röda markeringarna)

Är det någon som stött på detta förutoch kan ge mig råd?

Jag har slagit ihop mesharna till större enheter och kört reset X form samt låter de vara mesh och inte poly.

Detta hjälpte en del men det är mycket skräp kvar som ni ser.

Och i modellen inan export (bild 3) ser allt OK ut
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lok1.jpg (167.9 KB, 88 visningar)
Filtyp: jpg lok2.jpg (140.7 KB, 88 visningar)
Filtyp: jpg lok3.jpg (118.4 KB, 88 visningar)
__________________
MVH / BjörnL

Senast redigerad av bjornl den 2012-07-08 klockan 18:33.
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-08, 17:33   #114
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Oh jehanemej så det kan bli...

... vänta med boggin, men resten av felplacerade prylar brukar lösa sig genom att välja var och en i tur och ordning och först i Pivotläge göra "Center to object" och sen "align to world" och SEN "Reset X-form". Testa det så tar vi boggin sen!

Om inte detta hjälper kan du av misstag ha lyckats animera dessa delar, det händer när man bygger "All in one". Kolla i animationsläget så att de inte är animerade, i så fall markerar du alla keys och tar bort dom.

Vi hörs:
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2012-07-08 klockan 17:37.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-08, 17:34   #115
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Vad är det för program som du exporterar ifrån? Ser ut som max. Har något vagt minne av att jag stöt på något liknande på tiden jag använde Gmax, men jag har inget minne av hur jag löste problemet. Jag tycker det ser ut som om någonting gått snett med exportern vad det gäller vertexnummrering, polygonerna drar åt helt fel håll. Testa att exportera bara en del av loket, en del som är fel just nu och se om problemet kvarstår.

EDIT: Lan vet nog vad han pratar om. Ibland är man glad att man använder Blender, Reset X-form är något jag aldrig har behövt att tänka på!
__________________
-k-

Senast redigerad av korvtiger den 2012-07-08 klockan 17:35.
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-08, 19:13   #116
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Vad är det för program som du exporterar ifrån? Ser ut som max. Har något vagt minne av att jag stöt på något liknande på tiden jag använde Gmax, men jag har inget minne av hur jag löste problemet. Jag tycker det ser ut som om någonting gått snett med exportern vad det gäller vertexnummrering, polygonerna drar åt helt fel håll. Testa att exportera bara en del av loket, en del som är fel just nu och se om problemet kvarstår.

EDIT: Lan vet nog vad han pratar om. Ibland är man glad att man använder Blender, Reset X-form är något jag aldrig har behövt att tänka på!
Ack ja, "Reset Xform" verkar ingen veta varför det finns men enligt min erfarenhet återställer det "pivotpunkten" till där man placerat den med "Center to Object" + "Align to world" eller nån annanstans där man vill ha den. Hur man undviker detta i Blender begriper jag inget av, men Blender kanske automatiskt sköter detta på nån infernaliskt underfundigt sätt ?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-08, 23:13   #117
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Jag tror helt enkelt att Blender och 3ds hanterar objektsorientering på olika sätt, eller så skulle det kunna vara att exportrarna fungerar på olika sätt, där 3DsMax's exporter tar hänsyn till hur objekt är roterade och så vidare, medans Blenders bara noterar varje vertex's position och exporterar den. Dock finns det något som heter Reset Rotation and Location i Blender vilket är något som jag antar motsvarar Reset X-Form, men jag har bara behövt det när jag arbetet med icke Trainzrelaterade saker.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-09, 20:19   #118
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hej

Javisst använder jag gamla skruttiga Gmax. jag antar att man kan råka ut för sådant här då.

Nå det går ganska bra, fast långsamt.

Jag håller på att leta rätt på exakt vilken del av meschen som strular.

De goda nyheterna är att det som inte syns på bilden framgångsrikt är exporterat in i Trainz.

Någonstans i den del av meshen som är markerad finns felet.

Bara jag hittat det så får jag radera den delen och göra om. Inte så farligt
Bifogade bilder
Filtyp: jpg strul1.jpg (212.0 KB, 53 visningar)
__________________
MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-09, 20:48   #119
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bjornl Visa inlägg
Hej

Javisst använder jag gamla skruttiga Gmax. jag antar att man kan råka ut för sådant här då.

Nå det går ganska bra, fast långsamt.

Jag håller på att leta rätt på exakt vilken del av meschen som strular.

De goda nyheterna är att det som inte syns på bilden framgångsrikt är exporterat in i Trainz.

Någonstans i den del av meshen som är markerad finns felet.

Bara jag hittat det så får jag radera den delen och göra om. Inte så farligt
Vad är det som hänt? Ser ut som en explosion i ett rörverk....
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-09, 22:19   #120
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Framgång till slut!

Nej det var ingen explosion utan bara jag som jagade fel.

Nu till slut är alla detaljer på plats och jag kan gå vidare med boggies.

Hm. jag inser at jag kanske inte kan göra som jag tänkt och ha en rörlig främre boggie för STL systemet är ju anpassat för at ha koppel och luftslangar på lokets asset och inte framboggien.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg framgång.jpg (237.2 KB, 49 visningar)
__________________
MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:37.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009