Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Nyheter

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-01-19, 11:24   #1
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard Servicepack 1 till TRS2006

I Aurans senaste nyhetsbrev, som kom igår (18/1-06), kan man läsa att service pack 1 till TRS2006 är på gång. SP1 är tänkt att lösa de problem som finns i TRS2006.


Vidare så har P I Engineering uppdaterat Raildriver med nya drivdrutiner så att alla ägare till Raldriver och TRS2006 nu ska kunna bli lyckliga lokförare


Hela nyhetsbrevet (på engelska) hittar du här
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se
Fredrik besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2006-01-30, 21:24   #2
Daniel
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 728
Standard

NÄR Kommer SP1?
__________________
/Daniel
Daniel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-02-01, 12:37   #3
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Daniel
NÄR Kommer SP1?
Besökte nyss Aurans forum som jag lyckats hålla mig borta ifrån ett tag...

Alan Yeomas skriver så här i en post 25:e januari:
Citat:
Its still too early to give a timeframe on SP1, but as with all previous versions of Trainz, we are realistically looking at a few months yet. Some of the important fixes, sound springs to mind, will take time to code and test. Whilst we can't comment in every thread that raises issues, we do read them and take notice, and I feel certain SP1 will deliver on many of these.
Så förbered dig på att vänta några månader till... Man kan ju undra vad Auran gjort sen september...
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-02-01, 13:14   #4
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Lite anmärkningsvärt att man nu börjar "arbeta" med en SP1. Det borde man börjat med direkt efter release.

Det är ju inte fel att släppa en programvara som innehåller buggar, det hör till det normala. Och, Auran har ju etablerade rutiner för service-pack. Men, har dom någon test-funktion att tala om, så borde stor del av buggarna varit kända redan vid release-tillfället.

Att man släpper kod med kända buggar i hör till det normala, då ett släpp måste vara en kod som är orörd genom hela testfasen, annars har man inte kontroll på vad som släpps. En sen fix i koden ska normalt innebära att man börjar om hela test-sessionen, eftersom en fix i sin tur kan generera andra buggar.

Så, SP1 borde varit påbörjad i september, om Auran har en vettig test-funktion. Tycker jag.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-02-01, 16:58   #5
Daniel
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 728
Standard

Helt sjukt!
5 månader!
__________________
/Daniel
Daniel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-02-01, 17:13   #6
Rc1166
Niträknare & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Segeltorp, , Sweden.
Inlägg: 1 428
Standard

Jag vill inte försvara allt Auran gör man jag har haft kontakter med Auran under några år och lärt mig lite om deras språkbruk. Work (arbete) brukar vara själva kodningen medan allt jobbet innan brukar kallas preliminaries. För att göra en SP är det nödvändigt att kunna rekonstruera ett eventuellt fel och det vet jag av annan erfarenhet inte är det lättaste.
Det är ju alltid ett mål att göra idiotsäkra system men idioter är uppfinningsrika sa en vis man och det har jag sett flera exempel på.
Jag har ändrat lite så det inte ska vara lätt att identifiera dom "skyldiga".

En grupp hade onormalt mycket hårdvarufel med framförallt brända komponenter. Av en slump hade jag ett ärende dit och såg hur dom lagt filtar och täcken över datorerna för att inte störas av fläktljudet.

En användare som bland annat jobbade med fordonssystem hade själv kommit på att byta littera till "specialfordon" för att på det viset komma förbi alla kontroller programmerarna lagt in för vanliga fordon och som han tyckte var jobbiga. När han var färdig bytte han tillbaka till rätt littera.

Ibland hände ju saker utanför systemen som tog ett tag att reda ut. Vid ett par tillfällen så rapporterades samma vagn samtidigt från olika stationer. det visade sig att en serie vagnar hade numrerats om (skyltarna var färdiga och skulle bara skruvas fast när vagnarna var målade). Vagnarna stog snyggt i en rad utanför vekstaden och X började med alla skyltar i skottkärran. Monterade nummer 1 på den första och sedan vidare med nästa vagn tills han var klar med ena sidan på alla vagnar. Sedan fortsatte han med andra sidan och började med 1 !!

Tillbaka till TRS2006 så kan jag inte gå in på detaljer men väl ge några tips.
Om du laddar ner från DownLoadStation, låt CMP jobba färdigt innan du avbryter. Det kan se ut som datorn hängt sig när den sorterar in dina tillägg. Glöm inte att göra commit efter nerladdningar. Spara ofta när du jobbar i surveyor. Om inget annat hjälper, läs manualen.
__________________
Kenny
Rc1166 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-02-01, 18:18   #7
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Vi ska väl inte fördjupa oss varken hur Auran jobbar eller kallar sina olika pass, men vill ändå passa på och inflika min syn dock på det hela.

Ofta kan man indela ett programutvecklingsprojekt i följande faser, om vi koncentrerar oss på ett versions-släpp av något slag, spelar ingen roll om det är full-release eller SP, det är samma.

Den första fasen är någon slags problemidentifiering eller förbättringsidentifiering. Oavsett vilket, klassas de ingående punkterna i "viktighetsgrad". De viktigaste är de som man först och främst jopbber med, även om massa andra parametrar spelar in oxå, såsom tillgängliga resurser, omfattning av åtgärden och andra beroenden. Så, ut från den fasen kommer ett antal "att-göra". Input till denna fas är tidigare testfaser, buggrapporter eller nya krav som en ny release ska ha. Det är här jag menar att Auran borde vetat det redan i september.

Nästa fas är eventuell justering av systemeringen och kodning utifrån de olika "att-göra"-sakerna. Arbetsinsatsen varierar naturligtvis på vad som ska göras, men inte ovanligt kan vara att kodnings-insatsen i sig inte är omfattande, likaväl som att den kan vara omfattande. Men, ju mer omfattande, desto större risker naturligtvis.

Fasen efter är en omfattande fas, för en stor programvara, som interagerar med många utomstående parametrar. Testprogrammet, som du säger Kenny är inte lätt. Men, det är oxå här ett företag måste förstå vikten av testspecifikationer för att kunna täcka in så många "filten över datorn"-fall som möjligt, men även de egenproducerade delmodulernas funktionalitet gentemot varandra är mycket omfattande och bara det är mer än nog i arbetsinsats.

Nyckeln för att kunna göra sedan en stabil release är att ha en kod som är stabil och INTE FÖRÄNDRAD genom testfasen. Buggar hittas naturligtvis även under denna period, men bara om det är en kritisk bugg, så backar man och kör hela programmet igen. Annars releasar man, med kända buggar. Och, det är här jag menar att det måste vara utom all tvivel at Auran har känt till åtminstånde ett antal buggar redan vid release-tillfället. Och, skulle mao kunnat köra första och andra fasen. Det är först när man går in i 3:e fasen som man har en build som är avsedd för release, som nya fix eller features stängs och det kan naturligtvis vara en finness att inte stänga för tidigt, ifall buggar från fältet upptäcks.

Alla ovanstående punkter ingår då i min värld i arbetet för ett nytt släpp och det är därför jag blir lite förvånad när man säger att nu har vi kommit på att vi behöver göra ett SP1...

Men, sen finns det naturligtvis massa dialekter på ovanstående från företag til företag, men på ett eller annat sätt bör ett företag som producerar ett stort program ha säkrat sin kvalitet i något som liknar ovanstående. Jämfört med tidigare releaser, så känns inte TRS2006 riktigt träffat lika bra kvalitetsmässigt, sett från en utomstående betraktare. Vilket iallafall jag är lite besviken på, känns som om TRS2006 släpptes lite för tidigt.

Sen kanske man så att säga jobbar på ett sätt internt och komunicerar utåt på ett annorlunda sätt, så man ska självklart ta mina funderingar med en nypa salt, naturligtvis. Jag är inte insatt i hur Auran jobbar.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-02-02, 00:17   #8
Rc1166
Niträknare & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Segeltorp, , Sweden.
Inlägg: 1 428
Standard

Jag ska försöka svara kort.
Att en SP1 behövdes visste Auran redan i slutet av testfasen. Det som har tagit tid är att sammanställa och prioritera felrapporter från användarna och designa lösningar. En viktig del här är att man skall kunna återskapa ett fel i en stabil miljö innan man ens ska börja försöka hitta en rättning. När Auran nu säger att "work has started" betyder det att de inledande faserna är så klara att programmerarna har kunnat börjat jobba med koden.I Sverige hade vi nog i stället sagt att "vi har jobbat med det här sedan releasen och nu äntligen kommit så långt att vi börjat jobba med ändringar i koden".
__________________
Kenny
Rc1166 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-07, 20:32   #9
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rc1166
Jag ska försöka svara kort.
Att en SP1 behövdes visste Auran redan i slutet av testfasen. Det som har tagit tid är att sammanställa och prioritera felrapporter från användarna och designa lösningar. En viktig del här är att man skall kunna återskapa ett fel i en stabil miljö innan man ens ska börja försöka hitta en rättning. När Auran nu säger att "work has started" betyder det att de inledande faserna är så klara att programmerarna har kunnat börjat jobba med koden.I Sverige hade vi nog i stället sagt att "vi har jobbat med det här sedan releasen och nu äntligen kommit så långt att vi börjat jobba med ändringar i koden".
Detta är inget nytt!
Det tog 4 SP att få TRS2004 att fungera hyfsat. En god "profetsia" är att det tar 6 SP att fixa alla galenskaper i TRS2006.
TSR2006 är ett enormt kompetent simulatorprogram, överstiger MS-TS och MS-FS med hästlängder.
Problemet är att vi väntar oss en fullt fungerande produkt direkt.
Auran har ambitioner att göra TSR2006 till en bra simulator, men har kanske för högtflygande planer (=massa andra simulatorer = massa mer pengar).

Var lugna! Tusentals personer jobbar med att få TRS2006 att fungera, inklusive Auran. Det kommer att ta tid, men det kommer!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-04-05, 13:35   #10
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

Nu har det kommit lite mer information om vad SP1 kommer att åtgärda.
Bland annat så verkar det lösa följande problem:

* Buffertar som inte stoppar tågen

* Stöd i CMP för fler "utländska" tecken. Förhoppningsvis innebär det att texturer med å,ä,ö kommer att kunna användas i fortsättningen.

Dessutom har antalet tillåtna "tags" utökats vilket borde betyda att man slipper alla felmeddelanden på objekt gjorda för TRS2004.

Allt detta och mer enligt Aurans senaste newsletter (http://www.auran.com/TRS2006/index.php och läs SP1 Update - First look)

mvh .... Mats
__________________

Motörhead - Overkill
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-05-05, 15:41   #11
useruser
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 9
Standard

Synd bara de inte verkar bry sig om att fixa den obefintliga/råkorkade förar-AIn...

För mig som mest av allt vill kunna sÄtta igång en komplex samling tåg som sjÄlva håller tidtabell, hittar till sina destinationer... finns det inget program som håller... (prova sjÄlv låta TRS köra ett dussin tåg "unsupervised" en timme eller så, så får du se: krockade tåg, urspårade tåg, ihopkopplade tåg (=raderade schedules)... it's a mess. )
useruser besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-05-05, 16:35   #12
Rc1166
Niträknare & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Segeltorp, , Sweden.
Inlägg: 1 428
Standard

Har du testat Hawes Junction. Kolla hur det är gjort och pröva själv. Vi hade den igång timmar i sträck i Ängelholm utan problem.
__________________
Kenny
Rc1166 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-05-05, 19:28   #13
useruser
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 9
Standard

Tack för ditt inlägg.

Jag är osäker på om vi tänker på samma bana/scenario, men TRS2004 hade en bana som demoade en hel massa funktioner (exempelvis "generatortunnlarna" där nya tåg kan släppas in på rälsen och gamla tas bort).

Kommer inte ihåg banans namn, men det var en engelsk bana med Scotsman plus moderna höghastighets passagerar tåg. Anyone?

Den verkade fungera klockrent utan problem och ingav mig också stort hopp.

Tyvärr visade sig att för att få det att fungera så bra var banan styrd in i minsta detalj, med ytterst noggranna förarinstruktioner och banmarkörer. Med andra ord, bankonstruktören kompenserade manuellt för förar-AIns brister och lät helt enkelt inte AIn fatta några som helst beslut.

Dels är den lösningen alldeles för komplicerad, dels fungerar den bara om man vill skapa en hårt styrd simulation, där alla tågen följer förutbestämda mönster.

Jag har provat långa långa timmar, och utan superdetaljerade förarschema fungerar det helt enkelt inte. Oavsett hur "idiot proof" du gör bansträckningen kommer tågen braka samman. Trust me...

Vad jag vill ha är förare (eller en central scheduler-AI) som i varje ögonblick väljer ett "smart" val åt tågen, så inte denna enorma komplexitet/detaljrikedom behövs.

Fördelen med TRS är ju dess enkelhet. Det är enkelt att dra räls, sätta på signaler och skapa en bana. Då ska det bara vara att lyfta på några tågsätt, berätta vilka stationer de ska köra mellan, och klicka "Start".

Och att det fortfarande timmar senare ska fungera. Under tiden kan det vara fascinerande att se (realistiska) trafikstockningar och förseningar, men definitivt inte sjukt orealistiska manövrar från förarna (som när de av "otålighet" kör mot rött, kör mot enkelriktat, eller kör groteska omvägar hellre än står stilla ett slag).

Så av flera skäl är detaljstyrning ingen väg att lösa problemet på.

Som det är nu är däremot AIn under all kritik för alla de som vill göra mer med sina banor än bara köra själv... det är skoj - om man kan lita på sina medtrafikanter (=andra tågförare)...
useruser besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-05-07, 00:34   #14
Rc1166
Niträknare & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Segeltorp, , Sweden.
Inlägg: 1 428
Standard

Har du testat Hawes Junction i TRS2006? Ta lite tid och kolla hur det är gjort. Rita gärna upp en tidtabell med papper och penna och testa på din egen bana.
Att bara släppa iväg tåg med ett drive kommando fungerar inte, det borde vara sälvklart för alla. Det du kallar "en hårt styrd simulation, där alla tågen följer förutbestämda mönster" kallar vi andra för tågplan och tidtabell och är en nödvändighet för trafik på allt utom ett industrspår trafikerat av ett lok.
__________________
Kenny
Rc1166 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-05-07, 14:33   #15
useruser
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 9
Standard

Nej, jag har inte testat Hawes Junction.

När jag funderade på att köpa TRS2006 frågade jag (på Aurans forum) först om routingen/AIn etc hade förbättrats på något sätt. Eftersom jag fick ett nekande svar köpte jag aldrig 2006an.

Jag har en fråga till dig som verkar veta allt om tågplaner och tidtabeller: vad gör du när någonting oförutsett inträffar? Eller specifikt, hur hanterar TRS2006 detta?

Jag är inte intresserad av att lägga ner ett otal timmar för att detaljstyra något som jag anser att datorprogrammet skall (om man väljer det) styra åt mig.

Om vi inte kan enas om att datorförarnas "intelligens" är under all kritik har vi nog inte mycket att prata om, är jag rädd. Med andra ord, tycker du att det ska finnas någon AI i spelet överhuvudtaget? Eller räcker det för dig att AI-tågen stannar för rött, kör för grönt, och växlar sig mot sin destination? För isåfall har vi helt olika förväntningsnivåer på vad en modern PC-dator kan åstadkomma.

Självklart ska en produkt som TRS kunna stödja att man "bara släpp[er] iväg tåg med ett drive kommando". (Om det ska vara lika komplicerat som i verkligheten vill jag ha lika hög lön som i verkligheten.) Jag har förresten inga problem med att dessa funktioner ligger i en separat scheduler-modul: bara de finns någonstans överhuvudtaget.

Som spel betraktat är TRS nästan en hit, om de bara ansträngde sig minimalt mycket: exempelvis genom att undanröja möjligheten till att tåg kör mot rött och kopplar ihop sig (vilket i 2004 leder till att ena tågets körlista raderas!)

Annars kan man ju inte sätta in ett nytt tåg utan att först behöva gå igenom hela banan och dess schema. Jag citerar mig själv:
Citat:
För mig som mest av allt vill kunna sÄtta igång en komplex samling tåg som sjÄlva håller tidtabell, hittar till sina destinationer... finns det inget program som håller...
Här är en bra diskussionstråd från Aurans egna forum för att förklara vad jag behöver få fixat innan jag kan intressera mig för Trainz igen: http://forums.auran.com/TRS2004/foru...readid=108433#

Istället för att bara antyda att problemen är lösta om man bara gör rätt från början skulle jag uppskatta om du (eller någon annan) berättade lite om hur Auran nu gjort för att lösa alla driverproblem i TRS2006 med HJ-banan. Vilka funktioner som finns i 2006an men inte i 2004an används? Jag hoppas du respekterar att jag inte köper inte spelet bara för att konstatera att 2006an lika lite som TRS2004 stödjer AI-förare.

Tack.

Till moderatorn: Möjligen ska vi flytta denna diskussion ur Nyhetstråden?

Senast redigerad av useruser den 2006-05-07 klockan 15:22.
useruser besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:36.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009