Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om 3D-design

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-03-17, 10:00   #1
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard Smalspårs lok med invändiga cylindrar?

Hej allihopa

Efter att voven nu har lanserat sin fina E maskin till Trainz så undrar jag - har det på svensk mark funnits något 891mm lok med invändiga cylindrar?
Vad jag tänker på är att man isf slipper göra den besvärliga slidstyrningen som kommer med externa cylindrar, vilket förenklar det hela enormt.
Om ett sådant lok har funnits, finns det då möjligen någon som har ritningar och annan dokumentation på det så man skulle kunna försöka bygga det?
spyfrog besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-03-17, 15:59   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Jag skulle inte tro att du skulle hitta några sådana ånglok för smalspår, ty ramplåtarna hamnar så nära varandra att cylindrar och slidsystem inte får plats mellan dem och axlarna. Dock kan det finnas en del smalspårigt material (särskilt 600mm) med väldigt speciella och enkla slidstyrningar.

Men då det kommer till slidstyrning så håller jag så smått själv på att forska inom området vad det gäller Blenderbyggda lok, och jag tror att Walschaets inte är så fasligt svår att åstadkomma.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-17, 16:13   #3
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Jag skulle inte tro att du skulle hitta några sådana ånglok för smalspår, ty ramplåtarna hamnar så nära varandra att cylindrar och slidsystem inte får plats mellan dem och axlarna. Dock kan det finnas en del smalspårigt material (särskilt 600mm) med väldigt speciella och enkla slidstyrningar.

Men då det kommer till slidstyrning så håller jag så smått själv på att forska inom området vad det gäller Blenderbyggda lok, och jag tror att Walschaets inte är så fasligt svår att åstadkomma.
Jag ser fram emot nyheter från den sidan, Korvtiger.
Är det någon som lyckats med att göra sådant i Blender?

Mitt problem är dock att jag skulle vilja ha DONJs ånglok byggda och vad de har för typ av slidstyrning vet jag inte men den ser ganska besvärlig ut på de flesta av deras lok. Jag försöker öva upp mig för att klara av något...
För att göra plågan värre så är tre av loken Mallet lok, dvs dubbel uppsättning av skiten.....
Suck!
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-17, 16:25   #4
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Om du har bilder på loken så kan jag tala om för dig vad det är för slidstyrning. Vanligast är Walschaert, de flesta svenska lok har den, men de smalspåriga trekopplade lok från före 1900 hade oftast Stephensons slidstyrning.
DONJ's Malletlok har dubbla uppsättningar med Walschearts. Om du byggder de så måste du ju bara bygga och animera den en gång och sedan sätta ut den två gånger, eftersom de ser exakt likadana ut.

Mig veterligen så har ingen byggt en fungerande uteliggande slidstyrning i Blender, men jag skulle knappast tro att jag skulle bli den första att göra det. Jag har principen ganska klar för mig, och när jag lyckats så kommer jag väl kanske ge ut något dokument om det, eller beskriva hur det fungerar för de som är intresserade.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-17, 16:30   #5
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Om du har bilder på loken så kan jag tala om för dig vad det är för slidstyrning. Vanligast är Walschaert, de flesta svenska lok har den, men de smalspåriga trekopplade lok från före 1900 hade oftast Stephensons slidstyrning.
DONJ's Malletlok har dubbla uppsättningar med Walschearts. Om du byggder de så måste du ju bara bygga och animera den en gång och sedan sätta ut den två gånger, eftersom de ser exakt likadana ut.

Mig veterligen så har ingen byggt en fungerande uteliggande slidstyrning i Blender, men jag skulle knappast tro att jag skulle bli den första att göra det. Jag har principen ganska klar för mig, och när jag lyckats så kommer jag väl kanske ge ut något dokument om det, eller beskriva hur det fungerar för de som är intresserade.
Jag har kompletta ritningar för alla DONJs lok, dock inte framför mig nu...
Skall lägga ut en bild på slidstyrningen - kan inte posta hela ritningen pga copyright (jag har scannat dessa ur en bok om DONJs rullande material).
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-17, 16:32   #6
Kristian
Tidigare Krille400
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 1 020
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Jag skulle inte tro att du skulle hitta några sådana ånglok för smalspår
Kanske inte för 891 mm, men på 643 mm-banan mellan Strömsnäsbruk och Delary fanns det ånglok med invändiga cylindrar, minst ett är bevarat.

Senast redigerad av Kristian den 2011-03-17 klockan 16:33.
Kristian besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-17, 16:33   #7
Kristian
Tidigare Krille400
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 1 020
Standard

Dubbelpost
Kristian besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-17, 22:10   #8
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Här är ett exempel på slidstyrning på ett lok som DONJ hade tre exemplar av:
falulok_slidstyrning.jpg
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-18, 17:14   #9
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Walschaerts styrning. Jämför med:
http://en.wikipedia.org/wiki/Walschaerts_valve_gear
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-18, 20:08   #10
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Walschaerts styrning. Jämför med:
http://en.wikipedia.org/wiki/Walschaerts_valve_gear
Aha. Spännande. Då ser jag fram emot dina experiment eftersom det är samma slidstyrning....
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:16.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009