Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > Landskapsdesign - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-05-28, 15:52   #1
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 793
Standard Problem med vägskydd

Jag har ett problem med plankorsningen Yttre Hamnen i Jönköping. Som jag har förstått det fungerar det i verkligheten så att för att man ska få "kör" i signalerna 161/131/133/163 krävs att vägskyddet är aktiverat och bommarna fällda. Åt andra hållet antar jag att samma sak gäller för signal 128. (Korsningen syns på kartbilden mellan signal 130 och 135.)



I RW har jag försökt simulera detta så gott det går:

- Från stationen finns gömda V-försignaler på varje spår, så när ett tåg startar från stationen aktiveras vägskyddet när V-försignalens länk passeras. Detta fungerar som det ska och det enda problemet är egentligen att bommarna inte riktigt hinner fällas i tid om man inte krypkör ut från stationen.
- Från andra hållet uppstår det problem. Jag har testat olika kombinationer men lyckas inte få till ett fungerande vägskydd tillsammans med fungerande signaler. Från väster till öster är det uppbyggt på följande vis:

[länk 1/2/3/4 från signal 128 på resp. spår, samt länkar från dvärgen vid 128 på spår 2 och 3] - [gömda V-försignaler] - [V-signallänk som pekar åt väster] - [länkar för bommar/vägsignaler] - [V-signallänk som pekar åt öster] - [baslänk signal 128 med tillhörande dvärg] - [gömd V-försignal]

Om jag tar bort signal 128 (som står i stopp på bilden nedan), så fungerar vägskyddet, dvs det aktiveras när ett tåg V-försignallänken från endera hållet, och bommarna höjs när tåget har passerat V-signallänken efter att ha passerat korsningen.

Med signal 128 på plats så verkar inte V-försignalen fungerar för tåg österifrån, utan vägskyddet aktiveras först när tåget passerar V-signalens länk. Signal 128 fungerar inte heller som den ska, utan verkar låsa sig i ett läge, ibland "kör vänta kör", ibland "stopp".

Finns det något sätt att få detta att fungera? Häftigast vore ju om man kunde scripta signalerna så att vägskyddet aktiveras när signalerna visar "kör". Hursomhelst är den här korsningen ganska viktig för att få till känslan på Jönköping C. Korsningen syns från stationen och man passerar ju i ganska låg fart.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg msi.jpg (183.4 KB, 214 visningar)
Filtyp: jpg Screenshot_Falköping to Nässjö_57.78379-14.16910_12-01-33.jpg (239.1 KB, 214 visningar)
Hgv besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-05-29, 13:36   #2
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Önskar jag kunde hjälpa till men har väldigt dålig koll på signalbiten. Jag vet att Anders(KMW) laddade upp en fix i download sektionen för dvärgarna men jag misstänker att du redan har laddat ner den och jag vet inte om det hjälper i detta fall heller :/ Annars står nog ditt hopp till att script och signalgurun Anders djupdyker i detta specifika fall
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-05-29, 13:51   #3
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 793
Standard

Om det är den här filen du menar så har jag den: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=28661

Nu har jag testat att flytta V-försignalen till efter 128:ans baslänk (dvs mellan signal 128 och korsningen). Det verkar göra att vägskyddet fungerar, alltså aktiveras när man passerar V-försignallänken, men signal 128 står fortfarande i stopp oavsett...
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-05-29, 14:38   #4
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Jepp det var just den jag tänkte på så då var det tipset till föga hjälp
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-05-29, 16:24   #5
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Jag ser inte fram emot dagen när man ska börja sätta ut signaler. Lycka till
Jag har inte sett till Anders på länge men bäst är väl att prata med honom om han kan ha någon idé. Swen(newS) kan möjligen vara till hjälp också.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-06-15, 21:11   #6
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Jag antar att detta är signaler som tågklareraren sätter i verkligheten (med hjälp av ställverket).
Dvs de fäller bommarna manuellt och när det är klart växlar signalen till grönt.
Vi har ju ingen motsvarande funktion i RS/RW utan är hänvisade till signalernas länkar och att tåg passerar dessa.
Att göra huvudsignalerna så att de även reagerar på vägskyddssignalerna skulle bli väldigt trixigt.
Man vill ju inte att en blocksignal ska visa stopp för att ett vägskydd någon mil bort inte är aktivt!
Det skulle väl möjligen vara om en huvudsignal har en länk inom V-signales länkar att man då med någon logik skulle ha att den visar stopp om inte V-signalen visar kör?
Riktigt hur det skulle fungera är jag inte på det klara med och jag har hållit på väldigt lite med RS/RW senaste taget.

/anders
KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-06-19, 14:53   #7
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 793
Standard

Det låter ju intressant. Tyvärr har jag ingen aning själv om hur det skulle programmeras (har tittat lite på signaleringen i RW och det verkar minst sagt invecklat... iaf för någon som jag utan erfarenhet av programmering).

Har du nån aning om varför huvudsignalen och vägskyddet påverkar varandra? Problemet är ju som sagt att med huvudsignalen utplacerad så verkar inte VF-signalen trigga vägskyddet, och huvudsignalen själv verkar inte alls fungera som den ska utan sitter fast i "stopp"...
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-06, 16:21   #8
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 793
Standard

Allteftersom mitt bygge fortskrider så kommer det nya problem... Den här gången en övergång med två spår som också har en separat V-signal för varje spår (se bild). Hur ska länkarna placeras i detta fall för att få korrekt funktion på övergången? En V-signal för varje spår eller ska länkarna korsa spåren? Hur blir det med X22/X32-signalerna?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Industrigatan.jpg (206.4 KB, 99 visningar)
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-06, 18:37   #9
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Sätt länkarna för V-signalerna korsvis så ska det fungera.
Om du bara har en V-signal kan en X22/X32 användas istället för att sätta upp länkarna korsvis.
Med två V-signaler behöver du inte det utan X22/X32 länkarna sätts på samma spår direkt efter varandra.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-07, 19:57   #10
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 793
Standard

Tack! Det verkar funka bättre fast inte helt perfekt... Bommarna vill inte gå upp och varningssignaleringen fortsätter även efter att tåget har passerat den sista länken (alltså V-signalens länk efter korsningen). Det är ju ett mindre problem om man inte gillar att hänga kvar vid korsningen och se på när bommarna går upp.

Sen har jag en känsla av att det blir olika result i olika aktiviteter. Har testat både free roam och vanlig och med olika färdriktning. Ibland aktiveras vissa korsningar inte alls av VF-signalen och ibland funkar allt som det ska. Ibland funkar det mesta fast någon signal verkar gå igång eller fortsätter blinka vitt (oftast är det signalen som står på vägens vänstra sida, sett från vägen). Det händer att vissa korsningar aktiveras även när inget tåg är i närheten.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-08, 21:09   #11
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Låter som felplacerade länkar men jag skulle behöva se hela uppsättningen för att kunna avgöra vad i så fall.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:23.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009