Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-11-28, 15:57   #1
Egonrow
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 138
Standard Trs 2010, tuff tuff problem

Hallå!!

Jag har ett litet smärre problem....tror jag...
När jag känner för lite rökdoftande kläder, sotiga arbetskläder, skit under naglarna osv plockar jag givetvis fram en av alla dessa underbara konstverk till ånglok som finnes att hitta här på forumet.
Jag höjer panntrycket, släpper på bromsen tar å höjjer volymen på biosystemet när loket tuffar igång och jag njuter.

Men så fort jag passerar över 15km/h så tystnar härligheterna :O

Alla andra diverse ljud finns kvar men motorljudet försvinner totalt tills dess att jag saktar ner och kommer under 15km/h igen....helmysko!

Tilläggas kan att detta fenomen händer endast med diverse olika ånglok, ellok och diesellok fungerar klockrent! :/
Va kan detta bero på?
Egonrow besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-11-28, 16:18   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Det undrar jag också! Läste nånstans på Aurans forum att det är så men ingen förklaring till hur man åtgärdar det. Troligen en samverkan mellan Enginesound och enginespec. som inte fungerar. Nån mulen dag får vi väl titta på detta.

Se länk:
http://forums.auran.com/trainz/showt...und+disappears

UP Big Boys enginesound fungerar ihop med dess enginespec. Låter helt OK.
SJ F1200 med samma ljud låter inte alls bra. Alltså måste skillnaden finnas i lokens enginespecar!

Bifogar dessa båda enginespecar så kan kanske någon (läs Korvtiger) reda ut detta!?
Bifogade filer
Filtyp: rar enginespecar.rar (2.7 KB, 43 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2011-11-28 klockan 17:26. Anledning: Forskning och resultat!
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-28, 18:04   #3
Egonrow
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 138
Standard

oj detta vart märkligare än ja först trodde då.....

Jag får helt enkelt ta och surfa runt lite på Aurans forum och spana runt lite

Återkommer om jag lyckas lösa problemet!


ps!
hur stor den chansen nu kan va
ds!

EDIT:

Är de fler än jag som upplever detta, eller missuppfattade jag dig just LAn?

Senast redigerad av Egonrow den 2011-11-28 klockan 18:06.
Egonrow besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-28, 18:52   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Om man jämför Steam-containrarna i de två specarna så skiljer det rätt mycket, möjligen ligger lösningen på problemet där???

Radikal som jag är tog jag och lade in UP Big Boys enginespec. och enginesound i F1200s config och efter att ha deletat loket och satt in det igen så fungerar ljudet precis som på Big Boy.

Om nån vill testa så är detta kuid för Big Boys enginespec. och enginesound:

enginespec <kuid:523:51469>
enginesound <kuid:-3:10105>

Båda är "Built-in". Glöm inte att byta i kuid-table också!

Både Big Boy och F1200 är ju "compoundmaskiner" med 4 puff per varv. Big boy var ju en Malletmaskin och hade väl de två drivboggierna förskjutna 1/8 varv så egentligen hade väl Big Boy 8 puffar per varv!? Vanliga 2-cylinderlok skall ju ha 2 puffar per varv!
Jag vet att Korvtiger har slitit med detta förut och vi får väl alla hjälpas åt att få ljudet synkat med drivmekanismen!?

Bra att denna fråga kom upp! Tack för det Egonrow!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2011-11-28 klockan 19:34.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-28, 23:09   #5
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Det är något mellan TRS2006 och TS2009 som har förändrats vad det gäller ljud och ånglokshantering i allmänhet. Vad jag tror att det är som spökar är övergången från att spela ett puff som görs vid låga hastigheter, vilket är synkat med hjulrörelsen mot att spela ett loopande ljud som puffar utan att synkas med hjulen. Då de loopade ljudet inte fungerar/inte startar. Har själv noterat det. Har dessutom haft problem själv då jag kört med Lans ånglok och experimenterat med enginespecs, då jag tror att jag får för många ångslag per drivhjulsvarv, 4 per sida istället för två per sida och varv. Detta har sedan i sin tur resulterat i att loket inte accelererar som det är tänkt. Jag är dock osäker på om det felet ligger i specsen eller i ljudet, men jag misstänker en samverkan, man har gjort en del skumma ändringar mellan TRS2006 och TS2009/10 vad det gäller hantering av synkningen mellan ljud och drivhjul som jag inte har kollat närmare på än. Men allt detta skall ju fixas en vacker dag, (eller mulen dag snarare kanske...) när vi i STL-teamet har tid att titta på det med alla våra ögon.

Sedan så vill jag protestera mot det här puffandet, alla lok har 4 puffar (jag tror att jag tänker rätt nu i alla fall...) I ett tvåcylindrigt enligt följande:
1. Höger cylinder i främsta läget
2. Vänster cylinder i främsta läget
3. Höger cylinder i bakersta läget
4. Vänster cylinder i bakersta läget
Kompound är samma sak, bara att ångan har passerat genom högtryckscylindern först och sedan kommer ut på precis samma sätt ur lågtryckscylindern vilket ger upphov till ett mindre skarpt tuffande, då trycket är lägre.
Sedan så är UP Big Boy en Malletmaskin och har ingenting med kompound att göra. Vad det egentligen är, är två från varandra oberoende uppsättningar av kopplade hjul drivna genom var sin tvillingmaskin som fungerar precis som om det vore två olika lok, fast de sitter på samma ram och matas med ånga från samma panna. Många Malletmaskiner hade kompoundutförande, men detta gav fortfarande fyra slag per drivhjulsvarv. Big Boy dock var inte av kompound-utförande och då hjulen inte var synkade med varandra på något sätt så kunder de lika gärna vara i takt som helt ur, vilket kunder resultera i allt mellan 4 kraftiga slag till 8 mindre kraftiga per drivhjulsvarv. då man hade två uppsättningar av tvillingmaskiner vars ånga användes på samma sätt som ovan beskrives.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:51.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009