Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Arkiverade forum > MS Trainsimulator 2 - Allmänt om MS Trainsimulator 2

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-12-10, 20:54   #31
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Jag pratar om att låta proffs bygga. De jobbar med samma konsultkostnad som många andra. Det vill säga 500-1000 kr/timma. En modell tar allt från 1-2 dagar till 2 veckor att göra. Då förstår du kanske vilka summor vi pratar om...

Om det finns någon därute som har lite 3D-byggande som extraknäck får de gärna höra av sig. Tyvärr kan man inte hitta sådana bara genom att söka på nätet utan de jag sökt/letat efter har detta som sitt jobb.
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se

Senast redigerad av Fredrik den 2008-12-10 klockan 20:58.
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-10, 20:58   #32
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Jag pratar om att låta proffs bygga. De jobbar med samma konsultkostnad som många andra. Det vill säga 500-1000 kr/timma. En modell tar allt från 1-2 dagar till 2 veckor att göra. Då förstår du kanske vilka summor vi pratar om...
Aha, då förstår jag. Det finns ju ingen chans att det skulle funka (blir för dyrt!)...tyvärr.
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-11, 00:16   #33
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Diskuterar ni om pengar??? Då kan jag glömma MSTS2. Fortsätter med den gamla hederliga MSTS.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-11, 04:14   #34
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte
Diskuterar ni om pengar??? Då kan jag glömma MSTS2. Fortsätter med den gamla hederliga MSTS.
Hoppla... <Mazz, som räcker upp handen nu...>

Fredrik har ju ventilerat en ide, ifall det skulle vara möjligt att leja bort ett arbete på att göra x antal svenska modeller. En intressant ide men som alla produkter som man kan handla, så tilltalar det inte alla. Men, några kanske skulle vara intresserade, om priset skulle bli rimligt.

Men detta betyder ju INTE att någon på nått sätt skulle lägga monopol för hur fordon ska tas fram till MSTS-2... Fredrik ventilerade en ide, som sagt, i en anda om jag tolkar det rätt, att kunna få fram ett antal svenska modeller till MSTS-2, som hjälper till att redan inledningsvis vid release öka intresset för MSTS-2 ur svenskt perspektiv.

Alla simulatorer har payware, för den som så önskar. Så har det alltid varit och kommer förmodligen alltid att vara. Samtidigt lever och frodas freeware-rörelsen... (hmmm, nåja, kanske inte för KRS då... ) Och så kommer det naturligtvis (eller förhoppningsvis) att vara för MSTS-2 också.

Utvecklarna har tydligt visat att eftermarknaden är synnerligen viktig för produkten. Freeware eller paywae lägger dom sig inte i. Inte heller var eller hur den hålls tillgänglig. I stort sett så som vi är vana vid, kort sagt.

Så, Totte, OM det skulle finnas svenskt payware för MSTS-2, så är väl det i sak inget skäl för att MSTS-2 inte skulle duga? Svenskt freeware-stuff kommer förhoppningsvis det också.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-11, 13:32   #35
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Hej!
Javisst kostar simulatorspelet pengar ute i handeln. Jag reagerar bara för att göra objekt till simmen, tjänar pengar på dem gör att jag kommer att tappa intresset.
Det är mer intressant att ge och ta emot.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-11, 13:58   #36
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Ska jag betala för tåg, vagnar, rutter osv osv ska det vara riktigt bra gjort.
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-11, 14:18   #37
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte
Hej!
Javisst kostar simulatorspelet pengar ute i handeln. Jag reagerar bara för att göra objekt till simmen, tjänar pengar på dem gör att jag kommer att tappa intresset.
Det är mer intressant att ge och ta emot.

Totte: kan du säga/visa var jag skrev att meningen var att tjäna pengar? Så vitt jag kan se skrev jag att ambitionen skulle vara att projektet skulle gå plus-minus 0 kr
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-11, 14:50   #38
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte
Hej!
Javisst kostar simulatorspelet pengar ute i handeln. Jag reagerar bara för att göra objekt till simmen, tjänar pengar på dem gör att jag kommer att tappa intresset.
Det är mer intressant att ge och ta emot.
Men, Totte, måste en simulator vara helt fri från fordon som kostar pengar, för att en simulator ska vara intressant? MSTS har mängder med betal-grejjer, både rutter och fordon, men ändå är du intresserad av MSTS? Jag försöker bara belysa att oavsett om det kommer finnas svenska betala-grejjer eller fri-grejjer, så är det bra för simmen. Och, principerna kan samleva precis som det gör i MSTS idag. Det ena genererar intresse för det andra.

__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-11, 15:04   #39
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Exakt! De duktiga 3D-aktörerna som bygger helt gratis vi har idag ska vi försöka bevara så långt det bara är möjligt och ge dom den hjälp de behöver. Ofta är det ju så att om någon släpper en fin modell och andra ser att han lyckades bra så kommer någon annan byggare och visar att han kan också.

Framgång föder framgång så att säga som då skapar intresse och ännu flera hittar till tågsimulatorhobbyn. Och som jag sagt tidigare. Det finns ju inget som säger att det ena (payware) måste utesluta det andra (freeware)
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-12, 14:33   #40
Torbjörn H
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Täby
Inlägg: 51
Standard

Intressant diskussion, men det känns som att vi som tycker det är kul med tågsimulatorer är en rätt så begränsad grupp i Sverige. För mig känns själva simuleringen som det viktigaste, även om det naturligtvis vore roligt om duktiga 3d-byggare kommer att göra svenskt materiel till MSTS2. Jag hoppas verkligen att ångloken blir av i MSTS2, och att simuleringen där blir några snäpp bättre än i t.ex. KRS. När MSTS1 kom ut tyckte man ju att det var fantastiskt att det överhuvud taget gick att göra något liknande, men man blir ju lite mer kräsen vartefter och hoppas på en utveckling.
Någon skrev om marknadsföring och den är väl så där, jag vet inte hur jag överhuvudtaget skulle ha fått reda på att KRS var på gång om jag inte hade tittat på Svenska 3D-tåg eller UKTrainSim. Recensioner i media är ju sällsynt, de som jag läst har pratat om "sandlådesimulator" eller liknande i överslätande ton. Men hursomhelst, roligt är det för en som hade modelljärnväg på 50 och 60-talen och upptäckt datorns möjligheter på äldre dar.
Torbjörn H besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-12, 15:14   #41
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Torbjörn H
Någon skrev om marknadsföring och den är väl så där, jag vet inte hur jag överhuvudtaget skulle ha fått reda på att KRS var på gång om jag inte hade tittat på Svenska 3D-tåg eller UKTrainSim. Recensioner i media är ju sällsynt, de som jag läst har pratat om "sandlådesimulator" eller liknande i överslätande ton.
Tänkte bara kolla, syftade du på utvecklarnas marknadsföring eller att vi själva ska marknadsföra oss för att få fler medlemmar/intressenter?
Det kan vara mycket möjligt att reklam för KRS och tidigare simulatorer har uteblivit mer eller mindre, just för att det är en så pass ringa skara som håller på med tågsimulatorer.
Men varför skulle marknadsföringen för Msts2 vara begränsad, egentligen? Om MS nu gör en ordentlig satsning på sin produkt, bör de även göra ett tappert försök att få fler att köpa produkten via reklam. Som förhoppningsvis kommer synas i Sverige också. (Vilket iaf. reklamen för FS-X gjorde)

Jag kan förstå att vissa inte känner att de vill betala för lok/vagnar och rutter men det är ingen som tvingar en att göra heller. Jag ser gärna payware och freeware, det fungerar ju med payware i FS till svenskt material, så varför skulle det inte kunna göra det i TS?

Ps. Recensioner ska man ta med en ytterst liten nypa salt, personerna som skriver kan i många fall inte ha något som helst egenintresse i genren.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse

Senast redigerad av Basse den 2008-12-12 klockan 15:16.
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-12, 15:32   #42
Torbjörn H
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Täby
Inlägg: 51
Standard

Jag tänkte väl kanske mer på hur mycket som tågsimulatorer syns överhuvudtaget på spelsidor i dagspress och liknande, det är ju inte så mycket. Flightsimulator är ju välkänd, den testade jag redan för säkert 20 år sedan, men då drunknade den ju å andra sidan inte i den enorma flod av spel som finns nu. Men tågintresserade letar nog upp vad som finns i alla fall och jag betalar gärna för sådant som andra byggt eftersom jag inte klarar att göra det själv.
Torbjörn H besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:22.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009