Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > MSTS / Open Rails - Downloads

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-03-21, 16:11   #1
magnus_y1
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: , Helsingborg , Sweden.
Inlägg: 335
Skicka ett meddelande via MSN till magnus_y1
Lightbulb Kurvradier

Hej!

Enligt önskemål har jag satt ihop en tabell över hastighet i kurvor.

Magnus
Bifogade filer
Filtyp: zip Tabell.zip (93.9 KB, 107 visningar)
magnus_y1 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-21, 16:54   #2
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Suveränt, tack Magnus!

Små frågor, om man tolkar tabellen, så planar den ut neråt vid 75km/h på 300m radie minsta värdet, undantaget 40km/h. Är det helt enkelt för att man inte bygger med tvärare radie än 300m, industrispår kanske undantagna? Enligt formeln, om jag räknar rätt, så skulle en sth på 60km/h kunna tillåtas ner till en radie på 170m?

Nästa fråga, är tabellen giltig även om det finns växlar i kurvan? Sth i kurvdelen alltså för växeln, eller är det andra regler då?
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-21, 19:43   #3
magnus_y1
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: , Helsingborg , Sweden.
Inlägg: 335
Skicka ett meddelande via MSN till magnus_y1
Standard

Hej!

På linjen skall radien inte vara mindre än 300 m. För övriga spår däribland industrispår bör inte radien understiga 180 m. I undantagsfall kan man gå ner till 150 m. 150 m är den minsta radie man kan vara säker på att alla fordon klarar. Jag har hört talas om ställen vid t.ex. lokstationer där det finns kurvor ner till 60 m radie men då körs det så sakta att det inte gör något om man spårar ur........ Så om du vill ha en verklighetstrogen banan skall du helst pressa upp radien till 300 m. Men visst vill du ha en 250 m kurva så går det, finns säkert någonstans om mna letar dock bör du inte sätta sth högre än 40 Km/h.

Växlar, nej det är inte samma radier som gäller.

225 m = 40 Km/h
300 m = 50 Km/h
500 m = 65 Km/h
600 m = 70 Km/h
760 m = 80 km/h
1200 m = 100 Km /h

Tyvärr mäter inte Banverket vinkel i grader utan i något annat system jag ännu inte har lärt mig. I t.ex Scale Rails anges växelns vinkel i grader och jag har inte hittat något om kurvans radie men om du har någon info om det får du gärna dela med dig.

Hoppas dettta klar gjorde lite mer, annars får du fortsätta fråga.

Frågar man får man igenting veta ;-)

Magnus
magnus_y1 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-21, 20:02   #4
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Kanon, börjar bli riktigt bra förberedd nu, inför rät-arbetet... Ja, jag vill nog ha det så verkligt som möjligt, får se vilken arbetsinsats det kommer kräva.. Spår ligger ju lite varmt om hjärtat.. Lättare då man lägger nytt...

På Xtracks utmärkta sida:

www.xtracks.tk

under fliken track info, längst ner, så har Okrasa listat upp de vanligaste växlarnas radier:

3d är 271m
6d är 101m (hu..)
10d är 164m (hu det me, om det sitter på linjespår)
5d är 655m
2,5d är 2618m
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-21, 20:29   #5
magnus_y1
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: , Helsingborg , Sweden.
Inlägg: 335
Skicka ett meddelande via MSN till magnus_y1
Standard

Bra, jag gillar också när det är verklighetstroget. återkomm gärna om du har fler funderingar.

Aha, eftersom jag inte använder X-tarcks har jag inte tittat där så noga. Vem bestämde betekningaran egentligen?? Det är ju inte direkt logiska. 10d verkar som en typsik bangårdsväxel, 6d verkar inte direkt användbar. De övriga verkar bättre frågan är om inte 2,5 d kan motsvara en 130 växel men jag är inte säker.

Magnus
magnus_y1 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-21, 21:09   #6
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Xtracks-skaparen, Okrasa Ghia, har anammat samma namngivningsprinciper som Kujus original. Inte världens mest fiffiga sätt att sortera det då, men man lär sig så småningom... Men, SR är oslagbart, så ska det sorteras...

Japp, jag har haft en magkänsla att det varit så vad gäller växlarna, så jag använder mest 3d och 5d, 10d kan komma ifråga vid industrispår.. 2,5 har jag inte använt så mycket, eftersom dom inte är så snygga i original, men i SR borde man utnyttja dom mer kanske... Det är ju samma växlar i SR.


Jodå, det finns alltid en ytterligare fråga jag ruvade på, nu när man är igång...


I en S-kurva, vad är det som gäller angående hur lång bit som bör/ska vara rak i övergången från vänster till höger o vice versa?
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2006-03-21 klockan 23:26.
Mazz besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-21, 22:49   #7
magnus_y1
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: , Helsingborg , Sweden.
Inlägg: 335
Skicka ett meddelande via MSN till magnus_y1
Standard

Ok på det viset. Jag jag föredrar Scale Rails just för logiken i namngivningen. Växlarna undantaget då, men alla växlar ligger iallafall på samma ställe.

2,5 växlaran i Scale Ralis har jag använt, nackdelen är att det saknas en motsavarande kurva. Annars är de lika snygga som vanligt.

I princip skulle jag nog rekomendera att alltid lägga in en bit rakspår (10 m) alt två små bitar med stor kurvradie i en S-kurva. I verkligheten tas problemet omhand av övergångskurvor där doseringen kontinuerligt ökar. Men eftersom MSTS inte stöder dosering är det inget man behöver bry sig om. Däremot ser det inte snyggt ut om man inte lägger bara läger ut två kurvor i ett S.

Magnus
magnus_y1 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-27, 13:47   #8
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

Tack för tabellen Magnus.
Den blir användbar till bygget av min bana (dock i Trainz).
mvh .... Mats
__________________

Motörhead - Overkill
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:18.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009