Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-11-18, 11:59   #31
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hawk Visa inlägg


Hej
Härligt inlägg.
Nu känner jag att min lust vaknar för att bygga färdigt tre rutter som jag hållit på med i tusentals timmar, nya skarpa versioner av JBJ2, KMJ 3.5 och Greninge v.3 Kanske inte hinner med alla tre, men någon eller kanske....
Det kan ju bli en trevlig julkapp
Gör't för tusan, Hawk!
Nu kör jag inte längre svenskt iofs, men vem vet vad lite nya saker på den svenska fronten kan få en att göra?
JBJ v2 och KMJ 3.5 kan nog bli grymt intressanta att göra aktiviteter till, speciellt nu med MSTS Bin osv
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-18, 12:24   #32
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Oj! Jag ramlar av stolen! Det är verkligen roliga nyheter av er. Jag håller på för fullt me min rutt. Lusten ökade för mig också!
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-18, 12:34   #33
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Talking allt kul igen :-)

Hej
Ja ja blev så glad att ja beställde en ny dator , som kommer redan i morgon från Komplett, jag bygger den själv och kommer att lägga på mitt XP som ja har licens på.
Då vet ja att allt funkar.
Sedan hinns de med att uppgradera till win.7 lite längre fram
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-18, 12:58   #34
Bombardier Train
Tidigare Ruben
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
Standard

Blir det till och med någon NY rutt tror du? Den behöver ju inte vara jättelång i så fall. Kul att det blev fart om MSTS nu!
__________________
//Bombardier Train


Bombardier Train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-18, 19:47   #35
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

Jag skulle precis testa att installera MSTS på Win 7 64-bit men upptäckte att den andra installationsskivan inte fungerar längre... Den går inte att göra kopia på i Vista heller, så det är fysiskt fel på skivan. *urk* Jag minns när jag för flera år sedan köpte MSTS att jag fick gå tillbaks till affären dagen efter för att byta ut installationsskivorna just pga att dom inte fungerade, så skivorna verkar inte hålla så bra kvalitet.

Precis som redan har sagts så är körkänslan i MSTS helt överlägsen.

Hur som helst så hade jag inte köpt en ny dator med ett 32-bitars operativsystem på i dagsläget. Jag har kört MSTS på både XP x64 och Vista 64-bit utan problem.
__________________

Mvh, Roger
Rogge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-19, 00:27   #36
pussgurkan
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2003
Ort: , , .
Inlägg: 212
Smile Oops

Hoppas jag inte trampat på någon
Jo jag skrev att MSTS känns gammalt och det står jag för,
jovisst jag plockar fram det ibland och "leker lite"
Hawk skrev:"MSTS har utvecklats otroligt under dom senaste åren "
sista patchen från microsoft gavs ut den 1 februari 2002 20:49:02
Vad menar han????
Däremot kan jag hålla med att det finns mycke roligt och snyggt material till MSTS, lite skrot har ju jag själv bidragit med.
Men defakto:
polygontätheten i MSTS är skrattretande låg, grafikmotorn är sämre än vad dagens mobiltelefoner har,ruttbyggandet känns föråldrat och krångligt, skriptmöjligheten ??? osv.

och hur låter denna spec som MS skriver om spelet
PC with 266 MHz equivalent or higher processor I dag 3.0 Ghz
32 MB of RAM for Windows 95/ 98/Me; 64 MB for Windows 2000 I dag Windows7 64bit
Approximately 1.5 GB of available hard disk space for a full install, 500 MB of available hard disk space for a minimum install I dag 1 TB
Quad-speed or higher CD-ROM drive I dag 20x DVD
DirectX 7.0a video driver I dag DirectX 10
DirectX 7.0a or later compatible 4 MB video card capable of 800 x 600 resolution in 32K colors I dag 512MB video card capable of 2560x1600 resolution in 16M colors

Låter inte denna spec lite gammal, ungefär som nån multimediadator som ELkontakten, NuffNuff eller någon annan surkålsätare försöker lura på stackars kunder med högt förrpris och superpris just nu?

men åter till frågan
Jovisst MSTS fungerar i virituell XP mode både på 32 och 64 bits windows7 proffesional eller högre.
allt enligt MS själva se http://www.microsoft.com/windows/com...ving&os=32-bit

konstigt att det bara verkar vara MS egna spel som fungerar?

Sen är det naturligtvis så att det står alla fritt att tycka vad man vill och köra det man vill, men att vissa försöker kasta skit på vissa simulatorer känns lite omoget.

Sensmoral det viktigaste är inte vad man spelar på för simulator utan att man spelar.
så TUTA PÅ!
__________________
Hemsida: http://www.lundborg.st/Go.htm
Mail: trainmaker@mypost.se

Senast redigerad av pussgurkan den 2009-11-19 klockan 00:36.
pussgurkan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-19, 10:32   #37
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Hej Pussgurkan!
Tack för inlägget. Jovisst är MSTS är gammal, men dagens rutter är betydligt mycket bättre än orginalrutter. Skulle man köra min rutt i 2003:ans dator så är det omöjligt. Det kommer hacka betydligt mer t.o.m. skärmdump.
Så jag är glad att MSTS kan klara sig bra även i Win7.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-20, 09:34   #38
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard blandade känslor

Citat:
Ursprungligen postat av pussgurkan Visa inlägg
Hoppas jag inte trampat på någon
Jo jag skrev att MSTS känns gammalt och det står jag för,
jovisst jag plockar fram det ibland och "leker lite"
Hawk skrev:"MSTS har utvecklats otroligt under dom senaste åren "
sista patchen från microsoft gavs ut den 1 februari 2002 20:49:02
Vad menar han????
Däremot kan jag hålla med att det finns mycke roligt och snyggt material till MSTS, lite skrot har ju jag själv bidragit med.
Men defakto:
polygontätheten i MSTS är skrattretande låg, grafikmotorn är sämre än vad dagens mobiltelefoner har,ruttbyggandet känns föråldrat och krångligt, skriptmöjligheten ??? osv.

och hur låter denna spec som MS skriver om spelet
PC with 266 MHz equivalent or higher processor I dag 3.0 Ghz
32 MB of RAM for Windows 95/ 98/Me; 64 MB for Windows 2000 I dag Windows7 64bit
Approximately 1.5 GB of available hard disk space for a full install, 500 MB of available hard disk space for a minimum install I dag 1 TB
Quad-speed or higher CD-ROM drive I dag 20x DVD
DirectX 7.0a video driver I dag DirectX 10
DirectX 7.0a or later compatible 4 MB video card capable of 800 x 600 resolution in 32K colors I dag 512MB video card capable of 2560x1600 resolution in 16M colors

Låter inte denna spec lite gammal, ungefär som nån multimediadator som ELkontakten, NuffNuff eller någon annan surkålsätare försöker lura på stackars kunder med högt förrpris och superpris just nu?

men åter till frågan
Jovisst MSTS fungerar i virituell XP mode både på 32 och 64 bits windows7 proffesional eller högre.
allt enligt MS själva se http://www.microsoft.com/windows/com...ving&os=32-bit

konstigt att det bara verkar vara MS egna spel som fungerar?

Sen är det naturligtvis så att det står alla fritt att tycka vad man vill och köra det man vill, men att vissa försöker kasta skit på vissa simulatorer känns lite omoget.

Sensmoral det viktigaste är inte vad man spelar på för simulator utan att man spelar.
så TUTA PÅ!
Bäste pussgurka
Du gjord nog det, trampade flera på tårna, onödigt att tala om att MSTS är gammalt, det vet alla(tro jag)

Sedan så slutar du ditt inlägg med ytterligare salt, förstår du inte att detta är trist och kan såra ännu mer!!
Vem du syftade på vet ja inte, men ja har slutat kasta skit på i första hand på RW för länge sen. Ja angagerade mej till och med att översätta Installation Guide till svensk Pdf, iaf. såpass att vem som helst lätt kan komma igång med RW.
Det ända jag skrev, va att ja tycker MSTS himmel är snyggare..

Till ämnet "Windows 7 32 eller 64bit"
Jag vet och säkert många andra att du är den bäste på datorer här på forumet, men alla dessa vattenkylningar mm, otroliga byggen.

Det finns ett namn på Tyska...men ja kan inte komma på de

Du skriver att man måste ha win.7 pro eller högre för att MSTS ska funka!
Dom flesta som köper nya datorer får nästan alltid Win7Home Premium/32 med installerat.
Vissa kanske får 64bit.
Rätt mycket pengar att lägga i mellan för att få typ Pro/Ultimat...
Då sitter alla dom och kan Inte köra MSTS, det tycker ja är synd
Sedan så kan jag inte förstå varför du nedvärderar dina insatser till MSTS,
jag tycker dina tåg är bland dom snyggaste som är byggda till MSTS i Sverige.

MSTS har en ny inofficiell patch som är privatkonstruerad, heter MSTS-Bin, den förnyar spelet mer än du kan tro.
Kosmos är inte skräp, ett kanonprogram för att få snygga himmlar och ljus i spelet.
Det finns mer nya saker som du kanske inte visste om, Mosaic t.ex,där man kan ha tusentals marktexturer i spelen, mot dom få begränsade som va original
Scale Rail mycket snygga 3D skenor och ScaleRoad, new road mm. för att inte glömma Tjalles urtjusiga luftlednings-paket!
En massa helsköna Svenska byggnader, som är ganska polygontäta.
En hoper med ny fantastiska ljud finns också, ja de finns säkert mycket mer


Avslutar med en bild från nya JBJ2
Bifogade bilder
Filtyp: jpg scrgrb1_resize-800.jpg (142.9 KB, 78 visningar)
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-20, 23:16   #39
pussgurkan
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2003
Ort: , , .
Inlägg: 212
Red face Fölåt då

Det var ABSOLUT INTE MIN MENING ATT VARA PLUMP!
Naturligtvis står det var och en att välja den simulator man finner bäst.
Och det är bara att erkänna att då jag ej jobbat med MSTS på länge så har jag inte följt utvecklingen, det är alltid roligt att ett etablerat spel lever vidare.
Ang Windows7 jag om någon är medveten om kostnaderna, som nörd är man ju såld på allt nytt.
Och som jag sagt tidigare på annan plats i detta förnämliga forum
Om ni har möjlighet köp en extra hårddisk installera XP på denna så har ni det bästa från 2 världar. (om någon är intreserad av detta kan jag ge en kort guide hur man gör, det är inte så svårt om man kan det.)

Annars gör först en backupp på W7 instellera därefter MSTS, det värsta som kan hända är att den ej fungerar och då borde det bara vara att avinstallera MSTS igen.

Och återigen Förlåt mig, jag menade inget illa
Arne "Pussgurkan" Lundborg
Förvisso en riktig Messersmitter ibland mot bättre vetande


Ps.
Suck då är man väl torsk igen har beställt Trainz Simulator 2010: Engineers Edition
__________________
Hemsida: http://www.lundborg.st/Go.htm
Mail: trainmaker@mypost.se

Senast redigerad av pussgurkan den 2009-11-20 klockan 23:41.
pussgurkan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-22, 01:05   #40
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Smile

http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...641#post197641

__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-22, 12:49   #41
Perre
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Ort: Ösmo, Sweden.
Inlägg: 87
Thumbs down

Citat:
Ursprungligen postat av simonbertilsson Visa inlägg
Får man inte lov att säga att man inte tycker om ett spel som släpptes för åtta år sen?
Jag håller med. Spelet känns väldigt B. Det är buggigt, har dåligt ljud, dålig grafik och saknar känsla....
Nu tänker jag lägga mig i den här diskussionen. Vi som använt MSTS under många år o har använt alla möjliga add-on produkter till simulatorn vet vad den går för. Jag antar att du inte har en tillräckligt bra dator som ger spelet all realism? Jag anser att MSTS är en produkt utvecklad för profesionella tågentusiaster. Tittar man på dom rutter som tagits fram worldwide så är spelet fortfarande helt enkelt oslagbart allt annat. Men som all utveckling, så blir saker bättre, men att MSTS skulle vara så dåligt som du beskriver ovan beror enligt min mening bara på en kass dator. Skaffa en proffsdator så kommer du märka skillnad! Tottes Trollhättanrutt är enligt min mening det största o mest realistiska projekt som gjorts för MSTS och bara det är värt att ha denna simulator kvar, trots nya op. system. Jag tror inte MSTS kommer att dö bara för att det kommer nya op. system. Sen tror jag också det kommer ett ny version så småningom, trots MS nedläggning av ACES teamet.
__________________
// Perre
Perre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-22, 14:57   #42
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

Jag lyckades tillslut att få installationsskivorna att fungera och har installerat MSTS på Windows 7 Professional 64-bit och jag har fått allt att fungera utan problem. Jag installerade både lok, vagnar, rutter samt MSTS På Svenska och kunde använda alla utan problem. I Vista Ultimate 64-bit minns jag att det var problem med att skapa aktiviteter, något som verkar fungera utan problem i Win 7 64-bit.

Det var ett tag sedan jag körde MSTS men faktum kvarstår, körkänslan är fantastisk. Att sitta i loket och köra på en 24''-skärm gör inte saken sämre när man känner att man rör sig framåt och landskapet kommer åkande mot mig. Riktigt bra FPS fick jag också, för det mesta låg den på 60 men sjönk ibland ner till 35-40.

Summa:
Ja, MSTS verkar fungera fin-fint på Windows 7 Professional 64-bit.
__________________

Mvh, Roger

Senast redigerad av Rogge den 2009-11-22 klockan 14:59.
Rogge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-22, 18:52   #43
pussgurkan
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2003
Ort: , , .
Inlägg: 212
Standard replay till Perre


Perre skrev "att MSTS skulle vara så dåligt som du beskriver ovan beror enligt min mening bara på en kass dator"
kan du närmare specifiera vilken av mina 2 datorer du menar?

Dator1:
Intel Core i7 965 Extreme Edition klockfrekvens 3,2GHz
DDR3 PC3-12800, 1600MHz, 6144MB
2xATI Radeon HD 4890 grafikkort
4st Raid10 kopplade Samsung 1Tbyte /32Mbyte cash
3 st Samsung 24" 1920x1080
Bluray Brännare
Windows 7 Ultimate 64Bit

Dator2:
Intel Core 2 Quad Q9650 3,0GHz case12MB klockfrekvens1333MHz
PC3-12800 1600MHz 8192Mbyte
GeForce GTX 295 kopplat till 2 st Samsung 24" 1920x1080
4st Raid10 kopplade Samsung 1Tbyte /32Mbyte cash kopplade till Adaptec 5405 Pci express Raidkort kopplat på
5st Raid10 kopplade WD 1Tbyte /16Mbyte cash kopplade till Intel ICR10 raidkort
Bluray Player/ DVD Brännare
Trippelboot Wndows XP Pro, Vista 64 Bit Ultimate, Windows 7 Ultimate 64Bit

Jag tror ej problemet ligger i datorerna.
Utan snarare som jag skrev i min Pudel tidigare att jag ej kört msts på senaste åren och ej sett alla 3djeparts material.
Arne

Ps. för er som ej vet vad en pudel är:
Pudel = Avbön från någon som ej haft vett att hålla munnen stängd.
__________________
Hemsida: http://www.lundborg.st/Go.htm
Mail: trainmaker@mypost.se
pussgurkan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-22, 19:06   #44
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av pussgurkan Visa inlägg
Perre skrev "att MSTS skulle vara så dåligt som du beskriver ovan beror enligt min mening bara på en kass dator"
kan du närmare specifiera vilken av mina 2 datorer du menar?
Läs hans post igen, han citerar inte dig så han syftar inte på dig eller någon av dina datorer.
__________________

Mvh, Roger
Rogge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-22, 19:11   #45
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Perre citerade till Simon Bertilsson.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:58.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009