Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om tågsimulatorer

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-02-14, 00:20   #1
Frozenfingers
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2008
Ort: Landskrona
Inlägg: 16
Question Vad skall man välja?

Godkväll allihopa!
Fick en liten tanke att börja arbeta med att bygga rutter, vagnar samt måla dessa för att sedan köra tågen i någon tågsimulation.

Men nu kommer frågan,
Vilken tågsimulator skall man välja för att få högst kvalité på sitt bygge?
Vilken tågsimulator är enklast att bygga/förändra/måla om vagnar med?

Priset spelar ingen roll, däremot vill jag gärna att ni skriver ut om det tex. är en speciell Trainz version, tex. 2004, 2006 eller 2009.. osv.

Tackar på förhand!

PS. Allt som skall byggas som kommer bli av högre kvalité skall förstås läggas upp på forumet här också!
Frozenfingers besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-02-14, 00:34   #2
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Hej!

För att få bäst kvalité på dina byggen tycker jag att du ska välja Railworks som är den senaste tågsimulatorn. Där tycker jag att tågen som byggts ser mycket verkligare ut än de tåg som finns i Trainz.

Jag har dock inte trainz själv, men jag har sett på bilder i screenshotstråden och jämför man dessa med Railworks så är Railworks bättre. Men det beror ju också på grafikkort.

Så vad jag sett på bilder så blir tågen bättre i RW än vad de blir i trainz. Men någon som har båda kanske kan komplettera mitt svar.

Sen spelar det ingen roll vilken simulator du har när du bygger eftersom man gör detta i ett helt annat program (rätt mig om jag har fel). Dock kan det vara olika svårt att få in sin modell i spelen.

Men som sagt i RW blir tågen mest verklighetstrogna. Min åsikt då.
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-14, 00:44   #3
Frozenfingers
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2008
Ort: Landskrona
Inlägg: 16
Standard

Tack Micke!

Finns det några nedladdningar av svenska modeller för Railworks idag?
Verkar inte finnas på detta forumet i alla fall

Tackar för alla möjliga svar!
Frozenfingers besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-14, 00:50   #4
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Ja, det finns. Dels finns det en väldigt välgjord RC-modell som dock kostar 150:- men det medföljer ett antal olika målningar.

Här hittar du den: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=21973

Sen finns det en X7 som är gratis. Dock saknas hytt, men dörrar går att öppna. Den finns här: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=25606

Här finns en fejkad ommålning på en tysk vagn som man kan kroka efter RC t.ex. :http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=25562

Och slutligen ser det ut att bli ett par riktiga svenska vagnar att kroka efter RC'n: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=25651

Det är vad som är på g nu. Vore toppen om även du vill bygga svenska modeller. En svensk modern motorvagn är vad som behövs
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-14, 01:04   #5
Frozenfingers
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2008
Ort: Landskrona
Inlägg: 16
Standard

Tack!

Jag skall genast bege mig till närmsta spelbutik och köpa hem de senaste tågsimulationsspelen.
Ska bli intressant att börja jobba med 3D modeller osv. något jag viljat tidigare - men inte haft tid! B5:an kan vara utmärkt till ett försök att skapa ett Veolia-veckoslutstågsätt av hög kvalité vilket borde vara mitt mål.
Dock skall jag förstås prova mig fram själv först

Tack för all hjälp Micke,

Trevlig helg!
Frozenfingers besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-14, 09:50   #6
Bombardier Train
Tidigare Ruben
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
Standard

Trevligt att du vill bygga modeller och ska köpa tågsimulatorer! Jag skulle bli glad om du ville bygga Öresundståget, gärna till RailWorks, men du väljer ju så klart själv.
http://www.jarnvag.net/index.php/vag...-i-trafik/x31k
__________________
//Bombardier Train



Senast redigerad av Bombardier Train den 2010-02-14 klockan 09:59.
Bombardier Train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-14, 09:51   #7
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Hej!
Microsoft Train Simulator är visserligen gammal simulator, men den är mycket bra om den är uppdaterade senast. Den har otrolig mängder av material över hela världen. Själv håller jag på Trollhättanrutten fortfarande som du kanske har kollat min tråd.
Sen kommer helt ny plattform som heter Open Rail som ger ännu bättre MSTS.
Lycka till med ditt beslut vilken simm du vill ha.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-14, 15:34   #8
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Valet är självklart ditt, då det är du som ska gilla den tågsimulator du köper. Bästa är att köpa flera, då alla har nått som är bra! Jag har Trainz, TRS2004, Microsoft Train Simulator (MSTS), Railsimulator (KRS eller RS) och Railworks (RW)...

Nu kommer min uppfattning om dessa:

MSTS köpte jag först och den gillar jag verkligen (än idag!). OK en hel del buggar när det släpptes, men mycket har rättats till. Finns otroligt mycket att ladda ner och när man väl lärt sig editorerna, så är det inga problem att bygga rutter och göra aktiviteter!

Sen köpte jag Trainz och gilla den inte alls. Grafiken påminde om tecknad film och det mesta att ladda ner, fick man ladda ner från Download Station (DLS). En sida som ofta krånglade (var nere) och strulade. Och för att göra aktiviteter till Trainz (heter scenarios), så var man tvungen att vara "data-geni" nästan. Enda som var positivt med Trainz var att det var lätt att bygga rutter. Men det hjälpte inte, så Trainz hamna ganska fort i garderoben och jag fortsatte med MSTS...

Sen köpte jag, trots min besvikelse över Trainz, TRS2004 och svenska tåg skivorna. Hoppades att nedladdningar skulle funka bättre och grafiken fått ett uppsving, men dessvärre blev man besviken igen och denna hamna också i garderoben!

Sen blev det Railsimulator, som jag hade hoppats på ordentligt. Men detta blev ytteliggare en besvikelse. Känndes som ett ofärdigt spel med en massa buggar, som man fick betala fullpris för. Visst var det mycket buggar i MSTS när det kom också, men med samma som utvecklat dom båda, så trodde man att dom lärt sig nått!? Denna hamna också i garderoben fort...

Sen blev det Railworks. Läste mycket om den innan jag köpte den, så det inte skulle bli en ny besvikelse. Och nu hitta jag rätt, RW är kanonbra! Bra grafik, bra körkänsla, tågen kan luta, lätt att få in DEM data, lätt att bygga rutter m.m.

Så summa sumarum så tycker jag att RW är den tågsimulator man ska lägga pengarna på i första hand. Den är bäst överlag!

Sen är det en grej med Trainz/TRS jag också stört mej på och det är bakåt kompabilitet. Dom släpper version efter version (TRS2010 senast) och oftast fungerar inte saker från förra version i den nyare. Det betyder att vill du kunna köra allt du laddat ner till tidigare versioner, så får du ha flera Trainz/TRS installerat på datorn...dumt!

Men smaken är som baken och jag vet ju inte vad du gillar. MSTS kan du få tag i billigt nu, då den är så gammal. 79:- har jag hittat den för. Och TRS2004 eller TRS2006 finns också billigt. Railworks fanns nyligen på Gamestop för 249:- Så varför inte köpa allihopa!?
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2010-02-14 klockan 15:36.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-17, 16:19   #9
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Var in på Media Markt idag och där stod TRS2009 i hyllan för 229:- Visseligen har TRS2010 släppts, men det måste väl ändå vara ett bra pris!?
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-17, 19:29   #10
Bombardier Train
Tidigare Ruben
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
Standard

Men även fast MSTS är billig och gammal är den riktigt bra! Det finns trevliga natthytter och sånt till den.
__________________
//Bombardier Train


Bombardier Train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-17, 19:33   #11
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Fast frågan är inte vilken simulator som är bäst att köra i utan vilken simulator en 3d modell blir bäst kvalité i. Då är MSTS inte den bästa. Visst, MSTS är en jättetrevlig sim, men grafiken går inte upp emot RW, så därför skulle en 3D-modell bli snyggast i RW och ev. TRS. Dock håller jag med pierre om att grafiken nästan ser tecknad ut i TRS.

Säg gärna emot, men detta är min åsikt.
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!

Senast redigerad av Micke.L den 2010-02-17 klockan 19:35.
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-17, 20:14   #12
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Jag tappa visst bort frågan totalt och priset var visst oviktigt också...

Vill man att modellerna ska se bra ut och vara lätta att måla om, så tycker jag som Micke L att det är RW man bör bygga till. Varför? Man kan bygga mer avancerade modeller än till MSTS och grafiken är bättre än i TRS.

Och detta är vad jag tycker, men som sagt tidigare...smaken är som baken...
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-17, 22:22   #13
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Jag tänker inte säga något om vilken simulator som är bäst, eftersom att jag kör bara en, och har inget att gämföra med.
Och jag tänker inte tala om vem som har sämsta grafiken, eller göra andra uttalanden som jag inte har belägg för av samma anledning.

Det tycker jag att det är fler som bör ha i åtanke.

För visst låter det lite oseriöst, när någon recenserar en simulator man inte ens kört i, eller tar en äldre ver. av en simulator och gämför med en ny ver. av en annan, osv osv.

Däremot kan jag rek. en titt på screenshots i Trainzdelen här på forumet, och kika på lite "tecknade" bilder .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-17, 22:44   #14
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Jag tänker inte säga något om vilken simulator som är bäst, eftersom att jag kör bara en, och har inget att gämföra med.
Och jag tänker inte tala om vem som har sämsta grafiken, eller göra andra uttalanden som jag inte har belägg för av samma anledning.

Det tycker jag att det är fler som bör ha i åtanke.

För visst låter det lite oseriöst, när någon recenserar en simulator man inte ens kört i, eller tar en äldre ver. av en simulator och gämför med en ny ver. av en annan, osv osv.

Däremot kan jag rek. en titt på screenshots i Trainzdelen här på forumet, och kika på lite "tecknade" bilder .
Jag har kollat ofta i trainz screenshots tråden. Och dina bilder är otroligt bra och verkliga. Där är det inga konstiga "pastellfärger" och onaturliga himlar. Antingen använder du nått ingen annan använder eller är det så att det är väldigt svårt att göra så det ser verkligt ut i TRS!? Menar då med färger och himlar, inte spårläggning och objekt placering.

Vill också säga att även om jag gillar RW bäst, så får ju andra gilla den tågsimulator dom gillar. Gillar nån Trainz/TRS över RW, så är det helt OK för mej!

EDIT: Ändra inlägget. Var klumpigt av mej att skriva som jag gjorde, förlåt!
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2010-02-17 klockan 23:02.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-17, 22:45   #15
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Jag kan inte säga något om hur bra TRS är som simulator eftersom jag aldrig testat, men jag kan säga att vissa som visat bilder från TRS (kanske är tidigare versioner??) ser ut att ha målat bilderna själva.

Dina bilder, ekan, ser väldigt verklighetstrogna ut medan en annans bilder ser ut som en teckning som sagt.

Och Att jag jämför MSTS med RW är ju för att det är MSTS, RW och TRS som är stora simulatorer, och MSTS har hängt med otroligt länge och det är fortfarande massa massa personer som gillar den. MEN en 3D modell blir inte lika bra där som i RW, och det är det frozenfingers vill veta.

Jag säger inte RW för att det är den sim jag spelar mest nuförtiden utan för att det faktiskt är den som ger bäst grafik. Min mening är inte att hacka ner på de andra simulatorerna. Så jag ber om ursäkt om ni har uppfattat det så.
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:44.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009