Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om 3D-design

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-11-13, 00:40   #121
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mawkish Visa inlägg
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Hej
Vad menar du med din signatur?
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-13, 00:45   #122
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg
Men men, det är inte dags att sörja för det ännu.
Jag vet inte om det går eller är tillåtet(copyright på ljud från en motor?) men det finns ju en del ljud för t44 i ljuddekodrar för modelltåg som kanske kunde användas men jag har ingen aning om det går eller ens är tillåtet att "låna" dom Men som sagt huvudsaken är att det dyker upp i simulatorn resten kan ju fixas i efterhand när möjlighet finns..bara jag som blir för ivrig
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-13, 00:48   #123
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mawkish Visa inlägg
Jag vet inte om det går eller är tillåtet(copyright på ljud från en motor?) men det finns ju en del ljud för t44 i ljuddekodrar för modelltåg som kanske kunde användas men jag har ingen aning om det går eller ens är tillåtet att "låna" dom Men som sagt huvudsaken är att det dyker upp i simulatorn resten kan ju fixas i efterhand när möjlighet finns..bara jag som blir för ivrig
Ljuddekodrar är tyvärr upphovsrättsskyddade då ljudupptagningen tillhör företaget som har hand om dom.

Där emot så får man plocka bäst man vill av alla standard lok i RW, så att mixa lite SD40 med modernare lok samt BR294, så tror jag att vi ändå kan komma relativt nära, fast det lär ju dock ta en liten stund.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-13, 00:54   #124
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hawk Visa inlägg
Hej
Vad menar du med din signatur?
Bara det att jag insåg att för att bygga en rutt som liknar det man vill åstadkomma så behövde jag ge mig på att bygga modeller och just UVW(textureringen) var/är det som krånglade mest därav svärandet
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-13, 01:02   #125
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg
Ljuddekodrar är tyvärr upphovsrättsskyddade då ljudupptagningen tillhör företaget som har hand om dom.

Där emot så får man plocka bäst man vill av alla standard lok i RW, så att mixa lite SD40 med modernare lok samt BR294, så tror jag att vi ändå kan komma relativt nära, fast det lär ju dock ta en liten stund.
Misstänkte att det var på det viset Jepp det blir bra det, ärligt talat hade jag ju kunnat köra den schackrutiga varianten tidigare i tråden och fantiserat ihop resten
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-13, 12:31   #126
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg


Hade gärna gjort färdigt det i helgen, men jag har en hög med skolarbete jag måste prioritera i helgen.
Nej usch, detta är helt oacceptabelt! Numret på buffertbalken är ju felvänt!
Strålande modell Marcus som jag sagt tidigare och vad gäller ljud så ska vi inte kasta in handduken riktigt ännu.
Har en del ljudfiler som jag hoppas kunna sätta ihop till något användbart för Nohab lok utan att gå händelserna alltför långt i förväg.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-13, 17:38   #127
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KMW Visa inlägg
Nej usch, detta är helt oacceptabelt! Numret på buffertbalken är ju felvänt!
Strålande modell Marcus som jag sagt tidigare och vad gäller ljud så ska vi inte kasta in handduken riktigt ännu.
Har en del ljudfiler som jag hoppas kunna sätta ihop till något användbart för Nohab lok utan att gå händelserna alltför långt i förväg.

Jag ska åtgärda detta!


Nu är det så att jag fick lite tid över, så nu har jag mappat det sista i hytten, och allt som allt så ligger nu alla texturer på 27,7MB, tappar lite upplösning på vissa texturer men det är ingen större fara då man inte kommer så nära dom i simulatorn.



Har ni något att påpeka så tar jag gärna emot kommentarer i alla dess former.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-13, 18:16   #128
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Thumbs up

Hej
Skulle du inte göra tankarna mer runda?
Annars ser det gôrfint ut
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-13, 18:21   #129
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hawk Visa inlägg
Hej
Skulle du inte göra tankarna mer runda?
Annars ser det gôrfint ut
Du har missat så där 2 sidor.

Vi ska fortfarande använda oss av smoothing groups, men nu har jag ökat antalet diversions på tankarna, så nu kommer dom se ännu rundare ut.

Jag har även sagt som så att jag inte brydde mig om dom mindre tankarna då man inte ser det lika väl på dom, och då sparar jag polygoner.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-13, 21:20   #130
GLE
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2010
Ort: Västerbotten
Inlägg: 53
Standard Gm emd 12-645e

Hej.
Angående ljudfilerna så finns det ju på Trainz DLS GM EMD 12-645E non turbo enginesound och det är ju precis den motor som sitter i T44. Ljudet är väldigt likt och det finns även lite förnimmelse av Tb i ljudet. Sen har jag ingen aning om i vilket format, bithastiget osv ljudfilerna ska ha för att fungera i RW. Men det är bara ett tips!
__________________
Använder TRS 2006.
GLE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-13, 21:22   #131
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av GLE Visa inlägg
Hej.
Angående ljudfilerna så finns det ju på Trainz DLS GM EMD 12-645E non turbo enginesound och det är ju precis den motor som sitter i T44. Ljudet är väldigt likt och det finns även lite förnimmelse av Tb i ljudet. Sen har jag ingen aning om i vilket format, bithastiget osv ljudfilerna ska ha för att fungera i RW. Men det är bara ett tips!
Jo, jag använder redan det ljudet för dom gamla T44orna, sen så får man ju inte bara sno ljudfilerna från den för att ha ljudet i railworks, då det är upphovsrättsskyddat material, och tror knappast att Wolf9 är intresserad av att dela med sig av ljudfilerna för att göra ljud i railworks.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-13, 21:27   #132
GLE
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2010
Ort: Västerbotten
Inlägg: 53
Standard

Nä nog förstår jag det också men om loket kommer till trainz kan man ju ha med ljudet där. Annars kan ni ju spela in eget ljud och använda så får ni se hur bra det blir!
__________________
Använder TRS 2006.
GLE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-13, 21:29   #133
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av GLE Visa inlägg
Nä nog förstår jag det också men om loket kommer till trainz kan man ju ha med ljudet där. Annars kan ni ju spela in eget ljud och använda så får ni se hur bra det blir!
Kan försöka kontakta honom angående det, hade planerat det innan med, men tack för tipset ändå!
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-14, 13:02   #134
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Har pratat med Wulf_9, och har fått klartecken att inkludera hans motorljud med T44:an när den är färdig.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-14, 19:54   #135
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard Och jag som trodde att hallowen redan varit..

Det positiva detta är att jag faktiskt lyckats få ut loket i trainz med texturer!

Det negativa ser ni ju...



Någon som har en bra förklaring på varför ? alltid intressant att lära sig, men jag tror att det är säkrast om Bear tar hand om importen!
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:30.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009