Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-07-16, 00:06   #1
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard Vägskydd-mysterium

Jag har råkat ut för ett verkligt mysterium när det gäller vägskydd. När jag placerar ut vsig lyser det ena rött och det andra vitt – på ena sidan om spåret ständigt vitt, på andra sidan rött – och rött skall det ju vara på båda sidor. Jag har flyttat övergången och testat allt som testas kan. Har bl a tagit på en närliggande rälsspline – då försvann såväl trig som vsig, men fsig, bommar och main blev kvar. När jag sedan lade tillbaka vsig och trig hamnade jag på ruta ett igen – och på ruta ett har jag ständigt hamnat under tio timmars tid. Det bör antecknas att jag har fungerande vägskydd på båda sidor om det olycksaliga. Jag har tidigare gjort ett antal vägskydd som samtliga fungerat väl.
En lösning kan vara att hoppa över övergång och vägskydd – men då tappar jag en av två övergångar med bommar på en fem mil lång sträcka. Och så den viktiga informationen: TRS 2009.
Nils Blid
Nils Blid besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-07-16, 01:14   #2
Andreas
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Sweden
Inlägg: 907
Skicka ett meddelande via MSN till Andreas Skicka ett meddelande via Skype™ till Andreas
Standard

Kanske detta hjälper?
http://www.e-buzz.se/forum/showpost....8&postcount=46
__________________
MVH Andreas

Blogg : http://oxiepagen.wordpress.com
Andreas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-07-16, 11:59   #3
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard Mystiken tätnar

Den vita vsig-signalen ändrar inte färg mellan befintligt vägskydd uppspår och närmaste växel nedspårs. Dert handlar bara om ena sidan av spåret, på andra sidan fungerar det bra. Bifogar tre bilder som bättre illustrerar mystiken. Den första bilden visar befintligt vägskydd uppstårs, de två andra det nya vägskyddet på resp sida om vägen.
Nisse

Senast redigerad av Nils Blid den 2010-11-04 klockan 23:30.
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-07-16, 15:29   #4
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

På den övre bilden. Har du tre signaler. Vit, vit och röd. På bild 2. Har du två signaler. Vit och sedan röd. På den tredje bilden. Så har du vit och vit. Finns det ytterligare en signal utanför bild, som vissar rött och som ligger efter dom två vita?

Att signalerna på bild ett och två visar vitt sken. Beror nog på, att det finns en signal efter som vissar rött.

Misstänker att du även på bild tre, har en signal utanför bild som vissar rött.

Ett litet tips, när du håller på med väggskyddet och andra signaler. Sätt ut ett lok framför och dra det bit för bit, fram och tillbaka, för att testa om allt fungerar.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-07-16, 17:17   #5
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Helt rätt Bengan. I slutet på banan har jag lagt en blocksignal. Den ingick i mitt testprogram. Har tagit bort den, vilket dock, som väntat, inte förändrat ett dugg; den vita vsig är fortfarande vit - och den röda på andra sidan spåret fortfarande röd.
Något påverkar och jag blir inte klok på det.
Jag vågar inte föra den vita vsig-signalen över det fungerande vägskyddat uppspårs. Jag är rädd att jag kvaddar det.
Jag är verkligen otursförföljd när det gäller TRS 2009. Kolla med Ekan. F ö har jag nyligen fått besked om att bilen läcker in olja i kylarvattnet. Det kostar två datorer - minst.
Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:39.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009