Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-02-14, 19:05   #16
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rekin Visa inlägg
Vovven47, Jag får precis samma symptom.

Fungerar iofs finfint om man är ute efter lite "statister"


Mvh/Rekin
EnablePhysics(false) stänger av allt, även hytten så den metoden är inte att rekommendera om man vill starta upp inifrån hytten. Precis som Rekin säger, bra för "statister". Jag har emellertid använt den funktionen i STL's hyttskript, och det fungerar fint om man är medveten om vad som händer och att man parerar för det. Men det är väldigt omständigt att implementera det.

Jag har en annan lösning på gång när det gäller ljudet. Den blir mera generell och kan användas till alla lok, även om inte STL's hyttskript används. Fuktionen kommer att ligga i STL Trainz Monitor. Där skulle jag också vilja lägga "rök på/av". Det skulle vara perfekt.

vovven47, om du utreder punkt 1 tom 3, så ska jag försöka sticka emellan i mina övriga projekt och ta mig an punkt 4 på allvar.

Det ska bli intressant och se vilken lösning du har på punkt 3. Min lösning, just nu, kräver mera av användaren (lite skriptande).

Citat:
Ursprungligen postat av vovven47 Visa inlägg
Lyckades ladda hem sm42 diselloket med script filen och däri finns lite intressanta saker i form av följande metoder för att reglera motorn och rök:

EnablePhysics(bool);

PostMessage(me,"pfx","+0",0.0);
PostMessage(me,"pfx","-0",0.5);

.....

Sen om det fungerar OK sänder jag script filen till Sven-Olov.
=>
1. DCC/CAB mode på/av
2. Förare på/av
3. Rök på/av
4. Ljud???? Sven-Olov: Vet du om det finns nåt sätt??

Utestånde frågor:
1. Hur ALLTID kunna STÄNGA AV ljudet?
Verkligen störande att höra brummandet trots att man stängt av motorn

.....
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2013-02-14 klockan 19:18.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-15, 02:43   #17
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 296
Standard

Jag laddade ned det amerikanska dieselloket, men var tvungen att besöka ett Internet cafe på grund av filstorleken: 141 MB!!!
Fick igång loket och ljudet vid avstängning/start av motorn fungerade perfekt. Så vill man ju ha det.
Tyvärr var script koden lagrad i ett bibliotek, så jag kunde inte studera den.

Kollade då deras fil för ljud:
Se första bilden och det röd inrutade

Gjorde en jämförelse med HC-ns Auran ljud fil:
Se andra bild och röd inrutade.

Så den stora frågan är:
Hur aktivera dessa Wav filer vid start/stopp av motor?


Jag tar mig an punkterna 1-3 och skickar dem sedan till Sven-Olov

Min önskan med ljudet vore att vi kunde göra på samma sätt som den amerikanska lösningen.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg enginesoundUP40.jpg (253.7 KB, 101 visningar)
Filtyp: jpg engineSoundHC.jpg (259.2 KB, 100 visningar)
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-15, 04:36   #18
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Bra research! Detta ger mig en vink om hur dom gjort. Jag ser att dom har samma grund ide' som jag har, den enda vettiga. Jag går vidare och utvecklar detta.
Citat:
Ursprungligen postat av vovven47 Visa inlägg
Jag laddade ned det amerikanska dieselloket, men var tvungen att besöka ett Internet cafe på grund av filstorleken: 141 MB!!!
Fick igång loket och ljudet vid avstängning/start av motorn fungerade perfekt. Så vill man ju ha det.
Tyvärr var script koden lagrad i ett bibliotek, så jag kunde inte studera den.

Kollade då deras fil för ljud:
Se första bilden och det röd inrutade

Gjorde en jämförelse med HC-ns Auran ljud fil:
Se andra bild och röd inrutade.

Så den stora frågan är:
Hur aktivera dessa Wav filer vid start/stopp av motor?


Jag tar mig an punkterna 1-3 och skickar dem sedan till Sven-Olov

Min önskan med ljudet vore att vi kunde göra på samma sätt som den amerikanska lösningen.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-16, 03:12   #19
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 296
Standard

Lite bilder från det pågående arbetet:
1. HC-n nedsläckt
2. Ybo6 nedsläckt, men tyvärr med passagerare och förare kvar. Undersöker......
3. Ybo6 startar med rökplym under 7 sekunder. Fungerar men kanske justera röken lite??
Sen som grädde på moset vore ju ett trevligt start ljud till detta scenario. Jämför med amerikanska dieselloket.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bild21.jpg (112.6 KB, 80 visningar)
Filtyp: jpg bild23.jpg (196.7 KB, 80 visningar)
Filtyp: jpg bild24.jpg (161.7 KB, 80 visningar)
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-16, 10:10   #20
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Snyggt vovven!

Punkt 2 finns redan implementerad i STL Trainz Monitor, så det ska du inte lägga dina krafter på.

Jag har tittat på min skript ide' (som faktiskt är gjord för tre år sedan), och konstaterat att grunden är identisk med det amerikanska dieselloket. När det gäller det loket, och liknande, så finns det inga namn på ljudfiler som följer Trainz standard. Det innebär att "default" ljudet inte hanteras av Trainz koncept över huvud taget. Resultatet från start är alltid ett tyst lok. Istället har dom gjort ett skräddarsytt skript (avancerat) som hanterar ALLA ljuden för varenda reglage position i hytten. Detta görs med metoderna PlaySoundScriptEvent(string) och StopSoundScriptEvent(string).

Min ide' byggde/bygger på samma koncept men där endast en ljudfil behöver läggas till. För övrigt så används Trainz original för alla loktyper (diesel, electric och steam). Dessutom så finns det möjlighet att lägga till 2 extra (inalles tre) ljudfiler, en för "startup" och en för "shutdown". Dessa två ljudfiler finns bland annat implementerad för ellok som default, ljud för pantograph upp/ned.

Citat:
Ursprungligen postat av vovven47 Visa inlägg
Lite bilder från det pågående arbetet:
1. HC-n nedsläckt
2. Ybo6 nedsläckt, men tyvärr med passagerare och förare kvar. Undersöker......
3. Ybo6 startar med rökplym under 7 sekunder. Fungerar men kanske justera röken lite??
Sen som grädde på moset vore ju ett trevligt start ljud till detta scenario. Jämför med amerikanska dieselloket.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-16, 10:32   #21
CGD
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
Standard

Det kommer ju med tre USA dieslar med start och stoppfunktion. L SD70 ** heter de. Har man satt ut de så är de helt tysta när man startar spelet. Men allt så som bromsar, ljus och tuta fungerar. Loket beter sig för övrigt som en vagn. Loket är vidare utrustat med bränsle och sandförbrukning. För att kunna starta loket måste man i Driver Command aktivera Locomotive start or shut down comand. Det är här den enda nackdelen finns! Kommandot startar och stänger ALLA lok.
Tänk om den här funktionen hade funnits till alla lok och fungerat på bara ett i taget.

För övrigt tycker jag att de flesta lok och vagn tillverkare är dåliga på att utnyttja de funktioner som trotts allt finns. Man kan ha automatisk numrering, de finns de som har ett antal olika utseenden som varieras vid utsättandet samt det nu nämnda start och stop funktionen.
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-16, 10:54   #22
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av CGD Visa inlägg
Det kommer ju med tre USA dieslar med start och stoppfunktion. L SD70 ** heter de. Har man satt ut de så är de helt tysta när man startar spelet. Men allt så som bromsar, ljus och tuta fungerar. Loket beter sig för övrigt som en vagn. Loket är vidare utrustat med bränsle och sandförbrukning. För att kunna starta loket måste man i Driver Command aktivera Locomotive start or shut down comand. Det är här den enda nackdelen finns! Kommandot startar och stänger ALLA lok.
Tänk om den här funktionen hade funnits till alla lok och fungerat på bara ett i taget.

För övrigt tycker jag att de flesta lok och vagn tillverkare är dåliga på att utnyttja de funktioner som trotts allt finns. Man kan ha automatisk numrering, de finns de som har ett antal olika utseenden som varieras vid utsättandet samt det nu nämnda start och stop funktionen.
CGD, har du läst och försått vovven's och mina inlägg i denna tråd, överhuvud taget?

"För övrigt tycker jag att de flesta lok och vagn tillverkare är dåliga..."

Och har du sett och testat LAn's, bear's, korvtiger's, ekans, vovvens, björnl's, spyfrogs, mfl's vagnar/lok (med eller utan STL skripten)?
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2013-02-16 klockan 11:08.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-16, 11:11   #23
baloo406
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Skåne, Linderöd
Inlägg: 510
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av CGD Visa inlägg
För att kunna starta loket måste man i Driver Command aktivera Locomotive start or shut down comand. Det är här den enda nackdelen finns! Kommandot startar och stänger ALLA lok.
Tänk om den här funktionen hade funnits till alla lok och fungerat på bara ett i taget.
Detta stämmer inte på Jointed rails lok. Du behöver inte använda något Driver command för att starta eller stanna loket. Däremot mäste man använda sig av "crtl Högerklick" i Driver för att stanna eller starta loket.

Engligt vad dom skrivit på det engelska forumet, om denna funktionen. Så kommer dom inte att använda den förrän Trainz har blivit uppdaterat. Jag är inte hemma på script och dylikt, men det var något i Trainz som inte fungerarde som dom tänkt.

Där finns också en annan funktion på det loket, som heter isolate. Vilket gör att du kan ha motorn igång på loket, men sätter du det i läget "isolate" kan du ha det ihopkopplat med andra lok. Som hjälp lok då. När du kör sen, så går motorn i det loket fortfarande på tomgång. Medan dom andra loken som inte är ställda på Isolate. Drar som vanligt.
__________________
Bygger numera i Tane /Björn
baloo406 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-16, 11:51   #24
CGD
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
Standard

Ja det är farligt att skriva här för alltid är det något som blir fel.
Nu på morgonen idag har jag läst i andra trådar på Forumet om hur konstruktiv kritik skulle uppskattas. Men när jag då skriver något kort som jag upplever med Trainz blir jag omedelbart halshuggen utav någon av de stora på detta Forumet. Speciellt tråkigt då när det är Svenolov, en medlem var saker jag alltid använder och har berömt honom för.
Kanske är detta också ett skäl för att sluta skriva på detta forum.

Nej Svenolov jag har inte prövat något utav dem du nämner. Jag hämtar mest tyska, engelska eller USA modeller. Antingen från DLS eller från enskilda hemsidor. Även om det finns skickliga konstruktörer som använder sig utav alla de skript som finns så finns det många som inte gör det.
Om jag då tar DLS som exempel så finns där samma lok uppladdat flera gånger. Det enda som tycks skilja dem åt är deras nummer. Här tycke jag ett automatiskt numreringssystem skulle varit bättre. En del lägger ut lok och vagnar i olika utföranden ,mer eller mindre smutsiga. Jag tycker att ett automatiskt system för olika utseenden skulle varit bättre. Det finns ju många användare använder sig av dessa system.
Men samtidigt är det här inget problem som är så stort att jag inte använder sakerna. Nej då lång därifrån. För även om jag köper en del saker så uppskattar jag mycket att det finns skickliga byggare som lägger ut fina saker för gratis hämtning.
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-16, 12:02   #25
CGD
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
Standard

Låter ju intressant Baloo. Jag har nog de flesta gratislok från dem och en del betallok. Men vilket lok är det du skriver om?
Uppdaterat Trainz? Vilket Trainz och vilken uppdatering?

Men de lok jag skrev om gäller ju bara dessa som är med i Trainz från början. Jag har även köpt lok från tillverkarens hemsida, http://www.worldoftrainz.com/, men han kräver att man installerar ett speciellt tilläggsprogram för att loken skall fungera så jag upplevde det lite krångligt och köpte därför bara en gång.
Men funktionsmässigt är ju dessa lok helt underbara. De är också de enda lok jag sett som har tysta dynamiska bromsar. Om jag använder dynamiska bromsar så går motorvarvet inte upp om jag bromsar kraftigare.

Senast redigerad av CGD den 2013-02-16 klockan 12:03.
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-16, 12:14   #26
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

CGD, du ska fortsätta och skriva här och komma med synpunkter. Det som hände när jag läste ditt inlägg i denna tråd, var att jag uppfattade det som om att vi inte gör någonting med att lösa dessa problem. Problemen är lösta så nu är det "bara" att implementera detta så generellt som möjligt, så att ALLA befintliga lok kan dra nytta av detta.

Om du tycker att många tyska, engelska, amerikanska och modeller på DLS stämmer överens med din uppfattning, så kan jag bara hålla med. Om du hade nämnt det, så hade mitt tillfälliga "utbrott" aldrig skett. Jag tog det väldigt personligt och på alla svenska byggares vägnar.

Jag ber om ursäkt för detta. Och jag är glad över att du kom med ett förtydligande.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2013-02-16 klockan 12:26.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-16, 13:17   #27
baloo406
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Skåne, Linderöd
Inlägg: 510
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av CGD Visa inlägg
Låter ju intressant Baloo. Jag har nog de flesta gratislok från dem och en del betallok. Men vilket lok är det du skriver om?
Uppdaterat Trainz? Vilket Trainz och vilken uppdatering?

Men de lok jag skrev om gäller ju bara dessa som är med i Trainz från början. Jag har även köpt lok från tillverkarens hemsida, http://www.worldoftrainz.com/, men han kräver att man installerar ett speciellt tilläggsprogram för att loken skall fungera så jag upplevde det lite krångligt och köpte därför bara en gång.
Men funktionsmässigt är ju dessa lok helt underbara. De är också de enda lok jag sett som har tysta dynamiska bromsar. Om jag använder dynamiska bromsar så går motorvarvet inte upp om jag bromsar kraftigare.
Det lok som jag skriver om hittar du på deras hemsida under freeware RBMN packs.

Jag har faktiskt också köpt ett lok WOT. Men det har jag inte fått att fungera i 12:an. Så det får ligga i malpåse.

Uppdateringen som jag skrev om är den som N3V själva skrev om i sitt nyhetsbrev. Det finns här http://forums.auran.com/trainz/conte...and-the-future. Den är inte utkommen ännu, men på gång tydligen. Och det verkade som det var en hel del som skulle rättas till. Men man vet aldrig.
__________________
Bygger numera i Tane /Björn

Senast redigerad av baloo406 den 2013-02-16 klockan 13:24. Anledning: Hittade länken och stavat som en kratta
baloo406 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-16, 15:46   #28
Rekin
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: GBG
Inlägg: 44
Standard

En kort fråga emellan dessa långa och intressanta inlägg, kan man implementera denna "true/false" skript i original Rc4 loket? Dvs Aurans egna lok.

Nu när jag har köpt Cw-RCn så kan man faktiskt använda inbyggda RCn som "statist" (förmodar att aurans egna lok är liiite mildare när det gäller poly..)

Mvh/Rekin

Senast redigerad av Rekin den 2013-02-16 klockan 15:50.
Rekin besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-17, 02:57   #29
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 296
Standard

Ljud:
Jag har hittat en stor script fil (100 kb) som bl.a bygger på egenutvecklad ljudfil och alltså INTE följer
Auran standarden. Tack för ditt tips om ljudfils uppbyggnad, Sven-Olov, eftersom jag inte fick ihop det
när jag studerade nedladdade koden. Jag fick då för mig att 2 diesel ljud var igång SAMTIDIGT, men nu vet jag bättre.

Koden bygger på att:
1. Man räknar ut längden i sek för varje WAV fil.
2. Spar värdena i vektorer med djupet 8 = Throttle lägen.
3. Alltså 3 vektorer för resp Idle, Up, down mode.
4. ShutDown + StartUp WAV fils längd.

Sen skapar man THREAD funktioner:
En tråd för engine_monitor(), som bl.a tar reda på förändrat Throttle läge.
En tråd för engine sound(), som i en oändlig loop spelar upp aktuell WAV fil beroende på aktuellt status i Engine tråden.
Man använder World.PlaySound för att spela upp ljudet.
Intressant är att man lägger in Sleep metoden i slutet av loopen. Sovtiden sätts till WAV length i sek-0.4 sek.
Hur man kommit fram till 0.4 bygger väl på erfarenhet.
Därefter hamnar man i loopens början igen och allt upprepas.......
Shutdown/Startup WAV filer understöds naturligtvis också i oändliga loopen.

Om du inte har emot det, så tänkte jag testa denna algoritm, Sven-Olov.
Sen om jag får det att fungera är det ju en enkel match att ersätta World.PlaySound med dina PlaySoundScriptEvent(string) och
StopSoundScriptEvent(string), vilket onekligen är ett elegantare alternativ.


Lösningen vi tar fram bygger NATURLIGTVIS på enskilda individer med dieselmotorer, som jobbar oberoende av
andra eventuellt aktiva diesel maskiner.


Övrigt:
1. Baloo kom med ett intressant påpekande:
ISOLATION
vilket också borde läggas in i det vi håller på med.

2. Broms ljud. Varför inte?

3. Kommer säkert mer......

Samtidigt har jag ju fått in lite nya tips om vad som bör kompletteras i ångloken.....


Man lär sig nåt nytt så känge man lever..... Kul!
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-17, 10:26   #30
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Naturligtvis, vovven. Testa så mycket du vill. Sen plockar vi ut det bästa ur kakan.

Min lösning att använda Auran standard utesluter inte enskilda individer. Vi kan bygga upp ett "standardskript" som kan hantera båda alternativen. Då kan vi definiera vår egen standard, ljudfilsnamn som avviker från Aurans standard och nya taggar i config (extensions containern) som fyller våra behov.
Detta standardskript läggs sedan i ett bibliotek (STL Script Library) som varje enskilt lok kan ärva. Det innebär också att det enskilda loket kan ha egna skräddarsydda funktioner (tillägg) i sitt skript.

Citat:
Ursprungligen postat av vovven47 Visa inlägg
.....
Om du inte har emot det, så tänkte jag testa denna algoritm, Sven-Olov.
Sen om jag får det att fungera är det ju en enkel match att ersätta World.PlaySound med dina PlaySoundScriptEvent(string) och
StopSoundScriptEvent(string), vilket onekligen är ett elegantare alternativ.

Lösningen vi tar fram bygger NATURLIGTVIS på enskilda individer med dieselmotorer, som jobbar oberoende av
andra eventuellt aktiva diesel maskiner.
.....
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:28.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009