Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-12-02, 13:48   #16
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Ser mycket bra ut! Längtar till denna släpps...
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-02, 15:18   #17
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av patsun Visa inlägg
Tack för hjälpen! Det där med att rikta kameran 180 grader och ställa objektet på tvären har jag aldrig tänkt på. CTRL-knappen och Num-paden visste jag om sen tidigare, men tack ändå!

Nu ser bron ut som den ska göra, bortsett lite textur och bropelare. Bara resten kvar då!
Va fint det blev. Glöm inte placera bropelare mellan bågarna. Annars brakar den loss medan tåget drar förbi. Hihi.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-19, 13:18   #18
patsun
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Jakobsberg
Inlägg: 199
Skicka ett meddelande via MSN till patsun
Standard Banan växer...

Hej!

Visar en karta på hur det går med Roslagsbanan. Som ni ser har jag hunnit till Lindholmen, vilket var slutstation för lokaltågen från Stockholm förut. Alltså de som inte fortsatte till Rimbo/Norrtälje.

Jag bygger Rimbobanan först, sen Österskärsbanan (och sen de andra linjerna eftersom). Näsbypark- och Eddavägslinjerna är ju redan klara.

Jag visar inga bilder från RE då det än så länge bara handlar om spår och växlar... Kommer få det tufft när allt runtomkring ska ut...
Bifogade bilder
 
__________________
Och detta hälsar Patrik!
patsun besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-19, 13:50   #19
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av patsun Visa inlägg
Hej!

Visar en karta på hur det går med Roslagsbanan. Som ni ser har jag hunnit till Lindholmen, vilket var slutstation för lokaltågen från Stockholm förut. Alltså de som inte fortsatte till Rimbo/Norrtälje.

Jag bygger Rimbobanan först, sen Österskärsbanan (och sen de andra linjerna eftersom). Näsbypark- och Eddavägslinjerna är ju redan klara.

Jag visar inga bilder från RE då det än så länge bara handlar om spår och växlar... Kommer få det tufft när allt runtomkring ska ut...
Ser mycket bra ut, detta blir spännande...
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-19, 18:06   #20
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Du bygger väl till Rimbo? Åkte till Lindholmen, Österskär och Näsbypark med dom gamla tågen (både loktåg och motorvagnståg). Ångra att jag aldrig åkte ända till Rimbo...
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-19, 18:07   #21
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Va Spännande!
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-19, 18:50   #22
patsun
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Jakobsberg
Inlägg: 199
Skicka ett meddelande via MSN till patsun
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre Visa inlägg
Du bygger väl till Rimbo? Åkte till Lindholmen, Österskär och Näsbypark med dom gamla tågen (både loktåg och motorvagnståg). Ångra att jag aldrig åkte ända till Rimbo...
Jajamen, jag bygger till Rimbo! Vad vore SRJ utan Rimbo?! När jag har byggt klart till Rimbo, tar jag en paus på de norra delarna och bygger banan mot Österskär. Sen från Rimbo till Norrtälje, Rimbo till Uppsala m.m. Men det här är dock ett projekt som kommer ta tid. Det är ju ingen liten bana jag ger mig på. Sen så bygger jag ju inte hela tiden. Ibland kan det gå månader utan att jag ens startar MSTS... Det går upp och ner.
__________________
Och detta hälsar Patrik!
patsun besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-22, 22:06   #23
patsun
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Jakobsberg
Inlägg: 199
Skicka ett meddelande via MSN till patsun
Standard

Hej!

Eftersom min Roslagsbana ska se ut som den gjorde i början/mitten av 1960-talet (men utspela sig nutid), har jag suttit och letat gamla spårscheman från samma tidsperiod. Jag har letat och letat, länge, men utan resultat. Jo, några stycken hittade jag, men dessa var från 30-talet. Inte vad jag ville ha.
Men så hittade jag en riktig guldgruva - massvis med spårscheman från stationer i hela Sverige från 30-60-talet! Och många från just Roslagsbanan! Gissa om jag blev glad!

Delar med mig av länken uti fall att det finns fler som är sugna på att bygga en järnväg som den såg ut för länge sedan! OBS! Alla Sveriges stationer finns dock inte med - men många!

http://privat.bahnhof.se/wb124555/Ebrsi/fort.html
__________________
Och detta hälsar Patrik!
patsun besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-22, 23:39   #24
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Bra sida du hittade där, inte lätt att hitta gamla spårplaner...

Ang. rutten så blir det superstort om du ska ha med linjerna till Uppsala och Norrtälje, men kul att du vill ha med dom också. Hur är det med Hallstavik? Var det bara godstrafik där? Och Uppsala, var det nån gång persontrafik Rimbo-Uppsala? Vilken tidsperiod ska rutten skilldra?

Ser fram emot denna rutt och vet att den kommer bli bra, när det är du som bygger. Tycker gott du kan släppa den i flera omgångar. t.ex. v1.0 Stockholm Ö-Rimbo, v2.0 +Rimbo-Uppsala o.s.v. eller nått liknande...
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-23, 08:29   #25
patsun
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Jakobsberg
Inlägg: 199
Skicka ett meddelande via MSN till patsun
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre Visa inlägg
Bra sida du hittade där, inte lätt att hitta gamla spårplaner...

Ang. rutten så blir det superstort om du ska ha med linjerna till Uppsala och Norrtälje, men kul att du vill ha med dom också. Hur är det med Hallstavik? Var det bara godstrafik där? Och Uppsala, var det nån gång persontrafik Rimbo-Uppsala? Vilken tidsperiod ska rutten skilldra?

Ser fram emot denna rutt och vet att den kommer bli bra, när det är du som bygger. Tycker gott du kan släppa den i flera omgångar. t.ex. v1.0 Stockholm Ö-Rimbo, v2.0 +Rimbo-Uppsala o.s.v. eller nått liknande...
Rutten ska skildra 60-talet, strax innan linjerna läggs ner en efter en. Men den ska utspela sig nutid, på 2000-talet. Att jag gör så är mest av bekvämlighetsskäl - då kan jag använda Google Earth och Google Streatview i bygget (plus de 100-tals foton jag har tagit genom åren)!

Det var absolut persontrafik till både Hallstavik och Uppsala!

Men som jag sagt förut: det kommer ta lång tid... Jag tänker inte stressa. Men visst, jag släpper den nog delvis.
__________________
Och detta hälsar Patrik!
patsun besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-09, 14:40   #26
patsun
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Jakobsberg
Inlägg: 199
Skicka ett meddelande via MSN till patsun
Standard Fortsätter uppåt

Hallå där!

Fortsätter med min Roslagsbana i makligt takt. Kartan visar hur långt jag har kommit.
Bilden under visar Rydbo västra utfart, den mot Stockholm. Här har jag bara slängt ut skogen lite "hafs-slafsigt". Jag kommer snygga till den.
Nästa bild visar en försignal av äldre modell som fanns på Roslagsbanan förr. Jag fick tillåtelse av Mazz att skripta en ny signal. Förmodligen kommer Stocksundsbron även få en specialscriptad signal, en "fungerande" brosignal. Hur jag löser detta återkommer jag till.
Bifogade bilder
   
__________________
Och detta hälsar Patrik!
patsun besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-09, 15:51   #27
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Snyggt! Var det inte el där uppe?
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-09, 16:02   #28
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Spännande!
Trådarna syns inte under RE-bygget.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-09, 16:04   #29
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Spännande!
Trådarna syns inte under RE-bygget.
Jag vet, men tänkte att det borde vara kontaktledningsstolpar. Men det är klart att Patsun kanske inte har satt upp dem. Själv sätter jag alltid dom på plats innan jag gör landskap, så jag tänkte lite fel...
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-04, 23:44   #30
patsun
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Jakobsberg
Inlägg: 199
Skicka ett meddelande via MSN till patsun
Standard The Rimbo is nådd...

...Norrtälje nästa!

Banan växer. Blir bara längre och längre.
RB var runt 33 mil lång när den var som störst. Jag har anlagt lite mer än 1/4-del, vilket är ganska mycket egentligen.

Som ni säkert har förstått vid det här laget lägger jag ut spåret först, och sedan får vi helt enkelt se hur långt jag orkar bygga landskapet. Mitt mål är ju först och främst att bygga RB:s sträckningar så som de en gång gick.
Nu ska jag inte visa er fler kartor förrän jag är framme i Norrtälje - jag lovar! Och då ska jag försöka visa lite landskapsbilder också!
Bifogade bilder
  
__________________
Och detta hälsar Patrik!
patsun besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:00.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009