Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-04-14, 16:23   #226
Emmy
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Huddinge
Inlägg: 27
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Micke.L Visa inlägg
Förbaskad snygga vagnar, Lan!

Vågar man hoppas att du kan låta någon kunnig konvertera över dessa till RW?
Men det finns ju inga tunnelbanetunnlar och underjordiska stationer till RW..
Emmy besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-14, 16:53   #227
Romet12
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: Sweden
Inlägg: 281
Thumbs up

Jätte snygga vagnar som du gjort. Ladda ner de och försökte få de in i TC (Trainz Classics) utan framgång. Det saknas kuids och jag ser de inte i railyards. Förresten har du gjort de här vagnarna i Google sketchup? Hur konverterar man allt till Trainz då? Fick en gång hjälp av en person som konverterade en av mina object till trainz som jag hade gjort. Så jag är intresserad av att lära mig det.

http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...t=25317&page=2
Romet12 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-14, 17:09   #228
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Nu är det så med mig att jag är en "envis liten skit" som gillar utmaningar så jag skall göra klart dessa, numera 8 vagnar! Dom kommer inte att bli perfekta avbilder av originalen men troliga kopior! Dessutom, som pensionär, har man ju bara fritid

Citat:
Ursprungligen postat av Emmy Visa inlägg
Men det är ju du som ska tycka att det är kul att göra detta. Om du känner dig trött på tunnelvagnar så är det ok för mig att du tar ett break. Visst skulle det bli tråkigt för oss andra som uppskattar dessa vagnar. Men det viktigaste är att den som sitter och bygger dessa vagnar på sin fritid ska tycka att det han/hon gör är kul.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-14, 17:10   #229
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Micke.L Visa inlägg
Förbaskad snygga vagnar, Lan!

Vågar man hoppas att du kan låta någon kunnig konvertera över dessa till RW?
Det är bara att höra av sig när dom är klara!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-14, 17:14   #230
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Romet12 Visa inlägg
Jätte snygga vagnar som du gjort. Ladda ner de och försökte få de in i TC (Trainz Classics) utan framgång. Det saknas kuids och jag ser de inte i railyards. Förresten har du gjort de här vagnarna i Google sketchup? Hur konverterar man allt till Trainz då? Fick en gång hjälp av en person som konverterade en av mina object till trainz som jag hade gjort. Så jag är intresserad av att lära mig det.

http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...t=25317&page=2
Jag svarar bara på ditt konstaterande. Vagnarna är gjorda för Trainz Version 3.1 eller högre. Även tillbehören kräver minst denna version, så du kommer aldrig få det att fungera i Trainz Classic.

Frågan därefter som du ställer får LAn svara på.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-14, 19:04   #231
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Jag svarar bara på ditt konstaterande. Vagnarna är gjorda för Trainz Version 3.1 eller högre. Även tillbehören kräver minst denna version, så du kommer aldrig få det att fungera i Trainz Classic.

Frågan därefter som du ställer får LAn svara på.
Skall försöka, exporten från "Ketchup" resulterade i att varje vagn blev 50 000 polygoner. Jag försökte banta ner det men det blev inte bra, tänkte lägga ned hela projektet men intresset från forumet gjorde att jag gav det ett nytt försök. Använde "Ketchupvagnarna" som nån slags 3-dimensionell "backdrop" och byggde helt nya vagnar från scratch och på den vägen är det!

Jag bygger och testar i TS2010 och kommer inte att ens försöka göra nån bakåtkompatibilitet (eller framåt[TS2012]-dito heller)!

Mina vagnar bör fungera i TS2009 men ingen garanti ?

Alla versioner före TS2009 kan man väl lämna in till återvinning nu när även N3V släppt ansvaret för dom?

Ett gott råd:
Skaffa TS2010 eller ägna er åt nåt gammalt, det finns ingen chans att kunna köra allt nytt som produceras annat än i TS2009/2010 !
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-14, 19:20   #232
Emmy
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Huddinge
Inlägg: 27
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Nu är det så med mig att jag är en "envis liten skit" som gillar utmaningar så jag skall göra klart dessa, numera 8 vagnar! Dom kommer inte att bli perfekta avbilder av originalen men troliga kopior! Dessutom, som pensionär, har man ju bara fritid
Okej , skönt att allt är lugnt med dig. Jag ville bara höra så att det inte var så att du kände dig pressad att göra klart vagnarna och att du hellre skulle viljat sysslat med något annat.

Men som sagt bra att höra att allt är bra med dig.
Jag tycker nämligen att det är viktigt att han/hon som bygger en modell tycker att det är kul och att det inte ska kännas som en plåga.
Emmy besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-14, 20:13   #233
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard C13 och C2 till bedömning...

... något så när lika originalen, tror jag?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20120414_0000.jpg (251.3 KB, 156 visningar)
Filtyp: jpg lan_20120414_0001.jpg (169.7 KB, 156 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-14, 20:38   #234
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Skall försöka, exporten från "Ketchup" resulterade i att varje vagn blev 50 000 polygoner. Jag försökte banta ner det men det blev inte bra, tänkte lägga ned hela projektet men intresset från forumet gjorde att jag gav det ett nytt försök. Använde "Ketchupvagnarna" som nån slags 3-dimensionell "backdrop" och byggde helt nya vagnar från scratch och på den vägen är det!

Jag bygger och testar i TS2010 och kommer inte att ens försöka göra nån bakåtkompatibilitet (eller framåt[TS2012]-dito heller)!

Mina vagnar bör fungera i TS2009 men ingen garanti ?

Alla versioner före TS2009 kan man väl lämna in till återvinning nu när även N3V släppt ansvaret för dom?

Ett gott råd:
Skaffa TS2010 eller ägna er åt nåt gammalt, det finns ingen chans att kunna köra allt nytt som produceras annat än i TS2009/2010 !
Men nog bör det väl fungera i TS2012 också? Om inte och man hittar buggar i TS2012 tycker jag man bör rapportera dessa till N3V - om inte så blir de aldrig fixade. Och om buggarna i TS2012 inte blir fixade så blir de kvar i TS2014 också osv. Och till slut kommer inte TS2010 att funka längre och då kan man inte köra det i TS2018 pga buggar man inte rapporterade i år....
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-15, 03:40   #235
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Men nog bör det väl fungera i TS2012 också? Om inte och man hittar buggar i TS2012 tycker jag man bör rapportera dessa till N3V - om inte så blir de aldrig fixade. Och om buggarna i TS2012 inte blir fixade så blir de kvar i TS2014 också osv. Och till slut kommer inte TS2010 att funka längre och då kan man inte köra det i TS2018 pga buggar man inte rapporterade i år....
Jodå, det fungerar i TS12 också. Jag gör numera "stickprovstester" på våra alster (objekt som har stark anknytning till STL) i TS12 också, även fast vi inte använder TS12 som utvecklingsplattform. Det är precis som LAn säger, vi har lagt ribban på version 3.1. Även fast LAn använder TS2010, så bygger han för version 3.1 och uppåt. Om det inte skulle fungera i TS2009 eller TS12 så får LAn veta det genom mig, det kan ni vara säkra på.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-15, 09:28   #236
josu
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Sverige
Inlägg: 296
Skicka ett meddelande via Skype™ till josu
Standard

*stum av beundran *
__________________
Med vänlig hälsning
Josu (hemsida / Steam)
josu besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-15, 10:04   #237
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard C4 inredning

Det blev mycket pyssel med inredning och färger och jag vill tacka alla som förökt hjälpa till, det är inte lätt för en som åkte T-banan senast 1953. Sista vagnen som fått invändig kosmetika är C4 (t.o.m. glasskärmar vid dörrarna). Vad som återstår är reklam och info ovanför fönstern som jag tänker göra som egna mesher så man kan ta bort dom eller själv göra nya texturer till dom.

C4 nu:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20120415_0000.jpg (185.3 KB, 135 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-15, 10:08   #238
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

Sjuuuuuuuuuuuuuuk snyggt!!! =D
Länge sen jag skrev nått här känns det som, än längre sen jag laddade ner något..

Kanske dags att fixa lite nu :P
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-15, 11:49   #239
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Pyssel för den som önskar !

Reklamskyltarna blev en egen mesh som heter reklam.im och finns i en container som heter reklam i config. Det är fyra delar, de två långa i mitten är mappade med long1.tga och long2.tga medan de kortare i ändarna är mappade med short1.tga och short2.tga. long-texturerna är 1024x128 och short-dito är 512x128 pixels. Jag har använt förlagor från spårvägsmuséet. Här är det fritt fram att skapa egna texturer och tillföra egna förlagor. Två bilder på en C14 som illustration.

Jag bifogar ett startpaket med psd-filer i rar-format. Bara att packa upp nånstans, sen kan man börja pyssla!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20120415_0000.jpg (176.6 KB, 134 visningar)
Filtyp: jpg lan_20120415_0001.jpg (233.6 KB, 133 visningar)
Bifogade filer
Filtyp: rar Pyssel.rar (1.71 MB, 60 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-15, 14:11   #240
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Talking Uppdaterade vagnar...

Efter det stora färgsättningsdebaklet är nu vagnarna i Download, även den blekblå C14:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg C14 Pale blue Klar.jpg (120.2 KB, 126 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:32.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009