Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-12-13, 02:49   #1
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard Något att vattna järnfålarna med

Staffan var en lokstalledräng; vi tackom nu så gärna. Han vattnade sina järnfålar fem; allt för den ljusa stjärna.

Tänkte att det passade sig med en lite mindre känd variant av Staffansvisan såhär på Lucianatten.

Och att vattna fålar är ju något man behöver göra om man köra gamla (riktiga) lok, men hittills har vi saknat något att vattna dem med. Det kom jag fram till redan för 6 år sedan, så jag byggde en vattenkastare (eller vattenhäst som det ofta kallas i folkmun), men den fastnade i väntekön till att få ett script och jag tror aldrig att jag ens nämnt den här på forumet. Så jag har plockat fram den igen med mål att få den färdig. Har skrivit ett script som fungerar bra, men jag har tänkt att lägga till någon extra funktion. Just nu håller jag på att brottas med TANE som verkar ha någon bugg (eller borttagen feature) som gör att man inte kan har självlysande mesher. Ska vara till en lykta som skall sitta högst upp på armen, men jag får väl se om jag kan lösa det med lite coronor istället.
Sedan ska jag se om jag kan texutrera den lite snyggare också.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2015-12-13, 12:21   #2
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Mycket välkommen.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-12-13, 12:24   #3
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Efterlängtad.

EDIT: Inte samma häst, men kanske användbart till texturer.

.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Vattenhäst. 03-03-24. Sundbyberg 1.JPG (238.8 KB, 178 visningar)
Filtyp: jpg Vattenhäst. 03-03-24. Sundbyberg 2.JPG (283.0 KB, 178 visningar)
Filtyp: jpg Vattenhäst. 03-03-24. Sundbyberg 3.JPG (191.4 KB, 178 visningar)
Filtyp: jpg Vattenhäst. 03-03-24. Sundbyberg 4.JPG (197.1 KB, 178 visningar)
__________________
Bengan

Senast redigerad av Bengan den 2015-12-13 klockan 12:54.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-12-17, 01:22   #4
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Tack Bengan!
Vattenhästen som du visar på dina bilder är av en äldre modell, min modell är den vanligare (i alla fall idag) och benämns i Banläran från 1916 som "modern vattenkastare".

Jag har texturerat i stort sett färdigt och lagt till en liten extra funktion i scriptet som jag visar med dessa bilder:



På bilderna kan vi se att vattenkastaren svänger ut olika mycket beroende på om det är ett lok/en tender med vattentankslock på sidan eller en tender som har ett centrerat lock. I normala fall så utgår scriptet ifrån att det är ett sidomonterat lock, men genom att lägga till en tagg i string-tabeln till tendrar (och tanklok?) som har centralt lock, kan scriptet veta att det skall svänga ut extra mycket.
(Jag tror att Lan har funktionalitet för att tanklocken skall öppnas, bara att den inte är aktiverad än)

Nu ska jag bara göra en spegelvänd variant, så kanske jag släpper dessa sedan!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-12-17, 02:06   #5
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Otroligt häftigt! Kräver det att man stannar precis på rätt ställe också..?
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-12-17, 12:58   #6
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Jag har en 5m trigger radie på kastaren, så du måste stanna inom lokets/tenderns längd + 5m, alltså det behöver inte vara så noga. Men vill du träffa det pyttelilla tanklocket på Sb-loket som in den vänstra bilden så gäller det att ha tungan rätt i mun, annars får man en vattenkastararm rakt igenom hytten, eller värre, väldigt blött kol!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-25, 19:49   #7
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Nu när SP1 äntligen är släppt så har den sista detaljen på vattenhästen fixat till sig, nämligen lyktan. Den sätts automatiskt ut nattetid för att lok skall kunna se om vattenhästen är i hinderfritt läge (vitt sken) eller utsvängt läge (rött sken).



Vill också påpeka att för er som har tendrar(/lok) som har ett centralt monterad påfyllningslock skall lägga till följande i configens string-table för att vattenkastaren skall svängas ut hela vägen som visat i tidigare post:
Kod:
string-table
{
  stl_tank_type                         "mid"
}
Saknas den eller är satt till "side" så kommer vattenkastaren bara att svängas ut som om det vore en sidomonterad tank.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-25, 21:45   #8
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Tack Korvtiger,
skall försöka komma ihåg detta !
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-30, 21:20   #9
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Vattenhästen finns numer att ladda ned i downloadstråden:
http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?p=300114

__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-31, 14:54   #10
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Nynäsbanan i 2010 är basen för densamma i TANE. Alltså måste Vattenhästen in i 2010. I annat fall glömmer jag bort att lägga in den i TANE. Garanterat.

Vattenhästen sparkar bakut och kräver för att läggas in i 2010; dels Smoke effect, dels vs fixed track arrow - blue. Efter ett visst besvär hittade jag dom bara för att upptäcka att nu har jag fått ett fult frågetecken för kuid:-25:1072.

Dessutom skall jag tydligen göra något i config - men vad?

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-31, 16:18   #11
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Nynäsbanan i 2010 är basen för densamma i TANE. Alltså måste Vattenhästen in i 2010. I annat fall glömmer jag bort att lägga in den i TANE. Garanterat.

Vattenhästen sparkar bakut och kräver för att läggas in i 2010; dels Smoke effect, dels vs fixed track arrow - blue. Efter ett visst besvär hittade jag dom bara för att upptäcka att nu har jag fått ett fult frågetecken för kuid:-25:1072.

Dessutom skall jag tydligen göra något i config - men vad?

Nisse
Den kuid du saknar är ett spår som bara finns i TANE. Byt den bara mot något annat spår. Jag behövde inte göra något annat än byta kuiden för att få den att funka i TRS10

Riktigt snygg var den, nu kliar det lite i fingrarna att bygga någon äldre bana...
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:39.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009