Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-11-19, 22:26   #1
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard Trainz exporter för sketchup

Antagligen inte interesant för mera avancerade modeller men borde tillsammans med instant roof kunna vara en snabb pipeline för att bygga hus. Jag har inte testat den själv men det har ju tidigare efterfrågats en sådan här. Det finns även några trådar om den på Aurans forum.

Trainz exporter:

http://www.dhobh.net/trainz/GoogleSketchUp/RubyTMIX.htm

Instant roof:

http://www.valiarchitects.com/sketch...s/instant-roof
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-11-19, 22:32   #2
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

Frågan hur bra denna är, att exportera från sketchup till 3ds max och sen vidare är helt hopplöst, man får sitta och skapa nya polygoner mellan alla vertex xP
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-19, 23:13   #3
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av leoj Visa inlägg
Frågan hur bra denna är, att exportera från sketchup till 3ds max och sen vidare är helt hopplöst, man får sitta och skapa nya polygoner mellan alla vertex xP
Fast i Trainz forum säger de att de speciellt arbetat på att hålla polygon räkningen nere och att det skall funka bra. Jag har själv inte provat den ännu.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-16, 21:34   #4
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Nu har jag lekt lite med den och antalet polygoner är inte något problem, så länge man använder hjärnan när man bygger naturligtvis. Jag landar någonstans mellan 3 - 400 polygoner på en grundläggande husform med ett detaljerat tak men med takbjälkarna bortplockade. Otroligt snabbjobbat var det också när man började få upp farten, och instant roof är riktigt snabbt på att slänga på taken på huset.

Det här kan även rekomenderas för er som tycker att 3d modelering normalt är jobbigt, det är inte många klick att göra ett enklare hus.

Däremot så gäller det att tänka till så att antalet texturer inte drar iväg. Antingen kan man arbeta på traditionellt sett och först göra ett texturark där man mappar in allt eller också funderar jag på möjligheten att göra ett meshlibrary med ett flertal svenska hus. Då kan man ha alla tilable texturer separata och sedan ha ett eller två ark med fönster mm och alla texturer delas mellan husen i texturelibrariet. Tanken är då att man gör plattor med fönstertexturen i sketchup och ställer in dessa att ta bort bakomliggande vägg samt snäppa mot väggarna. Det kommer att gå åt några polygoner till men det blir snabbjobbat och det är lätt att återanvända textuerna på samtliga byggnader.

Tänk på att använda de mångfärgade häftstiften när ni mappar texturer, om ni tar det läget där man får fyra gula så kommer sketchup att bryta sönder ditt fina texturark i en massa små, en för varje instans av texturen.

Som vanligt så kan jag inte lova när jag hinner sitta med det här nästa gång, men jag tänkte passa på att dela med mig av vad jag har kommit fram till så här långt.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-16, 21:46   #5
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bear Visa inlägg
Tänk på att använda de mångfärgade häftstiften när ni mappar texturer, om ni tar det läget där man får fyra gula så kommer sketchup att bryta sönder ditt fina texturark i en massa små, en för varje instans av texturen.
Bildexempel på detta skulle uppskattas då jag inte är insatt så bra i Sketchup nomenklaturen men är intresserad av möjligheterna att göra hus där.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:39.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009