Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-12-03, 21:07   #16
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Hmmm.
Vilka är kvar i det gamla STW-gänget.
Är det bara Janne och Tomas, tro.
Har ju bara varit uppdatering utav sidan, när Tomas har kommit med något nytt.
Kanske ett samtal med någon därifrån, om uppladdning utav nytt Svenskt material på deras sida, så som Lennarts, Korvens och Bears lok och vagnar, samt Ekans ommålningar + Svenolovs skript m.m. för uppladdning där.
Det är ju lite mer struktur, med olika avdelningar där.
Även om sidan för det mesta, just nu är död.
Så kanske den kan väckas till liv, med mun mot mun metoden av Janne eller Tomas.
Nu ska man väl inte dra ner rullgardinen helt, men i dom sista "mötena" jag har "suttit i", med Janne, så har han klargjort ganska tydligt, att han helt laggt ner allt som har med Trainz och tågsimmulatorer att göra.
Men det kostar ju inget att fråga i.a.f .
__________________
Ekan

Senast redigerad av ekankal den 2010-12-03 klockan 21:09.
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-04, 09:00   #17
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Jag behövde bara läsa första länken så inser jag att det endast måste finnas EN server som är ansluten till funktionen. Samtidigt så måste det finnas ETT gemensamt ställe där alla saker finns.

Klart! Om vi vill ha denna funktion med svenska saker, så måste vi krypa till korset. Och det är väl inte bara det? Till att börja med så är det bara INBYGGDA tillbehör som kommer att fungera. Och vem bestämmer sen vad som får ingå i Multiplayer, av det som laddas upp till DLS?
Jag rekomenderar att du läser hela tråden och inte bara första inlägget, vi hade en ganska lång diskussion i den tråden bland annat svarar chris så här på en direkt fråga ifrån mig:
And another question for Chris, will there be any specific requirements for objects to work in multiplayer or will existing rolling stock and scenery work?

Assuming that the content and all necessary dependencies are either built-in or available on the DLS, then most rolling stock and scenery should "just work". It's feasible that someone could write a script which works in single-player but breaks in multi-player, but that would be a specific fault in that content, not a general problem.

kind regards,

chris
Hela tråden hittar ni här: http://forums.auran.com/trainz/showthread.php?t=65017

Min gissning utifrån detta är att Builtin only kommer att gälla hela eller delar av betatestningen.

Det som återstår att se är ju exact vad multiplayer innebär, den allmänna förhoppningen verkar vara att det skall fungera exact som idag, men att fordonens positioner speglas mellan spelarna och att man själv kan välja vilka man vill bjuda in.

Risken är ju dock att Auran lyckas göra någon twist på det, mest troligt faller för frestelsen att närma sig arkadspelens värld. De verkar dock inte vara så talföra där så vi får väll se vad som händer i betan.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-04, 09:25   #18
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Nu ska man väl inte dra ner rullgardinen helt, men i dom sista "mötena" jag har "suttit i", med Janne, så har han klargjort ganska tydligt, att han helt laggt ner allt som har med Trainz och tågsimmulatorer att göra.
Men det kostar ju inget att fråga i.a.f .
Allvarligt talat så tror jag att det är en dålig lösning. Det blir inget skillnad att hämta ner därifrån eller här på forumet. Fördelen med forumet är att det är lätt att ladda upp och låg tröskel för nya modellbyggare att komma igång, hade det inte varit det så hade jag nog inte byggt modeller idag. Vad gäller sökningen på forumet så har den bara ett problem det går inte att söka på ord med 3 eller färre bokstäver, och gissa hur långt ett littera vanligen är.....

En fundering man kan ha är att om vi lämnar forumet som enda distributionsplatform, kommer då antalet aktiva användare på forumet att minska, många kanske kommer hit första gången just för att hitta svenskt material till trainz.

Jag tror att många här lite granna missar poängen här när de hela tiden fokuserar på hur man söker och hittar enskilda object, det är inte det som är problemet det fungerar nämligen bra idag.

Det jag var ute efter när jag startade den här tråden var bättre integration med spelet. Auran har byggt in stöd för att hantera dependencies och uppdateringar av object direkt inifrån spelet. Tänk vore det inte bekvämt att direkt i CDP kunna söka fram X7 och sedan klicka okej. Automatiskt får man då ner script i rätt version och allt annat som behövs.

Jag kan idag inte gå till en kompis som är aktiv i museiejärnvägsvärlden, eller bygger modelljärnväg och säga köp det här spelet, följ anvisningarna och hämta ned en rutt som heter så här sedan är det bara att köra, det skulle antagligen ta dagar att hjälpa en ny användare igång och då har de antagligen redan tröttnat.

Det är sant att detta kanske kräver att man har en firstclass ticket för att det skall fungera bra, men vi behöver ju inte lägga upp saker bara på DLS om vi inte vill.

Det som verkar vara största oron på Aurans eget forum är att man ger Auran rätt att använda objecten även i andra produkter när man laddar upp dem till DLS. Jag lägger ner mycket tid på att skapa object och vill precis som Ekan att så många som möjligt skall få tillgång till dem, kanske med en förhoppning att några procent av mottagarna själva skall komma igång och skapa material. Därför ser jag inget problem med att mina object kanske dyker upp i andra samanhang, kanske på en iPad eller samlings DVD.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-04, 11:27   #19
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bear Visa inlägg
Jag rekomenderar att du läser hela tråden och inte bara första inlägget, vi hade en ganska lång diskussion i den tråden bland annat svarar chris så här på en direkt fråga ifrån mig:
And another question for Chris, will there be any specific requirements for objects to work in multiplayer or will existing rolling stock and scenery work?

Assuming that the content and all necessary dependencies are either built-in or available on the DLS, then most rolling stock and scenery should "just work". It's feasible that someone could write a script which works in single-player but breaks in multi-player, but that would be a specific fault in that content, not a general problem.

kind regards,

chris
...
Jag litar alltid på vad Chris (WindWalkr) säger, jag har konsulterat honom många gånger i andra sammanhang.

Jag tror att grund ide'en är bra, vi får väl se vad den leder till. Det är speciellt, som jag har sagt tidigare, att det är en stor fördel om det bara finns EN version på ETT ställe som ALLA använder. Oavsett om det gäller skript eller andra "assets".
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-04, 11:40   #20
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Om vi nu skall ladda upp till DLS, betyder det att vi måste ändra alla username till engelska?
Har tittat på uppladdningen i CM3 och det klarar den galant bara man har en "thumbnail container" med en bild på 240x180 px.
Hur kommer MP att hantera texturegroups?
Kommer STL-skripten att fungera i MP?

Hur förbereder vi oss bäst för MP över huvud taget?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-04, 12:19   #21
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Om vi nu skall ladda upp till DLS, betyder det att vi måste ändra alla username till engelska?
Har tittat på uppladdningen i CM3 och det klarar den galant bara man har en "thumbnail container" med en bild på 240x180 px.
Hur kommer MP att hantera texturegroups?
Kommer STL-skripten att fungera i MP?

Hur förbereder vi oss bäst för MP över huvud taget?
Nej det går tekniskt bra med svenska namn, om man vill vara snäll mot folk i andra delar av världen är en helt annan fråga. Det finns mycket object med tillexempel östeuropeiska namn även på DLS.

Jo uppladdningen fungerar smidigt, dock tror jag alla uppskattar om man lägger några minuter och ser till att klasificeringen blir rätt.

Vad gäller MP delarna så får vi nog ge oss till tåls och se vad som kommer ifrån Auran, om inte annat borde det klarna när beta versionen kommer ut Januari nästa år. Som jag förstår Chris så kommer i princip allt som fungerar idag att fungera även där men den som lever får se.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-04, 22:00   #22
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

En i sammanhanget intresant iaktagelse. SMV Drivax, alltså skogsmaskinen har blivit nedladdad 58 gånger här på forumet och 827 ifrån dls. Detta utan att ha nämnt något alls om att grejerna finns på Aurans forum. För de andra objecten jag har laggt upp verkar det ligga mellan fem och tio gånger fler nedladdningar ifrån dls. Men jag tycker mig också se en tendens att ju mera svenskt ett object är ju mindre nedladdningar blir det på DLS.

Just skogs och anläggningsmaskiner av lite äldre snitt är ju något som har saknats till trainz överhuvud taget så där verkar det bli lite extra mycket nedladdningar också.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-15, 00:05   #23
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bear Visa inlägg
En i sammanhanget intresant iaktagelse. SMV Drivax, alltså skogsmaskinen har blivit nedladdad 58 gånger här på forumet och 827 ifrån dls. Detta utan att ha nämnt något alls om att grejerna finns på Aurans forum. För de andra objecten jag har laggt upp verkar det ligga mellan fem och tio gånger fler nedladdningar ifrån dls. Men jag tycker mig också se en tendens att ju mera svenskt ett object är ju mindre nedladdningar blir det på DLS.

Just skogs och anläggningsmaskiner av lite äldre snitt är ju något som har saknats till trainz överhuvud taget så där verkar det bli lite extra mycket nedladdningar också.
Kollade av ren nyfikenhet på DLS, på några av grejorna från din "tomte-lista" som jag har lagt upp där, bl.a "Rals m spik".
Har laddats ner (nästan) lika många gånger på 2 dagar (trots mina fantastiska svengelska, eller vad det nu är, namn ), som det har gjorts här på forumet sen jag laddade upp det hit för snart 1 år sedan.
Man kanske ska ta å tänka över det lite grand.

Och det där med nödvändigheten av engelska namn på grejorna (som Lan funderade på), det är nog inte lika viktigt (även om det underlättar), som en bra thumbnail (och rätt categori för den som söker).


Som sagt, bara en ren iaktagelse här oxå .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-15, 00:45   #24
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

Kör själv en kort beskrivning på engelska bara, sen låter jag namnet vara svenskt.

Så mycket skräp man måste läsa på franska/polska/ryska, så får dom stå ut med lite svenska med :P

Men, bild är bra, bild är föredömligt
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-25, 15:19   #25
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Bear.

Har fått tummen ur hållet, i nedre bakre regionen och skickat iväg, merparten utav dina bilar till DLS.

Kommer att checka av allt materialet, som jag har lagt upp här på forumet och inte skickat iväg till DLS än.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-25, 23:02   #26
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Bear.

Har fått tummen ur hållet, i nedre bakre regionen och skickat iväg, merparten utav dina bilar till DLS.

Kommer att checka av allt materialet, som jag har lagt upp här på forumet och inte skickat iväg till DLS än.
Jag har fixade versioner på de flesta bilarna, synd att jag inte han säga det innan du laddade upp. Roterade för att fungera som trafik och så har jag börjat fixa en del vita genomslag i texturerna.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-26, 05:56   #27
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bear Visa inlägg
Jag har fixade versioner på de flesta bilarna, synd att jag inte han säga det innan du laddade upp. Roterade för att fungera som trafik och så har jag börjat fixa en del vita genomslag i texturerna.
Tror att jag har lyckats avbryta uppladdningen av dom, då dom fortfarande låg i Waiting to be Processed.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-27, 13:23   #28
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Bear, har du några ändringar på gång på lastbilarna?

Har börjat göra om fronten på Scanian, där jag tänkte fel vid mitt kladdande.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-27, 21:26   #29
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Bear, har du några ändringar på gång på lastbilarna?

Har börjat göra om fronten på Scanian, där jag tänkte fel vid mitt kladdande.
Jag har en massa ideer, men har inte riktigt koll på tidshorisonten. Planen är att försöka åtminstonde några med fototexturer till banan som jag håller på med och i så fall lär jag göra om en mappning utan spegling. Sedan har jag en fundering om att göra påbyggnaderna som separata object så att man i config kan välja påbyggnad till respektive fordon, på så sätt så slipper man göra så många varianter av varje chassi. Nackdelen är att måtten på fordonen inte kommer att bli exakta om man skall kunna använda samma påbyggnad. Vad tror ni andra om den iden?

Om du är interesserad av ommappade lastbilar så kan jag återkomma i/efter helgen med om jag har haft tid att sitta med det eller inte. Det är ju lite synd att lägga tid på ommålningar på den befintliga mappningen som väll är ganska långt ifrån perfekt.

Föresten, skulle du kunna tänka dig att ladda upp personbilarna ifall jag skickar över de fixade versionerna, då slipper jag nämligen byta till mitt kuidnummer på alla, det är ju några stycken. Egentligen borde jag fixa färdigt texturproblemen också innan de laddas upp, syns tillexempel på huvarna på post, sj och telia duetter med svart huv, problemet är att det behövs lite mera svart färg runt huven. Ett liknande problem finns i fronten på saab kombin.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-28, 17:21   #30
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bear Visa inlägg
Jag har en massa ideer, men har inte riktigt koll på tidshorisonten. Planen är att försöka åtminstonde några med fototexturer till banan som jag håller på med och i så fall lär jag göra om en mappning utan spegling. Sedan har jag en fundering om att göra påbyggnaderna som separata object så att man i config kan välja påbyggnad till respektive fordon, på så sätt så slipper man göra så många varianter av varje chassi. Nackdelen är att måtten på fordonen inte kommer att bli exakta om man skall kunna använda samma påbyggnad. Vad tror ni andra om den iden?

Om du är interesserad av ommappade lastbilar så kan jag återkomma i/efter helgen med om jag har haft tid att sitta med det eller inte. Det är ju lite synd att lägga tid på ommålningar på den befintliga mappningen som väll är ganska långt ifrån perfekt.

Föresten, skulle du kunna tänka dig att ladda upp personbilarna ifall jag skickar över de fixade versionerna, då slipper jag nämligen byta till mitt kuidnummer på alla, det är ju några stycken. Egentligen borde jag fixa färdigt texturproblemen också innan de laddas upp, syns tillexempel på huvarna på post, sj och telia duetter med svart huv, problemet är att det behövs lite mera svart färg runt huven. Ett liknande problem finns i fronten på saab kombin.
Tänkte på det här med lastbilarna, om det ev är ommappning mm, på G, tänkte du fixa timmerlasten på timmerbilarna/släpen oxå (typ aaa timmert.)?
Vore kul om man kunde måla upp några ekipage med div äkta skogsbolags-loggor och färger på oxå (och inte bara Bröd. Bäver ).

Lät intressant med valbara påbyggnader oxå, om det bara är genomförbart vad det gäller måtten.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:18.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009