Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-12-03, 10:08   #1
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard Ladda upp object till DLS?

Detta är främst riktat till er andra som skapar egna object eller ommålningar till Trainz.

Jag har funderat lite granna fram och tillbaka på hur jag skall distribuera det jag skapar till Trainz. Nu har jag landat i att jag kommer att ladda upp objecten till DLS och försöka övertyga andra om att göra det samma.

Orsakerna för att göra så är väldigt pragmatiska, orsakerna att inte göra det är mera politiska och handlar om att det ger mera makt till auran att ta ut pengar för access till vårat fria innehåll, å andra sidan kan vi lägga upp det på andra stället paralellt om de börjar ägna sig åt utpressning.

Avgörandet för min del beror i princip på följande.

- Det kommande multiplayerstödet kommer att kräva content från DLS. Jag tror att multiplayer kommer att bli den stora grejen för trainz om Auran lyckas få till det någorlunda.

- Det blir möjligt att distribuera även lite mera complexa rutter mellan spelare om man ser till att alla object som behövs finns på DLS. Med beroenden bör det fungear mer eller mindre automatiskt.

- Det blir lättare för nya spelare att komma in och få tag i svenskt material utan att lyckas hitta hit och gräva igenom flera år av forumpostningar.

Hur ser ni andra på det här, efterssom jag går den här vägen och tänker försöka bygga en rutt baserad bara på content som finns på DLS så skulle jag naturligtvis uppskatta om även ni andra resonerade likadant och gjorde erat material tillgängligt den vägen.

Låt oss ta en diskussion här och väga för och nackdelar, själv tror jag att jag har hittat en ståndpunkt som passar mig.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se

Senast redigerad av bear den 2010-12-03 klockan 10:12.
bear besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-12-03, 13:27   #2
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Jag hoppade hit från tallar och tåganmälan någonstans i sverige.

Just en svensk bana runt 60 och 70 talet ligger mig varmast om hjärtat, så där finns mitt fulla stöd. Gärna också en äldre del som inte har hunnit med i utvecklingen, men som är så pass viktig att staten inte vågar lägga ner den.

Åter till ämnet. Upload till DLS? Jag har ingenting emot att en del av mina (tillsammans med STL) tillbehör laddas upp till DLS. Men det jag håller på med, är ju skript (regler och kommandon) som till sin natur kräver mycket testande innan ett sådant beslut kan tas.

Deadline är nu satt och verkställd från min sida, när det gäller koppel och textures (för den här gången). Om kommande version fungerar utan buggar och märkligt uppträdande, så är det ok för min del att bidra med detta. Och jag kommer också i framtiden att bidra med signalsystem, klarerare och (trainz)världens bästa autopilot genom tiderna.

STL-teamet
gm.
Svenolov
-
Bifogade bilder
Filtyp: jpg STL_logo.jpg (13.8 KB, 160 visningar)
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2010-12-03 klockan 13:41.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-03, 13:32   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Jag tänker nog vänta tills jag vet om Multiplayer-conceptet håller och vad det innebär av datorkraft, kostnader m.m.

Den svenska "nischen" är ju väldigt liten och jag tror vi når de flesta intresserade via denna portal.

Att göra Multiplayer-conceptet enbart körbart med matrial fråm DLS inkräktar starkt på min uppfattning om en fri marknad med fritt utbyte av varor.

Jag är skeptiskt!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-03, 13:45   #4
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

Mycket är ju dubbelarbete av det som finns på DLS, specieltl script, man kan hitta ibland ett par script som är snarlika/helt lika.

Tror att man framförallt där har något att vinna på det.

Sverige är rätt känt utomlands, så jag försöker ladda upp allt eftersom till DLS
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-03, 13:52   #5
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Jag tänker nog vänta tills jag vet om Multiplayer-conceptet håller och vad det innebär av datorkraft, kostnader m.m.

Den svenska "nischen" är ju väldigt liten och jag tror vi når de flesta intresserade via denna portal.

Att göra Multiplayer-conceptet enbart körbart med matrial fråm DLS inkräktar starkt på min uppfattning om en fri marknad med fritt utbyte av varor.

Jag är skeptiskt!
Lennart, det ena utesluter ju inte det andra. Jag tycker att samarbete över gränserna är bra, utan att ha satt mig in i vad Multiplayer-conceptet innebär.

Vi ska inte slå ner på bear's ide med en "riktig svensk bana" med svenskt material som vi kan dela på. Egoistisk tanke från min sida kanske, men jag har alltid önskat mig en svensk bana eftersom jag inte kan bygga landskap själv (har inte dom talangerna).

Vi kan kanske dela med oss i någon annan form?
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2010-12-03 klockan 13:54.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-03, 14:01   #6
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Lennart, det ena utesluter ju inte det andra. Jag tycker att samarbete över gränserna är bra, utan att ha satt mig in i vad Multiplayer-conceptet innebär.

Vi ska inte slå ner på bear's ide med en "riktig svensk bana" med svenskt material som vi kan dela på. Egoistisk tanke från min sida kanske, men jag har alltid önskat mig en svensk bana eftersom jag inte kan bygga landskap själv (har inte dom talangerna).

Vi kan kanske dela med oss i någon annan form?
Exact vad multiplayer innebär är ju inte helt klart, men det får vi ju se om inte annat när betan kommer i Januari.

Även om vi inte kommer dit hän att det går att bygga en bana med allt innehåll på DLS så kanske man kan få till en med rimliga mängder från annat håll, och det hade nog varit målet om inte Multiplayerdiskussionen hade kommit emellan.

Saken är ju den att det är ett litet helsike att distribuera en bana om 7000 objekt skall hämtas ifrån olika sidor på nätet. Ett begränsat antal kan man kanske hantera på det sättet.

Det finns en del object som projektet står och faller med tillexempel Voyotas polska tallar. Jag har försökt komma i kontakt med honom om möjligheten att få upp dem på DLS, men vi får väll se hur det går.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-03, 14:27   #7
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av leoj Visa inlägg
Mycket är ju dubbelarbete av det som finns på DLS, specieltl script, man kan hitta ibland ett par script som är snarlika/helt lika.

Tror att man framförallt där har något att vinna på det.

Sverige är rätt känt utomlands, så jag försöker ladda upp allt eftersom till DLS
Ja, skript har varit och är fortfarande en stor röra. Du har rätt leoj, hur många varianter finns det inte av samma funktion?

Den nya tekniken som kom med TS2009 innebär att man kan dela på ett grundskript (klass) över hela plattformen. Förut så kopierade man skripten, gjorde ev. några små ändringar och bifogade skriptet med objektet. Det finns en uppsjö av i princip samma skript i våra trainz-databaser.

Det koncept som STL använder är endast ett skriptbibliotek för alla vagnar, och alla vagnar använder endast en kopia av skripten. Lite O.T. kan tyckas med denna förklaring. Men det handlar också om "multi-multi", fast principen ligger lokalt i våra egna datorer.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-03, 15:29   #8
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Rent allmänt, vad det gäller att ladda upp objekt på DLS, eller här på forumet, tycker jag personligen nog att forumet är viktigast.

Det som är problemet med det, är att det totalt saknas någon form av ordning och reda, med olika kategorier att söka i, osv.
Detsamma gäller då såklart även när man laddar upp något.
Vore verkligen något för dom ansvariga att ta tag i, det finns ju t.o.m folk som har erbjudit sej att hjälpa till med sortering osv (och faktiskt någon som har påbörjat det med en grovsortering, om jag inte minns fel).

Aurans nya filosofi, med den sk. "Trainz life-cyckle policy", för att styra och ställa och begränsa på DLS, med sitt maktmissbruk, är ju redan på väg att bli ett fiasko.
Har kollat dom senaste dagarna, och istället för att det bara kommer "nytt" material, så börjar folk vräka in sina gammla objekt igen, uppdat. till kuid2'or.
Så snart finns det väl "dubbelt upp" av allt gammalt, istället för......ja, vad nu Auran hade tänkt sej att uppnå med det.

Fördelen med att ladda upp objekten dit, är väl endast att möjligheten att söka på just region, och i olika kategorier, finns.

Ang. att ladda upp banor med material från andra sidor:
Går ju i.o.f att lösa problemen, genom att man bifogar en read me.txt, med hänvisningar till dom sidor man hittar dom objekten på.
Kan dock vara ett "hästjobb", om man har med mängder av sådana objekt.

Allt detta sagt utan att väga in multiplayer-alternativet, som jag själv inte är direkt intresserad av, eller har någon uppfattning om hur stort intresset för ett ev. fungerande sådant är.
__________________
Ekan

Senast redigerad av ekankal den 2010-12-03 klockan 15:34.
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-03, 16:01   #9
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Vi kan väll redan nu konstatera efter att de två största bidragsgivarna till trainz på svenska har svarat negativt att vi även i fortsättningen kommer att vara hänvisade till att jaga runt på forum för att få tag på det vi vill ha.

Det handlar ju inte som ekan säger bara om att få tag på material, det handlar åtminstonde för mig om hur någon som är ny i Trainzvärlden skall kunna ta emot en bana och använda den på ett rimligt sätt.

Men som sagt, jag tror redan att det är lika bra att släppa tanken om en bana med rimlig kvalite baserad på grejer ifrån DLS. Alltså blir det väl till att ha en lista med saker att hämta ner och försöka hålla den så kort som möjligt.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-03, 16:24   #10
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Stopp nu Bear,
här skulle vi ju diskutera för och emot! Bara för två "ärkekonservativer" som jag och Ekan är skeptiska behöver vi inte sluta debatten. Även jag och Ekan kan ju ändra oss om mycket talar för! Din synpunkt när det gäller rutter håller jag helt med om. Vem har inte suttit och laddat ned en rutt från DLS för att sedan få myriader av "Missing Assets" som skall laddas ned från massa andra siter och slutligen ändå inte blir komplett för någon site finns inte mer.
Det var 4 år sedan jag laddade upp något till DLS och med CM bör det gå mycket lättare idag.

Låt oss fortsätta diskussionen så får vi se om "mupparna på läktarn" också kan bli frälsta!?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-03, 16:26   #11
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Rent allmänt, vad det gäller att ladda upp objekt på DLS, eller här på forumet, tycker jag personligen nog att forumet är viktigast.

Det som är problemet med det, är att det totalt saknas någon form av ordning och reda, med olika kategorier att söka i, osv.
Detsamma gäller då såklart även när man laddar upp något.
Vore verkligen något för dom ansvariga att ta tag i, det finns ju t.o.m folk som har erbjudit sej att hjälpa till med sortering osv (och faktiskt någon som har påbörjat det med en grovsortering, om jag inte minns fel).
...
Rent allmänt... när det gäller vårt forum så får vi själva stå för ordningen och redan. Jag, bara en stackars moderator, har inte så stora möjligheter att lägga upp något liknande som DLS, med sökfunktioner och så vidare. Det enda jag kan göra är att flytta och sortera inläggen som har hamnat fel. Jag kan också redigera och ta bort inlägg, men det är allt.

Sortering?, är svårt att göra i efterhand med nuvarande struktur och ett arbetssätt som är mycket tidsödande.

Bra är, bra rubriker i rätt forum och att man inte ska vara rädd för att öppna en ny tråd om det blir "off topic". Annars tycker jag att sökfunktionen är ok, men det är alldeles för få som använder den, och i slutändan blir det oordning när samma fråga/svar finns på tio olika ställen.

Nu blev det lite off topic igen, åter till ämnet.

Senare i ditt inlägg skriver du om Aurans nya filosofi, och där håller jag med dig. Det skulle kännas mycket bättre om vi hade full kontroll själva, och det har vi ju... om vi tänker efter.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2010-12-03 klockan 16:30.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-03, 17:01   #12
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Några röster från Trainz Forum i detta ämne:


http://forums.auran.com/trainz/showp...80&postcount=7

http://forums.auran.com/trainz/showp...4&postcount=14

http://forums.auran.com/trainz/showp...70&postcount=2
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-03, 18:13   #13
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Några röster från Trainz Forum i detta ämne:
...
Jag behövde bara läsa första länken så inser jag att det endast måste finnas EN server som är ansluten till funktionen. Samtidigt så måste det finnas ETT gemensamt ställe där alla saker finns.

Klart! Om vi vill ha denna funktion med svenska saker, så måste vi krypa till korset. Och det är väl inte bara det? Till att börja med så är det bara INBYGGDA tillbehör som kommer att fungera. Och vem bestämmer sen vad som får ingå i Multiplayer, av det som laddas upp till DLS?

Men bear och alla ni andra och jag. Varför inte förutsättnigslöst jobba efter bear's linje, så får vi se vad framtiden har att visa.

Tillbaka till lite mer på gränsen till OT, radikala åsikter. Jag skulle vilja införa striktare regler för uppladdning av objekt till vårt forum. Det man laddar upp ska vara komplett och/eller delar av det ska finnas på forumet, eller inbyggt, eller på DLS. Om man använder andras objekt så ska man be om tillåtelse av upphovsmannen att packa med detta.

Det var länge sen jag laddade hem t.ex. en bana från vårt forum, eller DLS, och försökte finna alla tillbehör. Man skräpar ner med saker som aldrig kommer till användnig nån' annanstans. Man avinstallerar rutten, men kvar blir skräpet.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-03, 18:22   #14
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

#11

svenolov: Hoppas att du inte tolkade det som att jag gnäller på någon ansvarig (nog för att jag är en riktig gnällgubbe mellan varven ), det var väl mer ett önsketänkande, men jag kan förstå, att en total omstrukturering av downloads-delen skulle vara ett riktigt "hästjobb", det oxå.

Grejen är ju bara den, att man ÖNSKAR att allt ska vara lätt att hitta.
Desto fler som "får användning" för det man laddar upp, desto roligare känns det, åtminstånne för mej som tycker att det är lika kul att dela med sej, som det är att få ta del av allt som kommer.

Problemet är väl störst för alla ny medlemmar som strömmar till, innan man har "lärt sej".
Och, precis som du säger, att allt för få använder sej av sökfunktionen.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-03, 20:27   #15
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Hmmm.
Vilka är kvar i det gamla STW-gänget.
Är det bara Janne och Tomas, tro.
Har ju bara varit uppdatering utav sidan, när Tomas har kommit med något nytt.
Kanske ett samtal med någon därifrån, om uppladdning utav nytt Svenskt material på deras sida, så som Lennarts, Korvens och Bears lok och vagnar, samt Ekans ommålningar + Svenolovs skript m.m. för uppladdning där.
Det är ju lite mer struktur, med olika avdelningar där.
Även om sidan för det mesta, just nu är död.
Så kanske den kan väckas till liv, med mun mot mun metoden av Janne eller Tomas.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:36.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009