Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-09-04, 20:32   #16
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Glöm ovanstående - inser att det nog inte går.

Men stora problem har dykt upp. Av ett 30-tal försök har jag lyckats en (1) gång få ner Map properties korrekt. I övrigt bara gråa rutor. Har tagit ner Radio Mobiles nya program.
Den enda gången jag lyckades installerades programmet perfekt i 2009. Dock hade jag nog navigerat en aning fel och hamnade i en skärgård, omöjlig att identifiera. Karta är nödvändigt. Men Radio Mobile har ändrat Picture properties. Man kan i, Merge pictures, välja mellan: Internet Landsat World - Internet OpenStreet - Land Cover - ADRG CADRIG. Kan någon tipsa vilken som är den rätta?

Nisse Blid
Hänt lite ändringar sen emges gjorde manuallen. Kände inte heller igen mig, men efter lite olika prov. Så kör jag med Internet OpenStreet maps. Om det är rätt, vet jag inte. Men jag tycker att det funkar för mig, så här långt.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Image1.jpg (241.3 KB, 85 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-05, 22:28   #17
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Hej!
Så ser inte min bild ut när jag klistrar in kartbilden i SRTM-bilden. Ni har kanske en äldre version av Radio Mobile? Min är 10.7.7
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Mergepic.jpg (66.4 KB, 65 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-20, 13:18   #18
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Har råkat ut för en synnerligen märkligh sak.
Först förutsättningarna: Jag tar in en karta som täcker fyra baseboards. Området har jag mycket god lokalkännedom om. Jag vet vad som är högt eller lågt. Viktigt för mig är att få med alla småvägar. Slutresultatet skall bli en hyfsad rekonstruktion av en litet samhälle.
A/ Prövade först kartan Internet Map Point. I den ligger en väg riktigt ordentligt felaktigt. Men, och det här är viktigt, Höjderna är rätt (lägger ut en väg oc h mäter på splines).
B/ Lade in kartan Internet Virtual Earth. Mätte - och gick i taket: Höjderna blev dalar, dalarna blev höjder. M a o; svart blev vitt, vitt blev svart.
Utgångspunkten - SRTM-kartan - bör ju vara densamma, den tas ju ner först, och inställningarna desamma.
Jag kan dessutom inte lägga in de enklare kartorna eftersom orienteringspunkter saknas.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-20, 17:52   #19
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Hej Nils!
På B/ Var dalarna och höjderna rätt i övrigt, fast de var omvändna? I så fall kan du prova med att Invertera bilden. Alltså om du har Photoshop, vilket jag tror, så vänd bilden med Ctrl-I så att svart blir vitt och vice versa. Funkar det då?
Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:04.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009