Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-12-31, 10:47   #1
LokKalle
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
Smile I Ybo6 verkstan med blender

Hej på er!

Har äntligen lyckats med att få snygga hål i ut och inner väggar i en halv front till Ybo6:an. Så nu är jag på gång.

Har i denna tråd tänkt återkomma med frågor och tips ang. bygget med Ybo6. Kanske kan jag då tillsammans med alla lära mig användandet av verktyg och annat som fodras för att en modell skall kunna komma till på ett så smidigt och ett så billigt sätt som möjligt.
Billigt menar jag då polygonantal och tid. Ni skall bara veta hur många polygoner jag kastat ut i skrotbingen utanför verkstan. Nedsvärtade av svordommar och annat. Tid är det samma som polygoner, kan man säga.

Det finns ju, som de flesta väll kommit på, massor av olika sätt att använda verktygen som finns med i verktygsförådet i både blender, Gmax och i andra modellbehandlare.

Här kommer första frågan ang. verktyget Boolean Tools i blender:

Det finns ju fler än ett verktyg att använda i den lådan. Jag använde, efter en massa olika experiment med alla, verktyget Union.
Innan jag kom på att man skulle ta bort en överliggande dublett som skapas i själva operationen innan själva bortagandet av det objekt som skär upp hålet till fönstret så hann skrothandlarn med stor glädje komma och tömma tre bingar. Tid. tid. tid.

Nåja. Det blev i alla fall fina utskärningar tillslut, tycker jag. Nu är det så att jag på grund av fortsättningen kommit på att detta verktyg "Union", uniont lämnade ett mellanrum mellan inre och yttre vägg i min skapelse.
Nåväl...Bara att sätta igång med att först extruera alla vertex så att en linje skapas mellan inre och yttre vägg så att jag sedan skall kunna tända upp linje för linje för att där efter med skift och F tangenten skapa alla de ytor som skall till för fönsterlisten, så att säga.
I detta fall 20 st. per fönster.

Ni som hållit på med Boolean ett tag och som vet hur de sex verktygen som finns med fungerar, hade nog använt ett annat verktg än Union. Ett som även skapar själva listen mellan väggarna.
Frågan är då vilket av dem lämpar sig bäst för fönster utslag med dubbla väggar?
Intersect, Union, eller Difference. Det finns ytterligare tre boolans att ta till. Add xxxxxx Modifier.

Jaha. Där fick ni lite att fixa med om ni vill och hinner. Ser varmt tacksamt emot tips och förslag kring detta med boolean i blender.

Gott Nytt år på er alla Trainzare.

Hälsningar
LokKalle
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Boolean Tools.JPG (89.2 KB, 481 visningar)
Filtyp: jpg bygga faes.JPG (87.7 KB, 481 visningar)
__________________
KAH
LokKalle besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2009-12-31, 14:42   #2
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 372
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

hej ser kallas fint ut finns det någon möjlighet att du även kna fixa banverkets kontaktlednings vagnar?
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-31, 15:19   #3
LokKalle
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
Smile

Visst. fast först så skall jag göra färdigt Ybo6.

Kalle

Gott Nytt på Dig rac_hammer
__________________
KAH
LokKalle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-31, 16:20   #4
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av LokKalle Visa inlägg
Hej på er!

Har äntligen lyckats med att få snygga hål i ut och inner väggar i en halv front till Ybo6:an. Så nu är jag på gång.

Har i denna tråd tänkt återkomma med frågor och tips ang. bygget med Ybo6. Kanske kan jag då tillsammans med alla lära mig användandet av verktyg och annat som fodras för att en modell skall kunna komma till på ett så smidigt och ett så billigt sätt som möjligt.
Billigt menar jag då polygonantal och tid. Ni skall bara veta hur många polygoner jag kastat ut i skrotbingen utanför verkstan. Nedsvärtade av svordommar och annat. Tid är det samma som polygoner, kan man säga.

Det finns ju, som de flesta väll kommit på, massor av olika sätt att använda verktygen som finns med i verktygsförådet i både blender, Gmax och i andra modellbehandlare.

Här kommer första frågan ang. verktyget Boolean Tools i blender:

Det finns ju fler än ett verktyg att använda i den lådan. Jag använde, efter en massa olika experiment med alla, verktyget Union.
Innan jag kom på att man skulle ta bort en överliggande dublett som skapas i själva operationen innan själva bortagandet av det objekt som skär upp hålet till fönstret så hann skrothandlarn med stor glädje komma och tömma tre bingar. Tid. tid. tid.

Nåja. Det blev i alla fall fina utskärningar tillslut, tycker jag. Nu är det så att jag på grund av fortsättningen kommit på att detta verktyg "Union", uniont lämnade ett mellanrum mellan inre och yttre vägg i min skapelse.
Nåväl...Bara att sätta igång med att först extruera alla vertex så att en linje skapas mellan inre och yttre vägg så att jag sedan skall kunna tända upp linje för linje för att där efter med skift och F tangenten skapa alla de ytor som skall till för fönsterlisten, så att säga.
I detta fall 20 st. per fönster.

Ni som hållit på med Boolean ett tag och som vet hur de sex verktygen som finns med fungerar, hade nog använt ett annat verktg än Union. Ett som även skapar själva listen mellan väggarna.
Frågan är då vilket av dem lämpar sig bäst för fönster utslag med dubbla väggar?
Intersect, Union, eller Difference. Det finns ytterligare tre boolans att ta till. Add xxxxxx Modifier.

Jaha. Där fick ni lite att fixa med om ni vill och hinner. Ser varmt tacksamt emot tips och förslag kring detta med boolean i blender.

Gott Nytt år på er alla Trainzare.

Hälsningar
LokKalle

Jo avvägningen mellan detaljer tid är ganska svår. Tänk på att speglingen är din vän, oftast klarar man sig undan med att bygga halva fordonet.

Vad gäller att täcka igen hålen i väggarna så har i varje fall jag ingen bättre lösning. Möjligen om man kunde skär ut med fönsterramen så att säga och sedan direkt svetsa fast den på plats. Jag har dock inte lekt något med bolean verktygen i lådan ännu, det är mycket som återstår att lära.

För övrigt skall det bli jättetrevligt med uppdaterade 50-tals rällsbussar, jag ser fram emot dem.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-19, 19:16   #5
LokKalle
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
Smile Boggys till Ybo6 hemkommna i dag.

Hej

Det var ett tag sedan det var något i den här tråden.
Verkarn på boggyavdelningen skickade ut ett gäng mekaniker, efter nyårshelgrn för att leta upp några boggys till Ybo6. De var mycket svåra att få tag på fast i dag så kom de hem med ett par rostiga Ybo6 boggys.
Så nu är det väll bara att smörja upp dem och se om det går att provköra dem.

Hälsningar
LokKalle
Bifogade bilder
Filtyp: jpg ybo6 boggys hemma.JPG (95.3 KB, 393 visningar)
__________________
KAH
LokKalle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-19, 19:51   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Kul att se en av Trainz-pionjärerna igång med Blender (skulle själv aldrig orka lära om).
Lycka till LokKalle och må många nya tåg komma ur din verkstad!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-08, 20:34   #7
LokKalle
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
Standard

Hej

Detvar ett tag sedan vi såg till grabbarna i nya BlenderVerkstan. De har stött på patrull med gamla configs och annat.
Fast en ljusning är nog på gång. Nu har man lyckats provköra en fungerande Ybo6- underplatta med den nya Ybo6 boggyn. Kruxet är bara att boggyn har kommit upp och ned och det fattas en boggy. Fast röken, motorljud och fram och limback fungerar perfekt.

Återkommer väll fram över när problemen är lösta.

LokKalle
Bifogade bilder
Filtyp: jpg boggy uppochned.JPG (91.7 KB, 305 visningar)
__________________
KAH
LokKalle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-09, 16:23   #8
X2an
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Stockholms län
Inlägg: 498
Standard

Vad jag kallar det: hög boggihöjd. Kanske du skulle höja att-pointen på underplattan? Vet inte hur långt, har aldrig sysslat med CC.
__________________
X2an!
X2an besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-03-08, 09:28   #9
LokKalle
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
Standard Gamal 1800 tals vagn B1 på gång.

Hej

Har inte känt mig i form på ett tag fast det verkar släppa lite nu, känner jag.

Har ju en del projekt på gång. Y7:an, Tp loket och lite annat.

Skall försöka få den gamla vagnen färdig snart så det kan komma ut något från verkstan.
Grabbarna håller på att färdigställa det sista på B1 nr:035. D
Det skall till att skicka ut några för att hitta ekrehjul till vagnen och så skall de fyra hytterna färdigställas.samt lite allmän justering från målarverkstan.

Bilden nedan är renderad i blender. Synd att Trainz inte kan rendera så bra som på bilden.
Fast det kanske kommer i framtiden med kraftigare datorer hoppas jag. Eller vad tycker ni?

Kalle
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Vagn B1 nr.035.JPG (43.7 KB, 210 visningar)
__________________
KAH
LokKalle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-03-08, 13:33   #10
X2an
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Stockholms län
Inlägg: 498
Standard

WOW! Skulle du kunna fixa dit STW-koppel på den? Den skulle kunna passa till F-loket.
__________________
X2an!
X2an besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-03-08, 16:08   #11
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Mycket vackert Lok-Kalle!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-03-08, 16:58   #12
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av X2an Visa inlägg
Den skulle kunna passa till F-loket.
Nej, det skulle den inte. F-loken kom år 1917 och då hade man sedan länge gått över till boggivagnar i trafiken på de linjer som F-loken fick trafikera. Och i förortstrafiken där de använde länkaxelvagnar (tvåaxliga vagnar) ända in på 60-talet så använda man bara vagnar C3 med underlittera.
Däremot skulle de passa mycket väl bakom ett lok av littera Cc (1892), ev ännu tidigare modell som litt B(första serien). (Har en halvkassa ritningar på bägge loken om någon är intresserad)
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-03-08, 17:13   #13
alex
Medlem
 
Reg.datum: May 2003
Ort: Östergötland
Inlägg: 864
Standard

Mycket mycket fin vagn lokkalle!
__________________
Mvh Alexander
alex besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-03-08, 21:01   #14
X2an
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Stockholms län
Inlägg: 498
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Nej, det skulle den inte. F-loken kom år 1917 och då hade man sedan länge gått över till boggivagnar i trafiken på de linjer som F-loken fick trafikera. Och i förortstrafiken där de använde länkaxelvagnar (tvåaxliga vagnar) ända in på 60-talet så använda man bara vagnar C3 med underlittera.
Däremot skulle de passa mycket väl bakom ett lok av littera Cc (1892), ev ännu tidigare modell som litt B(första serien). (Har en halvkassa ritningar på bägge loken om någon är intresserad)
Det jag menade. När jag var i gävle såg jag nåon liknande vagn som denna, kopplad med ett R-lok. MEn nu finns bara F-loket tillgängligt. Och jag tänkte. "De skulle nog passa". Men, man kan exprimentera på egen hand, eller hur?
__________________
X2an!
X2an besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-03-09, 06:59   #15
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av X2an Visa inlägg
Det jag menade. När jag var i gävle såg jag nåon liknande vagn som denna, kopplad med ett R-lok. MEn nu finns bara F-loket tillgängligt. Och jag tänkte. "De skulle nog passa". Men, man kan exprimentera på egen hand, eller hur?
Om man kör F1200 som museilok kan man koppla precis vad man vill i kroken!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:58.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009