Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-02-06, 02:09   #1
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard Mariefred - Åkers Styckebruk - Strängnäs

Istället för att bomba Screenshots-tråden med bilder på bygget, startar jag en egen tråd över banbyggandet jag började på här om dagen. Höll på med rutten i T:ANE för ett år sedan, men då var tanken bara att bygga Mariefred - Läggesta, men kom fram rätt snabbt till att det bli kanske lite väl kort... Så när Bengan laddade upp en DEM-karta hela vägen Mariefred-Strängnäs så försökte jag flytta över det jag byggt från början, men det blev krångligt så nånstans där tappade jag intresset...

Men här om veckan installerade vi ett nytt grafikkort i datorn och Trainz 2019 funkar nu utmärkt på datorn, så blev sugen på att bygga lite svenskt, och denna bana ligger mig varmt om hjärtat! Förhoppningsvis blir det något av det, inte i rely och ekan-klass, men ska försöka hålla er uppdaterade!


Banan är tänkt att byggs så som den såg ut mot slutet av 60-talet, innan Mariefred-Läggesta blev lite smalspårigare, men skulle säkert funka rent utseendemässigt som en svensk bana fram till 80/-90-talet. Vi får se vad det blir av det hela, helt enkelt! Börjar lite smått med Mariefred, som nu har börjat ta form. Alla spår (dessutom är alla spår lagda och rätt placerade på hela sträckan Mariefred - Läggesta, utom hamnspåret i Mariefred, hittar ytterst lite om hur det såg ut på 60-talet) och kontaktledningen är klar, det som behövs nu är placering av lite hus och miljö. Funderar på det här med träd, vilka föredrar ni att använda?
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2022-02-06, 10:20   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Kul! Det ska bli spännande att följa!
Snyggt byggt med kanterna mellan grus och gräs.

Kommer inte ihåg vad jag skickade och tipsade om förra året, men jag kollade vad jag kunde hitta om hamnspåret nu och kom upp med följande:
På bangårdsritningen från 1935 är det två spår som går ut: https://ekeving.se/r/bgd/TKP/T-1943_Mariefred.jpg
Samma på denna bangårdsskiss också från 1935: https://ekeving.se/r/bgd/EJ/NrMlSl/N3.jpg

På flygfoton från år 1960 tycker jag mig kunna urskilja båda spåren, men det är inte helt tydligt: https://kartbild.com/#18/59.25731/17.22315/0x4
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-02-06, 12:59   #3
tjatte34
Medlem
 
Reg.datum: May 2019
Ort: laholm
Inlägg: 25
Standard

bygger på wnj
tjatte34 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-02-07, 22:11   #4
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Ser mycket fram mot att följa detta projekt!
__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-02-08, 14:59   #5
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 071
Standard

Kul Jocke, ska bli intressant att se vad detta slutar med .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-02-08, 22:18   #6
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Ja, förhoppningsvis slutar det med nåt annat än datorkrasch som senaste ruttbygget gjorde..



Byggt på Mariefreds samhälle senaste dagarna, väldigt pyssligt att försöka få det verklighetstroget, men insåg lite nu mot slutet på kvällen att det är bättre att försöka få ihop något som ser bra ut istället för något som ska motsvara verkligheten, särskilt från en tid man var långt ifrån påkommen

__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-02-09, 00:15   #7
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Snyggt!
Jag finner stadsmiljöer svårast att få till, väldigt imponerad av vad du gjort!
__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-02-12, 02:14   #8
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Ja stadsmiljöer är verkligen svårt att få till, men blev faktiskt rätt nöjd! Mycket som återstår dock, och i väntan på suget att fortsätta med det har jag istället planterat alléer för fulla muggar, det är några träd som ska ner i området så...


Stationsområdet, saknas "lite" miljöarbete.


Växeln till hamnspåret.


Gripsholms Läck(ö)ra slott...


Bredvid bangården mot vattnet verkar det ha varit någon form av våtmark, och är så fortfarande, så blev lite vass där...


Plankorsningen precis vid utfarten, tyvärr verkar signalerna spöka lite i Trainz 2019...


Gamla lokstallet, ej längre inkopplat till statliga spåren. Sista åren verkar "Enok" (motorvagnen, Xoa2, som trafikerade Mariefred-Läggesta) ha haft sitt underhåll i Eskilstuna eller Hagalund, men spåret in i lokstallet var elektrifierat på de bilder jag hittat, och såg nåt inlägg på Järnvägshistoriska forumet om att Enok blev underhållen i Mariefred förr.


Som sagt var, en massa träd...


Stationsområdet.


Hamnspåret.


Hamnspåret.

__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-02-12, 13:48   #9
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Vackert��.
Du närmar dig Ekan / Rely klass med omgivningen.
Vad blev det för träd, som du kom fram till?

EDIT: Ena hamnspåret. Ska inte det gå ända ut till ångbåtsbryggan?
__________________
Bengan

Senast redigerad av Bengan den 2022-02-12 klockan 16:32.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-02-12, 20:47   #10
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Vackert��.
Du närmar dig Ekan / Rely klass med omgivningen.
Vad blev det för träd, som du kom fram till?

EDIT: Ena hamnspåret. Ska inte det gå ända ut till ångbåtsbryggan?
Långt kvar till ekan och rely-klass tycker jag!

Träden är de som i DLS börjar med "st_rmm", ryska träd men funkar väldigt bra tycker jag. Använt de till många andra rutter.

Hamnspåret gick som jag förstått det, inte ut till ångbåtsbryggan på 60-talet. På gamla flygfoton från 60-talet syns det inte, och på den ekonomiska kartan syns det inte heller. Slutar ungefär där det slutar nu. Se kartbild.com, och jämför med bla. 1960 och ekokarta2:
https://kartbild.com/#19/59.25740/17.22350/0x10004
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-06-09, 01:16   #11
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Längesen sist! Nya jobbet har tagit tid och energi, men nu är jag klar och åker själv, och denna vecka har varit lugn och rätt få dagar att jobba, så det har funnits tid för lite Trainzande!

Byggt lite i Läggesta, kom en bit, men än återstår en massa!






Jämför gärna med denna bild: https://digitaltmuseum.se/0210181923.../media?slide=0, enda som saknas till Trainz är ju typ Enok...

//Jocke
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-06-10, 22:11   #12
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Wow ! Det blir jättesnyggt. Apropå Korvtigers kommentar till första bilden i tråden, "snyggt byggt med kanterna mellan grus och gräs", undrar jag om du har använt dig av en typ plattform som gräsmattor? I så fall, kan man få tips om vilken plattform?
Fortsätt i din goda byggaranda för det ser verkligen imponerande ut.
Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-06-11, 12:54   #13
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Supersnyggt! Kul att bygget fortsätter!

Kul med jämförelsebilden också, syns att det är samma station. Även om Enok inte finns till Trainz (än) så finns ju i alla fall D-lok med tillhörande tidstypiska vagnar.

Har dålig koll på Enok, men är den en av elmotorvagnarna som på prov byggdes om från Co5-vagnarna 1391 och 1393 runt år 1905? Tycker mig känna igen fönsterindelningen som är ganska typisk för Co5-vagnarna nämligen. Jämför med denna bild tagen runt 1905-1907:
https://digitaltmuseum.se/0210181606...personvagnarna
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-06-11, 23:36   #14
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av benkegbg Visa inlägg
Wow ! Det blir jättesnyggt. Apropå Korvtigers kommentar till första bilden i tråden, "snyggt byggt med kanterna mellan grus och gräs", undrar jag om du har använt dig av en typ plattform som gräsmattor? I så fall, kan man få tips om vilken plattform?
Fortsätt i din goda byggaranda för det ser verkligen imponerande ut.
Hälsningar
Tack, kul att höra, tack så mycket!

Gräsmattorna är just gräsmattor, jag har använt "EMT Ground Spline Grass xx" med tillhörande "EMT Ground Texture Grass xx". Det blir väldigt snyggt och lätt att matcha! Men ett jäkla pill att få det snyggt i sluttningen, men jag blev faktiskt väldigt nöjd! Till det har jag använt "VTL trotuar 1 bordur" och sedan valfri grustextur som själva parkeringsytan. Allt finns på DLS!


Precis, D-lok får ju duga i värsta fall! Men vet faktiskt inte om de användes i någon större omfattning på banan? Har varit svårt att hitta bilder på rena godståg på banan när den var elektrifierad. Men mellan Läggesta och Åkers Styckebruk (som jag har som mål att bygga till, och i senare skede kanske till Strängnäs) så gick det ju både det ena och det andra!

Precis, Enok är gamla Co5 1391! Citerar ett inlägg från Järnvägshistoriskt forum:

"Denna var ursprungligen personvagnen Co5 1391. Ombyggd till motorvagn för försöksdriften med el ca 1907. Gick sedan som personvagn till 1929 då den fick ny elutrustning och blev motorvagn igen. Användes bland annat i lokaltrafik i Malmö och Göteborg innan den hamnade i Mariefred. Slopad 1964 och skrotad 1967. Allt enligt boken Svenska Elmotorvagnar."
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-06-12, 14:07   #15
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Aha, det förklarar varför jag hade fått för mig att de byggts om tillbaka till personvagnar, vilket ju stämde då. Antagligen hade de kvar vestibulerna tills de fick ny eldrift 1929.

Bilden du länkade till är tagen 1965 och just den dagliga grafen för 1965 råkar finnas på Gunnar Ekevings hemsida: https://www.ekeving.se/hi/SJdok/graf164/6_2-3.pdf

Baserat på skuggorna borde bilden vara tagen runt klockan 11-12 på dagen. Då passar detta möte bara in på ett ställe, nämligen exakt klockan 12:00 då tåg 304 mot Stockholm "möter" tåg 376X med Enok mot Mariefred som ska avgå 12:02 och som ankommit Läggesta 3 minuter tidigare. (Snabba vändningar här, vilket tyder på att man aldrig hade någon extra personvagn som skulle gås runt )

Kollar man vidare i denna graf så ser man inga ordinarie godståg och alla tågnummer har ett X i sig vilket betyder elektrisk motorvagn, så troligen hade man bara Enok som körde fram och tillbaka där. Banan övertogs ju av ÖSlJ i november detta år, så godstrafiken var säkert nedlagd redan.

En del tidigare grafer, bland annat från 1959 och några från 40-talet finns här om man vill jämföra: https://www.ekeving.se/hi/SJdok/graftdt.html Dock förtäljer de ju inte så mycket om vilket lok som drog tågen, men man kan se om det är motorvagnståg eller loktåg i alla fall.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:42.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009