Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-02-09, 18:00   #1
LokKalle
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
Smile motorljud till Ybo6 efterlyses

Hej

Har sett att ni snackar lite om ljudefekter ibland. Eftersom jag bl.a. håller på med att frächa upp y7 serien så skulle jag vilja passa på och skaffa ett riktigt motorljud också. Den gamla går ju på en välldigt stor dieselmotor och låter som allra minst en T44:a. Speciellt på tomgång.

Om det behövs så kan jag ta reda på exakt vad det är för motor som sitter i Ybo6. Det är i alla fall en dieselmotor med fem vexlad halvautomatlåda både fram och back. Det vore ju fint om man kunde höra Ybo6 växla sig upp och ned efter hur mycket man lägger ann på bränsleinsprutningen. Rälsbussarna kan ju som de flesta tåg också kopplas om till frihjul och rulla långa streckor där motorn bara går på tomgång och efter ett tag så kopplar man på växellådan igen och gasar vidare. Det skall helst låta om det också.

Om någon/ra förstår vad jag menar och har idéer och vet hur man kan fixa sådant så hör gärna av er här.

LokKalle
__________________
KAH
LokKalle besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-02-09, 22:31   #2
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Det sitter en scania 815 i normalspårabussarna. Smalspårsbussarna har en Scania 813, samma motor men utan turbo. Körtekniken och teknikaliteterna kring willson lådorna skall jag inte ge mig inpå.

Jag tycker själv dock att det nuvarande motorljudet stämmer bra med Scania dislarna särskilt på tomgång.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-03, 16:46   #3
GLE
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2010
Ort: Västerbotten
Inlägg: 53
Standard

Men det vore ju väldigt trevligt om man hade ljudet från en 815 motor då det skulle göra upplevelsen av rälsbussarna ännu härligare.
GLE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-03, 19:38   #4
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Borde väl finnas någon video på tuben? Hittade en när man startar en Ybo7:
http://www.youtube.com/watch?v=lcbea2wKHJo
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-04, 18:54   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Om någon kan spela in ljud från en 815-diesel i olika varvlägen (helst 8, tomgång till fullvarv) så kan jag nog fixa en ljudfil, eller iallafall hjälpa till.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-04, 20:21   #6
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Annars räcker det väl med en ljudfil som man sedan i ljudredigeringsprogramet (eller trainz kanske kan göra det automatiskt) ökar tonhöjden på så att varvtalet låter högre/lägre?
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:18.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009