Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-12-14, 02:06   #1
LokKalle
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
Standard Yttre Plåt mm till Tp 3500

Hej

Kul det där med 3d bygget med ketchup, KorvTiger. Det verkar vara intressant.

Någon undrade när Tp loket blir färdigt. Ja...jösses. Få se. I alla fall så börjar det likna
en Tp i en del ting. Fast det är mycket kvar.
Svårt att få till en bra textur till själva korgen. Det blev först en stor grön klump. Kunde inte se vad som var bak eller fram. Så jag håller på at försöka mejsla fram lite ljusare partier
längst kanterna. Fast å andra sidan så kanske det inte behövs. Trainz kanske fixar ljusare och mörkare partier när man väl får in Tp:en i spelet.
Kan inte prova just nu efter som min cd skiva till Trainz tycks ha pajat. Får väll skaffa en ny. Kanske skulle jag satsa på trs 2009? Få se vad det blir.

I alla fall så ser det ut så här med Tp 3500 i verkstaden denna natt kl. 01:56.

Fortsätt med era moddeler. Det ser fina ut.

Hälsningar
LokKalle
Bifogade bilder
Filtyp: jpg tp 3500.JPG (83.0 KB, 322 visningar)
__________________
KAH
LokKalle besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2009-12-14, 13:38   #2
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

ser mycket bra ut!

Senast redigerad av Marcus Gustavsson den 2009-12-14 klockan 17:01.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-14, 16:40   #3
trainz_bonden
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Västergötland
Inlägg: 258
Standard

Jag kan bara hålla med ser riktigt bra ut.
Och kommer du göra en fungerande hytt till loket?
__________________
/ MVH Elias
trainz_bonden besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-14, 17:12   #4
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Mumma! Snygga färger, ser väldigt naturliga ut!

Trainz renderar modellerna och fixar ljus/skugga, men det är inte så jättesnyggt gjort så det skadar inte att man målar dit ljus/skugga på texturerna.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-14, 17:48   #5
X2an
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Stockholms län
Inlägg: 498
Standard

Slurp... ser ut som nästa stora middag. Och jag som precis ätit...
__________________
X2an!
X2an besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-14, 20:04   #6
LokKalle
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
Standard

Tackar.

Fungerande hytt va det ja.

Jodå. Fick just hem yttre plåtarbetet från grabbarna i plåtverkstan. Fast de är inte vana vid sådana här typer av hytter. Det blir veck i plåten runt fönsterlisterna.
Har försökt pilla rätt det hela så gott det går. Kanske har chefen i plåtverkstan givit grabbarna fel byggmetod. Någon som har förslag / tips om det hela?

Å andra sidan så är det inte säkert det syns så farlig när det blir färdigt. Eller vad tror ni?

LokKalle
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Tak tp 3500.JPG (94.6 KB, 266 visningar)
Filtyp: jpg Tak tp 3500 VECK I PLÅTEN.JPG (87.0 KB, 268 visningar)
__________________
KAH
LokKalle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-22, 11:14   #7
trainz_bonden
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Västergötland
Inlägg: 258
Standard

Hur går det med TP loket?
__________________
/ MVH Elias
trainz_bonden besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-22, 18:53   #8
LokKalle
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
Standard Polyonräknare efterlyses i blender.

Hej trainz bonden!

Jodo. Det blir lite då och då på Tp 3500. Håller inte bara på med Tp loket. Man...eller kanske rättare sagt. Jag kan bli sittande fast i problem rätt som det är så därför håller jag på med flera byggen sammtidigt för att få lite distans till det hela. Då brukar problemen lösa sig, för det mesta. Ja...Det är sällan något blir färdigt från början till slut. Därför kan det det ta tid innan något blir färdigt. Så har jag nog blivit lite mera petig och självkritisk med åldern. Till både fördel och nackdel, kanske.

I alla fall ser det ut så här just nu. Har inte hittat något bra underlag för interiören på loket ännu. Tycker själv att färgerna blir för skrikiga och för rena för att vara i ett gammalt arbetslok. Får nog försöka att kita ned den lite i hytten. Fast det är svårt att smutsa ned så det blir snyggt och så att det ser något så när verkligt ut. Har ingen bra bildredigerare
och har inte målat så mycket för hand ännu.

Kom gärna med synpunkter och tips ang. det jag nämnt ovan.

Börjar få lite mera kläm på hur blender fungerar allt efter som. Har börjat prova lite y7 bygge för skojs skull. Det är ju fantastiskt vilken skillnad det är mot gammla Gmax. Har just börjat förstå verktygen i Boolean. Det blir ju riktigt fina hål och runda fina hörn i blender
till skillnad mot Gmax. Kanske överger jag Gmax och bygger vidare med Y7 i blender i stället.

Skickar ned lite bilder som visar Tp loket som det är nu och lite Y7 som visar. Det vill äna bli mue streck i korgen. Undrar hur många polygoner det kommit att bli. Undrar också hur mycket X7 teamet kom upp till med sin X7 och U7 som blev fantastiskt fina, vad man kan se på bilderna. Kan inte hitta blender var jag kan se hur mycket polygoner ett bygge består av så som i Gmax ( hammarn och sedan Polygon Cunter ). Om någon vet hur man gör med det i blender så hör gärna av dig.

Har ni fler bilder på inredningen i Tp hytten så är jag tacksam. Har sökt på internett fast hittar inte så mycket.

Dan före dan före dan Hälningar
LokKalle
Bifogade bilder
Filtyp: jpg tp 3500 hel korg.JPG (101.7 KB, 187 visningar)
Filtyp: jpg inne i hytten tp 3500.JPG (131.9 KB, 184 visningar)
Filtyp: jpg Korg ybo6 blender 01.JPG (106.8 KB, 185 visningar)
Filtyp: jpg Korg ybo6 blender 02.JPG (115.0 KB, 183 visningar)
__________________
KAH
LokKalle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-22, 19:26   #9
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Det roliga, om man får kalla det de, är att det står hur många polygoner, eller snarare faces objekten har på dina bilder!

I samma rad högst upp i Blender, som du har file, add, timeline osv så har du en mätare som i den sista bilden säger:
Fa:0-1104

Det står för faces, 0 på det aktuella(markerade) objektet, 1104 på hela modellen.

Att räkna polygoner precis som gMax är egentligen fel eftersom en polygon består av flera faces. Men vad jag vet så räknar ibland gMax faces på grejer som är gjorda "för hand" och polygoner på andra mesher som t.ex. färdiga boxar och sådant som man sätter ut, så man kan inte vara riktigt säker på det där programmet.

Mitt tips är att du på texturerna mörkar ned dem. Då blir de oftast naturligare. Annars får man rekommendera ett ordentligt grafikprogram. Om du inte har lust att köpa ett så kan du ladda ned Gimp, det är gratis och det är (ska vara) väldigt bra.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-22, 20:14   #10
LokKalle
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
Standard

Haa ha ha!!! Hej KorvTiger

Jaha. Då var det problemet löst. Trodde tp korgen bestod av fler polygoner. Då kan man ju ladda på lite mer detaljer om man vill.
Tack för tipset ang. textureringen. Skall se vad jag kan göra med det.

Gratulerar till dig och de andra i X7/U7 gänget. Den ser verkligen fin ut.I morgon skall jag hämta trainz 2009 i spelbutiken i Lidköping så jag kan ladda hem liet grejor som ni skapat en tid.

Kommer nog med lite sökningar om hjälp framöver då det blir dax att sätta de första byggena på spåret gjorda i blender.

LokKalle
__________________
KAH
LokKalle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-22, 20:25   #11
trainz_bonden
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Västergötland
Inlägg: 258
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av LokKalle Visa inlägg
Hej trainz bonden!

Jodo. Det blir lite då och då på Tp 3500. Håller inte bara på med Tp loket. Man...eller kanske rättare sagt. Jag kan bli sittande fast i problem rätt som det är så därför håller jag på med flera byggen sammtidigt för att få lite distans till det hela. Då brukar problemen lösa sig, för det mesta. Ja...Det är sällan något blir färdigt från början till slut. Därför kan det det ta tid innan något blir färdigt. Så har jag nog blivit lite mera petig och självkritisk med åldern. Till både fördel och nackdel, kanske.

I alla fall ser det ut så här just nu. Har inte hittat något bra underlag för interiören på loket ännu. Tycker själv att färgerna blir för skrikiga och för rena för att vara i ett gammalt arbetslok. Får nog försöka att kita ned den lite i hytten. Fast det är svårt att smutsa ned så det blir snyggt och så att det ser något så när verkligt ut. Har ingen bra bildredigerare
och har inte målat så mycket för hand ännu.

Kom gärna med synpunkter och tips ang. det jag nämnt ovan.

Börjar få lite mera kläm på hur blender fungerar allt efter som. Har börjat prova lite y7 bygge för skojs skull. Det är ju fantastiskt vilken skillnad det är mot gammla Gmax. Har just börjat förstå verktygen i Boolean. Det blir ju riktigt fina hål och runda fina hörn i blender
till skillnad mot Gmax. Kanske överger jag Gmax och bygger vidare med Y7 i blender i stället.

Skickar ned lite bilder som visar Tp loket som det är nu och lite Y7 som visar. Det vill äna bli mue streck i korgen. Undrar hur många polygoner det kommit att bli. Undrar också hur mycket X7 teamet kom upp till med sin X7 och U7 som blev fantastiskt fina, vad man kan se på bilderna. Kan inte hitta blender var jag kan se hur mycket polygoner ett bygge består av så som i Gmax ( hammarn och sedan Polygon Cunter ). Om någon vet hur man gör med det i blender så hör gärna av dig.

Har ni fler bilder på inredningen i Tp hytten så är jag tacksam. Har sökt på internett fast hittar inte så mycket.

Dan före dan före dan Hälningar
LokKalle
Tack så mycket för svaret.
Roligt att det går framåt, det ser väldigt bra ut .
Vilken trainz-version kommer modellen vara till?
Och så får jag önska alla en God Jul och ett Gott Nytt År.
MVH Elias.
__________________
/ MVH Elias

Senast redigerad av trainz_bonden den 2009-12-22 klockan 20:29.
trainz_bonden besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-22, 20:31   #12
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Detta ser väldigt bra ut! får nästan sätta mig och bygga en ordentlig passande smalspårsbana till den!
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-07-22, 11:42   #13
trainz_bonden
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Västergötland
Inlägg: 258
Standard

Jag får väll väcka tråden till liv och fråga hur det går med TP:n?
__________________
/ MVH Elias
trainz_bonden besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:07.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009