Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-02-02, 11:54   #1
Akki
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Helsingborg, Sweden
Inlägg: 186
Thumbs up Bygga Alvesta-Karlskrona banan i RW

Hej!
Jag är intresserad av att skapa den numera elektrifierade enspårsbanan Alvesta - Emmaboda - Karlskrona i Railworks/TS 2013. Skulle gärna ta emot lite tips om hur man börjar, förstått att man kan basera sträckan på Google maps osv. Det jag sett från Bergslagsbanan tex. ser väldigt fint ut så jag tror man kan skapa ett realistiskt scenario. Många andra är också intresserade av denna sträcka som en gång bedrevs med ånglok fram till 1967 då banan elektrifierades, därefter D-loken ( de första med träkorg) fram till dagens tråkiga Öresundståg.
Tacksam för alla former av tips.

Länk: http://stinsensforum.se/karlskrona-a...nter-t270.html
Akki besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-02-05, 20:58   #2
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Var det nåt särskilt du undrade över? Har du kommit igång med bygget?

Trevlig idé att, om jag tolkade dig rätt, göra banan från flera tidsepoker.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-05, 22:33   #3
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Jag är ingen banbyggare även om jag skulle vilja.
Ett tips är att börja i liten skala med en delsträcka.
Inte gapa över för mycket för då tappar man geisten.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-09, 08:25   #4
Akki
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Helsingborg, Sweden
Inlägg: 186
Standard

Jag behöver en knuff för att komma igång. Skulle vilja få hjälp med hela sträckningen som utgångspunkt och sedan börja med tex Emmaboda stationsområde.
Skall man filma sträckan för att få rätt på skyltar, signaler och omgivning ? Eller finns det dokumenterat på annat håll ( SJ spårplaner?).
Akki besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-09, 19:03   #5
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Jag kan berätta i stora drag hur jag gjort:

Jag har börjat med att staka ut banan i Google Earth. Ju mer detaljerat utstakat desto enklare blir själva byggandet av spår, vägar m.m. Dels har jag stakat ut själva banan och dels vägar och gator. För plankorsningar, broar/viadukter som korsar spåret och andra landmärken har jag placerat s.k. named markers, alltså markörer som dyker upp med namn i Route Editor.

Har du möjlighet att själv filma rutten är det förstås till stor hjälp. Själv har jag på Jönköpingsbanan använt mig mycket av Google Streetview, som är bra hjälp där man har sån tur att järnvägen passerar nära gator som finns med i Streetview. För Inlandsbanan är det så passande att det finns en hyttfilm på Youtube för hela banan. Detta tillsammans med linjeboken gör att det går att sätta ut signaler och skyltar ganska exakt. På vissa avsnitt har jag bara haft linjeboken att gå på och då gäller det att mäta ut t.ex. var en hastighetsbegränsning börjar och sedan utifrån det sätta ut orienteringstavlor m.m.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-09, 20:53   #6
stina
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Tokarp, Jönköping, Sweden.
Inlägg: 916
Smile Jag har byggt lite granna..

med utgångspunkt.. från Bröderna Edgars bana... i Trainz... .. som jag sett i Nässjö.. för några år sen... gjort vändslingan... o lite till... men dock fantiserat lite granna.. får se hur utveckling går.. har det som ett långtidsprojekt...

http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=24358

Finns beskriven i http://www.svenskmj.com/nybutik/prod...products_id=35.. som jag har ett ex av...
__________________
MVH /Stina-Märklinist & fåtöljrallare!
stina besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-09, 21:02   #7
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Hej Akki!
Kul att börjar med ruttbygge!
Rekomenderar starkt att du börjar i Landskrona för där är stationen inte så stort.
Lycka till!
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-09, 21:53   #8
Akki
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Helsingborg, Sweden
Inlägg: 186
Standard

Hej,
tack alla för fina tips. Skall kolla era länkar!
Du menar väl Karlskrona? Bott där i 10 år så i och för sig...
Vi får se.
Skall ta tag i Google maps först!
Åke
Akki besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-09, 22:55   #9
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Ops!
Ja, jag menar Karlskrona, hehe ursäkta mig.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-10, 15:07   #10
granders
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 723
Standard

Dra den mot Kalmar istället, Kalskrona har sånt uselt spår att tågen faktiskt går sönder!

EDIT: Såg precis att det nya spåret blev klar sent 2012

Senast redigerad av granders den 2013-02-10 klockan 15:13.
granders besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-21, 09:45   #11
Akki
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Helsingborg, Sweden
Inlägg: 186
Standard

Nu igång!
RWDecal införskaffat och första tutorials avklarade. Mappuppsättning mm. Kikat på Google Earth och det verkar funka, sträckningen är klar och tydlig hela vägen. Ca 130 km via Spjutsbygd, Visselfjärda, Emmaboda, Holmsjö, Skruv o Växsjö i felaktig ordning här.

Behöver spårplaner över stationerna samt lite foton. Säkert har någon filmat sträckningen i båda riktningarna redan, finns mycket sådant idag. Tips om vem och var?
Lovad support av en kille i Danmark som lagt hela stambanan där på ett fantastiskt sätt, kanske newS Swen vill ge ett handtag också.
Åke

Senast redigerad av Akki den 2013-03-21 klockan 09:47.
Akki besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-21, 10:45   #12
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Du kan ju googlabilder om Karlskron station.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-21, 12:43   #13
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Man kommer ganska långt med Google Earth, Google Street View och även Bing Maps som har vinklade flygfoton som ger ett ganska bra perspektiv. Eftersom Google Street View täcker alla större vägar är det ett mycket bra hjälpmedel där järnvägen löper längs en väg.

Tyvärr inte tillgängligt för hela din bana men så här ser det ut i Växjö på Bing: http://binged.it/13esOJw

Här ett par exempel från Google Street View utanför Karlskrona:
http://goo.gl/maps/ouEk4
http://goo.gl/maps/hGjZW
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-23, 16:05   #14
Akki
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Helsingborg, Sweden
Inlägg: 186
Standard

Stort tack för tips! Din Inlandsbana ser helt fantastisk ut, får tjäna som förebild för Karlskrona-Alvesta!
Skapat alla dekaler Karlskrona-Emmaboda nu, får bli en första ansats. Skall nu försöka få ner SRTM data och implementera detta efter att jag lagt alla dekaler på plats.
Skall kolla på nätet om någon filmat sträckan i båda riktningar, så jag får rätt plats på signaler etc. Eller har SJ/Banverket något man kan hämta?
Åke
Akki besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-23, 16:37   #15
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Linjeboken hittar du hos Trafikverket: http://www.trafikverket.se/Foretag/T...ok-2-BVF-6461/

Det verkar dock som att sträckan Emmaboda-Karlskrona är avstängd för trafik och därför är linjeboken för sträckan borttagen.

I linjeboken finns i alla fall information om vara alla signaler, hastighetsgränser osv är placerade.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Taggar
rw-rutter

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:16.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009