Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om 3D-design

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-12-12, 23:54   #16
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Basse Visa inlägg
Jacobsboggis är inget jag rekommenderar än så länge med X40. Vår alldeles egen Mawkish har tagit sig åt att hjälpa mig med problemen som uppstår för export när det är delade boggis, så han är allt några gråa hårstrån (om inte alla rivits av i frustration?) rikare kan jag garantera.

Reginan vet jag inte hur den ser ut för Trainz men jag skulle gärna se en uppdaterad sådan, även om jag tror Mazz sitter på MSTS reginans 3d filer?
Bildmaterial och något undermåliga ritningar finns också.
En Regina med mellanvagn vore ju fint så det kan göras X53;or (tre vagnars Reginor) samt X54 (kommande SJ3000 med 2 mellanvagnar).
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-13, 00:01   #17
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bjornl Visa inlägg
Hej

En fundering, fick RC loket i betalversion någonsin en riktigt fin och detaljerad Cab. Den blev väl aldrig av har jag för mig.

Man kan ju göra minst lika många häftiga grejer innuti lok som utanpå, se bara på ryssarnas byggen.

PS, tur att du inte är intresserad av DONJ,s malletlok för dom vill jag gärna bygga ;-)

MVH / BL
Då ska jag låta dom vara!


Det jag tänker på är att gällande modellen så ska det helst vara en förebild som har en hel del detaljer, i den bemärkelsen att luckor och annat ska helst inte vara inbakat i karossen för luftmotståndets skull.
Då jag helst vill konstruera så mycket i 3D som möjligt, och jag måste använda mig av Normal Maps, så ska det helst vara så att det ska kunna vara en detaljrik modell.

Men fortsatta förslag välkomnas i alla dess former!

//Marcus
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-13, 00:20   #18
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 071
Standard

Ett högdetaljerat Tb/Tc vore ju inte heller helt fel, med fungerande "vändskiva", plogar både här å där, å riktigt "helikopter"-ljud, hehe.
Men så var det ju det där med referensmaterial.
Bengan har väl en del bildmaterial har jag för mej, men ritningar..... det är det väl sämmre med???
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-13, 00:27   #19
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Ett högdetaljerat Tb/Tc vore ju inte heller helt fel, med fungerande "vändskiva", plogar både här å där, å riktigt "helikopter"-ljud, hehe.
Men så var det ju det där med referensmaterial.
Bengan har väl en del bildmaterial har jag för mej, men ritningar..... det är det väl sämmre med???
F-n, nu får du ju mig att gå igenom gamla AOH från 1988 din filur...
var det inte en ritning med där i samband med att Rutger Friberg gjorde en version som hade fungerande vändning i H0?
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-13, 00:30   #20
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
F-n, nu får du ju mig att gå igenom gamla AOH från 1988 din filur...
var det inte en ritning med där i samband med att Rutger Friberg gjorde en version som hade fungerande vändning i H0?
Nu hade du tur ekan, det var i AOH 8/89 som det fanns en ritning i H0 på litt Tb... Gudskelov var det första tidningen jag tittade i!
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-13, 01:26   #21
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hej

Vad sägs om SJ Ånglok littrera R.
http://www.historiskt.nu/rullande/r_loken/r_loken.HTML

Loket finns kvar på järnvägsmuseum, och går att fotografera. Ritningar går att få tag i och det är mycket att modellera.

Och intresset borde väl finnas bland liksinnade.

Inte är det gjort heller.

Jag måste nog ändå åka dit för att skaffa material om lagom små lok så jag kanske skulle kunna plocka fram material om R om intresse finns?

Mvh / bl

Senast redigerad av bjornl den 2011-12-13 klockan 01:30.
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-13, 01:27   #22
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Ett högdetaljerat Tb/Tc vore ju inte heller helt fel, med fungerande "vändskiva", plogar både här å där, å riktigt "helikopter"-ljud, hehe.
Men så var det ju det där med referensmaterial.
Bengan har väl en del bildmaterial har jag för mej, men ritningar..... det är det väl sämmre med???
Uj... Ja, fungerande vändskiva skulle vara fräckt... Ett knippe detaljbilder på Tb kan jag bidraga med. Din önskan om detaljrikedom borde vara uppfyllt med råge. Loktypen har använts länge och används fortfarande. Användningsområdet är ju både snöröjning, godstågslok och nu gruståg. Över hela landet (?) antar jag...

Som projekt bör det vara bra, med ovanliga tekniska funktioner i förebilden och dess användning. Snörök som ånga när den plogar?

Brett användningsområde? Joo, det är nog det bredaste loket vi någonsin haft när den fäller ut sina plogar...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2011-12-13 klockan 12:23.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-13, 11:47   #23
micke321
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Lyrestad, , Sweden
Inlägg: 1 691
Skicka ett meddelande via MSN till micke321
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Ett högdetaljerat Tb/Tc vore ju inte heller helt fel, med fungerande "vändskiva", plogar både här å där, å riktigt "helikopter"-ljud, hehe.
Men så var det ju det där med referensmaterial.
Bengan har väl en del bildmaterial har jag för mej, men ritningar..... det är det väl sämmre med???
Ritning på TB tror jag finns i mitt arkiv. Ska kolla.
__________________
MVH, Mikael
Webbmaster på Banbyggarna.se
Vill Ni se fler järnvägsbilder, besök gärna min sida - där Ni även kan läsa om min MJ-samling och se tågfilmer.
En del av Teamet som bygger Stockholmsrutten.



http://www.micke-andersson.se http://www.banbyggarna.se http://mikaelsgallery.fotopic.net/
micke321 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-13, 15:57   #24
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

De vanligaste el- och dieselloken finns ju redan eller är långt gångna till ena eller andra simulatorn.
En del av förslagen ovan låter väldigt snäva å andra sidan med väldigt begränsad användning.
Det jag skulle föreslå är något som t.ex. lokomotor litt. Z65/Z70 som ju finns i många varianter eller en motorvagn av antingen X10/X11/X12/X14 familjen eller Regina-familjen X50/X51/X52/X53/X54/X55.
Vad än du beslutar så är jag säker på att det blir en kanonmodell, det har du redan visat dig kapabel till.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-13, 16:01   #25
Andreas13
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Lidköping, Sweden
Inlägg: 908
Standard

Regina
__________________
Några av mina pågående projekt till Train Simulator 2014:
Y31
X40
Kinnekullebanan
----------------------------------------------------------------
Gå gärna in på mina hemsidor.
http://andreashoff.se
www.andreashofftag.net
http://andreas13railworks.webs.com
Andreas13 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-13, 16:07   #26
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Andreas13 Visa inlägg
Regina
Har du ritningar och annat referensmaterial att bistå med? Tror du skulle behöva läsa ursprungsinlägget igen...
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-13, 16:38   #27
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KMW Visa inlägg
De vanligaste el- och dieselloken finns ju redan eller är långt gångna till ena eller andra simulatorn.
En del av förslagen ovan låter väldigt snäva å andra sidan med väldigt begränsad användning.
Det jag skulle föreslå är något som t.ex. lokomotor litt. Z65/Z70 som ju finns i många varianter eller en motorvagn av antingen X10/X11/X12/X14 familjen eller Regina-familjen X50/X51/X52/X53/X54/X55.
Vad än du beslutar så är jag säker på att det blir en kanonmodell, det har du redan visat dig kapabel till.

X10 håller Basse på med (eller har iaf jobbat en bit på) Men däremot Regina finns inte till RW och behöver uppdateras till TRS/MSTS. Det bör ju finnas en del bilder osv också eftersom den är byggd till MSTS/TRS. Dessutom har den brett användningsområde!
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-13, 17:09   #28
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Micke.L Visa inlägg
X10 håller Basse på med (eller har iaf jobbat en bit på) Men däremot Regina finns inte till RW och behöver uppdateras till TRS/MSTS. Det bör ju finnas en del bilder osv också eftersom den är byggd till MSTS/TRS. Dessutom har den brett användningsområde!
Men då kommer vi åter igen till frågan gällande icke-integrerade detaljer på karossen.
Regina, likt dom flesta moderna motorvagnar, har dom flesta detaljerna inbakade och skyddade, för att minska luftmotståndet.
Vilket lämnar en hel del att önska gällande detaljnivån i modellen.

Den fordonstyp som hittills omnämnts och fått stört reaktion verkar ju vara TB loket.
Och det är ju ett fordon som i sina dagar dragit det mesta som finns att dra, samt rullat i hela Sverige.
Och som redan påpekats så är det ju ett fordon med stora möjligheter gällande intressanta funktioner samt nivån på detaljeringen.

Om ni har material för loket att dela med er av så kan ni kontakta mig på marcus.gustafsson.92[at]gmail.com

//Marcus
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-13, 17:43   #29
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Du har ett paket att hämta hem nu.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-13, 17:59   #30
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz Visa inlägg
Du har ett paket att hämta hem nu.
Inkluderade detta ritning så jag slipper skanna in den jag hade?
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:17.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009