Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-07-11, 22:06   #1
Håmacon
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
Standard Avancerad hytt

Det har ju efterlysts lokspecifika hytter och idag har jag provkört ett sådant lok.För mig var det nytt, men det har nog funnits ett tag.
Tyvärr är det inte svenskt utan en SD70MAC (finns även andra) av Phil Campbell på Word of Trainz (Payware 5 USD).

Jag blev mycket imponerad av utseende och funktion:
Det har startupp- och avstängningsfunktion, är tankbart med bränslemätare och med påfyllningsstation som ingår, sandfyllning, fungerande torkare som kan köras individuellt eller synkroniserade, öppningsbara dörrar och fönster med justerbara backspeglar mm.

Har inte tidigare kört ett lok med så välkalibrerade bromsar och maskinljudet är magnifikt. Efter SP1-installationen har det också tillkommit ett vasst, skärande ljud vid wheelslip som för övrigt också har sin egen varningslampa på instrumentbrädan.

Ljudet vid hjulspinn har jag nu också hört hos två andra lok jag hunnit köra: T44 och BigBoy. Kanske finns det nu hos alla lok?

Håkan
Bifogade bilder
Filtyp: jpg cc2.jpg (63.7 KB, 121 visningar)
Filtyp: jpg cc13.jpg (65.0 KB, 121 visningar)
Filtyp: jpg bb27.jpg (66.3 KB, 121 visningar)
__________________
Lev idag! I morgon kan det vara för sent!
Håmacon besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2006-07-12, 14:50   #2
melin1971(avregistrerad)
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Jönköping / Norrahammar
Inlägg: 307
Skicka ett meddelande via MSN till melin1971(avregistrerad)
Standard

skulle veta hur du får fram nästa växel och vilken signal det är innan? och avståndet.
melin1971(avregistrerad) besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-07-12, 20:40   #3
Håmacon
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
Standard

Det var ett tag sen jag lade in den så jag kan glömt detaljerna, men så här tror jag att jag gjorde:

I Surveyor går du in längst upp till vänster i Edit session och där bör det nog vara Driver Setup du skall öppna. Bland alternativen skall du markera "mc custom" eller något ditåt och lägga till den.

Jag är faktiskt osäker på om den finns där som standard eller om jag kan ha hämtat hem den från DLS tidigare. Det finns också något som heter "Custom Hud" eller nåt liknande, med lite andra options, men den tycker jag inte är riktigt lika bra.

Hoppas att du hittar den!
Håkan
__________________
Lev idag! I morgon kan det vara för sent!
Håmacon besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-07-12, 21:19   #4
melin1971(avregistrerad)
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Jönköping / Norrahammar
Inlägg: 307
Skicka ett meddelande via MSN till melin1971(avregistrerad)
Standard

tack för du svarade, tyvärr så hjälpte det inte. jag får fram med display custom hud nästa hastighet och lutning på spåret men inte nästa växel eller nästa signal. vore väldigt skojigt om du kunde komma ihåg vad det heter på dls så fall om du har laddat ner det.
melin1971(avregistrerad) besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-07-12, 23:56   #5
melin1971(avregistrerad)
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Jönköping / Norrahammar
Inlägg: 307
Skicka ett meddelande via MSN till melin1971(avregistrerad)
Standard

jag hittade. hette visst mc custom hud
melin1971(avregistrerad) besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-07-13, 01:28   #6
Rc1166
Niträknare & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Segeltorp, , Sweden.
Inlägg: 1 428
Standard

Det finns några bra "hytter" och tillhörande funktioner. Grejen är att det är några Trs användare som gjort dom gratis och ni ska INTE förvänta er att alla andra lok får liknande hyttfunktioner.
Jag vet att några av er tycker att jag är en gammal sur gubbe som skriver detta men ni har rätt. Jag ÄR en gammal sur gubbe
Titta på den fina C20 tunnelvagn som David gjort och ta det till er. Mycket jobb kan bli bra resultat
__________________
Kenny
Rc1166 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-07-13, 10:08   #7
Håmacon
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
Smile

Kul att du hittade den melin!
Jag tycker den är till väldigt god hjälp när man kör långa och tunga tåg och behöver kunna planera inbromsningarna och pådragen.

Till Kenny vill jag bara säga att jag uppskattar all hjälp och alla tips jag fått från dig och alla andra gamla uvar som varit med här länge. Hur skulle det förresten vara om alla bara satt och jamsade med hela tiden:
Jag tycker som du! Jaså, tycker du så? Ja, men då tycker nog jag det också...

Dessutom skadar det väl inte med lite temperament nån gång emellanåt. Den som inte har någon ovän nånstans, har nog heller inte några riktiga vänner.

Ha en bra sommar, alla!
Håkan
__________________
Lev idag! I morgon kan det vara för sent!
Håmacon besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-07-13, 11:28   #8
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rc1166
Det finns några bra "hytter" och tillhörande funktioner. Grejen är att det är några Trs användare som gjort dom gratis och ni ska INTE förvänta er att alla andra lok får liknande hyttfunktioner.
Jag vet att några av er tycker att jag är en gammal sur gubbe som skriver detta men ni har rätt. Jag ÄR en gammal sur gubbe
Titta på den fina C20 tunnelvagn som David gjort och ta det till er. Mycket jobb kan bli bra resultat
"Gammal sur gubbe"... Njaaaaa... Gubbe kan jag gå med på, du är väl över 30, har jag förstått... Men resten i den meningen är jag nog inte me på... Vad gäller freeware-krav/innehåll är vi rörande överens...

Som Håkan påpekar, listan är lång på hur många du har hjälpt genom åren, du besitter ju en icke obetydlig erfarenhet i branschen... Sen tror och hoppas jag du tål lite konstruktivt munhugg nån sällsynt gång...

*

Trevligt med en välarbetad hytt, en sak som tilldrog min nyfikenhet... Till höger ovanför växelläget, finns det en procentsiffra, som jag får intrycket att det är banans lutning? Stämmer det?
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-07-13, 12:11   #9
Rc1166
Niträknare & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Segeltorp, , Sweden.
Inlägg: 1 428
Standard

[quote=Mazz... Till höger ovanför växelläget, finns det en procentsiffra, som jag får intrycket att det är banans lutning? Stämmer det?[/QUOTE]

Jomenvisst.
__________________
Kenny
Rc1166 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:31.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009