Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-04-12, 23:07   #136
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Post

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz
Liten tilläggsinformation, för dom som eventullt roar sig att sätta signaler...

V-signalerna är ju av typen INFO. Det har vi konstaterat förr, att placerar man en sån först i rutt, så får man inte igång rutten i simulatorn eller AE. Speciellt lurigt kan det ju vara med döskallarna, som mycket väl skulle kunna vara första signal vid ett rutt-avslut, eller första signal in i ett pågående signalsättningspass...

Så, tänk på om ni under byggpass inte får igång rutten, det kan vara en döskalle som är orsaken. Ta gärna för vana att avsluta ett signalsättningspass med en enkel HVD2 block, gärna ståendes mitt i spåret, så det syns tydligt att det är en ren avslutningssignal för ett signalsättningspass. Bara ta bort och fortsätta sedan i nästa pass.

Ska se om jag kan göra om samma trick som jag gjorde på försignalerna, skulle ju vara skönt o slippa detta lilla fenomen.
Hej

Det är konstaterat att det är så som Mazz beskriver detta. Sätter man V-försignalen galet så får man be till högre makter att man inte får ett felmeddelande från en viss Bill.... Innan man då börjar kasta saker omkring sej och tycka att MSTS är ett rent skit så kan man tänka på vad var det man gjorde sist i rutten (när man kommit till signalsättningen), detta gäller givetvis ruttbyggare...

MVH Kenneth
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-10-04, 16:10   #137
juhis
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Finland
Inlägg: 99
Standard

Mazz, do you continue to make those signals?
It has been over 1 year since your last post in this thread.
juhis besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-10-04, 19:42   #138
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard


Lodd vore fina fisken sa Måns
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-03, 16:23   #139
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Hej!
Ursäkta mig att jag tar upp gammal tråd.
Eftersom jag håller på med placeringar av signaler till min rutt, så har jag upptäckt att signalerna HVD4 infart K70 och HVD5 infart K70 fungerar inte. De lyser bara rött hela tiden.
Istället tog jag HVD3 infart K70 som fungerar normalt.

Senast redigerad av Totte den 2009-12-03 klockan 16:24.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-03, 18:36   #140
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Hej!
Ursäkta mig att jag tar upp gammal tråd.
Eftersom jag håller på med placeringar av signaler till min rutt, så har jag upptäckt att signalerna HVD4 infart K70 och HVD5 infart K70 fungerar inte. De lyser bara rött hela tiden.
Istället tog jag HVD3 infart K70 som fungerar normalt.
helt rätt tråd tycker jag att posta sånt här...

Ska försöka damma av minnet, det va ett tag sen jag jobbade med dessa signaler...

fråga 1, det finns ju samma signal, men monterade stolpe eller gantry eller brygga. Har du provat nån annan variant än den du satt?

fråga 2, har du provat med samma signaler, men K40 istället? det enda som skiljer är ju fart-restriktionen.

Nån annan som haft bekymmer med dessa signaler?
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-03, 18:57   #141
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz Visa inlägg
helt rätt tråd tycker jag att posta sånt här...

Ska försöka damma av minnet, det va ett tag sen jag jobbade med dessa signaler...

fråga 1, det finns ju samma signal, men monterade stolpe eller gantry eller brygga. Har du provat nån annan variant än den du satt?

fråga 2, har du provat med samma signaler, men K40 istället? det enda som skiljer är ju fart-restriktionen.

Nån annan som haft bekymmer med dessa signaler?
Svar på fråga 1. Det gäller alla tre. Jag tittade på körmonitorn så visar signalen gult och 70km/tim men längs ner i monitorn så visar der 40 km/tim. Kan det vara nå´t där?
Svar på fråga 2. K40 fungerar som ska.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-03, 19:26   #142
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Hej!
Ursäkta mig att jag tar upp gammal tråd.
Eftersom jag håller på med placeringar av signaler till min rutt, så har jag upptäckt att signalerna HVD4 infart K70 och HVD5 infart K70 fungerar inte. De lyser bara rött hela tiden.
Istället tog jag HVD3 infart K70 som fungerar normalt.

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Svar på fråga 1. Det gäller alla tre. Jag tittade på körmonitorn så visar signalen gult och 70km/tim men längs ner i monitorn så visar der 40 km/tim. Kan det vara nå´t där?
Svar på fråga 2. K40 fungerar som ska.
Okey, utmärkt! Men, jag undrar lite på felsymptomen...

I ditt första inlägg sa du att signalen visade rött hela tiden, men i andra så ger den gult i körmonitorn, men ger fel fartbesked, 40 istället för 70. Kan du förtydliga lite, tror du?

Jag studerade konfig och scriptfilerna och jag kan inte direkt se nått fel relaterat till K70-signalerna, men om jag får lite tydligare felbeskrivning så får jag dyka djupare och friska upp minnet.

Tänk även på att sth 70 in på sidotågväg försvann för ganska länge sedan (när ATC infördes?)... Optisk signalering har ju bara sth 40 idag till sidotågväg, andra sth får man i ATC.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2009-12-03 klockan 19:38.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-03, 20:42   #143
mibl
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Jönköping
Inlägg: 260
Standard

Hej!

Kan det vara det här Totte menar? Infarts-/försignalen visar två gröna. Kör 40 i körmonitorn. Men som nedre bilden från RE visar av samma signal är det en K70.

/Micke
Bifogade bilder
Filtyp: jpg sign1.jpg (143.1 KB, 123 visningar)
Filtyp: jpg sign1re.jpg (128.2 KB, 122 visningar)
mibl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-03, 21:25   #144
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz Visa inlägg
Okey, utmärkt! Men, jag undrar lite på felsymptomen...

I ditt första inlägg sa du att signalen visade rött hela tiden, men i andra så ger den gult i körmonitorn, men ger fel fartbesked, 40 istället för 70. Kan du förtydliga lite, tror du?

Det visade rött även i körmonitorn, glömde jag skriva upp från början.
Jag kan inte visa bild, för jag har justerat och bytt ut signalerna och det funkar nu. Använder HVD3 infart K70 på vissa ställe.

Senast redigerad av Totte den 2009-12-03 klockan 21:29.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-03, 21:36   #145
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Okey,

tack Micke o Totte, jag ska kolla om jag gjort nån tankevurpa med dessa eller några av K70-signalerna, Mickes bild är intressant. Alla K70 är ju kopior av K40-släktingarna så det finns anledning att kolla om det är nån logikvurpa nånstans.

återkommer!
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-03, 21:37   #146
magnus_y1
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: , Helsingborg , Sweden.
Inlägg: 335
Skicka ett meddelande via MSN till magnus_y1
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mibl Visa inlägg
Hej!

Kan det vara det här Totte menar? Infarts-/försignalen visar två gröna. Kör 40 i körmonitorn. Men som nedre bilden från RE visar av samma signal är det en K70.

/Micke
Har varit ute för samma problem och började kolla i filerna som styr det hela. Hittade några ställen där 40 angavs istället för 70, ändrade men är osäker på om jag verkligen lyckades på alla ställen. Eftersom jag mest använder infartsignalen som ger Kör 70 istället för vänta stopp har det inte varit prioriterat att leta upp alla fel. Bifogar en bild på orginal sigscr-filen och den som ligger i min rutt och som jag har pillat i.

/Magnus
Bifogade bilder
Filtyp: jpg MSTS signal.jpg (166.0 KB, 118 visningar)
magnus_y1 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-03, 21:49   #147
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av magnus_y1 Visa inlägg
Har varit ute för samma problem och började kolla i filerna som styr det hela. Hittade några ställen där 40 angavs istället för 70, ändrade men är osäker på om jag verkligen lyckades på alla ställen. Eftersom jag mest använder infartsignalen som ger Kör 70 istället för vänta stopp har det inte varit prioriterat att leta upp alla fel. Bifogar en bild på orginal sigscr-filen och den som ligger i min rutt och som jag har pillat i.

/Magnus
Ja, här är du nått på spåren, nu har jag bra underlag att gå på!
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-03, 22:38   #148
mibl
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Jönköping
Inlägg: 260
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av magnus_y1 Visa inlägg
Har varit ute för samma problem och började kolla i filerna som styr det hela. Hittade några ställen där 40 angavs istället för 70, ändrade men är osäker på om jag verkligen lyckades på alla ställen. Eftersom jag mest använder infartsignalen som ger Kör 70 istället för vänta stopp har det inte varit prioriterat att leta upp alla fel. Bifogar en bild på orginal sigscr-filen och den som ligger i min rutt och som jag har pillat i.

/Magnus
Jo, även jag har varit och pillat i filer men i sigcfg. Det var någon eller några 70-mellansignaler som visade 40 och jag ändrade SpeedKPH ( 40 ) till 70 istället och då funkade det.

/Micke
Bifogade bilder
Filtyp: jpg sigcfg1.jpg (57.1 KB, 109 visningar)
mibl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-04, 16:57   #149
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Hej!
Intressanta inlägg de här!
Dvärgarna DV4 SHUNT block och DV4 SHUNT, jag undrar vad de används till? Vad betyder shunt?
Tacksam för svar.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-04, 22:24   #150
magnus_y1
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: , Helsingborg , Sweden.
Inlägg: 335
Skicka ett meddelande via MSN till magnus_y1
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Hej!
Intressanta inlägg de här!
Dvärgarna DV4 SHUNT block och DV4 SHUNT, jag undrar vad de används till? Vad betyder shunt?
Tacksam för svar.
Shunt betyder växling. I verkligheten använder man dem på spår där man vill ställa växlingsvägar med hjälp av ställverket. vilket är att föredra på större stationer eftersom du då kan använda andra spår för att köra t.ex. genomgående trafik. I MSTS har jag använt dem till att signalera vissa sidospår.

/Magnus
magnus_y1 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:15.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009