Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-09-09, 09:32   #1
desse56
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Landskrona, Sweden
Inlägg: 334
Standard DBAG Class 101. Hålla hastigheten...

Jag har jävligt svårt med detta tyska elekrifierade tåget. Det går inte att hålla hastigheten! Om jag har ökat hastigheten och sen drar ner throttle´n till 1 % så ökar den ändå. Sen försöker man bromsa men då måste man ända upp til 70% för att över huvud taget få den att sluta bromsa in. Någon som har några tips?

Det skulle vara kul om ni alla kunde lägga in tips om att hålla olika hastigheter på olika tåg. Först och främst dessa tre loken:

British Rail Class 166

British Rail Class 43

DBAG Class 101
desse56 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2009-09-09, 21:47   #2
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Är det nedförsbacke? I verkliga livet är det ju också halvsvårt att hålla jämn hastighet med ett godståg. Rc-loket har en hastighetsreferens (inte att jämföra med en farthållare) som gör att loket slutar dra när man kommit upp i rätt inställd hastighet. kommer det en liten utförslöpa så rullar det upp så man får bromsa för att inte åka för fort. Vi här även vår ATC som bromsar tåget om vi rullar 10 km/timmen eller mer för fort. Jag kör oftast ungefär 5 km/timmen under hastigheten jag får köra, då har tåget 15 km/ att leka med i backarna.

En annan sakär inbromsningen. jag kan hålla med om att bromsarna är okänsliga i railworks. I verkliga livet, om vi t ex kör 450m godståg så tar det ju mellan 5 - 10 sekunder innan bromsen verkar på alla vagnar och om du sedan släpper bromsen utan lossstöt, som är det man gör i Railworks, så kan det ta 30 sekunder eller det dubbla innan bromsen lossat på alla vagnar.

Alltså, jag har inga svar att ge dig på din fråga och i verkliga livet är det ibland like eländigt.
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-09-09, 21:55   #3
desse56
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Landskrona, Sweden
Inlägg: 334
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pursche Visa inlägg
Är det nedförsbacke? I verkliga livet är det ju också halvsvårt att hålla jämn hastighet med ett godståg. Rc-loket har en hastighetsreferens (inte att jämföra med en farthållare) som gör att loket slutar dra när man kommit upp i rätt inställd hastighet. kommer det en liten utförslöpa så rullar det upp så man får bromsa för att inte åka för fort. Vi här även vår ATC som bromsar tåget om vi rullar 10 km/timmen eller mer för fort. Jag kör oftast ungefär 5 km/timmen under hastigheten jag får köra, då har tåget 15 km/ att leka med i backarna.

En annan sakär inbromsningen. jag kan hålla med om att bromsarna är okänsliga i railworks. I verkliga livet, om vi t ex kör 450m godståg så tar det ju mellan 5 - 10 sekunder innan bromsen verkar på alla vagnar och om du sedan släpper bromsen utan lossstöt, som är det man gör i Railworks, så kan det ta 30 sekunder eller det dubbla innan bromsen lossat på alla vagnar.

Alltså, jag har inga svar att ge dig på din fråga och i verkliga livet är det ibland like eländigt.
Öhm....godståg???
Har du verkligen kollat upp riktigt? Jag menar det där tåget som man kör "gost train" och "sleep tight"- scenariona med.
Inget godståg
desse56 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-09-10, 09:16   #4
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Jag jämförde med verkligeheten då jag är lokförare. Starta Ghost train. kör mellan start och första stationen, klicka på F3 i det fönster som kommer upp. Sedan så klickar du längst upp näst längst till höger så du ser alla backar som finns på banan.

På min dator så fungerar loket utmärkt. Det rullar upp i nedförsbackarna så att du måste bromsa och när det blir uppförsbacke så får du gasa, jag fick använda ca 45% brantaste backen upp.

I verkligheten, när vi kör, så finns det de av oss som slutar gasa en stund innan nedförsbacken kommer. Då slipper vi förhoppningsvis att bromsa.....
__________________
M v h
/Pursche

Senast redigerad av Pursche den 2009-09-10 klockan 10:19.
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-09-10, 09:41   #5
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av desse56 Visa inlägg
Öhm....godståg???
Har du verkligen kollat upp riktigt? Jag menar det där tåget som man kör "gost train" och "sleep tight"- scenariona med.
Inget godståg
Till Pursches försvar så nämnde du aldrig vilket scenario det gällde i din första fråga.
Hur lätt eller svårt det är att styra loken beror också på vilken nivå i inställningarna du har för lokkontrollerna.
Finns tre olika nivåer och kontrollerna uppträder olika beroende på vilken du har valt.
När du använder bromsarna så har du både lokbroms och tågbroms att använda.
Behövs det väldigt lite broms kan det vara enklare att använda lokbromsen.

/Anders
KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-09-17, 20:47   #6
desse56
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Landskrona, Sweden
Inlägg: 334
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KMW Visa inlägg
Till Pursches försvar så nämnde du aldrig vilket scenario det gällde i din första fråga.
Hur lätt eller svårt det är att styra loken beror också på vilken nivå i inställningarna du har för lokkontrollerna.
Finns tre olika nivåer och kontrollerna uppträder olika beroende på vilken du har valt.
När du använder bromsarna så har du både lokbroms och tågbroms att använda.
Behövs det väldigt lite broms kan det vara enklare att använda lokbromsen.

/Anders
DBAG Class 101 är det eldrivna tåget. Jag tänkte att ni kunde det eller åtminstonde kollade upp vad jag menade.
Jag kan bara köra på simple game controls för att om jag ställer den på intermediate eller expert så kan jag bara öka bromsarna, inte sänka. Något fel på datan antagligen...
desse56 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-01, 10:59   #7
cleo
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 17
Standard

Jag har upptäckt ett problem när jag började köra på "Intermediate controls". Kör standard ellok (DB101) och när jag bromsar loket till den fart jag vill ha, för att sedan drar ner bromsen till 0% och börjar gasa så händer ibland ingenting förrän jag är uppe på 90-100%.

Har någon annan upplevt detta? Bugg eller...

Senast redigerad av cleo den 2010-02-01 klockan 11:00.
cleo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-01, 17:47   #8
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Bromsarna har väl inte hunnit lossa fören du är uppe i 90 % pådrag?
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-01, 22:08   #9
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Kom ihåg att det är ett tåg och ingen sportbil du kör.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-02, 13:15   #10
cleo
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 17
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KMW Visa inlägg
Kom ihåg att det är ett tåg och ingen sportbil du kör.


Ska försöka tänka på det...
cleo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:20.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009