Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övriga simulatorer > Övriga simulatorer > Allmänt om Run8

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-09-18, 11:56   #1
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard STH på Run8-rutten?

Hur fort får man köra på rutten i simulatorn? Har förstått att det enbart är godståg (trist...), men det kan ju gå rätt fort ändå. 70-80 mph? Eller är det lägre hastighet här?
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-09-18, 12:22   #2
jimsom
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 283
Standard

Om jag inte missat någon mindre sträcka så ligger begränsningen som högst på 55 mph.
Mellan Bakersfield och Mojave (ungefär halva rutten) är det mestadels 25 mph som gäller.
__________________
/ jimsom
jimsom besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-18, 12:23   #3
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Inget för mig alltså...
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-18, 12:33   #4
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Högsta hastigheten är 55/70 (den senare för containertåg) mph mellan Mojave och Barstow, annars ligger hastigheten på mellan 25 och 40 mph.

  • Från Barstow och upp till Mojave har du 55 mph för "vanliga" godståg, och 70 mph för "intermodals" (dvs containertågen) och, när det släpps även för persontåg.
  • Från Mojave till Tehachapi ligger största hastigheten på upp till 50 mph, men har du inte ett väldigt, väldigt lätt tåg kommer det inte orka hålla mer än 25-30 mph upp för backen till Cameron, sen flackar det ut lite upp till Tehachapi och farten tenderar att öka.
  • Från Tehachapi är det 23 mph som gäller hela vägen ner till Caliente, bortsett från den skarpa kurvan där som är begränsad till 15 mph. När du sedan passerat Ilmon, blir banan plattare och rakare och du får hålla 50 mph igen.

Det är alltså de absolut högsta hastigheterna du _får_ hålla, därmed inte sagt att det är tekniskt möjligt att hålla de med alla tåg. Har du ett tungt tåg är det inte säkert det klarar av att hålla mer än 16-17 mph under klättringen upp mot Tehachapi. Run8 är alltså ingenting om allt man vill göra är att köra snabbtåg mellan städerna och slå fartrekord.
Men tro mig, det krävs skicklighet om man ska lyckas ta ett tungt tåg ner för den i snitt 2% branta backen från Tehachapi till Caliente. Det gäller att veta precis hur man ska hantera tåget.
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-18, 23:33   #5
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

23 mph? Det var en underlig hastighet...
Funderar på att köpa Run8 ändå, men har lite fler frågor...

- Hur många (av oss svenskar då) kör med teamspeak (heter det så), dvs att man talar direkt med varandra istället för att skriva? Jag tycker det vore rätt trist att bara sitta och skriva...

- Kommunicerar vi på svenska medan vi kör? Jag lär bara göra bort mig om jag ska prata engelska...

- Hur petigt är det att man kör med korrekt terminologi? Har förstått att det är ganska strängt med detta när man kör online i FS... Kan man köra med lite mer svenska procedurer, jag har ingen direkt koll på hur allt går till i USA...

- Och slutligen, kan man själv välja vad för tåg man vill köra? Jag är tex personligen inte intresserad av att växla runt vagnar, jag föredrar hellre att köra ett snabbt godståg utan några onödiga uppehåll (eller ännu hellre persontåg, men det fanns ju visst inte ännu)...
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-18, 23:49   #6
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 524
Standard

55 mph är 88 km/h dvs den hastighet som är vanligast i Sverige på Godståg.
70 Mph är 110 km/h för container tåg ,det är ju inte så dåligt.
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-19, 00:05   #7
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Du är inte ensam om att vara konfunderad över att begränsningen är just 23 mph, men jag kan tänka mig att man vill ha någon säkerhetsmarginal då det är väldigt brant och "mindre" gästvänlig terräng, så att säga.

- Här i Sverige är det inte många som hängt på mig med TeamSpeak, men jag har alltid en TS-server uppe parallellt med mina sessioner. Min önskan är att få in fler där, för än så länge har jag bara sett Gubben50 inne på kanalen. Men det är nog något som kommer växa med tiden. För känslan att köra med TeamSpeak är betydligt bättre än chatfunktionen i Run8, som, enligt mig, är ganska dålig.

- Än sålänge har vi kommunicerat lite både och. På min TS-kanal vill jag helst köra på engelska, men jag får nog lägga mig och inse att det bästa nog är att köra på svenska. Även om det, åtminstone för mig, blir väldigt onaturligt. Jag har kört på svenska nu med Gubben50, och det har fungerat bra trots allt. Men visst känns det skumt att säga "U-Pe SjuttioSjuSjuttioFem, växlarna är lagda, du har klart hela vägen till Bee-Enn-Ess-Eff Junction"...

- Vad gäller terminologi, är det helt upp till "hosten" (dvs den person som "äger" sessionen) att bestämma hur seriös man ska vara. Än så länge är vi dock inte så många i Sverige, så vi får väl se hur det blir på den punkten. Jag kommer dock att försöka följa amerikanska procedurer så gott det går, eftersom det är vad simulatorn är konstruerad för. Järnvägen i Nordamerika fungerar så pass annorlunda mot den svenska/europeiska, att det helt enkelt skulle bli väldigt krångligt att köra med svenska procedurer.
Jag har kört två kvällar med några amerikaner på TeamSpeak. Riktig, amerikansk terminologi gällde och vi körde också efter de regler som finns på den amerikanska järnvägen. Sjukt kul faktiskt - men det gäller att veta vad man sysslar med som sagt.

- Om du kan välja tåg själv beror på vems MP-session du kör på. Kör du på en strikt session, kan det hända att du blir tilldelad ett tåg, men kopplar du upp dig på någon av våra svenska sessioner är det - än så länge åtminstone - i princip bara att fråga vad det finns för tåg, och om nödvändigt, be att få "trolla" fram ett tåg du hellre kör.

Något jag tycker man bör tänka på, är att Run8 inte bara är att köra tåg, utan det är så mycket annat du kan göra. Du kan vara dispatcher (trafikledare), Yard Master (ansvarig för en större bangård), conductor (sköter praktiska sysslor runt ett tåg, pappersarbete, växling osv) och lite annat.
Ett exempel är vid växling, då en person kan sitta i hytten och backa tåget mot några vagnar medan en annan står vid vagnarna man backar mot och kan ropa ut "UP7775, fem vagnar kvar. Fyra vagnar kvar, tre vagnar kvar, två vagnar, en vagn..." exempelvis, och sedan koppla ihop tåget, utan att föraren behöver lämna hytten en gång. Riktigt roligt!

Hoppas du fått lite svar på frågorna.
Jag tycker dock helt klart att du ska köpa Run8, det är helt klart värd de 40$ den kostar. Känslan när man för första gången lyckas ta ett långt, tungt tåg över berget i "Hogger Mode" (dvs det realistiska, svåra läget) utan att dra sönder ett koppel eller trycka vagnar av spåret i kurvorna, är faktiskt riktigt mäktig. Full fokus gäller i princip, för att känna efter vad tåget är på gång att göra.
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-19, 22:13   #8
espendylmodulatorn
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Nybro - Kalmar län
Inlägg: 91
Standard

Kört en del på US servrar där chatten gått riktigt varm - imho onödigt mycket tjafsande om ditt å datt- kan tänka mej att radiokommunikation kan bli jobbigt om man inte håller strikta regler... vilket förmodligen inte kommer funka

Föredrar nog chattrutan...

Håkan
espendylmodulatorn besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-20, 12:18   #9
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av espendylmodulatorn Visa inlägg
Kört en del på US servrar där chatten gått riktigt varm - imho onödigt mycket tjafsande om ditt å datt- kan tänka mej att radiokommunikation kan bli jobbigt om man inte håller strikta regler... vilket förmodligen inte kommer funka

Föredrar nog chattrutan...

Håkan
Tvärtom, faktiskt, vad jag har upplevt. Med röstkommunikation är det de facto enklare att hålla koll på vilka som för en radiodiskussion för stunden. Hör man att Dispatch konverserar med UP7775, då hör man det tydligt och väntar på sin tur. I en textchat ser du inte på samma sätt när en konversation är slut, eftersom du inte vet om den andra slutat skriva, eller skriver ett långt meddelande. Har du en röstradio, då hör du när det det är din tur.

Självklart måste man följa vissa regler, när man kommunicerar med radio. Man börjar alltid med vem man anropar, och slutar alltid en konversation med ordet "Out" (eller klart slut på svenska).
Anledningen till att det blir väldigt rörigt på chatten i sessionerna, är ju just att folk avbryter konversationer och inte är tydliga med vad de skriver.
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:35.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009