Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-04-15, 16:17   #1
FredrikNestor
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 32
Standard Gruppköp av Elbilar

För er som vill åka billigt samt bryr er om miljön
Just nu är det jag och två killar till som är intresserade av att köpa varsin elbil.

Bilen vi tänkte importera är en så kallad Flybo 6000zk och tillverkas i Kina.

Fördelen med en sån här liten elbil är bl.a.

-Låg milkostnad, drar el för ca 1kr/mil
-Miljöbilspremie på 10 000kr
-Gratis parkering m.m. i flera kommuner
-Mycket miljövänlig pga. inga utsläpp
-Billig, jämfört med t.ex. de norska elbilarna "Buddy"

Att vi just valt denna elbil beror på flera saker. Den största anledningen är att vi redan vet att det är en bra bil. Ett företag i USA importerar dessa bilar och har sålt ett större antal.
En annan av tillverkarens kunder är Tim, en kille i Irland. Han fick för några veckor sedan hem sin första leverans med 5 bilar. Än så länge är han mycket positiv och tycker att kvaliten verkar bra.Han håller för närvarande på att försöker få dem registrerade, eventuellt som fyrhjuling, varför vet jag inte. De har nog inte exakt samma regler som här i Sverige.
Jag har ständig kontakt med Tim och han berättar hur det går med bilarna.

Här är lite info om bilen:

Dimension (L*W*H):2260*1800*1545mm Container capacity: 6 units per 40’container
Ground clearance: 140mm
Wheelbase: 1580mm
Max speed: 65 km/h (can be restricted below 45 km/h for EEC certificate)
Wheel type (front/rear):145-70R12
Brake distance:≤6m
Net weight: 850kg (we are trying to slow down the weight to fit the request of EEC now)
Seating capacity: 2 persons
Turning radius: ≤4m
Grade ability: 12°
Power: 72V AC 5KW
Electric system: 12V DC
Battery: 12V 200Ah*6 lead-acid
Charger: 72V 25A
Controller: 72V
Charging time: ≤10h
Distance per charge: ≥130km
Speed control: pedal control/automatic
Drive type: rear wheel drive
Steering system: rack-and-pinion steering gear
Parking brake: hand/rear-wheel brake
Battery type: lead-acid maintainless battery
Weight of battery: 384kg
Battery life: recharging for 500 times




Priset för bilen är 3600 Euro, dvs ca 34000kr.
Till det tillkommer frakten, som är på ca 5000 dollar för en 40fot container (5 bilar), dvs ca 30000kr, vilket blir 5000kr per bil.

I sverige tillkommer tull och moms. Hur mycket tullavgiften är på vet jag ej, men låt säga 7 %.

I så fall blir det totala priset för bilen ca 52000kr, minus 10000kr i miljöbilspremie, dvs ca 42000kr

I priset ingår även blybatterier, elektrisk kupevärmare, radio/cd spelare, laddare, aluminiumfälgar samt sportstolar och sportratt.


Det vi behöver göra innan vi köper bilarna är bland annat:

-Kolla upp hur mycket tullavgiften är
-Hur går registrering och besiktning till? Är det överhuvudtaget möjligt att registrera den som personbil? Vilka krav ställs? CE märkning på vissa delar?
-Hur går importen till? Ska vi ta hjälp av en firma? Hur funkar det med containern? Vad gör man med containern när vi lastat ur bilarna? Ska var och en hämta sin bil i Göteborg eller ska vi ordna lastbil?

Detta är de frågor som jag i nuläget kommer på. Vi får hjälpas åt att kolla upp detta.

Om någon är seriöst intresserad av en elbil, så skriv här i tråden samt maila mig på fredrik.nestor1@TABORT.telia.com

Här är några bilder på bilarna.


http://i166.photobucket.com/albums/u...tor/Flybo5.jpg

http://i166.photobucket.com/albums/u...tor/Flybo4.jpg

http://i166.photobucket.com/albums/u...tor/Flybo3.jpg

http://i166.photobucket.com/albums/u...tor/Flybo2.jpg

http://i166.photobucket.com/albums/u...tor/Flybo1.jpg

http://i166.photobucket.com/albums/u...000zknew11.jpg

http://i166.photobucket.com/albums/u...6000zknew9.jpg

http://i166.photobucket.com/albums/u...6000zknew2.jpg


Har ni frågor så är det bara att skriva här eller maila.
FredrikNestor besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2008-04-15, 17:24   #2
Alexander Ödman
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Ort: Göteborg, Sverige
Inlägg: 18
Standard

Kul! Ser ut att vara rätt lik en SMART. Tyvärr har jag inte behov av en bil. Lycka till!
Alexander Ödman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-04-15, 18:14   #3
Jared
Tidigare Ugglan_1
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: Jönköping
Inlägg: 427
Skicka ett meddelande via MSN till Jared
Standard

Bilen passar utmärkt för stadskörning och diverse små körningar. Men hur är det med säkerheten och sådant? Finns det någon möjlighet till en bränsledriven motor eller är det endast eldrift.

Om jag skulle skaffa en miljöbil skulle jag någ skaffa den omtalade Toyota Prius som är en el-hybrid, man kan köra ca 5 - 8 mil /dag på el beroende på körstil samt väder. Men annars verkar det vara ett bra köp, allt beror på vad man ska använda bilen till. LYCKA TILL MED KÖPET!
__________________
Jag vill ha all form av kritik, både teknisk och konstruktiv kritik
Jared besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-04-15, 19:49   #4
Bengt74
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Södertälje
Inlägg: 471
Skicka ett meddelande via MSN till Bengt74
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jared
Men hur är det med säkerheten och sådant?
Finns troligen ingen säkerhet i den där bilen, den har ju inga som helst krockzoner, smäller man med en sådan så får nog räddningstjänsten använda konservöppnare för att få fram föraren o passageraren om det ens är möjligt, den lär väl bli som ett hoptryckt dragspel (1-2 dm kvar bara).

Miljövänlig: visst
Säker: nej
livsfarlig: ja troligen

Tyvärr, ingen bil i min smak, möjligen skulle jag kunna tänka mig en prius men troligen köper jag en etanol saab istället eller om det nu kommit någon annan saabmodell med miljöbränsle/framdrivning när det är dags att byta bil igen (om ca 10-15 år)

Hälsar
Bengt
__________________
Min hemsida: Räddningssidan www.raddningssidan.se
Bengt74 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-04-15, 21:51   #5
alexfaldt
Exilskånsk lokförare
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Nässjö, Sweden
Inlägg: 449
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jared
Bilen passar utmärkt för stadskörning och diverse små körningar. Men hur är det med säkerheten och sådant? Finns det någon möjlighet till en bränsledriven motor eller är det endast eldrift.

Om jag skulle skaffa en miljöbil skulle jag någ skaffa den omtalade Toyota Prius som är en el-hybrid, man kan köra ca 5 - 8 mil /dag på el beroende på körstil samt väder. Men annars verkar det vara ett bra köp, allt beror på vad man ska använda bilen till. LYCKA TILL MED KÖPET!
Vad det gäller Prius får du köra extremt långsamt i så fall. Bensinmotorn kickar in direkt vid annat än krypkörning eller kö-körning.......
__________________
//Alexander - läs min lblogg: http://blogg.alexfaldt.se
alexfaldt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-04-15, 22:15   #6
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Intressant!
Jag undrar hur det går för batteriet, om den blir slut om några år, finns det att få tag på ny då? Vart skall göra av gamla batteri miljövänligt sätt?

Säkerheten? Jag ryser. Det blir nog farligt.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-04-15, 23:41   #7
Eric B
Tidigare ssg
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Stockholm Söderort, Stockholms Län
Inlägg: 603
Skicka ett meddelande via MSN till Eric B
Standard

Hur går service till på denna bil? Den lär bli ganska dyr. Såpass dyr att det inte är värt köpet. Finns inga auktoriserade verkstäder i Sverige för denna bil vad jag vet.

Som många redan påpekat. Krocksäkerheten är lika med noll. Likaså bristen på all annan säkerhetsutrustning såsom ESP, ABS, Antispinn, krockkuddar etc. Rent allmännt är utrustningen påver. Indiska Tata Nano skulle möjligtvis vara ännu sämre.

Toyota Prius är visserligen en relativt bra miljöbil men svindyr.

Väntar spännt med att hybridmotorer bestående av Etanol/El motorer kommer eller möjligtvis Diesel/el motorer som faktiskt är på G hos flera tillverkare.

Intressant är att last och busstilverkaren Scania har tillverkat etanol bussar i snart 15 år. De ligger väldigt långt fram inom utvecklingen miljömotorer fast för bussar. Numera äger Volkswagen Scania och jag antar att de tar tillvara denna kompetens för framtida personbilsutveckling. Rätt offtopic, sry.
__________________
http://puggen.deviantart.com/
Eric B besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-04-16, 12:06   #8
FredrikNestor
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 32
Standard

Vad negativt det var här då :-)

Givetvis är säkerheten inte lika bra som i en stor Volvo. Men om ni inte vågar sätta er i den här elbilen, så antar jag att ni aldrig skulle sätta er på en motorcykel eller moped heller?
Jag känner mig bra mycket tryggare i en sån här elbil än till exempel när jag cyklar genom stan, där är man verkligen oskyddad.
Eftersom den här bilen passar bäst för stadskörning så är det ju inga höga hastigheter vi pratar om, de smällar som blir i stan leder väll sällan till att man krossas och stendör.

När batterierna är slut så får man givetvis lämna in dem för återvinning, så tar de hand om rubbet, det kommer inte att hamna på nån skrottipp och förstöra miljön.
Dessutom räknar jag med att om nått eller några år så finns det bra mycket billigare moderna batterier att köpa, som både är mycket lättare och har högre kapacitet. De forskar ju massor om detta nu så det tar nog inte så lång tid innan de blir mycket billigare.

Så denna bil är alltså för er som behöver en bil för stadskörning, kanske som andrabil som frugan kan ta till jobbet.
Men för er som är livrädda för trafiken och aldrig ens åkt moped eller cykel i stan, så är det nog inget för er, då får ni köpa en stor stadsjeep istället

Ang servicen. Alla reservdelar går att beställa hem. Givetvis är det en fördel om man är lite händig själv, men eftersom vi är fler än en som vill ha varsin elbil så kan man ju hjälpas åt med servicen. Det borde inte vara så mycket svåra grejer på en sån här bil. Tror den är ganska enkelt uppbyggd.

Senast redigerad av FredrikNestor den 2008-04-16 klockan 12:13.
FredrikNestor besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-04-17, 20:55   #9
Schulz
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Älmhult
Inlägg: 258
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Visst, är man en stadsmänniska som aldrig känner att man behöver en 200hk+ BMW/Audi så är en elbil klockrent. Men utanför stadsmiljön lär den väl vara lite väl oskyddad och slö? Aldrig att jag hade kunnat hålla 110 km/h på motorvägen eller överhuvudtaget 90 ens. Antar att dessa endast är lämpade för hastigheter på max 70 km/h.

Som sagt är de för stadsmänniskor med korta sträckor till de vardagliga ärendena, inget för pensionären som vill ut på en picknick i skogen 10 mil hemifrån. Jag är en lanskapsmänniska, så ni kan nog räkna ut vad jag tycker om nu jag ska ha en.

Hade ni vågat på omkörningar på E4 till exempel? No way...

Hade ur miljösynpunkt då i dagsläget satsat på Prius, men i längden väntat på en ren etanolbil ur den billigare miljöklassen.

Lycka till med köpet!
__________________
You'll Never Walk Alone
Schulz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-04-18, 11:24   #10
FredrikNestor
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 32
Standard

Schulz, hur gör en motorcykel när han ska köra om på motorväg då? De är mycket mer oskyddade.
Men det är ingen risk att man kör om någon med den här elbilen, som du kan läsa i infon så är toppfarten 65km/h, precis lagom för en sådan bil enligt mig.
FredrikNestor besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-04-18, 23:41   #11
simonbertilsson
Hyttåksfettischist
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Mjölby
Inlägg: 366
Skicka ett meddelande via MSN till simonbertilsson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av FredrikNestor
Schulz, hur gör en motorcykel när han ska köra om på motorväg då? De är mycket mer oskyddade.
Men det är ingen risk att man kör om någon med den här elbilen, som du kan läsa i infon så är toppfarten 65km/h, precis lagom för en sådan bil enligt mig.
Så långe man håller sig på gator med max 60 kmh ja...
__________________
Fotointresserad lokförare

Besök gärna min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
simonbertilsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-04-18, 23:44   #12
Mson
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Linköping, Sweden.
Inlägg: 523
Standard

Service är nog inte att byta motorolja iallafall Det man får göra är väl att fylla på batterivatten, kolla bromsarna o så. Dom fungerar väl ungefär som en eldriven truck, fast dom går snabbare än 15 km/h .... På truckarna är det batterivatten och bromsar man kollar.
__________________
MvH. Mson - http://mson.no-ip.org
Mson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-04-19, 13:32   #13
Alexander Ödman
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Ort: Göteborg, Sverige
Inlägg: 18
Standard

Men ärligt talat gubbar. Ni kan ju inte jämföra denna med varken en BMW/Audi eller en mellanvolvo eller en liten Prius. Det är liksom inte samma grej.

Hade jag haft pengar och ett jobb i stan med taskig lokaltrafik hade jag kunnat tänka mig att köpa en.

Fördelar:
- Liten, smidig --> lätt att parkera och lätt att hitta parkering till.
- Miljövänlig.
- Antar att den klassas som miljöbil = fri parkering i stan och 10 000 kr i miljöbildpremie.
- Billig
- Ingen beninkostnad. Du tjänar 11kr/mil jämfört med bensin/diesel.
- Du sparar 500 - 1000 kr i busskort i månaden.

Nackdelar:
- 65km/h är lite för lågt. 90 hade varit lagom i stan, då kan man köra på ringlederna.
- Inte säker. Fast om man inte ska köra den utanför stan så är det ju lite andra säkerhetskrav, det är ju de facto lägre hastigheter i städer.
- Lite för lite mångsidighet.
- Litet lastutrymme.
- Lite klurigt att komma till och ladda när man bor i lägenhet i stan.


Jag kan helt klart se fördelarna med denna. Alternativet hade vart en Smart som jag antar är dyrare.

Tack för erbjudandet Nestor.

Senast redigerad av Alexander Ödman den 2008-04-19 klockan 13:33.
Alexander Ödman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-04-19, 14:30   #14
FredrikNestor
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 32
Standard

Hej igen. Precis Alexander, det går inte att jämföra med en "riktig" bil.
Och jag håller med, elbilen klarar inte allt. Det går ju tyvärr inte att ta elbilen när man ska på bilsemester direkt.
Därför tycker jag elbilen är perfekt som andrabil.
T.ex. här i Norrköping finns en förort som heter Lindö. Det ligger ca 4 km utanför stan, och här på nästan bara folk som har gott om pengar. Det är bara villor. Nästan alla har två bilar. Istället för att åka i varsin bensinbil till jobbet så kanske tanten i familjen kan ta elbilen till jobbet, eftersom det är det hon har bilen till i 99% av falen. I det fallet är elbilen perfekt. :-)

Smart är inget alternativ tycker jag. Att t.ex. ge frugan i familjen en liten elbil istället för en smart är ju mycket bättre för miljön. Men vill hon ha en Smart, för att t.ex. få längre räckvidd, så kan man lika gärna köpa t.ex. en Hyundai i10 eller annan billig bil. Smarten drar faktiskt inte mindre än dem, och i Hyundaien och andra miljöbilar kan man sitta 4(5) pers istället för 2 som i smarten.
Så egentligen har jag inte fattat vitsen med Smart. Visst, eftersom den är hälften så stor som en vanlig bil så borde den dra hälften, men det gör den inte.. annars hade jag fattat.

Det verkar som om Tim i Irland kanske kommer att lyckas med registrering av elbilen, kanske som personbil dessutom. Då gäller den reggningen även i Sverige! Då slipper vi alla de problemen! Hur bra som helst :-)
FredrikNestor besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-04-19, 15:03   #15
Alexander Ödman
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Ort: Göteborg, Sverige
Inlägg: 18
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av FredrikNestor
... så kanske tanten i familjen kan ta elbilen till jobbet, eftersom det är det hon har bilen till i 99% av falen. ....ge frugan i familjen en liten elbil istället...

Fast jag antar att det inte bara är en bil till tanten. Jag vill ju att min fru/sambo/flickvän ska åka i den säkra bilen
Alexander Ödman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:45.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009