Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-06-24, 20:10   #1
mazter
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 85
Standard Behöver spårhjälp

Hej!
Hur gör man om man vill ha mjuka fina kurvor utan en massa små raksträckor imellan, som det blir med SAM-track jämfört med CHN:s spår?

mazter_20120624_0001.jpg
SAM till vänster och CHN till höger. (Skall självklart inte ha en sådan kraftig kurva)

Satt och kollade config.txt på båda och det skiljer sig en hel del mellan dem.
I SAM finns något som heter mesh-length som är 12.015, testade att sänka den till 6.015, och dem blev ju kortare, men sliperna blev som tändstickor. Se nedan.

mazter_20120623_0001.jpg

I CHN:s config är det length som gäller, och den är satt till 12,5m.
Andra spår där man kan få ganska snygga kurvor är väl längden satt på 2m. Vad skiljer dessa spår mot CHN?

CHN-spåren är dem enda jag sett som kan kröka sig från ände till ände.
Mao lite enkelt sagt så tar CHN en sväng efter varje sliper, medan SAM-tracken gör det vid var fjärde.

Är det kört att kunna göra något åt det.

Vill så gärna använda SAM-spåren eftersom de är så fina, tycker jag.
__________________
Jörgen
mazter besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-06-24, 21:18   #2
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Om jag inte tar fel, så har han väl gjort några 100 olika spårtyper.
Skulle gissa på, att du finner ett par likvärdigt spår bland hans grejer, som klarar av snävare kurvor. Typ 2, 4, 8 meters, men bara en vild gissning från min sida.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-24, 23:12   #3
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Det är hur spårets mesh är gjort. Du kan inte göra något åt det annat än det du redan funnit, track lenght men då ökar respektive minskar du avståndet och bredden på sliprarna. (Egentligen så bestämmer du varje meshsegments längd.) Troligtvis så har samma person gjort ett spår som är kortare med samma utseende, 12 meter är väldigt långt och skall användas på raksträckor för att hålla polygontalet nere där det inte behövs för att spara dataresurser (tveksamt om det är av nytta längre med dagens datorer) Du bör hitta en likadan spårbit där längden är 4 eller tillochmed 2 meter som skall användas vid kurvor. Personligen använder jag uteslutande den kortaste spårlängden när jag bygger då jag inte ser att det blir någon märkbar skillnad i prestanda och det är lättare att byta ut om man kör med samma spårlängd överallt på banan där spåret är samma.

Finns det något med 12 i namnet på spåret så leta efter ett spår med 4 eller 2 istället, brukar finnas. Annars får du filtrera ut hans saker och leta för hand, men det brukar vara någon logik i namnen på spår, i alla fall då det är ett helt paket med dem.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-25, 18:10   #4
mazter
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 85
Standard

Tack för svaren.
Skall kolla på deras respektive sidor och se om man hittar nåt matnyttigt där.
__________________
Jörgen
mazter besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-25, 22:45   #5
mazter
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 85
Standard

Kollade in Ocemy's spår och kastade in dem i photoshop och trollade lite med dem där.
Resultatet blev riktigt bra, tycker jag.

mazter_20120625_0001.jpg

Skillnad på kurva är det, mjuk och fin, men lite lång bara, men inga 2-meters här utan 12,5m. Han har visst bara denna längd att tillgå, men snygg kurva blir det iaf.
Det andra spåret passar ju bra på raksträckor istället.

Får fortsätta forska vidare på saken kanske.
__________________
Jörgen
mazter besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-26, 13:41   #6
CGD
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
Standard

Jag vill fråga mer om detta.
Jag har ju också märkt att en del räls är uppbyggda utav raka sektioner som kan vara olika långa. Så om man gör en kurva för kraftig blir det ju kurvan uppdelad utav små raksträckor så som bilderna visar.
Men så finns det ju den typ av räls som inte är sådan det blir aldrig några raka bitar i kurvorna utan bara en jämn böj.
Så vad är egentligen skillnaden?
Vilka mer än Ocemy's räls har den uppbyggnaden?

Senast redigerad av CGD den 2012-06-26 klockan 13:42.
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-26, 14:31   #7
ekv
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Umeå, Sweden
Inlägg: 147
Standard Tänk på minsta körbara radie

Ska man bygga skalenligt med 1435 mm spår är det lämpligt att aldrig underskrida 150 m i kurvradie. På mina bangårdar bygger jag aldrig med en kurvradie under 190 m och på linjen försöker jag att hålla mig till en kurvradie på minst 400 m. Med dessa restriktioner blir "Skenskarvar" inget störande problem.
__________________
Trucken
ekv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-26, 16:54   #8
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

De spår som inte har några skarvar är egentligen bara spår med väldigt tätt mellan sektionsdelningarna.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:03.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009