Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om järnvägar och tåg

Slumpade bilder från Centralen - Ett bildgalleri för tågbilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-02-16, 22:54   #16
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av m.n Visa inlägg
Kinnekullebanan är en av många banor i Sverige som saknar el, ATC, fjärrblockering mm. Men ansluts i Håkantorp resp. Gårdsjö med Älvsborgsbanan resp. V. Stambanan som har allt detta. Hur funkar övergången från att inte ha ATC till att plötsligt ha det? Dyker tåget plötsligt upp på tågklarerarens skärm eller hur fungerar det?
nu sticker jag ut hakan lite granna, mer kunnig får rätta mig om jag har fel... Bönan, t.ex...

men visst är det väl så att du med ditt tåg redan har ett tågläge, dvs det finns en plan och tidtabell. När du kommer i närheten av anslutningen tar du kontakt med tågledningen och om allt lirar enligt plan så läggs tågväg för dig och du får i så fall kör. Om inte så har du stopp i huvudsignalen in mot den ATC-kontrollerade delen tills tågväg kan läggas för dig.

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-16, 23:16   #17
bönan
Veteran

Reg.datum: Jul 2008
Standard

ATC har inget med trafikledningen att göra, det övervakar endast att lokföraren följer hastigheter och signalbesked.

Kinnekulle saknar precis som du säger fjärrblockering (FJB). I Gårdsjö är det FJTKL Hallsberg som styr, Håkantorp är jag osäker på men jag tror att det är FJTKL Göteborg om nu stationen inte är lokalbevakad. Emellan dessa två finns ett flertal lokalbevakade stationer med LTKL ("riktig tågklarerare") på plats.

När man saknar FJB har man istället tåganmälan (TAM). TKL Lidköping (tror jag) ringer Gårdsjö (FJTKL Hallsberg) och begär "klart", får "klart" och ringer sedan "tåg ut kl xx.xx". FJTKL Hallsberg vet när tåget är på gång, dessutom finns det antagligen en rälskontakt eller spårledning som aktiveras några minuter innan det kommer in i Gårdsjö vilket i sin tur får en klocka att ringa eller lampa att blinka etc. Jag vet inte hur det ser ut på fjärren, i Fagersta är det en fruktansvärt högljudd ringklocka som kan väcka de döda (och sovande tågklarerare).

På en del ställen saknas detta och då får lokföraren ringa och göra ankomstanmälan för att bli insläppt på stationen. Detta finns tex i Mora när man kommer från Orsahållet. Om tåget inte uppenbarar sig när det borde ringer man upp lokföraren och frågar var han håller hus. När tåget närmar sig lägger TKL tågväg dit tåget ska och signalen blir grön. På fjärren finns det ibland automater som lägger tågväg automatiskt, antingen rätt igenom stationen eller speciellt efter tågnr (tex har man en automat i Alingsås som mosar igenom alla tåg utom just pendeltågen som ska in på sidan och vända).

ATC-mässigt är det inte värre än att det piper till och panelen tänds upp när man rullar in på ATC-område. En lokförare kan förklara i detalj.

Hoppas du är nöjd med förklaringen, undrar du något mer förklarar jag gärna!

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora

Senast redigerad av bönan den 2016-02-16 klockan 23:19.
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-17, 02:39   #18
Hgv
Medlem

Reg.datum: Apr 2007
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Akki Visa inlägg
Det som är viktigt för mig är att få grepp om placering av signalerna in och ut från mötesplatserna, hur de villkoras etc. jag behöver också veta vad som är överordnat vad, tex tar AI-tågen farten från spårets maxhastighet eller vad (tex vid snäv växel måste farten sänkas till 40 km/h).
Det stämmer att AI-tågen inte kör fortare än spårets maxhastighet. Det går också att välja maxhastighet för individuella tåg genom att ange deras performance i %. Om jag inte minns fel är det 75% i utgångsläget, dvs om sträckans STH är 100 km/h kommer AI-tåget inte köra fortare än 75 km/h.

En egenskap som har stor inverkan på hur AI-tågen beter sig är deras prioritet. Högst prioritet har Special, följt av Express Passenger, sedan Stopping Passenger, Express Freight, Low Speed Freight osv. Om du exempelvis vill få två passagerartåg att mötas vid en viss station kan det vara nödvändigt att ge det väntande tåget lägre prioritet, annars finns det risk att AI-klareraren schemalägger mötet någon annanstans eller inte klarar av att hantera mötet överhuvudtaget.

Det är viktigt att komma ihåg att TS inte hanterar AI-trafik i allmänhet och enkelspår i synnerhet särskilt bra. Ett scenario som i editorn inte anger några fel kan i simulatorn tyvärr leda till alltifrån tåg som aldrig kommer iväg till kollisioner.

Förresten, om du inte har det redan så är här linjebeskrivning för din rutt (har säkert ändrats en del sen 80-talet men det ger ju en fingervisning om hur signalering och skyltning är):

http://www.trafikverket.se/TrvSeFile...karlskrona.pdf

http://www.trafikverket.se/TrvSeFile...l_emmaboda.pdf
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-19, 18:28   #19
m.n
Medlem

Reg.datum: Jul 2014
Standard Okej

Citat:
Ursprungligen postat av bönan Visa inlägg
ATC har inget med trafikledningen att göra, det övervakar endast att lokföraren följer hastigheter och signalbesked.

Kinnekulle saknar precis som du säger fjärrblockering (FJB). I Gårdsjö är det FJTKL Hallsberg som styr, Håkantorp är jag osäker på men jag tror att det är FJTKL Göteborg om nu stationen inte är lokalbevakad. Emellan dessa två finns ett flertal lokalbevakade stationer med LTKL ("riktig tågklarerare") på plats.

När man saknar FJB har man istället tåganmälan (TAM). TKL Lidköping (tror jag) ringer Gårdsjö (FJTKL Hallsberg) och begär "klart", får "klart" och ringer sedan "tåg ut kl xx.xx". FJTKL Hallsberg vet när tåget är på gång, dessutom finns det antagligen en rälskontakt eller spårledning som aktiveras några minuter innan det kommer in i Gårdsjö vilket i sin tur får en klocka att ringa eller lampa att blinka etc. Jag vet inte hur det ser ut på fjärren, i Fagersta är det en fruktansvärt högljudd ringklocka som kan väcka de döda (och sovande tågklarerare).

På en del ställen saknas detta och då får lokföraren ringa och göra ankomstanmälan för att bli insläppt på stationen. Detta finns tex i Mora när man kommer från Orsahållet. Om tåget inte uppenbarar sig när det borde ringer man upp lokföraren och frågar var han håller hus. När tåget närmar sig lägger TKL tågväg dit tåget ska och signalen blir grön. På fjärren finns det ibland automater som lägger tågväg automatiskt, antingen rätt igenom stationen eller speciellt efter tågnr (tex har man en automat i Alingsås som mosar igenom alla tåg utom just pendeltågen som ska in på sidan och vända).

ATC-mässigt är det inte värre än att det piper till och panelen tänds upp när man rullar in på ATC-område. En lokförare kan förklara i detalj.

Hoppas du är nöjd med förklaringen, undrar du något mer förklarar jag gärna!
kul med en förklaring. Det förklarar varför det finns en liten stuga precis vid Lidköping station.
Om jag får byta ämne litegrann, du som gissningsvis är van vid att läsa grafer (Trafikverkets tidtabellsgrafer) vad tusan innebär det att vissa tågnr är skrivna i rött och vissa i svart?
m.n besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-19, 19:16   #20
bönan
Veteran

Standard

Röda streck är extraanordnade tåg.
Svart streck är ordinarie tåg, tjockare för persontåg och tunnare för godståg.
Lila streck betyder specialtransport (tungt, brett, långt etc).
Blåmarkerade tåg är inställda, men detta syns vad jag vet inte på de offentliga graferna då man normalt gör det för hand.

Jaså, TKL i Lidköping får alltså inte sitta i stationshuset? Trist!

Gammal 2016-04-25, 16:51   #21
m.n
Medlem

Reg.datum: Jul 2014
Standard Haha

Citat:
Röda streck är extraanordnade tåg.
Svart streck är ordinarie tåg, tjockare för persontåg och tunnare för godståg.
Lila streck betyder specialtransport (tungt, brett, långt etc).
Blåmarkerade tåg är inställda, men detta syns vad jag vet inte på de offentliga graferna då man normalt gör det för hand.

Jaså, TKL i Lidköping får alltså inte sitta i stationshuset? Trist!
Tycker jag låter ganska chill påtanke på hur få tåg som egentligen går på Kinnekullebanan, lite ensamt kanske

Jag har för mig att det finns en liknande stuga i Mariestad också, så tågklareraren i Lidköping kanske sköter biten Lidköping - Håkantorp därefter tar Göteborg över och Mariestad sköter Lidköping - Gårdsjö och därefter tar fjärren över.

Men nu till nästa fråga: RST och post-GT har alltid företräde om jag förstått det rätt. Men som förra veckan ordnade jobbet en resa till Köpenhamn med ett flertal chartrade tåg. Räknas chartrade tåg som RST eller TJT, och hur prioriteras dem?
m.n besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-05-13, 21:10   #22
bönan
Veteran

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av m.n Visa inlägg
Tycker jag låter ganska chill påtanke på hur få tåg som egentligen går på Kinnekullebanan, lite ensamt kanske

Jag har för mig att det finns en liknande stuga i Mariestad också, så tågklareraren i Lidköping kanske sköter biten Lidköping - Håkantorp därefter tar Göteborg över och Mariestad sköter Lidköping - Gårdsjö och därefter tar fjärren över.

Men nu till nästa fråga: RST och post-GT har alltid företräde om jag förstått det rätt. Men som förra veckan ordnade jobbet en resa till Köpenhamn med ett flertal chartrade tåg. Räknas chartrade tåg som RST eller TJT, och hur prioriteras dem?
Sent svar, men bättre sent än aldrig: Vi måste dela upp detta i system H och M. I system H finns spårledningar - man ser var tågen befinner sig när de är ute på linjen. I System M finns det inte, och man kan inte se var tågen är. Det kan dock finnas inne på stationerna.

I system H övervakar fjärren linjerna och de flesta stationerna, även om lokalstyrda stationer kan förekomma (så som Fagersta, Borlänge, Helsingborg etc etc).

I M styr varje tågklarerare enbart över sin egen station och de angränsande linjerna. Två tågklarerare har alltså "delad vårdnad" av linjen mellan deras stationer. I mitt fall är alltså både tkl Fagersta och tkl Smedjebacken gemensamt ansvariga för sträckan Fagersta - Smedjebacken.

För att krångla till det lite ytterligare kan stationer i system M vara obevakade - de blir då en del av linjen och tågen får köra rätt igenom. Smedjebacken blir obevakad på kvällarna och då tar Tkl i Fagersta och Ludvika (fjärren Hallsberg) över ansvaret för hela sträckan.

Hoppas det var någotsånär begripligt...

Gällande prioritering av tåg: Rst har ingen prioritet över Gt eller Tjt, däremot får långsammare tåg av naturliga skäl stå åt sidan för att släppa fram snabbare. Därmed kan det verka som att Rst har prio. En perfekt dag då allt går enligt tidtabell uppstår inga konflikter, men när en konflikt väl uppstår gäller principen "tåg i tid går först". Den kreative tågklareraren undviker dock att stoppa tunga godståg på 3000 ton, att komma igång igen är mycket svårare för dessa än för en "spårvagn deluxe". Däremot kan varje tågoperatör välja hur den vill prioritera bland sina egna tåg (eller komma överens med ett annat bolag).

Senast redigerad av bönan den 2016-05-13 klockan 21:16.
Gammal 2016-05-17, 11:02   #23
Nils Blid
Medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Citat:
Infartssignalen brukar stå ca 200 m från yttersta växeln och är i allmänhet en 4-skenssignal.

Utfartssignalen/utfartsblocksignalen står oftast rygg i rygg med infartssignalen. Den är oftast en 2-skenssignal alternativt en 4-skenssignal om nästa mellanblock står inom 3 km. Detta är främst på dubbelspår.

Inne på stationen finns mellansignaler, oftast en 2-skenssignal på normalhuvudspår och en 3-skenssignal på avvikande huvudspår. Det går aldrig att få kör i mellansignalen om det är stopp i utfarten.

På främst små stationer kan mellan- och/eller utfartssignaler saknas och ersätts då med att tågklareraren ger körtillstånd med handsignal.
Intressant. Om infartssignalen står 200 m från ytterst växeln och infartssignalen och utfart ska stå rygg mot rygg, då kommer ju utfartssignalen också att hamna 200 meter utanför ytterst växeln - d v s ute på linjen.

Jag vill minnas att Jgloket skrev vid något tillfälle, angående den svåra konsten att bromsa, att man kan backa ett persontåg, men inte ett godståg.

Om man följer 200-metersregeln då krävs det väl fri sikt från yttersta växelns hinderfria påle till ytfartssignalen? Annan lösning?

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-05-23, 22:05   #24
bönan
Veteran

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Intressant. Om infartssignalen står 200 m från ytterst växeln och infartssignalen och utfart ska stå rygg mot rygg, då kommer ju utfartssignalen också att hamna 200 meter utanför ytterst växeln - d v s ute på linjen.

Jag vill minnas att Jgloket skrev vid något tillfälle, angående den svåra konsten att bromsa, att man kan backa ett persontåg, men inte ett godståg.

Om man följer 200-metersregeln då krävs det väl fri sikt från yttersta växelns hinderfria påle till ytfartssignalen? Annan lösning?

Nisse
Stations(driftplats)gränsen går alltid omedelbart utanför infartssignalen. Utfarts(block)signalen befinner sig alltid innanför infartssignalen, även om den står rygg i rygg. Yttersta växlen har ingenting med driftplatsgränsen att göra, det finns faktiskt driftplatser med enbart ett spår och inga växlar alls.

Utfartssignalen måste inte synas inifrån stationen, mellansignalerna, belägna inne på stationen är kopplade till utfartssignalen och reglerar därmed rörelser ut från stationen. I de fall då de saknas ska tåget ha handsignal "körtillstånd" - tågklareraren går ut med signalstaven. Om mellansignal finns men inte syns pga kurva etc ska tåget ha muntligt körtillstånd (om det gjort uppehåll).

Persontåg får backas "en kortare sträcka vid plattform" utan vidare tillstånd, förutsatt att tåget kan manövreras i backriktningen. Det innebär med andra ord motorvagn eller loktåg med manövervagn. Rimligen borde det också gälla godståg med radiolok där man kan stå på sista vagnen och styra, men JTF är lite otydlig här.

Gammal 2017-09-12, 16:14   #25
bönan
Veteran

Standard

Så här kan det se ut på en lite större station... Manöverpanelen till ställverket Modell 65 på TågX Borlänge. Kommandona till ställverket slås här på en knappsats kallad "tastatur" (den vita lådan i mitten på skrivbordet).
Bifogade bilder

Senast redigerad av bönan den 2017-09-12 klockan 16:15.
Gammal 2017-10-01, 13:27   #26
bönan
Veteran

Standard

Ställverk av typen "centralapparat" på Smedjebackens station. Mycket vanligt på små stationer gränsande mot linjer utan linjeblockering. Står i allänhet utomhus, men undantag finns. Togs fram i början av 50-talet då moderna reläställverk var för dyra för mindre linjer.

Växlarna läggs med trycknappar, sedan används handtagen för att låsa tågvägen. Varje handtag kan välja 2 olika tågvägar, så på en större station blir det snabbt väldigt många handtag. Anser ställverket att växlars läge och den valda tågvägen stämmer överens tänds en kontrollampa. Då låser man in tågvägen med hjälp av K15-nyckel. Ett nyckelhål för varje signal. Endast infart- och utfartssignaler finns. S-tavlor och handsignal ersätter mellansignalerna. Helt klart ett mer komplicerat ställverk att hantera, å andra sidan är trafiken oändligt mycket lugnare..
Bifogade bilder

Senast redigerad av bönan den 2017-10-01 klockan 13:29.
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:08.