Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-09-23, 13:06   #1
avslutat_konto
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Björklinge, , Sweden.
Inlägg: 358
Standard Simulatorn på JVM i Gävle

Fick mig att fundera lite, har inte varit där på en evighet och kommer förmodligen inte ha tid att åka dit heller.
Jag kan bara le åt dom sena nätter och långa dagar som jag HP,och Mazz med flera ägnade åt att få det hela att funka.
Vi körde även tågsimulator dagen uppe i Gävle som vart en dag som man sällan glömmer

Hur är det idag ??, är den gamla x2 simulatorn kvar och vad kör man på den ??, tidigare körde man VHJ på denna men kör man annan rutt idag ??
avslutat_konto besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-09-23, 13:31   #2
avslutat_konto
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Björklinge, , Sweden.
Inlägg: 358
Talking Vi lägger till lite mer

Vi har kommit ett par år framåt sen MSTS och en tågsimdag !!!
Vad sägs om att vi kanske borde köra en ny tågsim dag ???
Det är mycket jobb i att ordna en sådan tillställning, men det är värt varenda minut du lägger ner på det hela
I dagens läge har vi fler simulatorer att välja på, vi har otroligt duktiga människor som jobbar med att förgylla användarens tillvaro oavsett vilken sim vi väljer.
Dessa människor förtjänar en dag i rampljuset

Som jag sa så är det otroligt mycket jobb att anordna ett event som detta, men jag lägger gärna ner den lilla fritid jag har på ett sådant event.
Är du intresserad så släng mig ett PM så får vi se vart det hela tar vägen :d
avslutat_konto besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-23, 13:41   #3
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

den gamla X2-simulatorn börjar nu smälta in fint i musei-miljön... Den börjar bli museal också...

jag har "lite vakande" hand över simulatorn och det är fortfarande VHJ som gäller. Endast spårtexturen är utbytt sedan starten... Även KMJ3-deluxe finns där, men kan bara köras när det är bemannat, då körtiden är för kort.

x2-simulatorn har fyllt en väldigt viktig funktion genom åren, de tre 5-orna har fungerat väl. Från 5 år, 5 minuters körning och 5 kronor...

Syftet har aldrig varit att visa "spjutspetsen" av tågsimulering, utan en möjlighet för de minsta att "köra X2".

En hel del funktioner som vi är vana vid är låsta just för att den måste fungera utan handledning. det har den också gjort genom åren. En ombyggnad genomfördes runt 2005 som bytte ut dator och all den gamla styrelektroniken.

Såvitt jag vet så rullar den fortfarande.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-23, 13:48   #4
avslutat_konto
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Björklinge, , Sweden.
Inlägg: 358
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz Visa inlägg
den gamla X2-simulatorn börjar nu smälta in fint i musei-miljön... Den börjar bli museal också...

jag har "lite vakande" hand över simulatorn och det är fortfarande VHJ som gäller. Endast spårtexturen är utbytt sedan starten... Även KMJ3-deluxe finns där, men kan bara köras när det är bemannat, då körtiden är för kort.

x2-simulatorn har fyllt en väldigt viktig funktion genom åren, de tre 5-orna har fungerat väl. Från 5 år, 5 minuters körning och 5 kronor...

Syftet har aldrig varit att visa "spjutspetsen" av tågsimulering, utan en möjlighet för de minsta att "köra X2".

En hel del funktioner som vi är vana vid är låsta just för att den måste fungera utan handledning. det har den också gjort genom åren. En ombyggnad genomfördes runt 2005 som bytte ut dator och all den gamla styrelektroniken.

Såvitt jag vet så rullar den fortfarande.
Tack för informationen , kul att veta att den rullar än då
Du har ett pm från mig, läs gärna det och Hawk...hör av dig till mig
avslutat_konto besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-23, 19:04   #5
avslutat_konto
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Björklinge, , Sweden.
Inlägg: 358
Standard

Har pratat lite med Mazz m en sådan dag och har fått lite alternativ till JVM Gävle, har även pratat med Robert på JVM Gävle och dom är jätte intresserade av en sådan dag.
Är ett jättejobb att arrangera något dylikt och med den lilla fritid jag har känns det meningsfullt att jobba vidare med det hela.

Grabben och jag fortsätter att spåna på det hela och med tanke på dom simulatorer det finns ute idag så är utmaningen lockande, det finns så mycket att visa från alla simulatorer.
Men finns en liten note dock.

Intresset från detta forum för ett dylikt evenemang påverkar ju helt klart, om vi har lite eller inget intresse från e-buzz så väljer jag och grabben att fokusera det hela på andra forum.
Jag menar inget illa med det utan det handlar helt enkelt om att engagera folk omkring sig för ett intresse som många brinner för.
avslutat_konto besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-23, 20:17   #6
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Hej!
Jag hade velat åka dit för några år sen, men blev förhindrad av familjeskäl. Visst är jag intresserad av JVM.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-23, 20:18   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Verkligen skönt att se en lugn, sansad och konstruktiv Repairman igen. Ditt utbrott kan vi väl lägga i papperskorgen nu? Kul idé med en ny simulator på JVM, kan säkert få några ungdomar att komma till vår hobby? Mycket har ju hänt sen er förra version, RW med bra landskapsgestaltning, Trainz med bra stöd för rullande materiel m.m. Jag kan kanske bidra på nått sätt?

Osökt kommer man att tänka på Milltons "Smålandsbana" på tekniska muséet i Stockholm, hur många smågrabbar har inte den fått att börja med modelljärnväg!?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2011-09-23 klockan 20:23.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-23, 20:39   #8
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Dethär låter ju kul, skulle gärna delta!
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-23, 20:52   #9
avslutat_konto
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Björklinge, , Sweden.
Inlägg: 358
Standard

Tack

Tyvärr så jobbar man allt för mycket nu och det gör att jag inte har tid för våran svenska metod att vi ska fundera på saken en vecka eller flera
Jag bokar upp ett möte med Helena på JVM Gävle så fort som möjligt, sen jobbar jag utifrån vad vi nu kommer överens om på detta möte.

Hur man nu än vrider och vänder på det hela så ger det mig fler ideer
Totte med sin otroliga rutt, borde ju då liksom köras på x2! an istället för VHJ, ska se om jag får tag på Magnus som är skapare av VHJ, men känner jag honom rätt så är det klart att vi ska byta till Trollhättan på x2´an.

Ian du ger mig ännu mer idéer, jag vet att du med många gillar smalspår, och vad passar bättre än det pågående DONJ, helt underbart
Återkommer med vart det hela tar vägen..
avslutat_konto besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-23, 21:41   #10
avslutat_konto
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Björklinge, , Sweden.
Inlägg: 358
Standard

Så var man här igen då

Kör en liten edit på det jag sa tidigare och kom på att jag gärna vill ha mera info!!
Totte !!
Vore kanon om du kan skicka mig lite bakgrund till varför du har skapat din rutt i MSTS.
Ian och involverade i DONj
Att återskapa ett stycke järnvägs historia i simulator världen är inte lätt, precis som Totte så sliter man bort många hårstrån och får säkert lite grått på köpet .

Idag är det tyvärr inte lika lätt att sälja in en Tågsimdag då det som Robert (Robert Sjöö VD JVM gävle) sa, blivit lite mer tungjobbat.
Dom är väldigt intresserade av en sådan dag men samtidigt behövs det en dokumentation från min sida om varför vi simmare vill ha en sån dag.

Jag vet att förutom ovan nämnda personer finns ett antal otroligt duktiga kreatörer till alla våra sims, namn ..ekan ...bengan ..mfl ....
Alla dessa människor håller våra simulatorer vid liv och utöver det så har dom en enorm kunskap om historiken kring våra järnvägar.

Som jag sa så behöver jag idag en stark argumentation för att kunna genomföra en ny tågsim dag .
Med eran hjälp så är det inte omöjligt...
avslutat_konto besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-23, 21:48   #11
Bombardier Train
Tidigare Ruben
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
Standard

Skulle ju vara jätteroligt med en sån dag! Har alltid villat uppleva den simulatorn...
__________________
//Bombardier Train


Bombardier Train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-23, 22:22   #12
avslutat_konto
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Björklinge, , Sweden.
Inlägg: 358
Standard

Igen då ..
Vore jättebra om följande kan ta kontakt med mig

Ekan
Bengan
Hawk
mfl ,om du känner dig träffad
lite svårt att plocka ut bra modders från en lååååång...låååååååååååååååååååååång lista.

argumentation är mitt mål och med dessa personers kunskap...då är vi nästan i mål
avslutat_konto besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-23, 22:38   #13
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Hej Repairman!
Bakgrunden var ju att jag bor närheten i Trollhättan skapade jag rutten Oslo-Göteborg.
Min drömyrke var ju lokförare och fick inte bli för min grava hörselskada. Då hittade jag MSTS i affärcentrum i Trollhättan 2002. Jättelycklig var jag började jag köra tåg nästan som i verklighet.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-23, 22:41   #14
avslutat_konto
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Björklinge, , Sweden.
Inlägg: 358
Standard ska svara på ett PM direkt då

Nä är inte som du säger ego trippad, då har du missat en del.

Meningen med en TSM dag är inte att visa upp mig, utan e syfte med en sån dag är att visa vad alla våra medlemmar åstadkommer, dom förtjänar banne mig sin dag dom med ........
avslutat_konto besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-23, 22:47   #15
avslutat_konto
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Björklinge, , Sweden.
Inlägg: 358
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Hej Repairman!
Bakgrunden var ju att jag bor närheten i Trollhättan skapade jag rutten Oslo-Göteborg.
Min drömyrke var ju lokförare och fick inte bli för min grava hörselskada. Då hittade jag MSTS i affärcentrum i Trollhättan 2002. Jättelycklig var jag började jag köra tåg nästan som i verklighet.
Och sånt kanonjobb du har gjort
förstår vad du menar..har lite av samma problem själv med C kort mm, men man lever vidare trots allt
avslutat_konto besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:36.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009