Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > Guider/tutorials - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-09-06, 20:25   #1
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard "Varför funkar inte RC-loket så bra?" Introdution till nya användare.

Många nya användare har kommit hit och frågat om varför RC-loket eller T44:an inte fungerar så bra i tågsimulatorn som de officiella DLCn gör. Well, det är för att dessa inte är officiella och är skapade av 3:e part.

Bakgrund till guiden
När loken, vagnarna och banorna till Train Simulator, som finns här på Svenska 3D-tåg såväl som på Banbyggarna.se, så lånade man mycket script och komponenter från spelet de ska rulla på. På den tiden så kom alltid samma banor och vagnpark med varje release av spelet "Rail simulator", "Railworks" ända fram till "Railworks 3 - Train simulator 2012". Inte konstigt att 3:e-partsutveckare "lånade" av scripts och komponenter från de lok, vagnar och banor som kom med spelen på den tiden. Det underlättade utvecklandet av tåg och objekt till simmet. Det var (och är) svårt att få in objekt till spelet trots allt...

Problemet
När Railsimulator.com (Nuvarande Dovetail Games) släppte Train Simulator 2013, så valde man att släppa med helt nya rutter och en annan vagnpark för nya användare av spelserien. Helt plötsligt så försvann all script och komponenter som 3-parts-grejer släppta på webben var beroende av från tidigare versioner. Detta skapade problem för nya användare, och gör det fortfarande idag, då varje år släpps en ny version av Train simulator - med nya rutter och annan vagnpark, för nya användare - mot tidigare versioner. 3-parts-utvecklarna har lärt av detta och de flesta jobbar med att göra sina projekt oberoende av andra komponenter, antar jag. Men hur är det med äldre material? De är ändå beroende av det som fanns av orginalspelen (RW3/TS2012 och äldre), och det är inte så ofta att uttvecklarna uppdaterar sina projekt att bli oberoende. T44:an har alltid varit sig likt sen när den kom ut. och RC-loken har ljud och kopplingsskcript som används på den BR101 som körs på Haeg-Sieg line! De finns inte med i nyare versioner - kort sagt!

Lösningen
I samband med releasen av TS2013 så släppte dåvarande Railsimulator.com ut 2 DLC på steam: European Loco & Asset pack och US Loco & Asset pack. Då får du alla lok, vagnar och material som kom med i orginalspelen, dock inte rutterna (Tror jag - men två av dem finns gratis på Steam workshop.). Det är den här paketet som behövs för nya användare att ladda ner 3:e parts lok, vagnar och rutter som inte finns på Steam, då man i många fall fortfarande använder dessa som bas i sina projekt. Tyvärr kostar det en liten slant extra för nya användare, men då får man möjligheten att fullt ut ha glädje att köra med 3:e-parts-grejer.

Att tänka på
När du sedan ska köra dina 3:e-parts lok & vagnar på officiella rutter, t.ex. de rutter som kom med spelet du köpte (T.ex. Munich-Garmich parkenkirschen (stavning...) på Train Simulator 2015) så måste du aktivera asset-paketen i rutten för att det ska funka. Pakektet är aktivt redan på äldre DLCn och på flera 3-parts-rutter t.ex. Three country corner route, så där är problemet löst.

Exempel
Du vill köra en RC3-tåg med B7-vagnar från Munich till Garmich.
1. Gå in i World editor och välj scenario mode.
2. Öppna asset-filtern, leta upp Sweden och bocka i. Du kan nu välja RC-lok.
3. Leta efter Mazz och välj P-80. Du kan nu välja svenska personvagnar, A7 och B7.
4. Leta upp Kuju och välj "Railsimulator". Nu kan loken och vagnarna använda nödvändiga scripts för att fungera. Du kan nu forma dessa till ett tåg.

Har du problem så är det bara att fråga oss.
Bilder kommer här senare.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Senast redigerad av ADDE den 2014-09-06 klockan 20:28.
ADDE besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2014-09-07, 22:17   #2
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

Hej
Bra idé med en guide. En sak bara; är du säker på att 80-talarna
aktiveras under Mazz i asset-filtret? Jag tror att dom ligger under
KMW. I alla fall den version av vagnarna som jag har.

mvh .... Mats
__________________

Motörhead - Overkill
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-09-08, 00:30   #3
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av MatsH Visa inlägg
Hej
Bra idé med en guide. En sak bara; är du säker på att 80-talarna
aktiveras under Mazz i asset-filtret? Jag tror att dom ligger under
KMW. I alla fall den version av vagnarna som jag har.

mvh .... Mats
ja, var ju KMW... när jag skrev artikeln så skrev jag rakt ur minnet. Får uppdatera artikelns text när jag kompletterar den med bilder.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-06-20, 23:29   #4
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Spartips! Du får European Loco & Asset Pack på köpet om du köper någon av följande rutter på Steam:
  • GARL
  • Woodhead Line
  • Doncaster Works
  • Falmouth Branch
  • Class 111 Pack
  • Edinburgh - Glasgow
  • Great Western Main Line
  • Hatchet Hill Quarry
  • Somerset and Dorset Joint Railway
  • East Coast Main Line
  • Ruhr-Sieg

Du får US Loco & Asset pack på köpet om du köper någon av följande rutter på Steam:
  • Cajon Pass
  • Northeast Corridor

Du får båda på köpet om du köper någon av följande rutter på Steam:
  • West Coast Mainline North
  • Ohio Steel 2
  • Cologne-Dusseldorf
  • Portland Terminal
  • Portsmouth Direct Line
  • Bristol to Exeter
  • Rascal and Cottonwood
  • Colton and Northern
  • Fort Kent to Eagle Lake
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Senast redigerad av ADDE den 2015-06-20 klockan 23:31.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-08-23, 20:11   #5
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Jag har hört att den nya rutten "China clay for export", som är under utveckling till TS15 använder sig av gamla lok från European Asset pack. Och därmed ingår paketet gratis för nya användare som köper rutten när den kommer ut!
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-12-26, 15:18   #6
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Ett gäng banor från 3:e parts som nu säljs på steam använder sig av European Asset pack, bl.a. de rutter jag vet har dessa är JustTrains Three country corner route och Aerosofts Mosel walley: Koblenz-Trier
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-02-08, 11:54   #7
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Hej!
Ursäkta att jag tar upp gammal tråd.
Rc:n har blivit dyrare att skaffa! Loket kostar 150kr + European Loco & Asset Pack 13.99 Euro. Det blir sammanlagt nästan 300 spänn. Inte klokt!
Går det inte att modifiera om loket så att man slipper kravet European Loco & Asset Pack?
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-02-08, 14:03   #8
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Hej!
Ursäkta att jag tar upp gammal tråd.
Rc:n har blivit dyrare att skaffa! Loket kostar 150kr + European Loco & Asset Pack 13.99 Euro. Det blir sammanlagt nästan 300 spänn. Inte klokt!
Går det inte att modifiera om loket så att man slipper kravet European Loco & Asset Pack?
Well, som jag skrev tidigare så får man dessa paket om man köper några utvalda rutter, se ovan. så då smaller man 2 flugor I en small.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:42.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009