Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-02-26, 16:46   #1
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard Bussimulator 2012 (TML-Studios)

TML Studios har släppt en ny bussimulator, Bus Simulator 2012. http://www.world-of-busdriver.com/index.php?id=745

Man kör buss i påhittade tyska områden. Bussen är en Mercedes Citaro och finns både som enkel och ledbuss. Jag har själv köpt spelet och testat en del. Här kommer mina tankar om spelet.

För det första är spelet endast släppt på tyska (det kan komma ett engelskt släpp i framtiden), så det tog ett tag att komma igång (det är mycket man ska lära sig...) Men när man väl är igång så är det ett mycket trevligt spel. Det är väldigt detaljerat. När en passagerare stiger på har den antingen kort eller så betalar den kontant. Då måste man printa in summa, biljett osv osv i datorn på bussen, så att den kan skriva ut en biljett.

Man kan också byta linje utan att behöva köra tillbaka till depån (som i BCCS). Man kan alltså köra t.ex linje 10 och när den är slut kan man byta och köra linje 11.

Bussen har fler funktioner än någonsin tidigare. Man kan reglera AC/värme, spärra dörrar, niga, öppna fönster och mycket mer. Man har dessutom en färddator där man skriver in sitt förarnummer och lösen för att sedan kunna skriva in linjenummer osv.

Men det finns en del negativt också. Bussen är väldigt svårstyrd (iaf med tangenter). Dessutom är det i stort sett omöjligt att svänga höger utan att köra upp på trottoaren med bussens bakre del. Oavsett om det är enkel eller ledbuss. Båda bussarna beter sig mycket konstigt vid svängar. Men om man övar mycket så går det att köra helt ok.

AI är mycket förbättrad jämfört med BCCS. Bilarna kör snabbare. I BCCS körde man alltid mycket snabbare än alla personbilar med bussen. Det är mer verkligt nu när man blir omkörd istället för att köra om. Trafiken flyter också på bättre och bilarna beter sig smartare.

AI bussarna kör på de olika linjerna som finns i spelet istället för att bara gå skyltade SAN FRANCISCO som de gjorde i BCCS. Till exempel gjorde jag en egen linje (10) och när jag prövade den mötte jag linje 10 mot motsatta hållet. Mycket snyggt!

Det finns bara Citaro-modellen men flera olika målningar samt versioner med reklam på. Dock är reklamen på TML's äldre spel, men det går att göra egna repaints.

Sammandraget tycker jag det är ett mycket trevligt spel som är värt att köpa! Kan tillägga att det går att välja månad att köra (Jan-Dec). Väljer man t.ex Dec är det minusgrader ute, det snöar och det blir halt på vägarna (svårare att bromsa osv). Väljer man en höstmånad är det regnigt och blåsigt Mycket trevliga detaljer!

Svarar gärna på frågor om ni har några!
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-02-26, 16:51   #2
Mikey
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 7
Standard

Det spelet känns riktigt kul! Men vågar man ens tänka på vilka systemkrav spelet har...?
__________________
M.V.H Mikey
Mikey besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-26, 17:10   #3
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Inte jättehöga krav faktiskt! Grafiken är ju inte jättekrävande, men när spelet har så mycket att upptäcka tänker man inte på att grafiken inte är grym Spelet installeras i två versioner, så kan man välja hög eller basic!

Basic-Version:
Windows XP (SP3)/ Vista/7,
Dual-Core-Prozessor mit 2,6 GHz,
Geforce 9800 GT,
mind. 2 GB RAM,
DirectX 9.0c

High-Version:
Windows Vista/7 mit 64 Bit,
Quad-Core-Prozessor mit 3 GHz,
4 GB Ram,
Grafikarte: min. GTX 560Ti
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-26, 17:55   #4
Mikey
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 7
Standard

Tack! Dock tror jag ändå det är för mycket för min dator
__________________
M.V.H Mikey
Mikey besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-26, 18:06   #5
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Hur mycket skiljer det sig mellan basic och hög i fråga om utseende? Min dator klarar hög-versionen men eftersom jag kör XP så skulle det ända inte fungera??

Kan man få se någon bild?
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-26, 19:46   #6
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bönan Visa inlägg
Hur mycket skiljer det sig mellan basic och hög i fråga om utseende? Min dator klarar hög-versionen men eftersom jag kör XP så skulle det ända inte fungera??

Kan man få se någon bild?
Jag kör bara basic, hög-versionen ville inte fungera så jag orkade inte ödsla tid på den! Ska försöka ta lite bilder senare ikväll!
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-28, 00:05   #7
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Går det att köra med gamepad? Jag har en som liknar den till PS2 och jag använder den till bilspel. Köra med tangenterna är ju ett rent hel...e...
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-28, 03:48   #8
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre Visa inlägg
Går det att köra med gamepad? Jag har en som liknar den till PS2 och jag använder den till bilspel. Köra med tangenterna är ju ett rent hel...e...
Ingen aning faktiskt, borde ju inte vara helt omöjligt..!
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-28, 20:35   #9
Bombardier Train
Tidigare Ruben
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
Standard

Den här simulatorn verkar ju riktigt bra och realistisk, men synd att den bara finns på tyska (en så länge iaf).
Vore kul med en video från simmen!

Hoppas TML eller någon annan gör fler bussar, är lite synd att det bara finns en modell i två varianter. Är det hållplatsutrop i dem?
__________________
//Bombardier Train


Bombardier Train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-28, 20:41   #10
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bombardier Train Visa inlägg
Den här simulatorn verkar ju riktigt bra och realistisk, men synd att den bara finns på tyska (en så länge iaf).
Vore kul med en video från simmen!

Hoppas TML eller någon annan gör fler bussar, är lite synd att det bara finns en modell i två varianter. Är det hållplatsutrop i dem?
Det finns massor av videos på youtube, sök bara på bussimulator 2012!

Japp, det är automatiska hållplatsutrop
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-29, 10:31   #11
henrik645
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Nacka
Inlägg: 375
Standard

Kul att de har släppt en ny bussimulator! Var köpte du den? Har letat på Aerosoft och Simmarket men hittade inget.
EDIT: Oj, såg inte att du hade skickat en länk!
__________________
Henrik.V
henrik645 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-08, 16:28   #12
pizzakungen
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Ort: goteborg
Inlägg: 9
Smile Micke.L

tänkte bara fråga om du visste nåt om bussimulator jag har åkså köpt den bussimulator 2012 men när jag har gjort mitt lösen å allt ändrat min destination men när jag stannar vid en hållplats så snurrar dem hela tiden dem går ej på hmm tänkte om du visste nåt
pizzakungen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-08, 16:31   #13
pizzakungen
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Ort: goteborg
Inlägg: 9
Smile

Citat:
Ursprungligen postat av Micke.L Visa inlägg
TML Studios har släppt en ny bussimulator, Bus Simulator 2012. http://www.world-of-busdriver.com/index.php?id=745

Man kör buss i påhittade tyska områden. Bussen är en Mercedes Citaro och finns både som enkel och ledbuss. Jag har själv köpt spelet och testat en del. Här kommer mina tankar om spelet.

För det första är spelet endast släppt på tyska (det kan komma ett engelskt släpp i framtiden), så det tog ett tag att komma igång (det är mycket man ska lära sig...) Men när man väl är igång så är det ett mycket trevligt spel. Det är väldigt detaljerat. När en passagerare stiger på har den antingen kort eller så betalar den kontant. Då måste man printa in summa, biljett osv osv i datorn på bussen, så att den kan skriva ut en biljett.

Man kan också byta linje utan att behöva köra tillbaka till depån (som i BCCS). Man kan alltså köra t.ex linje 10 och när den är slut kan man byta och köra linje 11.

Bussen har fler funktioner än någonsin tidigare. Man kan reglera AC/värme, spärra dörrar, niga, öppna fönster och mycket mer. Man har dessutom en färddator där man skriver in sitt förarnummer och lösen för att sedan kunna skriva in linjenummer osv.

Men det finns en del negativt också. Bussen är väldigt svårstyrd (iaf med tangenter). Dessutom är det i stort sett omöjligt att svänga höger utan att köra upp på trottoaren med bussens bakre del. Oavsett om det är enkel eller ledbuss. Båda bussarna beter sig mycket konstigt vid svängar. Men om man övar mycket så går det att köra helt ok.

AI är mycket förbättrad jämfört med BCCS. Bilarna kör snabbare. I BCCS körde man alltid mycket snabbare än alla personbilar med bussen. Det är mer verkligt nu när man blir omkörd istället för att köra om. Trafiken flyter också på bättre och bilarna beter sig smartare.

AI bussarna kör på de olika linjerna som finns i spelet istället för att bara gå skyltade SAN FRANCISCO som de gjorde i BCCS. Till exempel gjorde jag en egen linje (10) och när jag prövade den mötte jag linje 10 mot motsatta hållet. Mycket snyggt!

Det finns bara Citaro-modellen men flera olika målningar samt versioner med reklam på. Dock är reklamen på TML's äldre spel, men det går att göra egna repaints.

Sammandraget tycker jag det är ett mycket trevligt spel som är värt att köpa! Kan tillägga att det går att välja månad att köra (Jan-Dec). Väljer man t.ex Dec är det minusgrader ute, det snöar och det blir halt på vägarna (svårare att bromsa osv). Väljer man en höstmånad är det regnigt och blåsigt Mycket trevliga detaljer!

Svarar gärna på frågor om ni har några!



tjo tänkte bara fråga jag har åkså köpt den bussimulator 2012 men när jag har gjort mitt lösenord allt det dära linje nr men när jag stannar vid en hållplats så snurrar dem bara runt utom att dem kliver på direkt .....annars så e det grymt bra spel
pizzakungen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-12, 19:38   #14
Johnny
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm/Tullinge
Inlägg: 3
Skicka ett meddelande via ICQ till Johnny Skicka ett meddelande via MSN till Johnny
Standard

Hej gott folk, var ett tag sen jag var här, forumet har fallit lite i glömska, men jag skaffade nya bussimulator 2012 och har kommit en bra bit, lärt mig köra den, printa biljetter och köra rutter, men har ett litet problem, förstår inte hur jag ska reglera värmen i bussen, kör med fönster och taklucka öppna, har temperaturen på kallt, fläkten på max, trycker lite på knapparna på panelen men får inte till nån direkt effekt så att temperaturen sjunker..., brukar få en temp på upp mot 40c inuti bussen, har googlat på det men inte fått nå resultat som talar om hur och hittade då detta forum igen genom google som jag hade glömt bort :-)
Johnny besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-12, 21:54   #15
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

@pizzakungen: Har ingen aning om hur man löser ditt problem, tyvärr!

@Johnny: Mitt enda tips är att leka med reglagen som du redan leker med.. Jag har inga problem med värmen :/
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:16.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009