Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-05-05, 09:31   #136
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Laster är inget jag tänkt på, men det är klart att det måste finnas lite PBR-laster till vagnarna! Särskilt laster under presenningar som är specialbyggda för passa i just Os-vagnar till exempel. Lite blandade laster med lådor, säckar och tunnor skulle säkert gå att slänga ihop också. Är det några särskilda laster som önskas i så fall?

Lasterna skulle jag nog i sådana göra med LOD i configen. Har för mig att jag sett på wikin att man bara ska använda LM-filer på avancerade modeller, som lok och vagnar.

Ja, SJ är ju tacksamt då väldigt mycket var systemerat och standardiserat. Sedan vet jag inte riktigt hur jag ska göra med UV-unwrapping och LOD när det kommer till detta bibliotek av delar. Ska jag göra färdiga UV-unwrappings och LOD-ningar? Det kluriga är ju att man måste packetera om UV-mappen när man bygger en ny vagn, så då kanske det inte hjälper att ha en färdig UV-map och färdiga LOD-nivåer om man ändå måste göra om dem. Men det hade varit tidsbesparande om man kunde lösa det på något sätt.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-06-11, 02:56   #137
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Har fortsatt byggandet av godsvagnar och denna gången har det blivit en kylvagn littera Hs.

SJ införskaffade från 1907 en ny typ av kylvagn baserad på 1898 års standardunderede, vilken fick littera H3. Vagnarna hade en kylanordning som bestod av två stora plåtkorgar, en i vardera vagnsände, för en is och saltlösning som kylde av luften inne i vagnen. Behållarna fylldes på genom luckor i taket som satt rakt över behållarna. Väggarna i vagnen bestod av fyra lager plank med papper och korkmassa emellan för att isolera och vagnarna hade dubbla dörrar med inre svängdörrar och yttre skjutdörrar.

Denna vagnstyp byggdes i flera modeller och modifierades på flera olika sätt vid flera tillfällen genom åren. Den första modellen, modell 1907, hade ett lågt tak med samma välvning som på G3-vagnarna. Senare modeller som kom från 1910 hade istället högvälvt tak för att ge plats för isbehållare och/eller kylrör i taket. Vissa serier med H3 vagnar fick kylsystem av modell "Frigator" eller "Glaciär". Frigator var ett system med en pump som drevs av den roterande vagnsaxeln som pumpade runt smältvattnet i rör i taket. Man ansåg ganska snart att dessa system kostade mer i underhåll än vad de gav bättre kylning av vagnarna, så de togs bort från 1924. Dessutom började man att ändra placeringen av isbehållarna från vagnsändarna till att vara längs med hela taket. Vagnarna fick då påfyllningsluckor längs hela taket. Litterat för vagnarna ändrades till Hs från 1922 då alla godsvagnar fick nya litteran.

Från leverans hade vagnarna liggande panel. Denna var vitmålad för att minimera uppvärmning från solstrålning. Från 1927 byggde man om korgarna till att ha stående panel, dock tog drygt 10 år innan alla vagnar var ombyggda.

Vagnarna hade vakuumbroms samt upphöjd bromshytt vid leverans. Se exempelvis denna leveransbild på en H3 från 1913:
https://digitaltmuseum.se/0210180404...-med-bromshytt
Vakuumbromsen var för att vagnarna ofta gick i personförande tåg, vilka var vakuumbromsade vid tiden för vagnarnas leverans på 1910-talet. Från slutet av 10-talet fick vagnarna tryckluftsbroms vilket blev helt klart under 1922. Bromshytterna togs dock inte ned från vagnarna förrän 1928 då de ersattes med en bromsplatform med bromsratt mitt på gaveln. Antagligen var detta för att många godståg fortfarande var handbromsade under första halvan av 20-talet.

Följande bild visar en Hs som är nyombyggd med stående panel och nedtagen bromshytt, samt isbehållare i hela taket. Foto från 1931:
https://digitaltmuseum.se/0210180384...ar-sj-hs-26262


Jag har byggt en vagn av modell 1910 eller 1911 så som den såg ut efter att ha fått isbehållare i hela taket, utan bromshytt men fortfarande med liggande panel. Så den passar in ca 1928-1935. Den saknar fortfarande några detaljer, så som fotsteg under dörrarna och luftsugare på taket, men det kommer!
Notera även att lagergafflar och buffertar är av en modernare modell än på Os-vagnen.


SJ littera Hs
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-06-11, 20:14   #138
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 598
Standard

Ser otroligt fint ut! Köpte en Hs i mässing från NMJ Mycket fin och din modell blir nog lika fin den

__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm

Senast redigerad av Vänersborgs_Stinsen den 2022-06-11 klockan 20:16.
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-06-12, 13:21   #139
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Fin modell! Där ser man även nästa förändring i korgarna som gjordes på Hs-vagnarna på 50-talet, där skjutdörrarna byttes mot vikdörrar och sidorna och gavlarna fick snedsträvor för att stötta upp korgarna.

På din modell verkar det dessutom finnas detaljer för elektrisk uppvärmning, något som man använde vintertid för att transportera frostkänsliga varor.

Blev förresten fundersam på om Hs vagnarna någonsin hade isbehållare längs hela taket och liggande panel samtidigt. Har bara sett bilder på vagnar med stående panel och isbehållare längs taket Antagligen byggde man om hela vagnarna samtidigt. Har bytt till stående panel på min vagn nu i alla fall.
__________________
-k-

Senast redigerad av korvtiger den 2022-06-12 klockan 14:15.
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-06-14, 10:41   #140
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 598
Standard

Ja du mycket bra fråga med islådorna. Jag misstänker att du har en del ritningar, och kollat ekving samt digitalt museum? Har endel scannat matrial 1.8 tb. Men tror du redan har dem grejerna.. hm
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-06-14, 23:30   #141
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

1.8 TB!? Jisses, då klår du mig med hästlängder!
Är det bara saker du har hittat på nätet, eller är det ritningar som inte finns på Samlingsportalen, MRW eller Ekeving?

Har tre olika "ritningar" (snarare skisser) på H3/Hs, dels ifrån Godsvagnar 1912 med de olika årsmodellerna med upphöjda bromshytten, dels från godsvagnar 1931 med det utseende som jag byggt den med och dels från något särtryck från 50/60-talet med det utseende som din modell hade. Men det är bara skisser i tre plan, så man hade ju kunnat önska sig något mer detaljerat. Är det något du har får du gärna skicka för säkerhets skull!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-06-15, 12:15   #142
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 598
Standard

Har maskinbyråns ritningar och många andra från SJ och är la inget du hittar på webben,.. Kan kolla vad jag hittar
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-09-17, 23:25   #143
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Länge sedan jag visade något här. Det går långsamt men säkert framåt. Har dock hoppat tillbaka till Os-vagnen och byggt en variant med bromsplattform. Dessa plattformar skiljde sig ifrån de mer ordentliga, inbyggda kurer eller kupéer som bromsvagnarna hade fram till 1920-talet när godstågen handbromsades och skruvbromsar skulle vara bemannade i ur och skur. Till en början när SJ började bygga om NN3/N3 vagnar till Os så lät man kuren vara kvar, antagligen då vagnarna fortfarande kunde gå både i trycklufts- och handbromsade tåg. Från 1928 så började man dock att ta bort kurarna och byta ut dem mot de enklare plattformarna istället. Plattformen var enbart avsedd för att kunna manövrera handbromsen vid uppställning, växling och rangering, inte för bromsning i tåg. Vagnarna försågs också med tryckluftsbroms undan för undan från 20-talet när SJ började att införa det. Vissa vagnar som redan hade handbroms med kur/plattform fick dock bara tryckluftsledning, åtminstone till en början. Säkert för att tillfälligt spara in kostnaden för tryckluftsbromsutrustning till senare. Vissa Os vagnar hade tvärtom, tryckluftsbroms men utan plattform i de fall de byggts om från en vagn utan handbroms. Dessa kunde man inte bromsa manuellt, utan enbart när de var inkopplade i tåg. De Os-vagnar som helt saknade både hand- och tryckluftsbroms (vilket jag visade förut) fick naturligtvis inte heller någon plattform.

Jag kollade i 1935 års utgåva av Särtryck 77 och där kan man se att det fanns följande:
7 st Os med bromskuren kvar och tryckluftsbroms system Kunze Knorr G (KKG)
1025 st Os med bromsplattform och KKG-broms
747 st Os med KKG-broms, men utan vare sig plattform eller kur
5 st Os med bromskuren kvar och handbroms, men enbart med tryckluftsledning
549 st Os med bromsplattform och handbroms, men enbart med tryckluftsledning
1928 st Os helt obromsade med enbart tryckluftsledning

Så alla Os-vagnarna kunde gå i tryckluftsbromsade tåg 1935, men det var bara runt 42% av vagnarna som hade tryckluftsbroms. Här var det bara 12 Os-vagnar som hade kvar sin gamla inbyggda bromskur från den handbromsade N3/NN3 tiden.


Modellen av vagnen har fått tryckluftsbromscylinder av system Kunze-Knorr G (KKG) vilket var en av de vanligare systemen för godsvagnar hos SJ. Vad jag sett fick alla Os vagnar som hade tryckluftsbroms detta bromssystem. Det fanns även andra, så som Westinghouse, New York och (enkammar) Knorr för att nämna några. Dessa fungerade att koppla ihop i samma tåg, men hade lite olika beteenden, särskilt vad gällde luftförbrukning och möjligheten av gradvis lossa bromsen.

Har även lagt till lite mer detaljer, så som de korta kedjor som håller fast lämmarna i deras nedre kant, så att de kunde både vikas inåt i vagnen när man transporterade exempelvis timmer, och utåt, fritt hängande i kedjorna, vid lastning. Svårt att sluta lägga till detaljer, varje gång man kolla på modellen ser man något nytt som saknas


SJ Os med bromsplattform och tryckluftsbroms


SJ Os med broms, underrede med Kunze-Knorr-bromscylindern och dess tryckluftsbehållare mellan ramarna. Uppe vid ramen, mellan bromscylindern och högra hjulet ser man omställningsveven för Tom/Lastad vagn för att reglera hur hårt vagnen bromsas.

Nu har jag skjutit upp det trista UV-unwrappandet så länge jag kan med denna vagnen, så får se om jag orkar ta tag i det, eller om jag byter tillbaka och bygger vidare på Hs-vagnen..
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-09-18, 01:12   #144
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 071
Standard

Imponerande i vanlig ordning .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-09-18, 10:42   #145
Nils-Erik_Barklund
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 9
Standard

Ser väldigt bra ut
Nils-Erik_Barklund besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-09-21, 00:24   #146
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 598
Standard

Mycket fint som vanligt
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-09-21, 17:57   #147
tanigardi
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 154
Standard

Härligt att se ett så detaljerat bygge, jätte snyggt. Är lite nyfiken på polycounten, förmodar att den rusar i höjden med alla kedjorna.
tanigardi besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-09-22, 22:44   #148
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Tack så mycket!

Tanigardi: Ja den där förbaskade triangelräknaren bara tickar på... När jag kollar nu (efter att ha lagt till ytterligare små kedjor runt alla stolpar för att hålla lämmarna uppe... ) så har den stannat på 46000 för den obromsade och 66000 för den bromsade varianten på Os...
Men prestandan på datorer ökar ju för varje generation hårdvara som går och jag tänker att när jag väl är klar med dessa så lär väl prestandan hunnit bli ännu bättre, så framtidens grafikkort sväljer dessa säkert utan problem!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-01-07, 23:38   #149
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

September... Det var ett tag sedan

Men nytt år, nya tag!

Har slutligen tagit tag i UV-eländet och dessutom texturerat den bromsade Os-vagnen. Efter ett tips från Tanigardi har jag även investerat i Blender addonet UVPackMaster 3. Kostar ett par hundra spänn, men jisses vad smidigt det är och så mycket tid det sparar mig! På Sa:n satt jag och för hand placerade UV:n för varenda polygon på det loket (och interiören..... ) vilket jag spenderade säkert närmare en arbetsvecka med att få det bra. Nu sköter addonet det automatiskt på någon sekund! Är man inte nöjd är det bara att justera och be den att packa om. Att ändra storlek på någon UV-island för att få högre upplösning på den delen, inga problem! Missat att få med någon del på mappen, bara att lägga till och mappa om. Förut så ville jag ju mappa allt för hand för att saker som hörde ihop skulle komma närmare varandra, för att det var mycket enklare att rita texturerna i ett 2D-grafikprogram som Photoshop då. Men nu när jag texturerar i 3D i Quixel Mixer så behöver jag inte ens se var alla saker hamnar. Supertrevligt!

Tänkte ge en liten kort redogörelse för hur mitt workflow har sett ut för denna modell:

1. Först har jag unwrappat alla objekt i Blender, genom att lägga till seams på väl valda ställen. Här är det fortfarande hel del tråkigt manuellt arbete, men det går ändå ganska snabbt.
2. När alla enskilda objekt unwrappats snyggt så packade jag en UV-mapp av alla objekt med hjälp av UVPackMaster 3. Färdigt på ett par sekunder!
3. Därefter skapade jag en "Material ID map", alltså en textur med olika färger på de olika delar som jag vill kunna maska ut när jag texturerar. Alltså delar som ska ha olika material (som trägolvet, in och utsidan på lämmarna som jag vill texturera olika), eller som jag vill göra speciella saker med (så som litteraskyltarna som jag ville ha en displacement-effekt på) Såhär ser den ut för min modell:

Jag skapade den i Blender genom att baka "Emit" från en shader med Cycles, men det är dock en ganska slö metod som dessutom bara fungerar på hela objekt, inte på enskilda faces, vilket gjorde att jag fick separara ut faces, baka och sedan joina ihop dem igen. Efter att jag var klar hittade jag ett snabbare och smidigare sätt, genom att markera alla faces man vill måla med en färg i Edit Mode, gå in i Texture Paint mode, aktivera "Paint Mask" för att bara kunna måla på de faces som är makerade och sedan använder man Fill tool för att måla överallt där det är markerat. Mycket bättre än att sitta och vänta i flera minuter på att Cycles ska måla en onyanserad färg på rätt ställe.

4. Därefter bakade jag en Ambient Occlusion map i Blender med Cycles, alltså en textur där alla ytor som är i skrymslen och vrår blir mörkare och där ytor som får mycket ljus från många olika håll blir vita. Den använder jag sedan under textureringen som en mask för att få exempelvis smuts att hamna mer i skrymslen och vrår, där det hör hemma.
5. Därefter exporterade jag modellen som OBJ och importerade den med mina två genererade texturer i Quixel Mixer. Här gjorde jag först en grundläggande texturering med rätt material på rätt ställe.
6. För märkningen så gjorde jag en svart textur i Photoshop som jag (med hjälp av Ambient Occlusion och Material ID texturerna) placerade ut märkningen på. Sedan importerade jag den i Mixer och lade på den ovanpå de material jag redan gjort.
7. Vissa saker ville jag skulle "poppa" ut, så som litterat på litteraskylten och "SJ" på lagerboxlocken. Dessa gjorde jag på samma sätt som med märkningen, men med en 50% grå bakgrund. I Mixer skapar man ett nytt Solid Layer och kryssar ur allt förutom Displacement och Normal. Under Displacement laddar man in texturen, sedan väljer man "Tiling" som mode under "Placement" för att den ska mappas direkt på UV-mappen. Sedan kryssar man i "Generate from Displacement" under "Normal" för att man ska se effekten i Mixer. Inget mer fipplande med att generera Normalmaps från displacement-maps eller andra mellansteg varje gång man vill ändra något i Photoshop. Bara spara och ladda om texturen i Mixer, så smidigt!


Å så slutligen lite bilder att kolla på också


GIllar verkligen hur enkelt det är att skapa detaljer som anti-halk-mönstret på bromsplattformen, bara genom att importera en PBR-textur från någon sida på nätet och justera den lite i Mixer.


Andra kul detaljer är att lägga på en textur med skrapmärken över trädurken och sidorna för att ge mer sken av att detta är en vagn där man släpat på och av last. Notera att romb-mönstret är tydligare på gavellämmen än på sidolämmarna. En miss i UV-mappningen, skulle ha sett till att de fick lika hög upplösning, men nu orkar jag inte göra om det...


Fler ställen som skulle ha fått mer upplösning av texturen när jag UV-mappade: ramplåtarna. Nummer- och litteraplåtarna är dock separata mesher, så de såg jag till att de var högupplösta. För er som undrar vad märkningen med rutmönstret är, så kan jag upplysa om att det är en smörjningstabell som fylles i var tredje månad när man har kollat (och eventuellt fyllt på/bytt ut olja till) smörjningen av lagerboxarna.

Nu ska jag fortsätta med den obromsade Os:en. Den borde gå snabbt nu när jag gjort allt en gång! Kanske till och med lär mig av mina tidigare misstag, så att man kommer kunna läsa när man ska kolla smörjdynorna nästa gång på den modellen!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-01-08, 12:21   #150
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 071
Standard

Hmmm, undrar om du inte försöker lura oss nu, det där måste ju vara foton på en riktig vagn .
Det kan inte bli verkligare än så där, då blir det ju verkligare än verkligheten .

Skämt åsido, makalöst arbete, både modelleringen och textureringen .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:24.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009