Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > 3D-design - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-02-09, 12:20   #76
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Kul att du fortsätter jobba med signalerna! Själv har jag inte öppnat TS på många månader nu, jag tappade sugen att bygga när jag insåg att det tar 2-3 minuter att spara ändringar så fort man ändrar något spårrelaterat, och dessutom kraschar simulatorn frekvent när man bygger, även på en ny, snabb dator.

Om jag förstår rätt så har du fått till det så att samma H5-signal kan användas i alla situationer. Jättebra om det fungerar! Det borde också vara lätt att använda samma logik för andra huvudsignaler också (även huvuddvärgar).

Jag skapade ju olika signaler beroende på vilken signalbild man vill ha, alltså beroende på avstånd till nästa signal. Det fungerade men blir förstås ganska stökigt att hålla reda på alla olika varianter!

Ett störande problem som jag inte vet om du har lyckats lösa var ju att DV4-signalen fastnar i stopp när ett tåg har passerat, även när signalsträckan är fri (dvs när tåget har passerat nästa signal). Jag lyckades aldrig knäcka den nöten tyvärr! Men om du har fått till det så att det funkar med medgivandedvärgen (som är kopplad till huvudsignalen) så kanske det går att lösa även för fristående växlingsdvärgsignaler? Fast jag tror att grundproblemet var att DV4-signalerna inte kan skicka signalmeddelanden korrekt om det står en huvudsignal "i vägen", för huvudsignalen "suger upp" dessa meddelanden. Det problemet uppstår inte vid medgivandedvärg då den alltid står tillsammans med en huvudsignal. På samma sätt uppstår inte problemet med huvuddvärgsignalerna men däremot med växlingsdvärgarna.

Problemet är ju att det kryllar av fristående växlingsdvärgar vid större bangårdar exempelvis runt Stockholm så det är tråkigt när de inte fungerar ordentligt.

När det gäller AI-trafik så bryr den sig inte om signalbilder överhuvudtaget om jag har förstått rätt. Det enda AI tittar på är om nästa signalsträcka är fri så det borde inte vara något problem att huvudsignalen visar stopp.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-02-09, 17:09   #77
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hgv Visa inlägg
Kul att du fortsätter jobba med signalerna! Själv har jag inte öppnat TS på många månader nu, jag tappade sugen att bygga när jag insåg att det tar 2-3 minuter att spara ändringar så fort man ändrar något spårrelaterat, och dessutom kraschar simulatorn frekvent när man bygger, även på en ny, snabb dator.
Ja, det kan vara jobbigt. Jag har t.ex. fortfarande inte fått Mälardalen att fungera för mig... :/ Jag tog också paus i några månader då jag startade ett helt nytt projekt. Det har väl haltat till så jag gick tillbaka hit så länge.

Citat:
Ursprungligen postat av Hgv Visa inlägg
Om jag förstår rätt så har du fått till det så att samma H5-signal kan användas i alla situationer. Jättebra om det fungerar! Det borde också vara lätt att använda samma logik för andra huvudsignaler också (även huvuddvärgar).
Det är tanken ja. Att jag börjar med H5+DV4 är just för att jag ska kunna återanvända samma kod och skala ner samt anpassa detta för olika signalvarianter med eller utan medväxlingsdvärg.

Citat:
Ursprungligen postat av Hgv Visa inlägg
Jag skapade ju olika signaler beroende på vilken signalbild man vill ha, alltså beroende på avstånd till nästa signal. Det fungerade men blir förstås ganska stökigt att hålla reda på alla olika varianter!
Sant! Jag såg ju att TS hade funktioner våra signaler inte stöds, så därför motiverade det mig att uppdatera koden.

Citat:
Ursprungligen postat av Hgv Visa inlägg
Ett störande problem som jag inte vet om du har lyckats lösa var ju att DV4-signalen fastnar i stopp när ett tåg har passerat, även när signalsträckan är fri (dvs när tåget har passerat nästa signal). Jag lyckades aldrig knäcka den nöten tyvärr! Men om du har fått till det så att det funkar med medgivandedvärgen (som är kopplad till huvudsignalen) så kanske det går att lösa även för fristående växlingsdvärgsignaler? Fast jag tror att grundproblemet var att DV4-signalerna inte kan skicka signalmeddelanden korrekt om det står en huvudsignal "i vägen", för huvudsignalen "suger upp" dessa meddelanden. Det problemet uppstår inte vid medgivandedvärg då den alltid står tillsammans med en huvudsignal. På samma sätt uppstår inte problemet med huvuddvärgsignalerna men däremot med växlingsdvärgarna.

Problemet är ju att det kryllar av fristående växlingsdvärgar vid större bangårdar exempelvis runt Stockholm så det är tråkigt när de inte fungerar ordentligt.
Jag ska absolut kolla på detta. Det är tänkt att min kod ska funka på en fristående växlingsdvärg som kan visa en signalbild. Dock får jag kolla på de brittiska signalerna och se hur det fungerar med en blandning av huvud- och dvärgsignaler på en bangård.

Fokus liger just nu att se om H5+DV4 fungerar som tänkt. Det vore jobbigt om man hittade en bugg som ligger i samtliga signalvarianter. Då har jag flera scripts som behöver skrivas om.

Citat:
Ursprungligen postat av Hgv Visa inlägg
När det gäller AI-trafik så bryr den sig inte om signalbilder överhuvudtaget om jag har förstått rätt. Det enda AI tittar på är om nästa signalsträcka är fri så det borde inte vara något problem att huvudsignalen visar stopp.
All right, vi får hoppas på det. Min kod är skrivet så 3 olika funktioner hanterar olika områden. STATE_GO osv. tar hand om signalens beteende i simulatorn och berättar för föregående signal vilken signalbild den ska visa.

För huvudsignalens signalbild använder jag ANIMSTATE_GO osv och för dvärgsignalens signalbild använder jag SHUNTSTATE_GO osv. På så vis kan signalen visa olika kombinationer och säga till föregående signal vad den ska visa på olika sätt.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-02-10, 16:19   #78
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Det låter som en lovande lösning för att få fristående växlingsdvärgar att fungera!

Jönköpingsbanan (med Stockholm) har säkert ett hundratal dvärgsignaler utplacerade, om inte fler. Så jag hoppas att det går att lösa utan att man behöver placera ut signalerna på nytt. Det borde gå att helt enkelt byta ut scriptet för DV4-signalen.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-02-10, 16:42   #79
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Jag kollade mycket med Bergensbanens och Trollhattans signalsystem. Det var fel helt hållet och jag rättade till så att Trollhattan började fungera med RW64. Bergensbanen går inte på RW64 än och jag fortsätter forska länkar framöver.
Att Trollhattan löstes var länkfel i Göteborg.
Man kan inte ha så många växlar mellan signal och länk. Framförallt genom spårkors är det stopp där.
Jag kollade även Mälardalen och den har många felplacerade länkar.

Senast redigerad av Totte den 2022-02-10 klockan 16:55.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-02-11, 19:52   #80
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Jag kollade även Mälardalen och den har många felplacerade länkar.
Skulle du kunna fixa dem åt mig? Rutten fugnerar inte alls för mig och för flera andra. :/

Ta gärna bort alla svenska gatukorsningar om du hittar dessa.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-02-12, 11:44   #81
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Ska försöka....
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-02-16, 17:02   #82
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Testversion av huvudsignal med medgivandedvärg ute för testning!

Download: https://github.com/SummerADDE/TS-Swe...2022-02-16.rwp

Att tänka på:
-Detta är endast en testversion. Jag vill inte att du ska använda denna version i din rutt! Gör en kopia av din rutt och testa assetsen i SummerADDE/SESignalsTest. Rapportera sedan tillbaka till mig här på forumet eller på github så kan jag fixa de eventuella fel som uppstår. Kompabiliteten med din rutt kan komma att brytas inför framtida releaser av de nya signalerna.

Citat:
Hej! Signalscriptet är i stort färdigt och jag söker efter betatestare. Gå in i mitt github och ladda ner signalpaketet. i TS så bocka i SummerADDE>SESignalsTest. Placera sedan ut SE SignalV2 H5 DV4 2L.

Signalen ska kunna ha med följande egenskaper:
i A-fältet så kan man skriva in siffror som ger signalen olika funktioner.
Skriver du in 1 så visar signalen stopp om nästa signal visar stopp.
Skriver du in 2 så är den länken endast växlingsväg. Huvudsignalen visar alltid rött men dvärgsignalen visar kör.
-Här undrar jag om AI-tåg passerar signalen som tänkt?
-Skriver du in 2 samt bockar i "Limited aspect" för den länken så är sträckan bortom helt obevakad och dvärgsignalen visar "Kontrollera växlar" för den tågvägen oavsett tågplacering och växellägen.
Skriver du in 3 så visar H5-signalen 3 gröna vid Kör 40.
Bockar du in "Limited aspect" så visar signalen alltid kör 40 istället för kör i denna tågväg.
Bockar du in "Approach control" så visar signalen kör 40 istället för kör om nästa signal visar stopp.

Ta gärna och testa och ge mig sedan feedback. Jag ska se om jag har tid och testa ordentligt själv med en testrutt och packa ihop en testversion för download, men man kan komma åt filerna på github direkt redan nu.

Testa också TAB-funktionen i olika lägen och se om du kan köra mot rött efteråt samt om dvärgsignalen visar "kör" eller "Hinder finns". samt skapa en scenario och kör mot rött och se om du får game over vid olika lägen.
This is only a test release. Do not use it on your official route! Compatibility may break with future stable releases!
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-01-23, 03:22   #83
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Jag har jobbat hela dagen med signalerna, mest för att införa en speciell funktion där signalerna visar stopp så länge inte ett tåg närmar dem, så som i verkligheten.

Men jag gav upp på detta just nu, men under tiden upptäckte jag 2 buggar i 64-Bit versionen. Dels så var försignalsbeskeden fast i VÄNTA STOPP oavsett vad nästa signal visade. Löste detta genom att be alla huvudsignaler meddela varandra vilken status de var på när rutten läses in. (Annars skedde detta bara när huvudsignalerna ändrade signalbild, då kunde föregående signal veta den aktuella signalbilden.)

En annan bugg var att en signal som inte skyddar en växel fungerade inte alls. Detta är åtgärdat.

Filen "SE H5 Signal.lua" finns nu på Github.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-01-23, 12:42   #84
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Kul att du jobbar vidare!

Det där med att försignaler visar fel när rutten laddas har jag också stört mig på (mest märkbart runt Stockholm där det är väldigt signaltätt, vill minnas att jag också sett felaktigt "vänta kör" när det borde vara "vänta kör 40").

Är det stora ingrepp i scripten eller kan du visa vad man behöver ändra för att det ska funka?

Citat:
Ursprungligen postat av ADDE Visa inlägg
En annan bugg var att en signal som inte skyddar en växel fungerade inte alls. Detta är åtgärdat.
Exempel på det? Det blir väl som en blocksignal i det läget (dvs endast en aktiv länk). Har märkt att dvärgarna (DV4) funkar dåligt om man placerar dom så, men andra signaler fungerar väl?
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-01-23, 15:07   #85
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hgv Visa inlägg
Kul att du jobbar vidare!

Det där med att försignaler visar fel när rutten laddas har jag också stört mig på (mest märkbart runt Stockholm där det är väldigt signaltätt, vill minnas att jag också sett felaktigt "vänta kör" när det borde vara "vänta kör 40").

Är det stora ingrepp i scripten eller kan du visa vad man behöver ändra för att det ska funka?



Exempel på det? Det blir väl som en blocksignal i det läget (dvs endast en aktiv länk). Har märkt att dvärgarna (DV4) funkar dåligt om man placerar dom så, men andra signaler fungerar väl?
Tog inga exempel, men signalerna var helt "Döda" i det läget.

Vid rad 314 i mitt script, under "function InitialiseSignal()" skrev jag följande:
Kod:
	if gBlockSignal then
		SetSignalState()
		DebugPrint("BlockSignal[" .. gLinkCount .. "]")
		Call( "SendSignalMessage", SIGNAL_GO + gSignalState, "", -1, 1, 0 )
	elseif gHomeSignal then
		gConnectedLink = Call( "GetConnectedLink", "10", 1, 0 )
		SetSignalState()
		DebugPrint("HomeSignal[" .. gLinkCount .. "]")
		Call( "SendSignalMessage", SIGNAL_GO + gSignalState, "", -1, 1, 0 )
	end
Jag lade till "Call( "SendSignalMessage", SIGNAL_GO + gSignalState, "", -1, 1, 0 )" så skickar signalen iväg ett meddelande om signalens status till andra signaler vid uppstart.

Det andra exemplet var mer slarvfel från min sida och gällde nya rader koder jag lade till innan. Det har jag tagit bort då det inte behövs mera.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-01-28, 16:16   #86
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ADDE Visa inlägg
Jag lade till "Call( "SendSignalMessage", SIGNAL_GO + gSignalState, "", -1, 1, 0 )" så skickar signalen iväg ett meddelande om signalens status till andra signaler vid uppstart.
Verkar funka bra! Innan var problemet att vid övergång till tvåskenssignalering så visade försignalerna "vänta kör" vid uppstart. Med den här justeringen av scriptet visar de korrekt "vänta kör 40".

Nu är det "bara" de trilskande DV4 som återstår att fixa...
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-02-23, 02:20   #87
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Jag har gjort en massiv uppdatering av signalscripten...
-H5+DV4 är borttagna.
-Fungerande Huvud- för- och till 75% fungerande dvärgsignaler.
-Stoppsignaler finns men fungerar ej.
-Fullt fungerande egen medgivandedvärg. Se bara till att placera länken framför huvudsignalen den ska vara medgivande till så kommer den visa korrekta signalbilder.

KÄNDA FEL:
-TAB-funktionen (Request pass in danger) har slutat fungera.
-En DV6-signal kan felaktigt visa Kör40, vänta stopp om nästa signal visar Kör40.

Återstår:
-Alla dvärgsignaler ska passa vidare nästa huvudsginals signalbild till föregående signal istället för att visa egen signalbild om gAnimState == ANIMSTATE_GO.
-Individuella scriptfunktioner för olika varianter av blocksignaler.
--H5 som visar 3 gröna vid Kör40 (State_Slower)
--H2-H5 och S1 StoppSignal visar STATE_STOP om nästa signal visar STATE_STOP.
--H3 och DV6 som alltid visar KÖR40
-2-skenssignalering

Kanske jag glömt något men så här långt har jag kommit.
Kan även avslöja att jag kommer få ta del av källscriptfilerna till GBE Öresundståget för eventuell införande av svenskt ATC. Om det blir verklighet så kan jag redan nu säga att ATC-scriptet förmodligen inte kommer att fungera med den ursprungliga signalscriptet då signalerna inte delar med sig hastighetsinformation för respektive tågväg.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-02-23, 03:03   #88
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

EDIT: Felet med TAB är av 2 orsaker... dels så fungerar inte TAB på Öresundståget som jag testade med till en början. Dessutom så får man se till att ha medgivandesignalens länk placerad långt bak, t.ex. straxt före föregående signals länk för att TAB ens ska fungera. Vet inte hur man ska undersöka det närmare.

Annat fel: Alla försignaler syns i HUD-kartan.
EDIT: Försignalerna och medgivandesignalerna syns inte längre i HUDen.

Du ändrar "<Stopping d:type="cDeltaString">eTrue</Stopping>" till "<Stopping d:type="cDeltaString">eFalse</Stopping>" för att göra dem osynliga.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Senast redigerad av ADDE den 2023-02-23 klockan 03:24.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-02-23, 11:13   #89
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Spännande!

Är det bara scripten du jobbar med, så att man kan byta ut script i redan utplacerade signaler? Eller kommer man behöva placera ut alla signaler på nytt?
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-02-23, 12:58   #90
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Jag har tagit fram signaler färdiga i stolpar och hoppas få fram så man kan skriva stationssignatur och signalnummer direkt i spelet, istället för flera signs som vi har nu.

Men scriptet borde i teorin fungera i de befintliga signalerna men deras beteende kommer att fungera väldigt annorlunda då.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:23.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009