Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-08-31, 07:59   #1
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard Vad besöka/se i Berlin?

Nu är resa beställd och betald till Berlin i slutet av nästa månad. Åker tåg (såklart!) Sundsvall-Stockholm, Stockholm-Lund, Lund-Berlin och samma väg hem.

Blir tre dagar i Berlin för mig och en kompis. Ingen av oss har varit där tidigare, så vi behöver hjälp med tips på sevärdheter, boende (inte bokat något än), matställen o.s.v. Vad finns det?

Murmuseumet (vid Checkpoint Charlie) , East side gallery, tv-tornet och Loxx ska självklart besökas. Vi funderar också buss och/eller båt sightseeing...
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2010-08-31 klockan 08:05.
Pierre besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-08-31, 10:37   #2
Erik.H
Tidigare mrdaddydj
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Oslo, Norway
Inlägg: 1 068
Skicka ett meddelande via MSN till Erik.H Skicka ett meddelande via Skype™ till Erik.H
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre Visa inlägg
Nu är resa beställd och betald till Berlin i slutet av nästa månad. Åker tåg (såklart!) Sundsvall-Stockholm, Stockholm-Lund, Lund-Berlin och samma väg hem.

Blir tre dagar i Berlin för mig och en kompis. Ingen av oss har varit där tidigare, så vi behöver hjälp med tips på sevärdheter, boende (inte bokat något än), matställen o.s.v. Vad finns det?

Murmuseumet (vid Checkpoint Charlie) , East side gallery, tv-tornet och Loxx ska självklart besökas. Vi funderar också buss och/eller båt sightseeing...
Ett tips är ju att besöka Regering/Riksdag kvällstid när det är lite mindre folk som är ute och rör på sig.







__________________
Mvh
Erik.H
Erik.H besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-08-31, 14:13   #3
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Fina bilder och tack för tipset, men hatar politiker och sånt. Inga andra tips? Kanske åka nånstans med s-bahn? Gillar ju det f.d. östtyska, gärna tips på sånt...
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-08-31, 14:38   #4
Bombardier Train
Tidigare Ruben
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre Visa inlägg
Kanske åka nånstans med s-bahn?
Du kan ju åka till Zoologischer Garten (med S-bahn).
__________________
//Bombardier Train


Bombardier Train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-08-31, 16:03   #5
Mikey
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 7
Standard

Tekniska museet är ju rätt fint, de har en hel del östtyska tåg där vad jag kan minnas. Ligger vid U-stn Gleisdreieck.

Sen finns DDR-museum (väldigt litet dock) och något jag gillade var den gigantiska djurparken mitt i staden...
__________________
M.V.H Mikey
Mikey besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-08-31, 16:19   #6
simonbertilsson
Hyttåksfettischist
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Mjölby
Inlägg: 366
Skicka ett meddelande via MSN till simonbertilsson
Standard

Nu har du ju bara tre dagar på dig, men ute i öst, inte så långt från staden staden finns det en del spännande spårvägar. Alla går att komma åt med S-Bahn och BVG's kort är giltiga som färdbevis.

Den här är riktigt diggabel. Trafikeras med gamla vagnar med omväxlande dubbel- och enkelspår. Dessutom är den väldigt lång och går genom skiftande landskap, från skog till bostadsområden till öppna fält. http://www.srs-tram.de/



Woltersdorfer Strassenbahn verkade väldigt mysig och diggabel. Den var dessvärre avstängd för banarbeten när jag var där, men den verkade grymt trevlig! http://www.woltersdorfer-strassenbahn.de/



En annan trevlig spårväg (egentligen järnväg, men trafikeras av Tatraspårvagnar delvis på gatuspår) är Strausberger Eisenbahn. Den ansluter dessutom till Straussefähre, som är något så unikt som en linfärja som drivs med el från kontaktledning. http://www.strausberger-eisenbahn.de/





Sen har ju Östberlin ett mycket stort spårvägsnät som trafikeras med tämligen modernt materiel. Det går från city (Alexanderplatz är en stor knutpunkt) ut till förorterna.



Är du historiskt intresserad så kan jag rekommendera Treptower Park, som är ett sovjetiskt monument över stupade sovjetiska soldater under andra världskriget. Väldigt mäktigt! http://sv.wikipedia.org/wiki/Treptower_Park






Om du är flygintresserad så rekommenderas ett besök på Flughafen Tempelhof, som lades ned 2008. Numera är hela området (bortsett från byggnaderna och plattan närmst terminalbyggnaden) öppet som park. Väldigt speciell känsla att promenera runt på landnings/startbanorna!
http://www.flughafen-tempelhof.de/







Det var några små tips för min del. Nu är det bara att börja gallra...
__________________
Fotointresserad lokförare

Besök gärna min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com

Senast redigerad av simonbertilsson den 2010-08-31 klockan 16:32.
simonbertilsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-01, 00:36   #7
Sparkfot
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 686
Standard

Oavsett om man gillar politik eller inte så bör du ändå besöka det gamla riksdagshuset och tyvärr måste jag säga emot herr Erik, det är en hel del folk även kvällstid som ska besöka kupolen.

Dock bör du besöka:

Domkyrkan i Berlin.


Hitlers f.d bunker(numera p-plats).

Gamla riksdagshuset:


U-bahnhof Wittenbergplatz:


Olympia stadion:


Depå Grunewald.


Förintelse musuemet samt gestapos f.d byggnader.


Brandenburgertour:


Ostbanhof samt O2 World.


Röda rådhuset:


Sist men inte minst Berlin Hauptbanhof:
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-01, 08:55   #8
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Jobbig sida om Woltersdorfer Strassenbahn. Nån som kan se om den är öppen när vi kommer dit? Och vad det kostar?

Nått speciellt med U-bahnhof Wittenbergplatz?

O2 World????? Vad är det?

Tekniska museet var ett bra tips, det ska skrivas upp!

Zoologischer Garten, vad finns där? Djurpark?

Kommer skriva ner alla tips och sen får man sortera efter vad som är intressantast för oss. Vi har ju bara 3 dar, så allt kommer man ju inte hinna se...

Har bokat boende nu, blev http://ostel.eu/en/welcome-at-the-os...el-berlin.html Verkar vara centralt (250m från Ostbahnhof) och helt i min smak!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-01, 10:30   #9
Sparkfot
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 686
Standard

Pierre: Du måste besöka Berlin Zoo, imponerande bygge faktiskt.
Även varuhus som Kadewe och sony center är värt att besöka.
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-01, 13:21   #10
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Har läst att det finns dagbiljetter för u-bahn. Funkar dom på s-bahn, spårväg och bussar också? Fanns visst olika zoner också, hur funkar det?

Sen tänkte jag väl köpa nån flaska med hem (sprit ska ju vara billigt i Tyskland), var köper man det? Vanlig affär?
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-01, 17:43   #11
simonbertilsson
Hyttåksfettischist
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Mjölby
Inlägg: 366
Skicka ett meddelande via MSN till simonbertilsson
Standard

Jag kollade efter billig whisky, men den låg på ungefär samma pris som här hemma. Skillnaden är att du kan köpa den i vilken matbutik som helst, istället för att behöva gå till systemet. Så skippa spriten, för den kan du lika gärna köpa på systemet här hemma.

http://www.woltersdorfer-strassenbah...shang_V10a.pdf
Här har du en tidtabell till Woltersdorfer Strassenbahn. Du tar S-Bahn till Rahnsdorf, och sen ligger spårvägens ändhållplats precis vid stationen.

Ja, BVG's dagkort gäller på buss, spårvagn, U-Bahn, S-Bahn och DB's regionaltåg (dubbeldäckarna). Dessutom gäller den på alla de spårvägarna jag räknade upp i mitt första inlägg.

Zoologischer Garten betyder just zoologisk trädgård, så ja. Det är en djurpark. Dock har jag inte varit där (mer än på järnvägsstationen med samma namn), så jag vet inte hur den är.

Det speciella med U-Bahnhof Wittenbergplatz är just den vackra byggnaden.

O2 World är inget annat än en väldigt stor sportarena. Inget jag skulle åka till om jag inte hade något särskilt ärende där. Däremot skadar det ju inte att ta en titt på den om du passerar förbi Ostbahnhof. http://en.wikipedia.org/wiki/File:O2-world_berlin.jpg
__________________
Fotointresserad lokförare

Besök gärna min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
simonbertilsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-01, 20:37   #12
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Låter konstigt att det skulle vara samma priser som hemma på spriten , då det finns flera här i s-vall som åker ner till tyskland och handlar (för att sälja och tjäna)...

Hitta nått som heter Berlin WelcomeCard http://www.visitberlin.de/welcomecard/index.php?lang=en Ett kort för u-bahn, s-bahn, buss och spårväg för zon a+b eller a+b+c i 2, 3 eller 5 dagar. Med det följer även rabatter på tv-tornet, sightseeing, museer m.m. Verka jäkligt bra!

Kompisen undrade om det inte fanns nått tivoli i Berlin. Har letat, men inte hittat nått...finns det nått tivoli där? Jo, jag hitta ett övergivet tivoli (Spreepark) i Treptower Park...
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2010-09-01 klockan 20:41.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-02, 01:31   #13
Sparkfot
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 686
Standard

Berlin Welcome Card var enligt mitt tyckte ett väldigt bra kort, du stämplar/aktiverar det en gång å sen visar du bara upp det på spårvagnen/tuben/bussen. O2 World är som sagt en mäktig byggnad om man ändå har vägarna förbi bort mot Ostbanhof. Du bör även besöka "grafitti delen" av det som finns kvar av Berlin muren. Förintelse musuemet hade f.ö gratis enté när jag var där.
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-02, 11:03   #14
Schulz
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Älmhult
Inlägg: 258
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Kaiser-Wilhelm-Gedächtniskirche kan jag rekommendera. Besök Olympiastadion om du är sportintresserad.
__________________
You'll Never Walk Alone
Schulz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-02, 19:46   #15
X2an
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Stockholms län
Inlägg: 498
Standard

Jag rekonomerar alla linjer U-bahn. Åk också gärna till Alexanderplatz (Med antingen U2, U5 (Slutstation), U8, S-bahn (Vilken linje vet jag ej.) Spårvagn (Vet inte linjen igen) eller reigotåg (Jag kan ju knappt linjerna)) Kanske du också vill åka med Dubbeldeckarna, som finns där. Dock inte så historiska. Men jag själv vill gärna tillbaka till berlin. Nu är jag extra intresserad utav Berlins tunnelbanor!
__________________
X2an!
X2an besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:18.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009