Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-09-24, 20:35   #1
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard Farthållare går de?

Hej
Har ett problem[:I]

Innom MJ-världen så uppskattas ju krypkörningsegenskaper mycket på loken.
Man investerar i dyra drivlinor mm.
MEN
Detta verkar svårt att få till med msts.
Vissa lok startar ju direkt på läge "13%" t.ex.
Varför går det inte att göra så att loken startar mjukare.[?]

Sedan så kanske man skaffar lokdekodrar men konstanthastighet ,lastavkänning (EMF-funktion), till sina MJ-lok.

MEN
Går detta att ordna i MSTS, att få ett lok att köra i konstant hastighet, oavsett uppför eller nerför backar.


Hawk



Hawk besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-09-24, 23:27   #2
sibbmark
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 158
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Hawk
Vissa lok startar ju direkt på läge "13%" t.ex.
Varför går det inte att göra så att loken startar mjukare.[?]

Går detta att ordna i MSTS, att få ett lok att köra i konstant hastighet, oavsett uppför eller nerför backar.
Att loket startar på 13% eller vad det nu råkar vara beror på inställningar i eng-filen och i cvf-filen. På dom loken brukar det inte på något sätt gå att gasa steglöst, en vild gissning är att nästa läge ligger på runt 26%. Jag kan i varje fall inte påminna mig något lok som börjar på ett värde i stil med 13% och sedan fungerar steglöst. Men å andra sidan fungerar en bil på samma sätt... Det går inte att öka farten från noll helt steglöst, utväxlingen ställer till det om du vill köra för sakta... Det är ju svårt att få bilen att köra långsammare än tomgång på ettan (om man inte slirar på kopplingen eller bromsar samtidigt). På samma sätt fungerar allt som är motordrivet mer eller mindre, så det är ju inte helt orealistiskt heller, även om 13% kan vara mycket.

Jag tror inte att det går att ha farthållare på tågen i MSTS (men vad är det för roligt att köra dom då?)
Joförresten, jag håller på med ett ekipage just nu som har konstant fart... Tyvärr är den farten ingen alls... Felsökning pågår...

/Bosse
sibbmark besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-09-24, 23:45   #3
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Om vi tittar på verkliga livet och det Ra-lok som jag kör så har jag 27 olika körlägen. På det första läget händer inte så mycket men på det andra så gör loket ett litet ryck. Där är det inte fråga om 'steglös' acceleration.
Däremot så kan man få till det i MSTS. Man använder en tagg som heter:
RunUpTimeToMaxForce ( 30.0 )
Siffran inom parentesen skall vara sekunder och denna fungerar underbart på dieselfordon. Jag har dock inte provat på Elfordon.

En annan sak som måste ändras är:
Friction (
100N/m/s 1 -1mph 0 1
5.1N/rad/s 1 -1rad/s 0 1
)

Där 100N/m/s snarare skall vara 1000 än 100. Det är denna parameter man använder programmet Fcalc till. Den räknar ut nya värden på hela första raden efter 100N/m/s.

Till sist så är det också parametrarna:

Mass ( 155t )
NumWheels ( 1 )
och lite längre ned i wagfilen
MaxPower ( 2237kW#3000hp )
MaxForce ( 365.2kN )
MaxContinuousForce ( 365.2)

Alla dessa data är tagna från Pussgurkans T21 och kan nog liknas med en SD40 eller något annat muskedunder.

jag har själv ändrat dessa värden till:

Friction (
745N/m/s 0 1mph 8.90N/m/s 1.8
5.1N/rad/s 1 -1rad/s 0 1
)

Mass ( 56t )
NumWheels ( 3 )
och lite längre ned i wagfilen
MaxPower ( 590kW )
MaxForce ( 180kN )
MaxContinuousForce ( 120kN )

Lokomotorn blir helt annorlunda jämfört med originalet.

Nästa projekt blir att sätta in två växlar ( låg- och högväxel ) som T21 har.



Även Y2 Kustpilen har lite missvisande siffror och dessa är ändrade. Som ni kanske också vet så finns dessa att ladda ned på www.svttl.se om man går in på länken 'Register'. Glöm den 'überbroms' som origianlet hade...


/Pursche
SVTTL
www.svttl.se
Pursche besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Farthållare på Tåg TÅG503 Off-topic 17 2003-06-06 16:06



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:24.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009