Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-02-25, 20:48   #1
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard AMD 64 och MSTS

Hej allihopa!

Läste på train-sim.com att en som skaffat en ny dator med AMD 64 processor, inte längre har laddhack eller nått (om jag fattat allt rätt!?) och MSTS bara flyter på!

Står om det här: http://www.train-sim.com/dcforum/DCForumID3/22325.html

Nån här som uppdaterat till AMD 64?


http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2004-03-01, 12:05   #2
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Ingen här som skaffat AMD 64????

Visseligen tror jag det bästa är att vänta ett tag med det, då dom ska byta sockel snart....men jag trodde någon varit snabb!?

Är det någon på forumet som använder sata-disk då? Hur fungerar det med msts?

Det har ju kommit 10000 RPM diskar nu och med en sån borde ju laddhacken försvinna. Vad tror ni? Nån som testat med en sån?


http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-03-01, 12:31   #3
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Pierre

Är det någon på forumet som använder sata-disk då? Hur fungerar det med msts?
Jag har två SATA-diskar i min nya dator. Dom snurrar i 7200Rpm och laddhacken finns kvar... [V] Ett tag var jag inne på att ev koppla ihop dom i RAID men läste att laddhack trots det finns kvar, hur mycket vet jag iofs inte, men tillräckligt mycket för att jag tyckte att det inte var värt att prova. Hoppas att grafikmotorn i MSTS2 är bättre så att man slipper dessa dj*vla laddhack. [}]


Mvh, R o g e ®
Moderator Svenska 3D-Tåg
Regler
Rogge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-03-01, 17:07   #4
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Jag bytte diskar från Western Digital med 8M cache ATA133, till 2st SATA-diskar 10000rpm och kopplade i RAID 0. Så, en sträcka på KMJ användes som referens före respektive efter bytet som då ENBART var hårddiskbytet. Den andra disken fick flytta till annan burk.

Skillnad i laddhack? Näe, inte ett smack, känns det som... [:0]
Kanske ett uns, mest för att jag skulle vilja att det vart skillnad... Men, absolut inte mer än så.

Burken i övrigt är en XP3000, 1GB ram, FX5900.

/Mats A

Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-03-01, 17:20   #5
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Mazz

Skillnad i laddhack? Näe, inte ett smack, känns det som... [:0]
Kanske ett uns, mest för att jag skulle vilja att det vart skillnad... Men, absolut inte mer än så.
Det skall bli intressant att se hur det blir i MSTS2, när det nu kommer vill säga. Det vore ju skönt att slippa laddhack helt och hållet eller åtminstone att dom är färre och mindre.


Mvh, R o g e ®
Moderator Svenska 3D-Tåg
Regler
Rogge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-03-01, 17:52   #6
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Hej Rogge och Mazz!

Jag hade hoppats på bättre svar, men då spelar det visst ingen roll, hur snabb hårddisk man har.... Tråkigt men sant!

Vi får hoppas på en buggfriare 2:a då, om och när den kommer....


http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-03-01, 20:14   #7
pussgurkan
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2003
Ort: , , .
Inlägg: 212
Standard


Instämmer
kör numer på en P4 vässad till 3.84Ghz, 2Mbyte internminne, nvidia 5950 krafikkort(256Mbyte) som går på 560Mhz, dubbla raid0 diskar.
3dmark03 säger 7939 poäng
men mtms hackar fortfarande lika mycket.
pussgurkan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-03-01, 23:45   #8
Pelle E
Member
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 96
Standard

Om nu inte hårddisken har nån större betydelse, vilket jag trodde om de cachade att det skulle hjälpa lite, är det då grafikkortet man ska satsa på med mkt minne för att få mindre hackande rutter?

Sen undrar jag, varför vissa rutter hackar väsentligt mkt mer än andra, trots att jag ställt ner grafiken på min dator för att ligga över 10-12 FPS som jag anser vara ett minimikrav för att kallas flyt.



/ P E
Pelle E besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-03-01, 23:51   #9
tjalle
Medlem
 
Reg.datum: May 2003
Ort: Bromma, Sweden.
Inlägg: 224
Skicka ett meddelande via ICQ till tjalle Skicka ett meddelande via MSN till tjalle
Standard

Hmmm... Hade tänkt köpa en snabbare hårddisk till bara därför men då är det ju egentligen ingen idé... [xx(]
Tack för info:n iaf och beklagar att "laddhacken" är kvar för er som har uppdaterat


tjalle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-03-02, 00:10   #10
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Läste just denna artikel: http://www.sweclockers.com/html/arti...aid.php?page=1

Det är konstigt (om testet stämmer!?) att en ensam Raptor 10000rpm inte presterar mer än en 7200rpm sata-disk....

Men om man kör två Raptor, kopplade i RAID, då händer det saker!

Synd att dom inte fixar laddhacken bara, jag trodde nästan dom skulle göra det.

Pelle E: Att det hackar mer i vissa rutter och mindre i andra, kan bero på mycket. Som t.ex. hur många objekt som är utplacerade, hur detaljerade objekten är m.m. m.m.

När det gäller MSTS och bra flyt, så gäller det att ha så kraftig dator som möjligt (stor cpu, mycket minne, värsta grafikkortet).

Jag trodde också det gällde att ha en så snabb hårddisk som möjligt, men det verkar ju ha mindre betydelse!?

Under 20 FPS räknar inte jag som flyt, men alla uppfattar ju sånt olika.


http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-03-02, 00:19   #11
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Pelle E

Om nu inte hårddisken har nån större betydelse, vilket jag trodde om de cachade att det skulle hjälpa lite, är det då grafikkortet man ska satsa på med mkt minne för att få mindre hackande rutter?


/ P E
Jag igen då, som ibland försöker att göra lite prov när man har möjlighet...

Helheten tror jag har betydelse, fast det kan nog också vara så att när man bytt delkomponenter, så blir det inte mycket bättre fast man byter till vassare grejer... Samma burk som jag beskrev HD-bytet i, så gjorde jag samma sak med grafikkortet, innan HD-bytet skedde...

Före, så var burken begåvad med ett Ti4600-kort och det kortet byttes ut till ett FX5900. Samma sak där, en provsträcka lades upp med partier med höga respektive låga fps-noteringar. Mätning före respektive efter, gav följande nedslående resultat; Fps-ökningen var 0,0 [:0] (senaste drivrutiner för båda korten, förståss...)

Det flyter ju trots allt på hyggligt i den här burken, men bra vill alltid ha bättre... AGP var 4X i första fallet och 8X i andra fallet, moderkortet var inte utnyttjat till fullo således med Ti4600-kortet. Min lekmannamässiga slutsats blir då är att oavsett hur bra grafikkort (bättre än Ti4600) man langar in i den här burken, så blir inte MSTS bättre för att flaskhalsen sitter nån annanstans. Och, varken AGP 4X eller kortet i sig var den svaga länken här. Och, ett Ti4600-kort förefaller då vara så bra som MSTS kan utnyttja... (och, dess motsvarighet på ATI-sidan, förståss..)

Men, var flaskhalsen sitter vete fasiken... Om nu jänkarna rapporterar att hacket är borta med AMD64, så vete 17... Lite intressant blir det ju átt höra flera rapporter om 64-bit-maskinen. Annan arkitektur i processorn skulle ju rent teoretiskt kunna ha betydelse, t.ex snabbar kommunikation mellan cpu och norra bryggan t.ex. Men, det är ju bara spekulation.

Så, den som sätter upp en 64-bit-maskin för MSTS, kan väl vara snäll o rapportera lite..

/Mats A

Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-03-02, 00:22   #12
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard

Citat:
quote:
Sen undrar jag, varför vissa rutter hackar väsentligt mkt mer än andra, trots att jag ställt ner grafiken på min dator för att ligga över 10-12 FPS som jag anser vara ett minimikrav för att kallas flyt.
/ P E

Hej
Det har med ruttens uppbyggnad att göra.
Som dom flesta som bygger rutter, så bryr dom sej inte om att de hackar, eller så vet dom inte hur man ska få bort hacken.

Viktiga faktorer som får ner laddhacken är att man bara använder små texturfiler, helst DXT1 komprimerade.
Viktigt är att man går igenom alla shapfiler och ställer ner synligheten till ett minimum.
Detta får man ju ta lite från fall till fall, då vissa objekt kräver längre synlighet. Typ ett stort pappersbruk, som ser rätt fånigt ut, om de poppar upp på 300 meter.


Det gäller ju att få 3D-byggarna att dra ner på antal polygoner också och helst få dom att bygga med LOD(objektet synbart i olika steg).

Tre gyllene regler:

Kort synbarhet(1-300 meter på småobjekt, hus 4-800 meter, beroende på vart dom står.)

Små texturer(256x256 helst DXT1-komprimerade)

Minimum av polygoner

På detta sätt så får man en rutt att flyta bra.


Hawk



Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
MSTS kanske inte är helt nedlagt gec44-9w MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 8 2005-01-01 02:27
MSTS Hänger! Dson MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 8 2003-04-07 23:43
Uppdatering av MSTS På Svenska! Rogge MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 1 2003-02-18 19:32
Möte av flera tåg i MSTS. Rogge MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 3 2003-01-30 20:21
Fråga angående 3d modeller till msts och trainz Trigger Off-topic 9 2002-08-25 18:14



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:23.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009