Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-01-08, 15:39   #1
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard Signaleriet i Trainz

Hej!

Om man står framför en signal i stopp, i Driver, och får beskedet "next block is in use by another train", är det ett signalbesked som kan användas för att ge en viss signalbild? Är det det som är 1 STOP THEN PROCEED i signalling guide?

Roger

Rojje besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-01-10, 22:34   #2
tydal
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , .
Inlägg: 100
Skicka ett meddelande via ICQ till tydal
Standard

> Om man står framför en signal i stopp, i Driver, och får
> beskedet "next block is in use by another train", är det ett
> signalbesked som kan användas för att ge en viss signalbild? Är
> det det som är 1 STOP THEN PROCEED i signalling guide?

Nej, det verkar inte vettigt. "Next block is in use by another train" låter som en vanlig röd signal, fast ute på linjen och inte inne på någon station.

På en station kan du ju få rött på grund av att någon växel ligger fel eller på att man lagt en "korsande tågväg", dvs man har gett grönt åt ett annat tåg som kommer att korsa det spår som du ska köra på. Men på linjen (dvs sträckan mellan stationerna) så får man ju bara rött om det är något tåg som ligger för nära framför (dvs det har inte hunnit passera nästa signal).

"Stop then proceed" har vi inte i Sverige men det finns i Danmark. Det är som någon slags varsamhet ungefär och jag skulle kunna tänka mig att det förekommer inne på stationer exempelvis precis innan man åker ut på en bangård där det inte finns signaler. Så man stannar först och sen kan man fortsätta i låg fart och vara beredd på att växlar kan ligga fel och det kan vara andra fordon i rörelse.

Observera dock att jag inte vet något om programmet Trainz, men eftersom det ska efterlikna verkligheten (tror jag) och jag är lokförare i verkligheten, så kanske det kan ligga i alla fall något i det jag säger :-)


tydal besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-01-10, 23:08   #3
Rc1166
Niträknare & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Segeltorp, , Sweden.
Inlägg: 1 428
Standard

Och i USA finns det blocksignaler som visar STOPP men som får passeras med varsamhet. Det låter löjligt men det förekommer i backar där det skulle vara svårt/omöjligt att starta igen med tåget.
Signaleringen TrainZ är en blandning av Australien USA och England och stämmer inte med någon riktig variant.
Att ha riktiga lokförare här kan hjälpa till med att få rätt info till Auran om hur det bör vara )

Kenny

Rc1166 besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-01-10, 23:28   #4
emges
Senior Member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Göteborg, , Sweden.
Inlägg: 1 830
Standard

Om man får rött i Driver (med originalsignalerna och svenska iallafall) betyder det verkligen stopp innan signalen. Beskedet du får är anledningen till att det är stopp. Det kan vara antingen att blocket är upptaget av annat tåg eller att en "baklängesväxel" ligger fel, stoppbock mm (rail terminated). Klickar du hoppar vyn till objektet som orsakar stoppet.

Bland dom nya signalerna i SP3 och UTC finns även STOP THEN PROCEED. Man kan läsa hur dom fungerar i Trainz Signalling.doc under Docs i installationskatalogen.

/Mats
emges besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
BHJ v1.1 "Inga torvransporter och missing assets" lan Trainz - Allmänt om Trainz 7 2004-02-23 18:40
Konvertera från Trainz till MSTS, går det? Pierre Off-topic 8 2003-03-04 22:18
Hjälp önskas... RapidHO Trainz - Allmänt om Trainz 4 2002-11-13 10:07
Problem med Trainz och gamla \Custom-mappen agdor Trainz - Allmänt om Trainz 1 2002-07-16 22:20
Pang-nyheter om Trainz Fredrik Trainz - Allmänt om Trainz 8 2001-10-13 19:23



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:37.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009