Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2002-05-23, 20:01   #1
SPZ
Junior Member
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stenungsund, , Sweden.
Inlägg: 17
Standard Bromsfråga

En liten fråga bara till dom lokförarna som finns på detta forum.

Hur bromsar ni tåg i verkliga livet? Vad finns det för skillnader på bromsning mellan passagerartåg och godståg? Antar att man måste ta det lugnare med passagerartåg så att inte folk flyger och far men samtidigt så är ju lasten i godståg också ömtålig många gånger.

I MSTS när jag kommer till en station så kan jag bromsa upp till "continous service" och sedan släppa bromsen när jag ser att jag får stopp innan plattformen för att sedan bromsa försiktigt på nytt så att jag gör ett fint stopp så att alla vagnarna får plats. Det här med att bromsa rätt måste vara det absolut svåraste när det gäller att köra tåg. Förekommer det i verkliga livet att man bromsar full broms in på stationer eller blir det för kraftigt då?

/Stefan
SPZ besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-05-23, 23:27   #2
tydal
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , .
Inlägg: 100
Skicka ett meddelande via ICQ till tydal
Standard

> Hur bromsar ni tåg i verkliga livet?

Det är en hel vetenskap :-)

På X2 har man elbroms, tryckluftsbroms och magnetskenbroms som man manövrerar var för sig. På X10-14 finns också dessa saker, men elbromsen blandas automatiskt in när man bromsar med tryckluftsbromsen och magnetskenbromsen aktiveras vid nödbroms.

När man kör Rc har man bara tryckluftsbroms att ta till.

När jag kör X2 brukar jag börja ungefär 3 kilometer innan med att bara elbromsa och sedan lägger jag på tryckluftsbroms allteftersom. Brukar minska farten till ungefär 70-80 km/h, så jag har "koll på läget". Sen ligger man kvar på lite broms (man ska helst inte lossa helt, för då tar det längre tid att få till bromsen igen) och så finjusterar man genom att bromsa lite mer när man börjar närma sig, för att kunna stanna precis på rätt ställe med bromsen helt loss.

Med Rc är det samma princip, fast där det räcker gott att börja strax under 2 kilometer innan, och då blir det ju tryckluftsbroms direkt, ner till en 70-80 nånting.


> Vad finns det för skillnader på bromsning mellan passagerartåg
> och godståg?

Godståg är i allmänhet längre och det tar mer tid att tillsätta och lossa bromsen, plus att man i allmänhet kör långsammare också.


> Antar att man måste ta det lugnare med passagerartåg så att inte
> folk flyger och far

Det som är viktigt är att du inte stannar med bromsen till, för då kan saker flyga och fara, men annars är det bara att bromsa. Det är bara på nattågen som man tar det lugnt och inte bromsar så hårt. Eller om man har gott om tid.

Men det är värre att köra för fort i kurvor och växlar än att bromsa hårt.


> men samtidigt så är ju lasten i godståg också ömtålig många gånger.

Godstågen behöver man inte bromsa så hårt eftersom man inte kör så fort och det är inte så noga att passa tider som med persontågen.


> Förekommer det i verkliga livet att man bromsar full broms in
> på stationer

Ja, det förekommer.


tydal besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-05-24, 10:06   #3
bobjörk
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2001
Ort: Nacka, , Sweden.
Inlägg: 902
Skicka ett meddelande via ICQ till bobjörk Skicka ett meddelande via MSN till bobjörk Skicka ett meddelande via Yahoo till bobjörk
Standard

Jag snackade med en förare på RB, och han vet vid vilka stoplpar, landmärken och dulikt som man skall börja bromsa vid för att stanna vid trafikplats eller bromsa in för en växel... (två gröna i signalen).



Jonas M. Bobjörk

http://www.bobjork.nu/download/btab/
VD, BTAB
Knr, Connex
bobjörk besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-05-24, 23:41   #4
SPZ
Junior Member
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stenungsund, , Sweden.
Inlägg: 17
Standard

Tack för svaren, det var intressant läsning.

Jag kör ju MSTS med tangentbordet och just det här med att bromsa upplever jag som svårt med tangenterna, att snabbt gå från full broms till "Quick release" (är det det som kallas för losstöt på svenska?) kan ju ta en hel del tid när man ska bläddra bakåt i procenten som bromsen är tillsatt innan man kommer till "hold", "release" och "quick release". Kanske skulle ha en joystick för just detta ändamål, att snabbt ändra bromsarna.

Sen så har jag fått en känsla av att bromsarna i MSTS inte är så värst verklighetstroliga, kanske har jag fel men jag läste i en gammal manual till ett EMD FT-lok som jag hittade på nätet att det kan ta ända till tio minuter tills bromsarna i tåget är helt loss. I MSTS så tar det ju bara några sekunder... Eller är kanske det är så nuförtiden? Det var ju några år sedan manualen till EMD FT kom ut... Ca 60 år sedan....

/Stefan

SPZ besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-05-25, 10:00   #5
tydal
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , .
Inlägg: 100
Skicka ett meddelande via ICQ till tydal
Standard

10 minuter låter lite väl mycket. På nya motorvagnar (Läs: Regina, Öresundståg) lossar den på några sekunder. Med lok och vagnar tar det bortåt 15 sekunder och på långa godståg runt 45.

Att sätta till bromsen går också på några sekunder med nya motorvagnar. Med lok och vagnar tar det lite drygt fem sekunder och på långa godståg över tio...

På malmtågen tar det nästan 20 sekunder för bromsen att gå till, så om man bara ska sänka farten en aning måste man lossa bromsen innan man känner att den har gått till, för väntar man längre kan det bli så att den inte hinner lossa förrän man har stannat, och det är inte bra att stanna i en brant uppförsbacke.


tydal besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-05-25, 21:02   #6
niofem
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Jag har personligen reflekterat över det här problemet i MSTS och kommit fram till att man BORDE kunna hålla ner shift tangenten innan man bromsar, vilket skulle innebära en snabbare omställning från exempelvis 80 % broms till RELEASED på cirke en halv sekund, något som idag tar på tok för lång tid.



Med vänliga hälsningar
Lukas Nilson

/ Webmaster på www.s-klass.cjb.net


Edited by - niofem on 25 May 2002 21:02:58
 
Gammal 2002-05-26, 11:58   #7
vl
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2002
Inlägg: 652
Standard

I MSTS anges bromsen i procent men hur många procent bromsar man ett riktigt tåg t ex vid en station i procent räknat???


/Viktor
http://twilty.yoll.net/
vl besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-05-27, 08:57   #8
tydal
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , .
Inlägg: 100
Skicka ett meddelande via ICQ till tydal
Standard

> I MSTS anges bromsen i procent men hur många procent bromsar man
> ett riktigt tåg t ex vid en station i procent räknat???

67% eller mer.

Nattåg dock helst aldrig mer än 27%.


tydal besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:13.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009