Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-06-22, 10:06   #16
_gege
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Borlänge
Inlägg: 480
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre Visa inlägg
Vad konstigt en del resonerar... Om nu detta bröllop genererade en massa miljoner i i ökade turist inkomster och gav mer in än utgifter, så var det ändå en engångsgrej. Dom kommer väl knappast gifta sig en gång i månaden!????? Däremot kostar kungafamiljen och deras slott en jäkla massa varje månad för oss skattebetalare, pengar som skulle kunna användas till bättre saker.

Alla vet vi ju att sjukvård och barnomsorg är under all kritik i detta land och arbetslösheten ska vi inte ens tala om...
Och andra resonerar att pengar löser allt. Slottet skulle ändå kosta pengar även om kungen försvann. Mer pengar innebär inte per automatik bättre vård heller. Tror knappast alla Lex Maria och allt vad det heter skulle försvinna bara för att vården får mer personal.

Pussgurkan: Det är lite roligt att du motsäger dig själv på flera punkter i ditt inlägg. Du skiter högaktningsfullt i vad vi tycker, ändå måste du gnälla om att tråden inte hör hemma här?

Har man inget vettigt att säga, håll mun skriver du. Exakt vad tillförde ditt inlägg? Om alla har rätt till en egen åsikt, så borde allt det du nyss skrivit vara oväsentligt, och du borde från början struntat i att öppna tråden. Om du nu öppnat den, i alla fall låtit bli att skriva i den eftersom du "skiter högaktningsfullt" i det i vilket fall...

Ta del i diskussionen med dina egna tankar och åsikter istället för att såga den för att den inte går åt det håll som passar dig. Det fina med ett forum är ju att man kan VÄLJA vad man ska läsa och ta till sig. Det är bara att surfa vidare om det man hittar inte faller en i smaken.

Personligen anser jag att det är alldeles för få riktiga diskussioner i detta forum. Från början är väl off topic tänkt att innehålla i stort sett allt annat än det som är relaterat till tåg eller järnväg i någon form, så politik borde rimligen passa här. "Ni som fortfarande vet vad böcker är" luktar bittert lång väg.

Senast redigerad av _gege den 2010-06-22 klockan 10:08.
_gege besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-06-22, 12:43   #17
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av _gege Visa inlägg
Och andra resonerar att pengar löser allt. Slottet skulle ändå kosta pengar även om kungen försvann. Mer pengar innebär inte per automatik bättre vård heller. Tror knappast alla Lex Maria och allt vad det heter skulle försvinna bara för att vården får mer personal.
Slottet skulle fortfarande kosta pengar - men knappast lika mycket skattepengar som det gör i nuläget. Låt oss åtminstone välja vem vi vill betala så mycket pengar till då. Låt oss hålla ett kungaval var fjärde år?

Jag tror knappast heller att samtliga Lex Maria-fall skulle försvinna - det kommer de aldrig göra. Det är människor som jobbar i vården. Människor kan fela. Precis som alla andra yrkesgrupper.
Men däremot skulle vi få en bättre vård för alla grupper - unga som gamla, fattiga som rika - exempelvis kan vårdköerna kortas ner.

@Pussgurkan. Varför orkar du ens läsa tråden eller skriva i den, om du nu ogillar den? Tala om att totalt skjuta sig själv i foten. Upprepade gånger.

Jag kollade inte alls på TV under helgen, just pga bröllopet. Jag undvek det frivilligt - just för att jag ogillar det så starkt. Samma sak gör jag med fotbolls-VM. Jag kollar inte på det, för att jag ogillar det. Jag gör inte som en sur gurka, sitter och tittar och klagar över hur kasst det är. Sånt hör sura gurkor till.

Varför inte dra upp en diskussion om arbetslöshet, vård eller bidragsfusk osv. Men låt oss då hålla den diskussionen på en seriös nivå, utan att någon klagar på att diskussionen över huvud taget existerar...
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-06-22, 12:48   #18
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Jag tycker det var roligt att dom fick gifta sig, för det såg ut som om de verkligen gillade varandra. Men att titta på talen på youtube var som att kolla på en film.. Det är inte många som ska hålla tal till sin nyblivne frus pappa där man måste kalla honom för "Ers majestät konungen"
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-06-22, 14:11   #19
_gege
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Borlänge
Inlägg: 480
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Dson Visa inlägg
Slottet skulle fortfarande kosta pengar - men knappast lika mycket skattepengar som det gör i nuläget. Låt oss åtminstone välja vem vi vill betala så mycket pengar till då. Låt oss hålla ett kungaval var fjärde år?

Jag tror knappast heller att samtliga Lex Maria-fall skulle försvinna - det kommer de aldrig göra. Det är människor som jobbar i vården. Människor kan fela. Precis som alla andra yrkesgrupper.
Men däremot skulle vi få en bättre vård för alla grupper - unga som gamla, fattiga som rika - exempelvis kan vårdköerna kortas ner.
Lösningen torde i så fall vara att rösta på ett parti som har avskaffningen av monarkin på sitt program. Tycker det skrivs här och var att monarkin ska avskaffas omedelbart, men i så fall borde väl även detta avgöras på demokratisk väg också.

Dessutom, är det så viktigt att vi får välja kung själva när han ändå i stort sett inte tar några beslut på egen hand?
_gege besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-06-22, 15:02   #20
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Pussgurkan & Totte: Citerar sista meningen under bilden i första inlägget: " Vad tycker ni om detta bröllop och kungahuset?"

Det är ju precis det folk gör, svarar, och ventilerar sina åsikter.
Det är ju för f*n en fråga.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-06-22, 15:35   #21
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av _gege Visa inlägg
Lösningen torde i så fall vara att rösta på ett parti som har avskaffningen av monarkin på sitt program. Tycker det skrivs här och var att monarkin ska avskaffas omedelbart, men i så fall borde väl även detta avgöras på demokratisk väg också.

Dessutom, är det så viktigt att vi får välja kung själva när han ändå i stort sett inte tar några beslut på egen hand?
Ja, och då tycker jag faktiskt att man ska rösta på Socialdemokraterna som har i sitt partiprogram att avskaffa monarkin i Sverige! Också fick jag kampanja lite även här...

Men att avskaffa monarkin i Sverige kommer ta tid, i och med att man måste ändra i successionsordningen som är en grundlag och det kräver två riksdagsbeslut med ett riksdagsval mellan. Så det kommer nog ta ett bra tag hur som helst
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-06-22, 15:39   #22
_gege
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Borlänge
Inlägg: 480
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Dson Visa inlägg
Ja, och då tycker jag faktiskt att man ska rösta på Socialdemokraterna som har i sitt partiprogram att avskaffa monarkin i Sverige! Också fick jag kampanja lite även här...

Men att avskaffa monarkin i Sverige kommer ta tid, i och med att man måste ändra i successionsordningen som är en grundlag och det kräver två riksdagsbeslut med ett riksdagsval mellan. Så det kommer nog ta ett bra tag hur som helst
Jo så länge det går rätt till har jag inget emot att monarkin avskaffas. Däremot ger jag inte mycket för dessa "folkstormar" som media gärna piskar upp. jag är dock inte helt övertygad själv om att så borde ske, jag tycker det är en tradition värd att upprätthålla då dess gammaldags värderingar sällan påverkar beslut som drabbar oss som vanliga medborgare.

Ett bra sätt vore som föreslogs tidigare att man själv får välja om man vill bidra till kungadömet eller inte. Om det ändå går att hålla monarkin vid liv på det sättet så kan väl knappast motståndarna gnälla tycker jag.
_gege besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-06-22, 20:07   #23
Affe
Tidigare TriQz
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Göteborg, Westra Goataland
Inlägg: 684
Standard

I denna tråd diskuterar vi monarkin och framförallt kungahuset. Denna tråd har inte spårat ur bara för att vissa har åsikter.

Jag tycker att man bör se monarkin från ett annat perspektiv än det du ser på pappret. Medierna förvränger också mycket och nämner ordet "skattebetalare" väldigt ofta vilket har ökat kritiken mot kungahuset. Jag behöver inte ta fram källa till mina påstående då det är ganska uppenbarligen att turism-strömning till Sverige ökar på grund av intresset för monarkin. Tänk dig att dessa hundratusentals turister betalar tusentals kronor till handeln vilket skapar konstant arbete och mer inkomster för Sverige. Detta är mer lönsamt än att en skola ska kunna köpa in möbler som bara täcker en eller två klasser för två terminer.

Dessutom så används häften av dessa 125 miljoner monarkin får, enligt hovet för att underhålla slotten runt om i Sverige. Om jag fick spekulera vilt så tror jag inte att kungafamiljen får ett öre för privata affärer, då de kan använda sin förmögenhet. Jag kan inte bevisas felaktig om inte hovet presenterar uppgifter för resten av pengarna och var de används.

Jag förstår heller inte varför folk förknippar monarkin med demokratin. Här i Sverige har vi en symbolisk monarki, inte en politisk monarki som i Jordanien och Saudiarabien. Vi har en politisk demokrati eftersom folket bestämmer, man ärver inte styret vilket är ett inslag av diktatorisk makt. Att monarkin är icke demokratiskt är en felaktig formulering, då har man tydligt missförstått det system vi lever i.
__________________

Affe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-06-22, 20:48   #24
pussgurkan
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2003
Ort: , , .
Inlägg: 212
Talking Hi Hi

min ide´var att väcka lite känslor och öka temeraturen på denna tråd
vilket lyckades över förväntan.
men skämt åsido vem vill du skall representera Sverige utomands?
Mona Salin eller Prinsessan Viktoria?
eller varför inte Maria Wetterstrand?
Kanske en omröstning på forumet vore intressant.

eller varför inte göra som Gege säger låt oss välja om vi vill ha republik eller monarki. ( frågan är om de som förlorar kan accepera nederlaget)
samt att man kan välja bort den del av skatten som går till hovet, det funkar ju med kyrkoskatten.
Därefter bör man kunna välja om man vill betala regional utjämningsskatt
och om man vill vara med att betala 36,2 miljarder kronor i arbetslöshetsersättning och aktivitetsstöd
Eller den del av skatten som går till socialbidrag i Stockholms stad vilken beräknas bli bli 1 235 miljoner kronor 2010 .
alkohol, bensin samt tobaksskatt vill jag ej heller betala.
__________________
Hemsida: http://www.lundborg.st/Go.htm
Mail: trainmaker@mypost.se
pussgurkan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-06-22, 21:45   #25
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Sverige kan bli mindre känd om monarkin är borta. Världen kommer inte att veta var Sverige är.
Det är tack vare monarkin att det går bra för Sverige.

Kungen har betalt det mesta till brölloppkalaset.
Tack för mig.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-06-22, 22:21   #26
Affe
Tidigare TriQz
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Göteborg, Westra Goataland
Inlägg: 684
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Sverige kan bli mindre känd om monarkin är borta. Världen kommer inte att veta var Sverige är.
Det är tack vare monarkin att det går bra för Sverige.

Kungen har betalt det mesta till brölloppkalaset.
Tack för mig.
Kan instämma till 100%.

Ett kungahus är som sagt mer respekterat än en president.
__________________


Senast redigerad av Affe den 2010-06-22 klockan 22:29.
Affe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-06-23, 09:48   #27
_gege
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Borlänge
Inlägg: 480
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Affe Visa inlägg
I denna tråd diskuterar vi monarkin och framförallt kungahuset. Denna tråd har inte spårat ur bara för att vissa har åsikter.

Jag tycker att man bör se monarkin från ett annat perspektiv än det du ser på pappret. Medierna förvränger också mycket och nämner ordet "skattebetalare" väldigt ofta vilket har ökat kritiken mot kungahuset. Jag behöver inte ta fram källa till mina påstående då det är ganska uppenbarligen att turism-strömning till Sverige ökar på grund av intresset för monarkin. Tänk dig att dessa hundratusentals turister betalar tusentals kronor till handeln vilket skapar konstant arbete och mer inkomster för Sverige. Detta är mer lönsamt än att en skola ska kunna köpa in möbler som bara täcker en eller två klasser för två terminer.

Dessutom så används häften av dessa 125 miljoner monarkin får, enligt hovet för att underhålla slotten runt om i Sverige. Om jag fick spekulera vilt så tror jag inte att kungafamiljen får ett öre för privata affärer, då de kan använda sin förmögenhet. Jag kan inte bevisas felaktig om inte hovet presenterar uppgifter för resten av pengarna och var de används.

Jag förstår heller inte varför folk förknippar monarkin med demokratin. Här i Sverige har vi en symbolisk monarki, inte en politisk monarki som i Jordanien och Saudiarabien. Vi har en politisk demokrati eftersom folket bestämmer, man ärver inte styret vilket är ett inslag av diktatorisk makt. Att monarkin är icke demokratiskt är en felaktig formulering, då har man tydligt missförstått det system vi lever i.
Man kan inte komma dragandes med en massa siffror och hävda att dessa stämmer om man inte kan uppvisa en pålitlig källa. Du kan heller inte bevisas som rätt om du inte kan styra dina påståenden.

Pussgurkan: Alkhoholskatt och bensinskatt finns ju av anledningar som alla med normalbegåvning kan förstå, så den ironin begrep jag inte riktigt? Hovet känns inte som något som är livsviktigt, snarare tvärtom. Om vi verkligen skulle ha en omröstning så tror jag snarare att det är avskaffnings-förespråkarna som kommer ha svårt att ta ett nederlag.

Återigen, rösta på ett parti som anser att bidrag och skatter bör sänkas i så fall, det är så det system vi har fungerar. De partierna som finns till hands är det vi får välja på.
_gege besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-06-23, 23:19   #28
Affe
Tidigare TriQz
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Göteborg, Westra Goataland
Inlägg: 684
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av _gege Visa inlägg
Man kan inte komma dragandes med en massa siffror och hävda att dessa stämmer om man inte kan uppvisa en pålitlig källa. Du kan heller inte bevisas som rätt om du inte kan styra dina påståenden.

Pussgurkan: Alkhoholskatt och bensinskatt finns ju av anledningar som alla med normalbegåvning kan förstå, så den ironin begrep jag inte riktigt? Hovet känns inte som något som är livsviktigt, snarare tvärtom. Om vi verkligen skulle ha en omröstning så tror jag snarare att det är avskaffnings-förespråkarna som kommer ha svårt att ta ett nederlag.

Återigen, rösta på ett parti som anser att bidrag och skatter bör sänkas i så fall, det är så det system vi har fungerar. De partierna som finns till hands är det vi får välja på.
Siffror finns presenterade på hovets hemsida.
__________________

Affe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-06-23, 23:51   #29
_gege
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Borlänge
Inlägg: 480
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Affe Visa inlägg
Siffror finns presenterade på hovets hemsida.
I så fall kan du väl lika gärna länka direkt när dina uppgifter ifrågasätts istället för att bara säga att du inte behöver redovisa dina källor?
_gege besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-06-24, 00:27   #30
Affe
Tidigare TriQz
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Göteborg, Westra Goataland
Inlägg: 684
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av _gege Visa inlägg
I så fall kan du väl lika gärna länka direkt när dina uppgifter ifrågasätts istället för att bara säga att du inte behöver redovisa dina källor?
Du har tydligen missförstått vad jag menade. Jag sa att det är tydligt och uppenbarligen att hundratals turister kommer till Stockholm och varje turist lägger ner tusenlappar vilket ger miljarder vid exempelvis detta bröllop som är ett evenemang. Detta är en realistisk spekulation, så som alla andra påstående och inte baserade på fakta, utan hur det fungerar med de givna summorna.
__________________

Affe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:54.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009