Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-06-20, 21:36   #1
Affe
Tidigare TriQz
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Göteborg, Westra Goataland
Inlägg: 684
Standard Grattis!



GRATTIS VICTORIA, DANIEL OCH SVERIGE!

Vad tycker ni om detta bröllop och kungahuset?
__________________


Senast redigerad av Affe den 2010-06-20 klockan 21:37.
Affe besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-06-20, 21:47   #2
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Det är ju kul att de fick gifta sig till slut, men jag måste säga att jag började bli lite trött på det evinnerliga tjatet om detta i TV, tidningar osv osv osv.
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-06-21, 02:42   #3
Kristian
Tidigare Krille400
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 1 020
Standard

Väldigt kul att det blev bröllop, jag har alltid gillat vårt kungahus. Men jag håller med "bönan", nu kan massmedia låta stackarna vara ifred.
Kristian besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-06-21, 09:01   #4
_gege
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Borlänge
Inlägg: 480
Standard

Tyckte det var kul att se, fast jag inte brytt mig så mycket innan.
_gege besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-06-21, 11:46   #5
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Och här kommer jag, bitter som vanligt. Huvva. Inte ens på E-Buzz kommer man undan det där bannade brölloppet. Jag bor ju redan republiken Jämtland, varför ska jag påverkas av den där monarkin Sverige?

Vad jag tycker om kungahuset? Jag är socialdemokrat och republikan - ett kungahus där en statschef ärver sin post, är inte på långa vägar demokratiskt. Kungahuset kostar dessutom enormt mycket pengar, enormt för mycket pengar. Något jag inte vill stå för som skattebetalare.

Jag tänker skriva upp brölloppet nästa gång jag deklarerar, det där borde väl vara avdragsgillt? Dessutom tänker jag kräva pengar när jag väl gifter mig. Ska jag betala Vickans bröllopp kan väl dom betala mitt?
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.

Senast redigerad av Dson den 2010-06-21 klockan 11:49.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-06-21, 19:59   #6
Affe
Tidigare TriQz
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Göteborg, Westra Goataland
Inlägg: 684
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Dson Visa inlägg
Och här kommer jag, bitter som vanligt. Huvva. Inte ens på E-Buzz kommer man undan det där bannade brölloppet. Jag bor ju redan republiken Jämtland, varför ska jag påverkas av den där monarkin Sverige?

Vad jag tycker om kungahuset? Jag är socialdemokrat och republikan - ett kungahus där en statschef ärver sin post, är inte på långa vägar demokratiskt. Kungahuset kostar dessutom enormt mycket pengar, enormt för mycket pengar. Något jag inte vill stå för som skattebetalare.

Jag tänker skriva upp brölloppet nästa gång jag deklarerar, det där borde väl vara avdragsgillt? Dessutom tänker jag kräva pengar när jag väl gifter mig. Ska jag betala Vickans bröllopp kan väl dom betala mitt?
Du kan väl presentera en plan för hur dessa 125 miljoner ska användas i stället för att bara klaga rätt ut?

Du kanske har glömt att kungahuset ger vinster på miljarder kronor till Sveriges vinst genom att representera och sälja Svenska varor i utlandet, och att framförallt detta evanemang, Victorias bröllop har drivit hundratusentals turister till Sverige och Stockholm som tillsammans lägger miljarder kronor i Sveriges handel.

Om du nu vill att dessa pengar ska läggas på skolorna i Sverige, då kan jag nu konstatera att varje skola kommer att få i genomsnitt 10000 kr per år. En elev koster 5 gånger mer per termin.

Jag säger inte att du har fel, men detta är mitt perspektiv av saken.
__________________

Affe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-06-21, 20:26   #7
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Affe Visa inlägg
Du kan väl presentera en plan för hur dessa 125 miljoner ska användas i stället för att bara klaga rätt ut?

Du kanske har glömt att kungahuset ger vinster på miljarder kronor till Sveriges vinst genom att representera och sälja Svenska varor i utlandet, och att framförallt detta evanemang, Victorias bröllop har drivit hundratusentals turister till Sverige och Stockholm som tillsammans lägger miljarder kronor i Sveriges handel.

Om du nu vill att dessa pengar ska läggas på skolorna i Sverige, då kan jag nu konstatera att varje skola kommer att få i genomsnitt 10000 kr per år. En elev koster 5 gånger mer per termin.

Jag säger inte att du har fel, men detta är mitt perspektiv av saken.
Pengarna anser jag ska läggas där de behövs. Offentlig sektor exempelvis, den behöver alla kronor den kan få nu, för att skapa fler jobb exempelvis. Eller på en president - som är demokratiskt VALD av folket. Kungen är det inte...

Sen ber jag om källan till de miljardvinster kungen ger till Sverige... Vägrar tro på ditt påstående innan jag fått källorna till det.

10.000 kronor per år och skola är ganska mycket. De 10.000 kronorna kan läggas på småsaker som man kanske inte tänker på, men som faktiskt behövs.
Ska man tänka i dina banor, att "det är så lite ändå" så skulle vi kunna slösa pengar på massor av saker. Några miljoner här, några miljoner där och plötsligt har vi flera hundra miljoner...
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-06-21, 20:35   #8
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Håller med Dson. Monarki har inget att göra i ett demokraktiskt land, ge oss en president istället!!!!

Finns ingen chans att kungahuset drar in mer än det kostar. Och sälja svenska varor i utlandet. Vilka svenska varor???? Finns väl inget som är helsvenskt idag!? Menar av dom större företagen då!

För mig får dom gärna gifta sig, bara jag slipper betala. Tror knappast dom betalar om jag skulle gifta mig. Och det finns väl mycket pengarna skulle kunna användas till istället och om vi ska ta skolorna, så bättre mat där kanske!?
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-06-21, 21:16   #9
Affe
Tidigare TriQz
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Göteborg, Westra Goataland
Inlägg: 684
Standard

Flertals utländska turister hade kommit till Stockholm i helgen för se och uppleva Victorias och Daniels bröllop.

Dessa turister lägger tusentals kronor vilket sammanlagt blir miljarder kronor som gynnar den svenska ekonomin. Exempelvis, kommer skatterna från dessa vinster att vara dubbelt så höga än det staten betalar för bröllopet och kungahuset. På detta sätt har sverige vunnit mer och då kan dessa 10000kr bli 20000kr.

Pierre, dags att strunta i Volvo, ett exempel som sysslosätter tusentals svenskar och främjar den svenska arbetsmarknaden. Men de e ju inte svenskt, så därför borde vi strunta i det.

Men jag tror att vi all kan instämma att vi har sådan låg kunskap om hur pengarna används och vad vi får för dom, så att vi borde sluta spekulera här.
__________________

Affe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-06-21, 21:33   #10
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Affe Visa inlägg
Flertals utländska turister hade kommit till Stockholm i helgen för se och uppleva Victorias och Daniels bröllop.

Dessa turister lägger tusentals kronor vilket sammanlagt blir miljarder kronor som gynnar den svenska ekonomin. Exempelvis, kommer skatterna från dessa vinster att vara dubbelt så höga än det staten betalar för bröllopet och kungahuset. På detta sätt har sverige vunnit mer och då kan dessa 10000kr bli 20000kr.

Pierre, dags att strunta i Volvo, ett exempel som sysslosätter tusentals svenskar och främjar den svenska arbetsmarknaden. Men de e ju inte svenskt, så därför borde vi strunta i det.

Men jag tror att vi all kan instämma att vi har sådan låg kunskap om hur pengarna används och vad vi får för dom, så att vi borde sluta spekulera här.
Vet du vad mer som gynnar den svenska ekonomin ? Att inte lägga flera miljoner per år på en person, som inte har någon som helst makt i dagens samhälle.

Nog för att Kungen är ett ansikte utåt som representerar Sverige, men den funktionen fyller ju även Ikea, och dom gör det faktiskt gratis.

Pengarna som vi i dagens samhälle lägger på kungafamiljen skulle behövas bättre på annat håll, så som att få bukt med arbetslösheten, eller att rusta upp svenska sjukhus.

Det finns flertalet saker i svenska samhället som behöver pengarna bättre än vad kungafamiljen gör, en kungafamilj fyller ingen funktion i en demokrati.

Kungafamiljen är som blindtarmen, när tiden kommer, så kan man plocka bort den.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-06-21, 22:26   #11
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Affe Visa inlägg
Flertals utländska turister hade kommit till Stockholm i helgen för se och uppleva Victorias och Daniels bröllop.

Dessa turister lägger tusentals kronor vilket sammanlagt blir miljarder kronor som gynnar den svenska ekonomin. Exempelvis, kommer skatterna från dessa vinster att vara dubbelt så höga än det staten betalar för bröllopet och kungahuset. På detta sätt har sverige vunnit mer och då kan dessa 10000kr bli 20000kr.

Pierre, dags att strunta i Volvo, ett exempel som sysslosätter tusentals svenskar och främjar den svenska arbetsmarknaden. Men de e ju inte svenskt, så därför borde vi strunta i det.

Men jag tror att vi all kan instämma att vi har sådan låg kunskap om hur pengarna används och vad vi får för dom, så att vi borde sluta spekulera här.
Var tusan får du de siffrorna från? Källhänvisning, tack!

Jag har en rätt stark känsla av att Volvo (Och Geely) skulle klara sig väldigt bra ändå, utan att kungen skulle hjälpa till. Enligt ditt tänk skulle alla republiker ha svårt att sälja sina varor och tjänster och det vet vi alla att så inte är fallet...

Pengarna går till ett kungahus och sålänge pengarna gör det går de till fel saker.
En monarki hör inte hemma i en demokrati, det är inte svårare än så. Monarki är inget demokratiskt statsskick...
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-06-21, 22:31   #12
_gege
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Borlänge
Inlägg: 480
Standard

Tycker det är ganska oväsentligt att jämföra kungen med en president, då vår kung knappast har någon reell makt, och ej heller aktivt deltar i de beslut som fattas. Jag undrar hur man skulle få ett stort antal miljoner människor att rikta sina blickar mot lilla skitlandet Sverige, om det inte vore för bröllopet?

Alla gnällde på vår tidigare regering. Hoppas de är nöjda nu när Djursholm kan köpa lite mer rådjurssadel och kaviar medan vi vanliga människor får mindre i plånboken. Nu gnäller alla på kungen, men vad gör det om vi kan lägga de hundra miljonerna på andra ställen när vi tappar ett större antal miljoner i turistintäkter? Litet minus stort blir sällan bra i frågan om pengar.

Senast redigerad av _gege den 2010-06-21 klockan 22:32.
_gege besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-06-22, 06:54   #13
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Vad konstigt en del resonerar... Om nu detta bröllop genererade en massa miljoner i i ökade turist inkomster och gav mer in än utgifter, så var det ändå en engångsgrej. Dom kommer väl knappast gifta sig en gång i månaden!????? Däremot kostar kungafamiljen och deras slott en jäkla massa varje månad för oss skattebetalare, pengar som skulle kunna användas till bättre saker.

Alla vet vi ju att sjukvård och barnomsorg är under all kritik i detta land och arbetslösheten ska vi inte ens tala om...
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-06-22, 07:37   #14
pussgurkan
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2003
Ort: , , .
Inlägg: 212
Angry Kan vi inte hålla politiska pamfletter utanför detta forum !!!

Jag skiter högaktningsfullt i vad ni tycker om monarkin, melodifestivalen mm.

Jag är innerligt trött på de som alltid ska öppan munnen utan att ha hjärnan inkopplad.
Regel nr 1 om man inte har nått vettigt att säga håll mun.
Regel nr 2 innan man ger sig in i en diskution ta reda på fakta.
Regel nr 3 alla har rätt till en egen åsikt (vi lever ju i en demokrati ännu så länge)

Arbetslösa ungdomspolitiker, proffesionella skitsnackare, bråkstakar & andra messersmittar som känner behov av att ventilera sina åsikter, borde hitta lämpligare forum att skriva av sig i.

Tycker man inte om något på Tvn så kan man ju alltid byta kanal Tex. till TV3 eller TV5 för där är det ju alltid något intresant att titta på (sarkastisk humor) eller använda den röda knappen och stänga av Tvn

Om det är så att vi ska förorena detta forum med politiskt dravel så borde vi ta upp det som verkligen kostar sammhället (oss) mest: arbetslöshet, bidragsfusk, byråkrater utan skrupler, invandring, sjukskrivning, skattefusk.

Ett boktips till er som fortfarande vet vad böcker är, Läs Mogadondalen av Anderz Harning finns på biblioteket
__________________
Hemsida: http://www.lundborg.st/Go.htm
Mail: trainmaker@mypost.se

Senast redigerad av pussgurkan den 2010-06-22 klockan 07:43.
pussgurkan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-06-22, 08:47   #15
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Hej!
Jag håller med Pussgurkan. Den här tråden har spårat ur helt. Den här tråden handlar om gratulationer och inget mer.
Så jag vill Gratta Kungafamiljen!
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:18.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009