Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om tågsimulatorer

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-11-06, 10:12   #1
atif
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2014
Ort: Stockholm
Inlägg: 4
Standard Framtiden inom tågsimulatorer

Såg på James Mays program om tåg och blev riktigt intresserad av hur denna hobby kommer utvecklas i framtiden. Vad tror ni kommer att hända i framtiden? Åt vilket håll kommer utvecklingen att ske?
atif besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2014-11-06, 11:22   #2
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Länk till programmet?
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-11-24, 13:36   #3
atif
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2014
Ort: Stockholm
Inlägg: 4
Standard

Jag har lanken just nu inte, men jag ska definitivt lagga nar jag hittar den.
atif besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-01-28, 17:31   #4
Henrik
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Stockholm
Inlägg: 420
Standard

Lite gammal tråd men passar bra till min lilla analys av aktiviteten av tågsimulatorer och jag har funderat lite av och an på detta under en längre tid
Genom åren har det varit ganska bra aktivitet här i Sverige när det kommer till tågsimulatorer, dock inte lika stor som i länder som Storbritannien och Tyskland.
Tåg och ruttbyggare har kommit och gått och nya byggare till de simmar som finns på marknaden. Simulatorer överhuvudtaget har ju aldrig varit särskild stort just i de nordiska länderna även om det har producerats en hel del genom åren, men exempelvis Finland har ju alltid haft väldigt låg om knappt någon aktivitet alls men däremot på flygsimulatorsidan så har ju de och har fortfarande större aktivitet än Sverige.

Jag tror att folk är mer av en betraktare än att de själva vill vara aktiva och skriva. Att observera i bakgrunden vad som händer och intresset tror jag absolut finns för tågsimulator, men att folk i största allmänhet pysslar med hobbyn i det tysta. Det skulle vara jätteroligt om fler ville börja skriva och bidra med alster till hobbyn

Jag tycker att denna hobby är jätterolig att pyssla med och avkopplande när man är ledig från jobbet, man har ju följt med forumet sedan urminnes tider (Någon som kommer ihåg forumet på MSN forum-tiden?)
Och njutit av allt fint som har kommit ut till de olika simmarna. Jag tror att simulatorhobbyn kommer fortsätta på ungefär samma nivå som idag fast utvecklingen av själva simmarna går ju framåt med tiden, som nu med TANE och TS2016 med unreal-motorn.
Henrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-04-06, 00:33   #5
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Visa inlägg
Lite gammal tråd men passar bra till min lilla analys av aktiviteten av tågsimulatorer och jag har funderat lite av och an på detta under en längre tid
Genom åren har det varit ganska bra aktivitet här i Sverige när det kommer till tågsimulatorer, dock inte lika stor som i länder som Storbritannien och Tyskland.
Tåg och ruttbyggare har kommit och gått och nya byggare till de simmar som finns på marknaden. Simulatorer överhuvudtaget har ju aldrig varit särskild stort just i de nordiska länderna även om det har producerats en hel del genom åren, men exempelvis Finland har ju alltid haft väldigt låg om knappt någon aktivitet alls men däremot på flygsimulatorsidan så har ju de och har fortfarande större aktivitet än Sverige.

Jag tror att folk är mer av en betraktare än att de själva vill vara aktiva och skriva. Att observera i bakgrunden vad som händer och intresset tror jag absolut finns för tågsimulator, men att folk i största allmänhet pysslar med hobbyn i det tysta. Det skulle vara jätteroligt om fler ville börja skriva och bidra med alster till hobbyn

Jag tycker att denna hobby är jätterolig att pyssla med och avkopplande när man är ledig från jobbet, man har ju följt med forumet sedan urminnes tider (Någon som kommer ihåg forumet på MSN forum-tiden?)
Och njutit av allt fint som har kommit ut till de olika simmarna. Jag tror att simulatorhobbyn kommer fortsätta på ungefär samma nivå som idag fast utvecklingen av själva simmarna går ju framåt med tiden, som nu med TANE och TS2016 med unreal-motorn.
Tyvärr går ju utvecklingen snarare emot mera spel än modifierbara simulatorer. Titta på hur Dovetails gör sina pengar - det är genom att sälja nya banor mm. De är alltså inte så intresserade av själva grundmekaniken, simulatorn. Utan det säljer banor. Trainz börjar tyvärr också gå emot det hållet med allt mera nedlåsning av kommersiellt material. Det enda som hindrar N3V för att ta det steget mer är väl att de traditionellt varit usla på att göra banor mm - de är helt enkelt inte bra på det.

Att sedan 3e parts tillverkare som Jointed Rail gör en egen simulator tycker jag bara ytterligare pekar emot att trenden är att sälja innehåll. Varför skulle en 3e parts tillverkare ens vara intresserad av att stödja annat innehåll än sitt eget på ett enkelt sätt - det stör ju liksom deras främsta ursprungsaffärsidé.

Själv hoppas jag på Open Rails men det känns inte som att den utvecklingen direkt rusar, även om de nu tydligen skall släppa version 1.0.
De är iaf de som är mest "immuna" emot köpa färdiga saker affärsidén genom att deras kod är GPL och alltså kan förbättras av vem som helst.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:50.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009